Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Ingrow

Is Dit Een Mogelijkheid Voor Afblaas.

Recommended Posts

Hoi mede forumjunkie's

 

Ik heb een beetje zitten brainstormen gezien ik een paar keer binnen afgeblazen heb zat ik te denken dit toch te gaan veranderen ivm het beter te kunnen controleren van de temperatuur.

Nu heb ik echt niet de luxe van een afvoerpijp door het dak heen.

 

Nee ook geen mogelijkheid deze te gaan maken want ik zit namelijk in schuurtje.

Het lijkt me een beetje onlogisch om een pijp van 160 mm op het dak van de schuur te gaan zetten.

 

Denk niet als de buren vragen wat ga je doen buurman dat ik wegkom met jaaa..... dat is voor me drogertje daarbij heb ik pas een gat onderin de muur gemaakt voor de droger dus dat is zoiezo al geen optie meer. :rofl

 

Nu heb ik echter al een paar keer afvoeren onder dakbeschot dakpannen etc etc ingevuld en lees ik in het een topic kan makkelijk het andere topic staat weer niet doen wat als het sneeuwt.

 

Echter sneeuw valt hier in nl 1 x per 4 jaar heb het al een tijdje niet meer gezien hier bij ons in het zuiden.

Daarbij mijn schuur staat achter een leegstaand terrein wat vol begroeid is en achter de schuur ligt een poort maar je moet hiervoor nogal lang zijn om vanuit de poort op mijn dak te kunnen kijken.

 

Nu heb ik zitten denken ik heb een dak van aluminium dakpanplaten deze zitten met daaronder miofol rechtstreeks op de platen geschroeft.

Als ik nu als 2e optie een koof maak langs de zijkant van het schuine dak hierin 4 of 5 gaten maak van 110 mm zodat de lucht uit die gaten naar buiten kan ? is dit een mogelijkheid of gaat dit problemen geven ?

 

Als 1e optie had ik precies hetzelfde in gedachten maar dan een koof maken in de nok met een flens hierop de 160 mm slang en dan ook weer 4 5 gaten van 110 mm door de plaat heen zodat de lucht onder de platen naar buiten kan stromen.

 

Zijn dit opties ? Heb een beetje zitten schetsen ben helaas niet zo technisch om een tekening op de pc te maken.

 

gallery_27529_15909_1860443.jpg

 

Zoiets bedoel ik dan ik kan gaan voor de eerste optie of de 2e een gaat van 160 in de muur maken of een dakafvoer plaatsen is hier echt geen oplossing gezien ik nogal oplettende buren heb en ik deze liever zo dom mogelijk hou. :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb mijn afblaas rechtstreeks onder de dakpannen. Als je daar genoeg ruimte hebt zou ik dat doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb zelf nooit zoiets geprobeerd maar het ziet er prima uit in mijn ogen, als je maar zorgt voor voldoende en grote gaten wordt je lucht netjes afgevoerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat is nou het probleem ziip de ruimte zit er niet zoals bij dakpannen die liggen namelijk op een panlat deze dakplaten liggen rechtstreeks op de underlayment plaat. Nu zit er natuurlijk wel een bolling in van de vorm van een dakpan maar de ruime is niet zo groot als van een originele dakpan. Ik dacht gewoon aan een meter of 2 een Koof maken en dan gewoon desnoods 4 5 gaten van 110 te maken in de underlayment als de warmte lucht maar verdwijnt uit de ruimte de buitenlucht in vind ik het al goed swinters kan de slang gewoon terug naar binnen das geen punt is altijd goed gegaan. Enkel zomers word het toch een paar graden te warm. Het is een 160 mm aanvoer dus 5 gaten van 110 moet dan toch voldoende zijn lijkt me.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb het toch maar geprobeerd heb nu 6 gaten van rond 100mm gemaakt.

 

Ga hiervoor een kist maken waar een flens op komt van 160mm heb in totaal nu dus een oppervlakte van uitgaande lucht van 5x100mm dus 500mm hierlangs moet de lucht toch wel redelijk goed langs wegkunnen lijkt mij ? Of vergis ik me eigen hierin en kan ik beter nog wat gaten bij gaan maken voordat ik een kist eromheen ga maken ?

 

Heb ook een beetje in de gaten nu dat de standaard luchtinlaten van de g-tools in de zomer toch niet echt voldoende zijn dus ga hiervoor ook een vervangende schuifdeur maken heb nu enkel aan de achterkant de 4 standaard 70mm inlaten en heb een 160mm uitlaat in de kast zelf hoeveel inlaat kan ik het beste bij gaan maken aan de voorzijde om een perfecte situatie te krijgen ?

Edited by Ingrow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo Afzuiging is ook geregeld nu.

Heb 14 gaten gemaakt van 100 mm in het dakbeschot allemaal mooi net onder de hoge nok van de pan.

Nu nog enkel vraagjes voor de lucht (ventilatie) professionals onder ons.

Eerder kon ik met dit hokje geen lucht afvoeren naar buiten nu dus wel.

 

gallery_27529_15909_392422.jpg

 

Nu aangezien ik toch bezig ben kan ik nu ook niet gelijk beter aan de andere zijde van het dak ook een gat maken van zeg 100mm en vanuit hier een stuk slang leggen die ik bovenin de kast tegenover mijn uitlaat verse lucht pasief aan laat zuigen ?

Savonds koelt het best wat af en verse lucht is nooit weg haal nu de lucht uit dezelfde ruimte dus het zal altijd wat schelen.

Of ipv passief gewoon continu zo'n badkamer afzuigertje van 185 m3 doorheen laten blazen.

Ikzelf vind dat de temperatuur nog niet zo is zoals ik hem wil.

