-TAV- 30 Posted April 29, 2017 (edited) Een goede middag! Mijn eerste post op het forum, dus ik zal er gelijk wat werk van maken. Korte intro: Een kleine tien jaar geleden heb ik m'n eerste keer zelf gekweekt. Dit was een enorm succes, totdat de geur blijkbaar de dieven aantrok en ze de 2 meter lange dames hebben meegenomen. Laatst kwam het verhaal weer eens ter sprake en kwam ik op het idee om nog eens te kweken. Deze keer echter binnen (heb geen buitenruimte) en zo onopvallend mogelijk (studio + huurwoning). Na wat rondkijken zag ik onder meer de kastjes van G-Tools en nog wat varianten, maar ik schrok van de reviews en de prijzen. Enige optie? Juist. Het zelf doen. Het enige wat ik tot op heden in elkaar geflansd heb zijn Ikea kasten (en zelfs daarin maak ik fouten), dus er was een kleine leercurve. Dankzij topics van Wietefras (technische info en uitleg over DIY Cree COBs), Silvia (armatuur) en de micro-hoek voor de bouw- & kweekverslagen heb ik wel wat meer kennis weten te vergaren. Plan: De Kast Gezien het feit dat ik klein woon en het puur voor eigengebruik is, vond ik de afmetingen van de kleinste G-Tools kast van 60 breed/diep en 140 hoog wel handig, past immers altijd wel ergens. Ik heb hier 70 breed, 60 diep en 140 hoog van gemaakt, omdat het kan. Om de temperatuur/geur te kunnen reguleren was isolatie een puntje. Vandaar dat de wanden een sandwich zijn, bestaande uit een frame, isolatie en multiplex: Frame van latjes (vuren) 2,2cm dik, met aan weerszijden 9mm multiplex. De ruimte tussen het frame wordt opgevuld met isolatie/vuurremmend materiaal. Dit levert platen van 4cm dik op: De maten zijn zodanig dat alles in elkaar past om het hok af te maken. Bovendien zijn de standaardmaten bij de bouwmarkten meegenomen om zo min mogelijk materiaal te verspillen (uitgaande van multiplex 244*122 & latten 270*5*2,2 bij Gamma/Praxis). Isolatie met een dikte van 2,2 is niet heel effectief, maar alle beetjes helpen. Echter is piepschuim zo'n beetje het enige materiaal dat ik kan vinden dat ook met diktes van 2,0 - 2,2 cm geleverd wordt. Ideeën? Buitenkant wordt matzwart geverfd (net als mn overige meubels) en de binnenkant meerdere keren gegrond. Kieren worden gekit en er komt zowel folie als vijverfolie in (bodem). Inlaat komt onderin (achterkant) met een labyrint tegen lichtlekken. Daarboven komt een dubbele bodem met gaten voor evenredige verdeling over het oppervlak vanuit de bodem. Uitlaat is op het dak. Plan: De lamp Om hitte te mijden en het feit dat ze efficiënter zijn ga ik voor LEDjes, Cree COB's welteverstaan. Na er voor het eerst over te horen op dit forum (thx Wietefras!) ben ik zelf verder op onderzoek uitgegaan. Resultaat is een ontwerp gebaseerd op Silvia's armatuur: Armatuur wordt 30 bij 40 cm (zodoende +/- 15-18 cm tussen COB's en wanden) Dmv. 8 L-profielen, Alpine 11 PLUS CPU koelers, voeding en de COB's hoop ik zo een simpel doch duurzaam en prima ogend design te maken. Next: De rest Voor de resterende zaken kan ik echter wel wat feedback gebruiken. Resterend zijn voornamelijk de afzuiging, koolstoffilter en wat details betreft het type Cree COB's. Afzuiging Ik wil een passieve inlaat (creeëren onderdruk en niet onnodig moeilijk doen) en actieve afzuig. Nu zat ik met de capaciteit van de afzuig: er wordt vaak gerept over (inh. kast) * 3-5 (verversing) * 60 (uur). In dat geval kom ik op: (63,4 * 56,7 * 133,4 = 0,48) * 5 * 60 = 144m3 aan capaciteit. Klopt dit? Ook voor kweken met LED (minder warmte)? Ik zat vervolgens te twijfelen tussen twee buisventilatoren van Soler & Palau, de 160/100 Silent (2 standen: 140m3 en 180m3) of een maatje groter. Voordeel van de 160 is dat deze makkelijk horizontaal in de kast past, de grotere niet. Voordeel van een maatje groter is geluidsreductie, al beweren ze al een max van 24dB op 3m afstand. Kast staat in de slaapkamer waar het rond de 20 graden schommelt. Advies? Bonusvraag: