Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Vasco de Gama

Uv-Licht En Potentie.

Recommended Posts

Ik heb veel gelezen over de invloed van UV-B licht op de potentie van van wiet.

Dit zou komen doordat wietplanten trichomen aanmaken om de plant te beschermen.

Heeft iemand hier ervaring mee(uv licht gebruiken voor meer potentie)?.

Ik wil een kas gaan zetten en zit te denken aan degene van LIDL voor 50€, maar als UV licht zo'n invloed heeft bouw ik zelf een kas met Greenspan folie.

 

Groetjes

Vasco

Share this post


Link to post
Share on other sites

niemand weet het..

 

over de jaren hebben zo veel mensen het geprobeerd, effecten gemeten conclusies getrokken maar de resultaten lopen zo ver uit een met zo veel externe factoren dat wij als leek er gewoon niets over kunnen zeggen, geeft cmh betere wiet? geeft tl betere wiet? geeft led minder betere wiet? kwam dat dan door de uv of het betere spectrum? is wiet onder hps slecht omdat er geen uv in zit?

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

De universiteit van Maryland heeft dit ooit onderzocht en die kwamen relatief op 15% tot 33% meer THC als ze er UVB lampen bij hingen. Dat komt dan op 3 tot 7 procentpunt aan THC extra (dus zeg van 23% THC naar 26% tot 30% THC).

 

Hun onderzoek was gebaseerd op de bevinding dat cannabis planten op 3000m hoogte veel meer THC bevatten dan planten zonder UV. Zij gingen dan ook voor de UVB niveaus zoals je die hebt op 3000m hoogte (vrij hoog dus).

 

Zijn ook andere kwekers op forums die de THC niveaus van 21% naar 23% zien gaan (KiteHigh op Rollitup), of gemiddeld 5 procentpunt extra zien (medicalmarijuanagrowing.blogspot.nl). Die hebben ook de wiet laten testen om het verschil te checken.

 

CBD hoeveelheden veranderden niet door die UVB.

 

Dus het is wel aantoonbaar in een lab, maar of je dat echt gaat merken als je het rookt/vaped zou ik eerlijk gezegd niet weten. Lijkt me dat je dan ook wel vrij nauwkeurig moet afwegen wat je aan wiet in je joint of vape doet. Als daar al 5% verschil in zit dan heb je hetzelfde effect.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meer effect op de terpenen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enige dat ik hierover bij kan dragen is dat uv(A/B )

 

gallery_15189_19064_554.jpg

 

Heb hier enkele droge toppen waar ik een naar CBN omzettings proef heb onderworpen.

 

Hoe dit zich dan gaat verhouden op een levende plant heb ik geen idee door het teveel aan tegenstrijdige informatie

Edited by alkaline

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is er een wetenschappelijk onderzoek wat liet zien dat UVB geen effect op THC gehaltes geeft dan?

 

Een willekeurige kweker die (zonder lab tests) zegt dat het wel of niet wat doet is geen bruikbare input

Share this post


Link to post
Share on other sites

is er ook een kweker die nu zonder uv en dezelfde watts opeens mindere resultaten geeft? is een willekeurige kweker met labtest bewijs dat uv helpt? het zou mij verbazen als mensen na verloop minder gioed kweken, dat iemand na x rondjes een uv lamp erbij hangt en nog steeds hogere % haalt vind ik geen magie danwel bewijs voor uv, let wel ik gebruik zelf ook gewoon "uv licht" maar niet omdat ik denk dat het uv voordeel heeft, ik heb ook steeds betere resultaten, dat noem ik ervaring

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je twee kweken vergelijkt waarbij de ene wel UVB krijgt en de andere niet (en de rest zoveel mogelijk hetzelfde is) en lab tests van het resultaat laten zien dat de UVB kant relatief meer THC bevat dan toont dat wat aan.

 

Al het andere zegt niets over het effect van UVB. Alleen herhaalbare tests met meetbare verschillen zijn bruikbaar als wetenschappelijk onderzoek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar twee kweken zijn nooit hetzelfde

met een extra lamp (uv) heb je ook meer licht/watts

en dan krijg je uiteindelijk net als met rood de vraag of het komt doordat je uberhaupt uv erbij doet, of moet het een fixed % zijn of een verhouding tot een ander spectrum.. of moet je het enkel 2 uur per dag doen, om zo de oxiderende werking tegen te gaan..? who knows..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor het debat. Ik denk toch uiteindelijk te gaan voor de greenspan.

