Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Capo

Wat Doen Jullie Als De Temperatuur Oploopt, Lamp Omhoog Of Wattage Omlaag

Recommended Posts

Zoals de titel al zegt, wat heeft de voorkeur als de temperatuur te hoog oploopt in je tent / kast.

Wattage van de lamp verlagen of de afstand tussen lamp en planten vergroten?

 

 

EDIT ; even een aanvulling na aanleiding van een aantal reacties hieronder.

Het gaat hier niet om mijn eigen situatie, ik heb geen warmte probleem.

Het betreft een algemene vraag waar ik benieuwd ben naar de voorkeur van anderen.

Edited by Capo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je afzuiging aanpassen als je nu al warmteproblemen hebt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wattage dimmen en zo dicht mogelijk erop heeft mijn voorkeur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoals boven al staat als je nu al warmte problemen hebt

 

dan zul je iets moeten veranderen want het is nog geen eens augustus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je afzuiging aanpassen als je nu al warmteproblemen hebt.

 

Er staat nergens dat ik warmte problemen heb, dat is mijn vraag ook niet.

 

met de aanname dat je geen 400watt in 60x60 hebt hangen ;)

 

Neen dat heb ik niet.

 

Wattage dimmen en zo dicht mogelijk erop heeft mijn voorkeur.

 

De enige die heeft gelezen wat er staat :tu

 

zoals boven al staat als je nu al warmte problemen hebt

 

dan zul je iets moeten veranderen want het is nog geen eens augustus

 

Zoals boven al staat, er staat nergens dat ik een warmte probleem heb.

 

misschien meer info over wattage / afmetingen tent ?

 

misschien kan je genoeg hebben aan een cooltube ?

 

Ik zie niet in wat je aan mijn info hebt als ik jullie (algemeen bedoeld) vraag wat jullie doen als de temperatuur oploopt in jullie tent / kast.

 

 

 

Vroeg me af en kon er niks over vinden vandaar de vraag wat ieder zijn persoonlijke voorkeur is als de temperatuur wel oploopt.

Jammer dat er van alle reacties er maar 1 is die daadwerkelijk leest wat er staat zonder gelijk conclusies te trekken.

Ik zal een volgende keer duidelijk in Jip & Janneke taal omschrijven wat ik bedoel en dat het niet om mijzelf gaat maar een algemene vraag betreft.

Edited by Capo
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan ga ik zelf in de zon zitten :wave:

 

Ik ook maar heb je daarnaast ook nog een mening m.b.t. de vraag uit mijn openingspost of kwam je alleen even populair doen?

Edited by Capo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga maar in de schaduw zitten Capo, je reageert al behoorlijk aangebrand....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga maar in de schaduw zitten Capo, je reageert al behoorlijk aangebrand....

 

Vind het wel meevallen, reageer op gelijke toon t.o.v. de reply's waar ik op reageer, vind alleen jammer dat er niet gelezen word wat er staat.

Moest overigens wel lachen toen ik je reply las :D maar geef nou eens antwoord op de vraag dan of heb jij nooit oplopende temperaturen?

Edited by Capo

Share this post


Link to post
Share on other sites

omhoog uiteraard, als dat helpt.

 

als je em dimt ben je je licht sowieso kwijt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

tot hoeveel loopt de temperatuur dan op in jouw mind

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligt eraan in welke fase ik zit, tijdens de groei gaat de lamp niet omhoog ;)

Als de groei eruit is eventueel de lamp iets omhoog :tu

 

:wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

(als) het te warm word dat heb je de zaken niet voor elkaar of niet goed uitgerekend vandaar mijn reactie

 

lampen omhoog kan, is fijner voor de planten maar het zal de temperatuur in je tent niet omlaag brengen

 

dus word of dimmen of grotere afzuiging of airco fiksen, duidelijk antwoord toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

omhoog uiteraard, als dat helpt.

 

als je em dimt ben je je licht sowieso kwijt ;)

 

Maar als je de lamp hoger hangt kost je dat ook lumen toch?

 

tot hoeveel loopt de temperatuur dan op in jouw mind

 

Op dit moment houd ik het prima op 27 graden maar vorig jaar tijdens sommige

warme dagen ging die over de 29 graden waar ik eigenlijk 28 als maximum wil aanhouden.

 

Ligt eraan in welke fase ik zit, tijdens de groei gaat de lamp niet omhoog ;)

Als de groei eruit is eventueel de lamp iets omhoog :tu

 

Ok, zo deed ik het vorig jaar zelf ook.

 

(als) het te warm word dat heb je de zaken niet voor elkaar of niet goed uitgerekend vandaar mijn reactie

 

lampen omhoog kan, is fijner voor de planten maar het zal de temperatuur in je tent niet omlaag brengen

 

dus word of dimmen of grotere afzuiging of airco fiksen, duidelijk antwoord toch?

 

Het word bij jouw in je hok / tent dus (tijdens sommige warme zomerdagen) nooit warmer dan je zelf graag zou zien?

Zie soms verslagen van mensen waar de temp ver over de 30 graden gaat waar dat bij mij nog nooit is voorgekomen dus

wat ik te warm vind kan een ander nog wel mee vinden vallen maar ik houd graag een max van 28 aan.