ik lees verschillende verhalen over de verhouding tussen in- en uitlaat. De één zegt bij passief 2x zo veel inlaat, de ander zelfs 4. Ik leer graag, dus iemand die mee kan denken? Prijsvraag: ik ga nu voor 3500k licht, maar ik zie ook 5500k voorbij komen (voorgroei) en 3000k. Mijn echte binnenkweek-noobvraag: moet ik zowel 5500k hebben (groei) en 3000k/3500k (bloei), of komt de 3-staps-3500k ook een eind? Koolstoffilter Ook hier lees ik verschillende verhalen met aan de ene kant dat de koolstoffilter 1,5x m3 van de afzuig moet zijn tot "alles kan, hij is hoogstens sneller op". Mijn belangrijkste eisen zijn: minimaal geluid en ZEKER geen geur buiten de kast. Tot slot Ik weet dat het een lap tekst is. Vandaar dat de afbeeldingen grofweg het verhaal ook vertellen, voor de TL;DR'ers. Ik hoor graag nog wat feedback en ga dan komende week over op de bouw. Uiteraard inclusief verslag! Edited April 30, 2017 by -TAV- 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
HUFFnPUFF 2,179 Posted April 29, 2017 louvre ipv labyrint? niet 'besparen' op je inlaat, gewoon max nemen dat je naar redelijkheid kunt maken, 3x afzuig diameter zou ik als min nemen, passief 2cm piepschuim isoleert meer dan je zou denken afzuiging op/buiten de kast, is dat erg stil en stealthy? kijk of je het geheel niet in een geisoleerde houten doos kunt stoppen neem maatje groter, met je filter er op blijft er weinig kracht over 3500 is prima middenklasse volgens mij is 250m3 de kleinste 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
-TAV- 30 Posted April 29, 2017 (edited) Thanks voor het meedenken! Ik denk dat ik het iets makkelijker voor mijzelf ga maken m.b.t. lichtlekken bij de inlaat en dat ik hier een simpel "slakkenhuis" voor maak: Wat betreft de inlaat: Dan ga ik daar zeker niet op besparen en ga ik voor de 3x. Mijn aanname is dat door de actieve afzuig er 'altijd' een onderdruk zal zijn, ook als de inlaat een 'x'-aantal keer groter is dan de uitlaat, maar dat de onderdruk alleen minder sterk wordt, correct? Dit omdat ik de geur echt binnen wil houden. Ventilator & filter wil ik voor nu aan het plafond van de kast hangen, boven de armatuur. Hierdoor heb ik +/- 110cm bruikbare kweekruimte in de lengte. Tekeningen zal ik vanavond/morgen schetsen. Het idee dat ik had was om de kast maar 140 hoog te maken, zodat ik hier altijd nog 50-80cm op kan zetten om te drogen/opberg/voorgroei/stekjes, maar wellicht dat een aparte box erbovenop niet eens zo gek is. Kan altijd een aparte kast bouwen als dit niet genoeg blijkt :-)! De S&P 250/100 TD Silent heeft feitelijk een vermogen van 180m3 (stand 1) of 220m3 (stand 2). Dit i.c.m. 250m3 filter lijkt me voldoende? Zie echter wel dat de 250/100 meer dan 50 cm lang is, terwijl de 350 weer een stuk korter is (en dus horizontaal zou passen). Zal met tekenen eens puzzelen wat handig is. 350m3 is een flinke duit duurder, maar als ik die op 30% laat draaien is het lekker stil, plus ik zit gebakken als ik overga tot schaalvergroting. Edited April 30, 2017 by -TAV- Quote Share this post Link to post Share on other sites
Klaplong 4 Posted April 29, 2017 Howdy mate! Ik heb zelf ook een kast gebouwd, en gebruik de S&P 160 op stand 2. Ben er best tevreden over, klein en stil in gebruik, enige nadeel is dat de flensmaat 100mm is en weinig ruimte voor overcapaciteit . Bij de volgende ronde kies ik toch voor een maatje groter. Je bent goed voorbereid van start gegaan, ik ga je zeker volgen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
HUFFnPUFF 2,179 Posted April 29, 2017 (edited) vergeet niet een stoffilter voor je inlaat, panty, hepa filter of gewoon wasemdoek werkt allemaal, goed tegen stof en beestjes je zou in pricipe je de helft van je achterwand eruit kunnen halen en je zou nog steeds niets moeten ruiken een aparte ruimte erop zou mijn voorkeur hebben, het is mogelijk het ind e kast te doen maar je zit dan met je klimaat en lichtlekken (straks staat je plant op 12/12 en moet de ander nog groeien etc) Edited April 29, 2017 by HUFFnPUFF Quote Share this post Link to post Share on other sites