Heb een TFA data logger met verschillende sensoren in mijn kast onderin de kast zonder lamp aan komt hij tegen de 22 graden aan en bovenin zit hij op 24 graden.

Wat kan ik hier nu het beste aan gaan veranderen om dit omlaag te krijgen.

 

gallery_27529_15909_14160.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harder afzuigen. Kan je een schets maken van hoe je het nu hebt? Want het is niet echt duidelijk. Voor mij dan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey zip ik heb hem op automaat staan handmatig instellen gaat niet.

 

Dit is nu de huidige situatie

gallery_27529_15909_1473334.jpg

 

Heb enkel een afzuig van 550m3 ik ga nu het filter in een rechte lijn hangen zodat ik op in het begin van het filter geen scherpe bocht meer heb enkel nog waar hij de flens in komt en waar hij boven het dak naar de softbox loopt.

Ook ga ik een verse luchtinlaat erbij maken en mijn bedoeling hiermee was om een pijp van +- 1 meter hierin gaatjes te boren en deze dan onder het filter te hangen of wat lager deze word aangesloten op een 125 slang zodat hij omhoog en omlaag kan. Heb het vaag vermoeden dat de standaard 70 mm inlaten van gtools weinig tot geen lucht binnen laten.

Dit zal best een hoop schelen lijk mij tegenover nu geen verse inlaat deze inlaat wil ik op het moment nog even passief houden en later als het nodig is actief.

Denken de deskundige hier dat dit wat graden zal schelen van geen verse lucht naar verse lucht ingezogen passief ?

 

Heb een kleine tekening gemaakt van hoe het word. Sorry ben geen tekenaar.

 

gallery_27529_15909_2878779.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik je wel met veel zekerheid kan zeggen is dat je die inlaat veel verder naar beneden moet zetten. 10 cm vam de bodem ofzo. Nu wordt je inlaat direct weer afgezogen. De idee van die buis is trouwens wel goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet goed meer wat nou wel goed is ofniet in heel veel topics geven de meeste aan dat de verse lucht beter van bovenaf kan komen omdat koude lucht zwaarder is dan warme lucht.

Hierdoor zou de koude lucht dalen langs de wanden en zich uiteindelijk met een beetje hulp van een circulatie fan zich mengen met de warme lucht.

 

wat is nou wel of niet waar :innocent:

 

Ik Kan zoiezo niet lager dan 35 cm gaan omdat ik met de grote dwc bakken zit dus lager als dit kan zoiezo niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Warme lucht gaat omhoog, dat klopt. Jouw koude lucht is niet zwaarder dan de vacuum die je agzuiger zou moeten produceren. Wat betekent dat het de onderkant van je kast maar heel lastig kan bereiken.

 

Of van onder uitblazen en boven inblazen, of andersom. Setup die je nu hebt kan je net zo goed de in en uitlaat tegenover elkaar zetten dan heb je bijna hetzelfde effect.

En 35cm van de bodem is ook goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik maak wel gewoon een pijp die ik net onder of boven de bestaande luchtinlaten zit het scheelt nu al een hoop ipv die 24 grades zit ik nu overdag al op 20 21 graden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb het een en het ander aangepast inplaats van 2 bochten vanaf het filter heb ik nu maar 1 bocht richting de flens op aan.

Ook heb ik nu vanuit buiten een verse luchtinlaat die met een pijp recht naar beneden in de kast uitkomt.

heb ook een pijp gemaakt met hierin gaatjes hetzelfde idee als een lvs maar dan van pvc.

Iemand nog verbeteringen eventueel die ik kan aanbrengen in die (Rotzooi) kast laat het me dan even weten.

 

wat zou het verstandigste zijn om gewoon passief aan te zuigen door de buis ?

Of kan ik er beter een badkamerventilatortje tussen zetten van 180 m3 ?

 

Vind enkel het enige nadeel is dat de reflector bijna tegen het filter aankomt zit +- zo'n 1 a 2 cm ruimte tussen is dit wel veilig opzich word de reflector zelf niet warm toch enkel de lamp.

 

 

gallery_27529_15909_3264494.jpg

 

gallery_27529_15909_656339.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

kun je niet je filter vertikaal zetten dat ie rechtstreek afzuigt of past dat niet?

 

je inlaat zijn toch die zwart blokjes of heb je zelf een gat gemaakt?

 

als je inlaat geen weerstand heeft zou een fan erop weinig verschil maken?

 

je kap zou niet warmer dan handwarm moeten worden, dat zou geen gevaar op kunnen leveren

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja inderdaad die zwarte blokjes haha echt gewoon zwaar misdacht die inlaten van gtools veel te weinig want die inlaten hebben maar openingen van circa 4 cm totaal er zit namelijk een soort dop op waar een spleetje van vrij is waar de lucht doorheen zou moeten komen.

 

Heb nu zelf een inlaat bijgemaakt van 125 cm dus heb nu 125 verse lucht van buiten en die 4 kleine openingen van 70mm van g-tools zelf.

Heb nu de pijp ook bevestigd en hij hangt mooi moet ik zeggen zal zo een foto erbij plaatsen. Of het nu werkt zal blijken.

Het filter recht zetten doe ik liever niet want dat beperkt alleen maar de ruimte waar nu eigenlijk de dwc bakken mooi kunnen staan + dat het er weleens vochtiger kan zijn als bovenin natuurlijk met al wat water.

 

Zo hangt hij er nu bij ben best tevreden met het resultaat heb alles weer aangesloten en ga straks even testen als de lamp een uurtje of 2 heb aangestaan wat de max temperaturen zijn.

 

gallery_27529_15909_1088463.jpg

Edited by Ingrow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...