Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Greenlover101

Confused & Need Help: Zaailingen In De Biobizz Allmix En Vervolgens In Lightmix?

Recommended Posts

Hallo medekwekers,

 

Na een hoop gelezen te hebben en vragen gesteld te hebben, dacht ik eruit te zijn. Ik ontkiem mijn zaadjes om ze daarna in kleine potjes in de lightmix te zetten. Vervolgens in de grond in de Allmix.

 

Ik naar een growshop om de zakken te kopen, wordt mij precies het tegenovergestelde geadviseerd: de zaadjes in de Allmix en vervolgens na de 3e vertakking in de lightmix. Dit zonder bijvoeden want dat heeft toch geen nut in de volle grond, aldus het personeel.

 

Is snap er even niks meer van!

 

Zaadjes worden op dit moment ontkiemd, dus enige haast is geboden. Wie helpt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik deed het andersom.

maar ik doe al jaren geen 2 verschillende meer.

ik zet zaailingen gewoon direkt in atami bi growmix...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allmix is redelijk zwaar voor de kleintjes

 

Beginnen in lightmix of zaai- en stekgrond is een beter idee.

 

En wat voor vollegrond heb je op het simpel te stellen luchtige en vruchtbare grond?

 

Anders moet je toch nog een gat schuppen en aanvullen met goede aardemix

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allmix is redelijk zwaar voor de kleintjes

 

Beginnen in lightmix of zaai- en stekgrond is een beter idee.

 

En wat voor vollegrond heb je op het simpel te stellen luchtige en vruchtbare grond?

 

Anders moet je toch nog een gat schuppen en aanvullen met goede aardemix

 

Hoi Alkaline,

 

Wederom bedankt voor je reactie! Dat waardeer ik enorm!

 

Dat is precies wat ik ook dacht, daarom was ik ook verbaast over zijn advies. Ik denk dat ik beter naar jou/jullie luisteren kan.

 

Ik heb 2 plekken met verschillende omstandigheden. Plek 1 heeft een luchtige grond, op de rand van een stookje bomen/bos met veel bramenstruiken. Hier wil ik gaten graven en voornamelijk auto's in zetten. Deze gaten wil ik vullen met 25 liter plagron/biobizz Allmix (advies van de shop was lightmix, maar dat lijkt mij dus niet), mee eens?

 

Plek 2 heeft rondom hoge bomen met volop bramenstruiken en een groot veld met riet in het midden. Niet te zien door wie dan ook. Hier wil ik de regulars zetten. Nadeel is dat de grond hier behoorlijk nat is. Als ik daar loop sopt het onder mijn voeten. Ik heb een vorse schepdiepte gespit en dat een week laten staan, dat was ongeveer tot de helft volgelopen. Dat lijkt mij te nat, dus ik zat te denken om hier de regulars in 50 L potten te zetten en deze voor een kwart/helft in te graven. Wel wil ik gaten in de bodem en het onderste gedeelde van de pot maken om enigsinds vochtregulatie en uitwisseling van bodemleven te krijgen, vind je dat ook een goed idee? De potten wil ik trouwens vullen met 25 L Allmix en de rest aanvullen met de kleiachtige grond die ik uitgraaf (zitten veel dikke wormen in) en deze 2 soorten grond in de pot mengen. Lijkt jou dit ook een goede samenstelling? De shop adviseerde om ze hier ondanks het hoge grondwaterniveau toch in de volle grond te zetten. Hij zei dat de wortels wel horizontaal hun weg zoeken. Wat zou jij hier adviseren?

 

Het is best een verhaal geworden, maar het leek mij wel handig om de situatie goed te schetsen.

 

Ik hoor heel graag van je!

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op het natte rietveld is het inderdaad beter zoals je zelf al zegt de grond er boven op.

(Had ik eens gezien geloof ik bij strainhunters in Jamaica je moet die aflevering eens bekijken anders, hoe de rasta's het daar deden)

 

Eventjes opgezocht rond 32min kijken over dat verhogen, maar als je tijd hebt kijk hem vanaf het begin ;)

http://youtu.be/vyaKiWkHFlc

 

Zet daar wel een soortje dat niet schimmel en rot gevoelig is.

En riet groeit als kool dus je zal daar eerste een goed stuk riet vrij maken en regelmatig terug komen om ze terug te snoeien

Edited by alkaline

Share this post


Link to post
Share on other sites

als er nu al water staat gaat het je erg moeilijk worden, het is laatste tijd (behalve deze week) erg droog geweest, het grondwater staat nogal laag dus als je nu al natte voeten hebt?

pot op de gron(met gaten) op een verhoging kan maar let wel dat de bovenlaag grond daar ook af en toe droog trekt

 

bramengebied is vaak best redelijke grond, waar je voornamlijk kalk en voeding bij moet gooien, zou eerder denken aan kippenmest dan een lightmix?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...