Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Green sky

Te Hoge Temperatuur En Te Groot Warmte Verschil

Recommended Posts

Geachte boeren, burgers en growers :innocent: ,

 

Zins kort een projectje gestart met 120x240x200 tent en twee x 600watt lampen, 1200m3 afzuig en 250m3 actieve inlaat.

8x80l met in iedere pot drie dames.

 

In het begin liep alles een beetje moeizaam.

Dames uiteindelijk toch best aangeslagen en draait alles nu redelijk naar wens.

Behalve de temperatuur, die met licht aan zo rond de 30 schommelt en licht uit net boven de 18.

Ben hier overigens al een stuk tevredener over tenopzichte van de start.

Toen de dames net met hun voetjes in de aarde stonden liep de meter flink op tot soms wel 36 en met licht uit naar 22/23.

Vanwege mijn lage temp in t donker staat de inlaat op een tijdschakelaar die een kwartier later aan gaat dan de lampen en een kwartier eerder uit.

Ik maak me nual redelijk zorgen aangezien de temp buiten nu nog redelijk stabiel is en binnenkort wel op gaat lopen!

 

Hopelijk hebben jullie wat nuttige tips voor mij.

Alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wanneer heb jij je lamp aan ? Draai je klokje anders om. Zodat s'nachts de lamp aan is. Dat scheelt al de helft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wanneer heb jij je lamp aan ? Draai je klokje anders om. Zodat s'nachts de lamp aan is. Dat scheelt al de helft.

Dat heb ik heb vanaf het begin al zo staan, van 20:00 tot 08:00

dus helaas gaar dit feestje niet op :thumbsdown:

But thanks anyway

Share this post


Link to post
Share on other sites

een actieve inlaat van 600m3 die lucht van buiten naar binnen blaast kan ook een hoop schelen

 

als het echt niet lukt kun je nog een klein aircotje kopen of naar een grotere afzuiging over gaan opzich zou je afzuiger genoeg moeten zijn het is meer de inlaat denk ik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je actieve inlaat is de crux.

Zie ook sticky ventilatie techniek, ongeveer 50% van je afzuiging aan inblaas benodigd, jij zit op 1/5e.

 

Beter passief aanvoeren ipv wat je nu doet dmv de flappen vd tent of slangen in een S vorm via de gaten aan de zijkant.

Als je lucht bij een raam wegtrekt met actieve aanvoer en het is 0c zoals gisternacht worden je plantjes niet blij van en als de lampen dan aan zijn en er lucht binnenkomt is het ook nog te weinig en zal het meeste meteen weg zijn omdat de afzuiger zwaar staat te werken omdat het zo warm wordt in de tent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

een actieve inlaat van 600m3 die lucht van buiten naar binnen blaast kan ook een hoop schelen

 

als het echt niet lukt kun je nog een klein aircotje kopen of naar een grotere afzuiging over gaan opzich zou je afzuiger genoeg moeten zijn het is meer de inlaat denk ik

Ja de afzuiger moet meer dan zat zijn!

De slang voor de inlaat zit met een flens vast aan de platen direct onder de dakpannen, dus snap niet waarom hij nog steeds niet goed koelt.

En als t licht uit is koelt het weer teveel af :execute

had eerst ook alles dicht maar toen zoog de tent teveel vacuum dus heb ik een van de flappen open gedaan en nu is t precies goed,

zuigt mooi af met een kleine vacuum.

Maar de temp gaat bij mij precies tegenovergesteld van wat zou moeten.

Je actieve inlaat is de crux.

Zie ook sticky ventilatie techniek, ongeveer 50% van je afzuiging aan inblaas benodigd, jij zit op 1/5e.

 

Beter passief aanvoeren ipv wat je nu doet dmv de flappen vd tent of slangen in een S vorm via de gaten aan de zijkant.

Als je lucht bij een raam wegtrekt met actieve aanvoer en het is 0c zoals gisternacht worden je plantjes niet blij van en als de lampen dan aan zijn en er lucht binnenkomt is het ook nog te weinig en zal het meeste meteen weg zijn omdat de afzuiger zwaar staat te werken omdat het zo warm wordt in de tent.