Lamp omhoog scheelde bij mij vorig jaar wel degelijk in temperatuur maar kom ik bij de hamvraag aan ;

Lamp omhoog (met verlies van lumen) of wattage omlaag (waarbij je dus ook minder lumen hebt)

Edited by Capo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel licht denk jij te verliezen door het hoger hangen van jouw lampen? Zeker bij een wat grotere opstelling is dit verlies nihil. Minder fotonen is minder fotosynthese. Bij het hoger hangen van je lamp heb je hetzelfde aantal fotonen, maar misschien wat minder op je plant door wandverliezen. Bij het verlagen van het vermogen van je lampen verlies je direct ontzettend veel fotonen die mogelijk op jouw plant zouden kunnen komen. Dus vrijwel zeker minder fotosynthese.

 

Zoals al gezegd: de temperatuur haal je niet omlaag met het verhogen van je lampen. Wellicht dat de directe warmtestress bij de hoogste toppen vermindert doordat je de infraroodstraling wat minder maakt. De omgevingstemperatuur blijft echter hetzelfde. Dus, als het nu écht te warm wordt dan gaat het hoger hangen van je lampen weinig teweegbrengen. Harder afzuigen gaat je waarschijnlijk ook niet helpen. De hoofdoorzaak van de warmteproblemen zal namelijk de temperatuur van de inkomende lucht zijn.

 

Dus, als antwoord op je vraag: Als je uit het verlagen van het wattage of het verhogen van de ruimte tussen lamp en plant moet kiezen om een warmteprobleem tegen te gaan, is er maar één goede keuze: het verlagen van het wattage. Wil je overigens wel nog gewoon grammen draaien? Koop dan een grotere airconditioning, want het verlagen van je wattage is in mijn optiek niet echt de beste optie.

Edited by Thomson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je uit het verlagen van het wattage of het verhogen van de ruimte tussen lamp en plant moet kiezen om een warmteprobleem tegen te gaan, is er maar één goede keuze: het verlagen van het wattage.

Eens, maar als ook dat te weinig soelaas biedt kan je ook nog de EC van je voedingswater verlagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan ga ik zelf in de zon zitten :wave:

 

Ik ook maar heb je daarnaast ook nog een mening m.b.t. de vraag uit mijn openingspost of kwam je alleen even populair doen?

nee daar heb ik geen mening over, zo vaak is het niet warm en zonnig dus daar ga ik mij leker eens niet mee bezig houden :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

De meeste kwekers op hps krijgen de zomermaanden last van te hoge temperaturen. Dat je dat nu al hebt dan zou ik de afzuiging en inblaas als eerste onder de loep nemen.

 

Harder afzuigen of actief inblazen zijn opties. Het is geen geschreven regel maar in de zomer met warmte problemen kweek je met de helft van je lampen aan en de helft van het aantal planten wil je een goed wietje overhouden.

 

Kweek je met de juiste leds (cobs bij voorkeur) , dan heb je die problemen niet en kun je het hele jaar door knallen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel licht denk jij te verliezen door het hoger hangen van jouw lampen? Zeker bij een wat grotere opstelling is dit verlies nihil. Minder fotonen is minder fotosynthese. Bij het hoger hangen van je lamp heb je hetzelfde aantal fotonen, maar misschien wat minder op je plant door wandverliezen. Bij het verlagen van het vermogen van je lampen verlies je direct ontzettend veel fotonen die mogelijk op jouw plant zouden kunnen komen. Dus vrijwel zeker minder fotosynthese.

 

Kijk, das een antwoord waar onderbouwende info in staat en we wat mee kunnen voor algemene kennis.

 

De meeste kwekers op hps krijgen de zomermaanden last van te hoge temperaturen. Dat je dat nu al hebt dan zou ik de afzuiging en inblaas als eerste onder de loep nemen.

 

:whistling Staat meerdere malen en nota bene zelfs in de openingspost vermeld dat ik nu geen last heb van warmteproblemen maar het een algemene vraag betreft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sterker nog, ik begin altijd op fixed hoogte. in de zomer maanden kies ik voor een witsoort en laat ik de lampen op een meter van tophoogte hangen. scheelt wel iets. zolang t licht niet naast je plant schijnt en je goed reflectie materiaal gebruikt is dit geen probleem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De meeste kwekers op hps krijgen de zomermaanden last van te hoge temperaturen.

 

Het is geen geschreven regel maar in de zomer met warmte problemen kweek je met de helft van je lampen aan en de helft van het aantal planten wil je een goed wietje overhouden.

 

Lampen weghalen nogal een gedoe hier en gaf shit lichtverdeling dus ik dimde.

Komt op bijna hetzelfde neer al is dat niet helemaal waar (spectrum shift).

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Capo...

 

 

Ik snap je vraag heel goed, en zie inderdaad nergens mensen hun eigen verhaal of actie benoemen.

 

In het begin was mijn temperatuur ook flink te hoog, robd de 31/32gr. Heb nu een buisventilator net onder me dakraam ( zodat je het van buiten niet kan zien ) geplaatst. Als het raam openstaat blaast ie de koele lucht direcht me tent in. De slang die van buisventilator naar tent loopt ook niet te lang houden en zeker geen 90gr bochten erin.

 

Daarbij heb ik een ventilator zo geplaatst dat die direct de warme lucht richting afzuiger blaast. Nu kan ik de temp. Prima in orde houden. Lampen aan 27/28gr en Lampen uit 23/24gr👍🤙🏽

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...