-TAV- 30 Posted April 29, 2017 (edited) Howdy mate! Ik heb zelf ook een kast gebouwd, en gebruik de S&P 160 op stand 2. Ben er best tevreden over, klein en stil in gebruik, enige nadeel is dat de flensmaat 100mm is en weinig ruimte voor overcapaciteit . Bij de volgende ronde kies ik toch voor een maatje groter. Je bent goed voorbereid van start gegaan, ik ga je zeker volgen. Ha Klaplong! Wat is de inhoud van jouw kast? En wat voor lampen/temperatuur? Leer graag van de leermomentjes van anderen, haha! Als het bij jou prima werkt met een evengrote of grotere oppervlak, neem ik de gok om de 160 te halen, vandaar. Zoals hieronder twijfel ik momenteel bij de S&P tussen die 160 (wat dus wellicht wat weinig is) en gelijk de 350 i.v.m. afmetingen (laatste zou ik dan dimmen, anders blaast ie mn kast weg ) vergeet niet een stoffilter voor je inlaat, panty, hepa filter of gewoon wasemdoek werkt allemaal, goed tegen stof en beestjes je zou in pricipe je de helft van je achterwand eruit kunnen halen en je zou nog steeds niets moeten ruiken een aparte ruimte erop zou mijn voorkeur hebben, het is mogelijk het ind e kast te doen maar je zit dan met je klimaat en lichtlekken (straks staat je plant op 12/12 en moet de ander nog groeien etc) Uiteraard ga ik daarvoor zorgen! Ook m.b.t. eventuele insecten. Dank voor de reminder Gok dat m'n tekst wat verwarring veroorzaakte: mijn idee was origineel om later een groeiruimte bovenop de kast te bouwen. Ipv een groeiruimte ga ik echter de fans daarin wegwerken. Dan bouw ik later een los kastje voor eventuele voorgroei. Anyway, nog een vraagje, gezien hier de echte kenners zitten : Als ik voor S&P ga, wordt het of de 160/100 of de 350/125 (300/360m3 max). De 250/100 is te lang (56 cm) waardoor ik 'm of verticaal moet hangen, of de kast breder moet maken (geen zin alles te hertekenen). Gedachtegang: Uitleg: Breedte kast (binnen) = 64,3. Als ik dan een sommetje maak: ventilator (350/125 = 46,2 lang) + luchtslang 125mm met een minimale buigradius (0,54 * 125 = 19,25) maakt een totaal van 46,2 + 19,25 = 65,45 cm. Da's 1,15 cm te kort voor een bocht waarbij ik de minimale buigradius gehoorzaam. Gezien de (enorme) overcapaciteit vraag ik mij af of ik er toch nét iets overheen kan gaan en dan de fan maar wat harder werkt? De 160/100 werkt immers ook met een diameter van 100mm. Ten tweede zag ik ook de S-Vent BK-125 (355m3) en diens broertjes en zusjes. Deze produceren meer geluid (48 dB). Dit is behoorlijk. Maar aangezien de kast semi geïsoleerd is en de wanden totaal 4cm dik zijn, vroeg ik me af wat dit doet qua geluidreductie buiten de kast (los van de uitblaas; dit is een volgende probleem! Nu even kiezen tussen S-Vent & S&P). Als het een reductie van +/- 20dB oplevert kan ik er prima mee leveren en bespaart het ook het nodige aan duitjes. Dit is het laatste probleem! Daarna over op de bouw, met bijbehorend verslag. Edited April 30, 2017 by -TAV- Quote Share this post Link to post Share on other sites
vakman 4,595 Posted April 30, 2017 (edited) Succes! Edited April 30, 2017 by vakman Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jaymaestro 475 Posted May 1, 2017 Good luck, enne.. met 3500 k kun je een hele cyclus doen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
