Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Thomson

4X 600 Watt (2 Om 2) - 62X Kolossus

Recommended Posts

Zo.

Ik heb de tijd gevonden om iets op papier te zetten. Kort gezegd gaat het hierover:

  • 4x 600 watt Philips Green Power (2 om 2)
  • Per hok één aardebak van 240 x 90 x 30 cm
  • Per aardebak ongeveer 645 liter aarde met daarin 31 Kolossus stekken van eigen maak
  • Alle voeding (beendermeel, lavameel, etc.) is door de aarde gemengd

Er wordt vier keer per dag kraanwater zonder toevoegingen gegeven m.b.v. een secondetimer, een watertank en een pomp

 

Ik zal in dit topic vooral foto’s laten zien van het rechter hok, dat ’s nachts aan staat. Wellicht hier en daar ook een van het andere hok.

 

Op dit moment zitten we op dag 58, maar ik heb vandaag geen foto’s gemaakt. Hieronder foto’s van de afgelopen weken.

 

gallery_15365_19329_6535243.jpg

gallery_15365_19329_2306375.jpg

gallery_15365_19329_421326.jpg

 

 

En zo zag het er eergisteren uit:

 

gallery_15365_19329_1708589.jpg

 

gallery_15365_19329_427261.jpg

 

 

Ik heb twee fenotypes staan: een kort bloeiende (Power Plant-achtig) en een wat langer bloeiende (Jack Herer achtig). Op onderstaande foto's zie je de verschillen.

 

gallery_15365_19329_276160.jpg

 

gallery_15365_19329_3129586.jpg

Warmtestress?

 

gallery_15365_19329_3969755.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

staat er mooi bij hoef je de hele kweek niet bij te voeden dan?

 

in welke verhoudingen heb je die grond gemengd dan ben wel benieuwd

Share this post


Link to post
Share on other sites

het zal buiten ook wel werken alleen zal er meer de grond intrekken als het doorregent

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is heel ruwweg wat de verhoudingen zijn. Ik gebruik landbouwstoffen die in bulk worden ingekocht door bedrijven. De NPK stoffen zijn samengestelde stoffen van meerdere soorten organische dingen. De concentratie ligt zo tussen de 10 en 15% (dus bijvoorbeeld 13-0-1).

 

Verder gaat er nog een flinke emmer met verschillende bacteriën en schimmels in. En wormenmest. En wat humuszuren.

hE6dFf.jpg

 

Buiten werkt dit uiteraard ook prima. Die voedingsstoffen zijn samen met bacteriën in een pakketje gedrukt. Werk het een beetje door de grond heen.

 

 

Thanks Crimson! Leuk je weer te zien hier.

 

@edit: Sorry, helemaal vergeten je vraag te beantwoorden. Ik voed in principe niet bij. Mocht het nu zo zijn dat ik echt het idee heb dat de planten iets missen dan kan dat altijd nog. Normaliter hoeft dit niet te gebeuren, maar dan moet je geen extreme langbloeier zetten.

Edited by Thomson
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er mooi uit, super gezonde planten!

@edit: Sorry, helemaal vergeten je vraag te beantwoorden. Ik voed in principe niet bij. Mocht het nu zo zijn dat ik echt het idee heb dat de planten iets missen dan kan dat altijd nog. Normaliter hoeft dit niet te gebeuren, maar dan moet je geen extreme langbloeier zetten.

Heb je wel snelle soortjes waarbij je echt alleen kraanwater hoeft te geven? Ik geef in principe op hydro ook maar een keer in de week/ twee weken voeding, namelijk wanneer ik de Ec en pH in mijn vat regel. Ik maak de vergelijking niet om te zeggen dat het ene beter is dan het andere, maar omdat ik steeds op zoek ben naar de gemakkelijkste manier van kweken. En jouw methode komt hoog binnen.

 

En wil je nog wat meer vertellen over je irrigatiesysteem? Geef je via de bovenkant water?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank dilago, leuk je hier te zien!

Ja, die heb ik. Kolossus #1 is daar een van, de snelbloeier in de foto's. Een PP-tje redt het ook makkelijk zonder bij te voeden. Of Critical, NLX, etc. De reden dat ik zo kweek is tweevoud: 1. het is organisch, 2. het is het meest eenvoudig.

 

Voor jou dus ideaal denk ik: geen pH meten, geen ec meten, helemaal niks meten. Mijn irrigatiesysteem is een innovatieproject van Wietforum en mezelf. Ik had een tijdje terug een topic geopend, daarop kwamen goede reacties, waarna ik de industrie in gedoken ben naar goede oplossingen.

 

Het systeem is vrij simpel. Secondetimer die relais aanstuurt. Pomp door relais, in vat. Slang aan vat zoals je normaal zou doen, en daaraan een state-of-the-art druppelslang. Vat vullen, timer programmeren en gaan met die banaan. Ik geef dus uitsluitend van onder (of beter gezegd, vanaf het midden van de aarde) water. In de slang zitten gaatjes met drukventielen, die 2,7 L/uur capaciteit hebben. Drie per meter ongeveer, en zo'n 5 meter per lamp. Dat is dus ongeveer 40 L/uur/lamp. Ik geef 10 seconden per keer water, dus ongeveer 0,11 liter/waterbeurt/lamp.

 

Beantwoordt dat jouw vraag?

Edited by Thomson
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, duidelijk. Een eb en vloed irrigatiesysteem ligt mij dan toch meer omdat ik kan zien waar het water blijft. Het terugpompen vind ik echter wel minder dus ik denk er over voor een tafel te gaan. Voor jou werkt je systeem duidelijk! Mooi dat er zoveel wegen naar Rome leiden. :)

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ieder zijn ding inderdaad!

