Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Greenlover101

Kiemplant/zaailing, Hoeveel/hoevaak Water Geven?

Recommended Posts

Het echte werk gaat beginnen! Mijn zaadjes zijn allemaal ontkiemd en staan sinds gisteren in oplosbare potjes die straks de volle buitengrond in gaan. De potjes staan buiten in een afsluitbare lichtdoorlatende kas op 1 a 1,5 meter hoogte.

 

Waar ik nu nog een beetje mee zit, is wanneer ik water moet geven en hoeveel. Ik heb ze gisteren bij het zaadje wat water gegeven en met een fijn plantenspuitje bespoten. Vanmorgen heb ik dat weer gedaan (plantenspuitje). Moet ik dit 2x per dag blijven doen? En 's avonds pas als de zon onder is?

 

Tenslotte, is het nodig om het water eerst 24 uur te laten staan voor ik het de planten geef?

 

Ik hoor graag van jullie!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn vuistregels voor het water geven, maar ik zou die achterwege laten.

Komen de planten uiteindelijk in een grotere pot maar nog steeds in de kas?

In de kas is het meestal warmer en kan het zijn dat je meer water moet geven dan de vuistregel.

Maar ik denk dat de meeste kwekers, vooral beginners, meestal eerder te veel water geven in plaats van te weinig.

 

Je kunt altijd voelen aan de zwaarte van de pot of je water moet geven. Geef een keer water tot het er (een beetje) onder uitkomt. Voel dan aan de pot hoe zwaar die is. Wacht twee dagen en voel dan weer aan de pot en dan zal die een stuk lichter zijn.

Heb je het gevoel dat die nog lichter kan, wacht dan nog 12 of 24 uur.

Als de plant een dag droog staat, is dat geen ramp. De wortels gaan bij droogte op zoek naar vocht. Dat betekent meer wortels, en meer wortels betekent (meer voeding en) een grotere plant.

Op een gegeven moment wordt de pot te klein en dat merk je onder andere wanneer de pot snel licht wordt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn vuistregels voor het water geven, maar ik zou die achterwege laten.

Komen de planten uiteindelijk in een grotere pot maar nog steeds in de kas?

In de kas is het meestal warmer en kan het zijn dat je meer water moet geven dan de vuistregel.

Maar ik denk dat de meeste kwekers, vooral beginners, meestal eerder te veel water geven in plaats van te weinig.

 

Je kunt altijd voelen aan de zwaarte van de pot of je water moet geven. Geef een keer water tot het er (een beetje) onder uitkomt. Voel dan aan de pot hoe zwaar die is. Wacht twee dagen en voel dan weer aan de pot en dan zal die een stuk lichter zijn.

Heb je het gevoel dat die nog lichter kan, wacht dan nog 12 of 24 uur.

Als de plant een dag droog staat, is dat geen ramp. De wortels gaan bij droogte op zoek naar vocht. Dat betekent meer wortels, en meer wortels betekent (meer voeding en) een grotere plant.

Op een gegeven moment wordt de pot te klein en dat merk je onder andere wanneer de pot snel licht wordt.

 

 

Bedankt voor je reactie. Ze gaan uiteindelijk de volle grond in. Maakt het nog uit hoe laat ik ze water geef (ivm zonlicht) en kan ik het water rechtstreeks uit de kraan geven (met een plantenspuitje)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe groot zijn je turfpotjes en zijn ze goed ingewaterd (10% van de inhoud)?

 

Over bewatering is 1 van de grootste problemen bij nieuwe hobbyisten.

 

2x per dag wateren is wel zeer veel, zeker in het begin en als je medium nog genoeg water bevat. Ongeveer 50-100ml (pot inhoud afhankelijk) is volgens mij meer dan genoeg in dit stadium voor +2 dagen.

 

De beste techniek om te weten dat ze dorst hebben is je vinger in de aarde te steken nat=geen water droog=water.

 

De pot opheffen en zo voelen is nogal moeilijk als je de voeling op dit moment mist.

 

Het water uit de kraan, even laten staan voor gebruik is om de chloor te laten vervliegen.

 

Ik geef water 2uur voor ze in volle zon staan in de ochtend, maar is meer uit eigen gemakzucht. Maar hou er een structuur in op ±vaste tijdstippen

Edited by alkaline

Share this post


Link to post
Share on other sites

Turfpotjes trekken vocht uit de grond en drogen snel uit.

Ik gebruik ze zelf ook, maar ik zet ze in een klein kweekkasje, zodat ze in een vochtige omgeving staan.

Je kunt ze ook op een schaaltje zetten en ervoor zorgen dat er een laagje water in ligt.

 

De techniek van alkaline met betrekking tot het water geven, werkt ook prima. Vooral als ze in de volle grond staan :P Maar ik denk wel dat de bovenste laag grond eerder droog is dan de onderste laag. De voeling van de pot heb je naar mijn mening snel onder de knie. Ik zou het bijna logisch of natuurlijk willen noemen. Beide technieken zijn in ieder geval gebruikelijk. Probeer ze beide uit en oordeel wat je zelf prettig vindt.

 

En ik zou inderdaad ook het water uit de kraan even laten staan. Over chloor die vervliegt wist ik niet, maar ik deed het altijd omdat het water uit de kraan altijd een stuk kouder is. Door het een paar uurtjes te laten, is het meer op kamertemperatuur. Of het daadwerkelijk helpt, is nog niet bewezen, maar het lijkt mij voor de plant wel prettiger.

 

Ik zou ze (vroeg) in de ochtend water geven of (laat) in de avond. In ieder geval niet overdag.

En als ze buiten in de openlucht en in de volle grond staan, zou ik alleen water geven als het twee dagen niet heeft geregend. Maak het die wortels niet te gemakkelijk ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk inderdaad dat er een beetje veel water wordt gegeven..en die turf potjes zijn gewoon bagger...

gewoon 1 liter potjes gebruiken goed inwateren plantje erin en dan kan je t wateren gerust de eerste dagen laten voor wat t is.. laat t plantje maar even goed opzoek gaan naar t aanwezige vocht krijg je een goed wortelstelsel van.

 

uiteraard t water even laten uitdampen heeft niets met de temps te maken, je kan ook warm water tappen namelijk en met een thermometer weet je precies wat je geeft.

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

pas wel op dat een kas te warm kan zijn als de zon er eenmaal op staat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...