 

Zei het ookal tegen Fata dat ik rechtstreeks van buiten afzuig maar dit is dus niet zo'n strak plan volgens jou?

zal de flens los halen en gewoon uit de uit de ruimte zelf zuigen en kijken of dat wat zoden aan de dijk zet.

toch blijf ik het raar vinden dat wanneer het licht aan is er niet gekoelt wordt en wanneer het licht uit is het juist te koud wordt :search:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben persoonlijk meer van de actieve inlaten dan weet ik dat de verhoudingen kloppen tenminste en waar de lucht vandaan komt en heen gaat

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij mij komt de inlaat er vanaf boven in en blaast ter hoogte van de lampen uit.

wat is jullie mening, zo laten zitten of de inlaat vanaf beneden erin laten komen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn mening, zo laten zitten.

 

Heb me laten vertellen op dit forum, dat wanneer je temp te hoog is het juist loont om je aanvoer van boven naar beneden te laten vallen. Zodat het afkoelt. Wanneer het te koud is de aanvoer van onder te laten komen zodat de koude lucht niet je hele ruimte door dwarrelt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

verschilt per situatie denk ik

 

warme lucht gaat omhoog dus liever je filter en afzuiger boven in dan pak je de meeste warme lucht en lager inblazen dat is wat ik doe maar ieder zijn ding

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je inlaat zit zo geconstrueerd dat ingeblazen lucht zga direct de afzuiger in verdwijnt, de lucht krijgt de kans niet vanwege het debiet verschil om zich goed door je tent te verspreiden.

 

zal de flens los halen en gewoon uit de uit de ruimte zelf zuigen en kijken of dat wat zoden aan de dijk zet.

toch blijf ik het raar vinden dat wanneer het licht aan is er niet gekoelt wordt en wanneer het licht uit is het juist te koud wordt :search:

 

Waarmee wil je koelen als je setup totaal niet op elkaar ingeregeld is?

 

Met licht uit te koud, hoe warm is het op die zolder van je met lampen uit dan?

De temp in de tent zal dalen naar temperatuur van ruimte waar de tent staat met lampen uit en als het daar nog 25C is als de lampen aan gaan is het erg lastig om onder de 30C te blijven met lampen aan, zelfs als alles verder top is.

Als de ruimte zelf na uitgaan kachels (HPS lampen) snel afkoelt zal de temperatuur in de tent net zo hard meedalen.

 

heb je de sticky ventilatie techniek al doorgenomen?

worden dingen een stuk inzichtelijker.

 

@fohn

jouw oplossing is er 1 vd winter, geen koude val op de potten is waarom je het zo doet :search:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou het zit dus zo, mijn tent staat in een kamer op de eerste verdieping en ik blaas in via een een slang die vanaf zolder komt en daar via een gat verse buiten lucht afzuigt.

dus als ik de slang van de flens haal en van zolder zuig en niet direct van de buitenlucht dan zou t met licht uit een paar graden kunnen schelen.

maar dan de vraag of t niet te warm wordt als ze aan zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan je verse lucht t beste van rechtstreeks buiten halen met een eventuele actieve inlaat....deze schakel je als het nog te koud is buiten met de lamp mee aan/uit. Is het buiten onder de 15 graden,dan laat je de inlaat bovenin je tent uitkomen en als het buiten boven de 15graden blijft dus ook snachts als je lampen aan zijn!dan kun je de slang beter aan de onderkant van je hok/tent uit laten komen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sticky al gelezen?

Meters slang, bochten, rekening gehouden met temperatuur beheersing kamer waar tent in staat?

Juist meten van de temperatuur in de tent zelf?

etc etc.

 

Je zult ook in de praktijk moeten gaan testen, kan best dat je met een zwaardere inblazer klaar bent maar kan ook dat je beste draait met passieve aanvoer omdat actief aanvoeren niet goed werkt in jouw geval waar anderen er weer bij zweren en bij wijze van je buren konden zijn.

 

Normaliter heb je dit allemaal al uitgetest voordat er planten in de tent staan en hebt dan ook al een soort van plan B :search:

Hier is plan B, van mei tot okt geen HPS kweek omdat het niet te doen is met de temperatuurbeheersing.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...