-TAV- 30 Posted May 5, 2017 Dank vakman & Jaymaestro! Nog een laatste vraag m.b.t. keuze afzuig, hout is onderweg (excuus: ongeduldig) dus ik zit met 2 opties: Inhoud kast: 0,632 * 0,566 * 1,332 = 0,476 = 0,48m3 Eis afzuig: 0,48 * 5 * 60 = 144m3 afzuiging. Wordt hierbij al rekening gehouden met weerstand van de koolstoffilter? 1: TD-160/100 N Silent (S&P): max 180m3. I.c.m. 250m3 filter (beiden 100mm aansluiting). Noot: net genoeg volgens bovenstaande berekening, tenzij ik 25% capaciteit eraf haal (0,75*180m3 = 135m3 = te weinig) 2: S-Vent BK-125: max 355m3. I.c.m. 400m3 filter (beiden 125mm aansluiting) De selectie uit deze twee is op basis van de breedte van m'n kast en dat ik beiden er horizontaal in wil hebben, liefst zonder bochten. Dat lukt met beide configuraties. Optie 1 is heel stil (24dB op 3m) maar zal op relatief hoog/max vermogen draaien. Optie 2 wordt enorm gedimd, al is ie luider (48dB op 3m). Wat zegt de ervaring hier? Optie 2 is een stuk goedkoper en geeft ruimte om door te groeien naar een grotere kast, nadeel is geluid (eenkamerwoning). Ik beschik ook niet over de kennis om te puzzelen hoeveel geluid de kast zou tegenhouden. Optie 2 is stiller (theoretisch) en duurder. Quote Share this post Link to post Share on other sites
ZiiP 101 Posted May 6, 2017 Met wat ga je de kast aansturen? Komt er beveiliging in voor als de temperatuur te hoog oploopt bijvoorbeeld? Quote Share this post Link to post Share on other sites
-TAV- 30 Posted May 6, 2017 Ventilator komt een dimmer aan met temperatuurmeter en timer. Bij temperatuur X gaat de ventilator dan naar z'n max (er van uitgaande dat ie dat nog niet doet). Verder was mijn aanname dat de warmte wel mee zal vallen (niet veel hoger zal zijn dan het in mijn woning zelf is) gezien het werken met LED. Er komen 4 COBs in die 50w p/s aankunnen. Deze hangen aan een 200w dimbare driver (HLG-185H). Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jaymaestro 475 Posted June 1, 2017 Al vorderingen? Quote Share this post Link to post Share on other sites
-TAV- 30 Posted February 3, 2018 Toch bijna een jaar later.. privéomstandigheden zullen we maar zeggen! Ik ben weer bezig, ja. Een prototype gemaakt zoals hierboven, maar was niet tevreden: wil een efficiënt systeem hebben en ik vond dat het beter kon. Zal dus binnenkort een nieuw topic starten, maar pas zodra ik ga bouwen, zodat het topic niet stilvalt zoals deze deed. Nieuwe kast is wat hoger (200cm) en breder (80cm). Er komt een voorgroei-hok bij om efficiënter te kweken, alswel een drooghok. De inrichting ben ik as we speak mee bezig. Door de nieuwe breedte etc. is de kast gelijk geschikt voor 4 18L potten en blijft er ruimte over voor de luchttoevoer vanaf onder (wacht maar op de tekening!). Het idee is een kant-en-klare kweekkast te maken die van alles voorzien is: groei/bloei/drogen tegelijkertijd. Ga ook met een timer en dergelijke aan de gang. Daarnaast zijn de potten ideaal voor de afmeting van het bloeihok: zal een centimeter of 80-100 hoog worden, potten 30 hoog = 110-130, terwijl de ruimte zelf 150cm is. Tekening volgt deze maand. Laatst het e.e.a. thuis geautomatiseerd met een Raspberry Pi en lijkt me wel wat zoiets ook te doen in de kast: licht/afzuiging/voeding/ph uitlezen. Mensen hier ervaring mee? Quote Share this post Link to post Share on other sites
HUFFnPUFF 2,179 Posted February 3, 2018 benieuwd naar je plannen, zelf ook bezig met een allesin1kassie Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jaymaestro 475 Posted February 6, 2018 Eerst zien dan geloven na een jaar afwezigheid Quote Share this post Link to post Share on other sites
macerror 2,515 Posted February 6, 2018 ga je ook een stalling bouwen voor je luchtfiets ? Quote Share this post Link to post Share on other sites
-TAV- 30 Posted February 7, 2018 Nee nee, die luchtfiets hangen we aan de vlaggenmast met een mooi kabeltje. Trossen los en gaan! En jaja, zeker moet ik eerst maar eens zien te blijven plakken deze keer. Laten we het er maar op houden dat het wat lastiger was om hier mee bezig te zijn afgelopen jaar! Gelijk een vraagje (bevuil ik het nieuwe topic er niet zo mee, straks): Qua afstand heb ik me laten vertellen dat je met COB's op een afstand van 50 cm(!?) van de toppen moet gaan zitten. Gezien ik de LED ervaring nog mis, weet ik niet hoe accuraat dat is? Vooral belangrijk i.v.m. de afmetingen in de kast alvorens ik de schetsen omzet in een 3D tekening. Quote Share this post Link to post Share on other sites