Als het wel effect heeft zie ik het wel, zo niet dan is dat zo.

Weet iemand een kweker in omgeving Barneveld die extra potten heeft die niet in gebruik zijn?

Anders koop ik een paar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar twee kweken zijn nooit hetzelfde

met een extra lamp (uv) heb je ook meer licht/watts

en dan krijg je uiteindelijk net als met rood de vraag of het komt doordat je uberhaupt uv erbij doet, of moet het een fixed % zijn of een verhouding tot een ander spectrum.. of moet je het enkel 2 uur per dag doen, om zo de oxiderende werking tegen te gaan..? who knows..

Ja als je extra licht hebt zou je daarvoor moeten corrigeren, maar UVB licht valt ruim buiten het PAR spectrum dus dat telt niet mee. Als er eventueel nog extra blauw licht in zit zou de andere kant dat ook mee moeten krijgen. Of je doet een test met alleen dat blauwe licht extra.

 

Die tests die ik noemde hebben meerdere malen met en zonder UV naast elkaar gedaan en consequent zagen ze 2 tot 7 procentpunt extra THC (gemiddeld meer richting de 3 procentpunt).

 

Maar goed, het probleem is natuurlijk vooral dat je opgevoel nooit zal kunnnen kwantificeren of er een verschil is. Of je moet de wiet die je in de joint/vape doet heel nauwkeurig afwegen en altijd heel precies schoonmaken (geen blaadjes in je joint doen). Dan nog lijkt het me ondoenlijk om dat soort kleine verschillen te "voelen"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met die stijgen van 2-7% is dit een stijging van op het totaal aantal % thc van de controlegroep? (Bv controle 20% wordt 22-27%) of een procentuele stijging van de 20% (word dan 20,4-21,4)

 

Denk dat velen denken dat het uitloopt op de uitkomst van het eerste voorbeeld maar dat eigenlijk het 2de geval de werkelijkheid is.

(Al wil ik mijn mening nog herzien bij de uikomst van meerdere wetenschappelijke testen :D )

 

 

Dan hebben we ook nog te maken met variabele zoals elke top is verschillend de ene is al beter geknipt dan de andere.

Edited by alkaline

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is "procentpunt" inderdaad.

 

Dat onderzoek van de Universiteit van Maryland gaf een stijging tot wel 33% bij de hoogste dosis UVB die ze getest hadden.

 

De stijging in THC verliep ook lineair aan de dosis UVB. Dus hoe meer UVB dan ook zoveel meer extra THC.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb even de Maryland studie opgezocht

 

Voor de liefhebbers een rechtstreekse pdf download:

https://www.google.be/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://smartgrowtechnologies.com/wp-content/uploads/2015/09/UVB-RADIATION.pdf&ved=0ahUKEwjIn8-1vtnTAhWQalAKHX4bC34QFggcMAA&usg=AFQjCNH0oGC7GROCmUWuiOc5dMxGRMYdDg&sig2=tfmgF_Rj1L6gREakfRj2kg

 

Door scrollen naar pagina 3&4 voor het resultaat en figuur3 op pagina 4

 

Het belangrijkste gaat over een soort van Jamaicaanse origine en een tsjech-slovakijse vezelhemp.

 

Het gaat om een procentuele stijging, niet procentpunt.

 

Maar laat dat niet wegnemen dat het een zeer impressionante stijging is van 25% D9-THC naar 33% (+9%punt) in de langst blootgestelde aan uvb

Edited by alkaline

Share this post


Link to post
Share on other sites

de stof THCV ontstaat beter/meer met uv licht.

vandaar dat er in nepal altijd veel zit.

 

THCV is een vrij zeldzame stof,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afrikaanse variëteiten staan er om bekend waaronder Jawhi's Joy, Durban & waarschijnlijk Angola Red ook.

Krijg je niet de munchies, dan zit er THCV in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...