 

Hier een vergelijkingsfoto van de twee ruimtes, zojuist genomen.

 

gallery_15365_19329_10274299.jpg

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prachtig mooi! :dribble:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel allen.

Vandaag is het dag 70, maar ik heb ook wat foto’s op dag 62 geschoten. Hieronder een vergelijking van het rechter hok op deze twee dagen.

 

gallery_15365_19329_6178624.jpg

Een overzicht

 

gallery_15365_19329_2916452.jpg

Het snelbloeiende fenotype

 

Zo ziet het er nu dus uit:

gallery_15365_19329_4093174.jpg

 

gallery_15365_19329_1186074.jpg

 

Zoals je wellicht ziet is er wat raars aan de hand bij de grotere planten. Ik had eerder al een foto geüpload van wat ik dacht dat warmtestress was. Hieronder nog twee duidelijkere foto's.

 

gallery_15365_19329_379268.jpg

 

gallery_15365_19329_701376.jpg

 

Wat zouden jullie doen met deze plant? Het bovenste stuk wegknippen? Laten zitten?

 

Ik hoor het graag!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou die gekke sprieten wegknippen en eens een tijdje in het donker in dat hok gaan staan te kijken of ik ergens een lichtlekje zie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eruit knippen is het beste zoals twiet al zegt

 

de plant steekt nu onnodig energie in die tak terwijl het het ook in de top kan steken

 

wel mooie toppen voor gewoon geen bijgevoegde voeding :book:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het echt reveggen is, en daar heeft het alle schijn van, zou ik ook eens goed naar de rest van de toppen kijken want logischerwijs zouden al je bloempjes bezig moeten gaan met zich veranderen in een eerste 1-vingerig reveg-blaadje. Maw, al je toppen gaan ontploffen en verdwijnen als sneeuw voor de zon.

 

Het zou best eens zo kunnen zijn dat het enige zinnige dat je nog kunt doen is nu al oogsten omdat je anders niks overhoudt wat nog rookbaar is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn dit niet.de gevolgen van onwijze hitte stress. Zie meerdere toppen met.dit.verschijnsel namelijk op de foto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn dit niet.de gevolgen van onwijze hitte stress. Zie meerdere toppen met.dit.verschijnsel namelijk op de foto.

Ik denk zelf van niet, heb onlangs zelf nog stekken gesneden van planten in week 3 bloei, en die lieten na wortelen exact ditzelfde verschijnsel zien toen ze weer naar 18/6 waren gezet, te herkennen aan:

-1 vingerig blad

-gladder blad, nauwelijks nervenaftekening en minder kartelig

 

Duurde overigens best een flink aantal weken voordat ze weer normaal blad gingen aanmaken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

blijven je lampen niet branden dan krijg je ook dit soort dingen

 

heb het 1 gehad was de klok kapot gegaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie reacties en advies. Fijn dat er meer ogen met me meekijken.

Ik heb de bovenkant van de top op de voorgrond in de voorgaande foto's af geknipt. Hieronder wat foto's er van:

 

gallery_15365_19329_1819854.jpg

 

gallery_15365_19329_474079.jpg

 

gallery_15365_19329_1167682.jpg

 

gallery_15365_19329_1381484.jpg

 

gallery_15365_19329_1437165.jpg

 

 

Nu, de analyse:

 

Ik heb een lichtlek ontdekt, echter is dit beperkt tot licht dat de bovenste 10 cm van het hok een klein beetje verlicht. Dit sluit uiteraard niet uit dat het lek de rare planten veroorzaakt.

 

Ik vind het wel vreemd dat een groot aantal andere planten prima lijkt te groeien. Ook de planten die raar groeien leken het eerder prima te doen. Het lichtlek zit er denk ik al vanaf het begin van de kweek, en de planten hebben in dit hok alleen maar op 12/12 gestaan.

 

Ik heb de toppen waar het gebeurt grondig bekeken. De bloemen onder het vreemde gedeelte zijn allemaal zoals ze moeten zijn. Ik heb niet het idee dat die bloemen zich ontpoppen tot takken, wat een plant die "revegged" volgens mij wel zou moeten doen.

 

Al met al ben ik er nog steeds niet zeker van wat er precies aan de hand.

Stel, de planten zijn aan het reveggen. Wat is mijn beste optie? Alles omhakken nu er nog iets te redden valt? Of het lichtlek repareren en doorgaan?

 

 

EDIT: Vergeten te vermelden dat in de eerste week dat ze in het hok staat er wel degelijk wat rare dagen tussen hebben gezeten door onkunde van mijn kant. Maar zou zoiets 7 weken later pas terug te zien zijn?

Edited by Thomson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reveggen zet langzaam door en vzv ik weet revegt een hele plant, niet slechts enkele takken. Als je al zover in de bloei zit zou ik persoonlijk het zekere voor het onzekere nemen en nu oogsten zolang er nog wat te redden valt. Want als het toch door blijkt te zetten ben je kwijt wat nu nog normaal lijkt.

 

Heb zelf redelijk wat gerevegged vroeger, het is een mooie manier om fikse berg stekken tevoorschijn te toveren aan een afgebloeide plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duidelijk verhaal Twiet. Ik ben nog steeds niet zeker wat het is, maar ik heb wel een beslissing genomen. De komende dagen ga ik alles oogsten.

Over een week of twee maak ik een doorstart.

 

Groet,

Thomson

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...