Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
IceMan93

Buisventilator Probleem

Recommended Posts

Ik heb een RAM mixed flow inline fan 125mm 2 standen 1ste=248 m3/hr 2de=284 m3/hr

Werkt goed zuigt en blaast zeer goed voor zoon klein ding

Maar zodra ik Mijn filter aasnluit op de afblaas slang dan zuigt de vent

Bijna niet meer haal ik de filter weg dan zuigt ie weer hard en minder herrie

Ik heb gelezen dat het aan een te kleine filter ken leggen

Iemand die dit kan bevestigen ?

 

Alvast bedankt

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

andersom werkt het prima?

 

wat je zegt zou best kunnen, dan werkt ie zichzelf enkel tegen, kan geen druk opbouwen/niet gescikt voor druk

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

andersom werkt het prima?

 

wat je zegt zou best kunnen, dan werkt ie zichzelf enkel tegen, kan geen druk opbouwen/niet gescikt voor druk

Ik heb nog ff goed gekeken op internet en het ligt inderdaad aan me filter die is te klein

En heb ook gelezen dat het niet goed voor je motortje is

Vanwege teveel tegendruk

maar gelukkig had ik het snel in de gaten

 

Zou een filter van 240 m3/hr tot 360 m3/hr goed zijn goed zijn voor me afzuiger?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

filter waarde +10% = zuiger waarde?

Ik zou het niet weten hoe je het berekent met afzuiger en filter

Heb in ieder geval en can filter 300m3/hr van 45cm besteld dus dan zit ik ong wel goed hoop ik

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat huffpuff zegt heb je geloof ik niet helemaal goed begrepen. Volgens mij geeft hij (zij?) aan dat het niet hetzelfde is of je een afzuiger laat afzuigen door een filter heen of dat je een afzuiger laat uitblazen door een filter heen.

 

In de eerste situatie moet de afzuiger zuigen en in de tweede blazen. Om te zuigen moet er onderdruk opgebouwd worden en om te blazen moet er overdruk opgebouwd worden. Dat zijn twee hele verschillende dingen en niet iedere ventilator is goed in het opbouwen van overdruk. Misschien is dit laatse wel waar het bij jou door fout gaat. Is dit zo dan maakt het niet uit hoe groot de filter is waar je hem doorheen laat blazen, zonder overdruk-capaciteit blijft het resultaat hetzelfde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat huffpuff zegt heb je geloof ik niet helemaal goed begrepen. Volgens mij geeft hij (zij?) aan dat het niet hetzelfde is of je een afzuiger laat afzuigen door een filter heen of dat je een afzuiger laat uitblazen door een filter heen.

 

In de eerste situatie moet de afzuiger zuigen en in de tweede blazen. Om te zuigen moet er onderdruk opgebouwd worden en om te blazen moet er overdruk opgebouwd worden. Dat zijn twee hele verschillende dingen en niet iedere ventilator is goed in het opbouwen van overdruk. Misschien is dit laatse wel waar het bij jou door fout gaat. Is dit zo dan maakt het niet uit hoe groot de filter is waar je hem doorheen laat blazen, zonder overdruk-capaciteit blijft het resultaat hetzelfde.

Dus als ik de filter op de afblaas slang aansluit moet ik zorgen voor overdruk dat me tent beetje bol staat

En als ik de filter bij de aanzuig aansluit dan moet ik zorgen voor onderdruk zodat me tent wanden iets naar binnen worden gezogen?

 

En ik kan inderdaad zorgen voor overdruk of onderdruk als ik wil dat red me ventilator wel ding van 30/40cm met 3 snelheden en met 3 slangen voor verse lucht

Bedankt voor de info

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, dat heeft er niks mee te maken.

 

Om door een filter heen te blazen moet je afzuiger druk opbouwen. Overdruk tussen afzuiger en filter.

 

Om door een filter heen te zuigen moet je afzuiger een beetje vacüum zuigen. Onderdruk tussen filter en afzuiger.

 

Jij hebt een afzuiger, geen afblazer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, dat heeft er niks mee te maken.

 

Om door een filter heen te blazen moet je afzuiger druk opbouwen. Overdruk tussen afzuiger en filter.

 

Om door een filter heen te zuigen moet je afzuiger een beetje vacüum zuigen. Onderdruk tussen filter en afzuiger.

 

Jij hebt een afzuiger, geen afblazer.

Met de nieuwe filter geen probleem

Dus eigenlijk moet ik me filter op de afzuig kant zetten als ik je goed begrijp ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou eens proberen de filter voor de ventilator te monteren, ja.

 

Er zit een verschil tussen de weerstand bij de 'uitgang' te plaatsen (dus: ventilator -> filter) en de weerstand bij de ingang te hebben (filter -> ventilator).

 

In de eerste situatie is er weerstand bij de uitgang: de lucht wordt tegengehouden om weg te gaan (druk in de ventilator waardoor ie ook lastiger draait). Bijkomstigheid is dat je dan niets meer hebt om de ingang van je ventilator te filteren (vuil etc.).

 

In de tweede situatie moet de ventilator harder draaien om de lucht naar binnen te krijgen (onderdruk; weerstand zit bij de ingang), maar zodra het binnen is kan het zonder problemen worden afgevoerd (geen weerstand bij uitgang). Bovendien heb je je filter aan de ingang hangen waardoor stof/beestjes e.d. sowieso minder snel je ventilator inkomen.

 

Eigenlijk zou het verschil minimaal moeten zijn, maar alle beetjes kunnen helpen. Wellicht dat je fan het door 't om te draaien beter trekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou eens proberen de filter voor de ventilator te monteren, ja.

 

Er zit een verschil tussen de weerstand bij de 'uitgang' te plaatsen (dus: ventilator -> filter) en de weerstand bij de ingang te hebben (filter -> ventilator).

 

In de eerste situatie is er weerstand bij de uitgang: de lucht wordt tegengehouden om weg te gaan (druk in de ventilator waardoor ie ook lastiger draait). Bijkomstigheid is dat je dan niets meer hebt om de ingang van je ventilator te filteren (vuil etc.).

 

In de tweede situatie moet de ventilator harder draaien om de lucht naar binnen te krijgen (onderdruk; weerstand zit bij de ingang), maar zodra het binnen is kan het zonder problemen worden afgevoerd (geen weerstand bij uitgang). Bovendien heb je je filter aan de ingang hangen waardoor stof/beestjes e.d. sowieso minder snel je ventilator inkomen.

 

Eigenlijk zou het verschil minimaal moeten zijn, maar alle beetjes kunnen helpen. Wellicht dat je fan het door 't om te draaien beter trekt.

Klopt inderdaad

Ik heb de 300 m3/hr in de tent gehangen voor me filter met en buis middenin en hij doet het prima ik voel het aan de filter dat ie goed zuigt :P

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet als je de kool goed werkzaam wilt houden.

Zie ook staat stoffilter na draaien van 1 ronde.

Die troep zat anders in het koolstofbed en verminderde de werking.

 

Ga je uitblazen via de filter dan haal je hem van de buitenkant af (de stofhoes) en fixeer je de stofhoes in de conus van de filter om zo vervuiling met kleine deeltjes te voorkomen.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...