-TAV- 30 Posted February 7, 2018 Update m.b.t. nieuwe kast. Ik ben vandaag begonnen met het daadwerkelijk uittekenen van mijn hersenspinsel in SketchUp. Er zijn een aantal dingen anders aan mijn vorige kast (die alleen als concept bestaan heeft): Geen Cree COB's, maar, op aanraden van o.a. Wietefras (dank voor het PM gesprek) worden het Samsung strips De kast wordt groter: behalve een bloeihok komt er ook een groeihok in (om de cyclus te verkleinen) & een drooghok De kast moet er degelijk uitzien: bedoeld als 'doorsnee' opbergkast zodat hij ook in een kamer waar gasten wellicht komen, kan staan Dit zorgt er automatisch voor dat 'ie stil moet zijn en vooral geurvrij. Ik zal niet weer voor een jaar verdwijnen (belooft!) maar het daadwerkelijk bouwen zal nog wel even op zich laten wachten. Het projectje gaat een flinke duit kosten. Logisch dus dat ik het eerst goed uitgetekend en gedacht wil hebben. Bovendien heb ik nu al de nodige vragen. In de allereerste schets (zie hieronder) heb ik voor het gemak twee koolstoffilters gebruikt, om zo het groeihok van de overige ruimten te scheiden. Waarom? Voornaamste reden is climate control: luchtvochtigheid wil ik wat hoger hebben in de groeikast, terwijl het drooghok bijvoorbeeld zo droog mogelijk moet zijn. Mij leek het dus logisch om bloei & droog aan elkaar te hangen en groei los te ventileren. Luchtinlaat is overigens passief via gaten in de bodem. Luchtinlaat groeihok komt vanuit bloeihok (temperatuur). Met afzuigcapaciteit ben ik aan het puzzelen: ik wil er nu een 350m3 inhangen van S&P. Ik heb de standaard formule gebruikt (m3*3 of 5* 60 minuten) voor de totale kast, maar weet niet of dit te kort door de bocht is, gezien de verschillende functies van de ruimtes. LED twijfel ik over 5 strips (125W ongeveer) of toch wat extra investeren en richting de 200W gaan? Wietefras, je hebt vast gelijk, maar ik ben een koppige ezel ;-). Eerst ga ik er zo maar ééntje roken en de details verder uitwerken. Afbeelding: 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
HUFFnPUFF 2,179 Posted February 7, 2018 (edited) met 4 stuks zou ik gewoon voor 200~ gaan, minder kan altijd, bijplakken is lastig waarom naast elkaar en niet op elkaar, meer breedte = meer plant? Edited February 7, 2018 by HUFFnPUFF 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Wietefras 2,745 Posted February 7, 2018 Heh, als je twijfelt doe dan inderdaad op zijn minst die driver vol en sluit 6 strips aan voor 150W totaal. Je kan altijd wat dimmen Met 150W Dan zit je al aan de 1000umol/s. Dat is echt al flink hoog. Je kan er natuurlijk ook 200W in hangen, maar anderen zijn je al voor gegaan die gingen "knallen" en dat liep verkeerd af. Ik kweekte zelf met 400W op 1m2. Dat zijn leds die inmiddels al jaren oud zijn. De huidige leds zijn 25% efficienter. Ik ben met wat nieuws bezig en dan zou ik naar 320W kunnen (25%), maar ik hou de drivers die ik al had en kom op iets van 350W uit dacht ik. Die 10% watt extra kunnen ze wel hebben. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Boefje030 996 Posted February 9, 2018 Ikzelf heb aardig spijt van redelijk wat licht per m2. Ga volgende keer kijken voor het minimum. Mijn toppen werden te dik waardoor ik veel heb kunnen weg gooien 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jaymaestro 475 Posted February 9, 2018 Welke strips gaat het hier om? Quote Share this post Link to post Share on other sites
macerror 2,515 Posted February 10, 2018 comic strips denk ik . Quote Share this post Link to post Share on other sites
-TAV- 30 Posted February 10, 2018 Ikzelf heb aardig spijt van redelijk wat licht per m2. Ga volgende keer kijken voor het minimum. Mijn toppen werden te dik waardoor ik veel heb kunnen weg gooien Ik heb zelf nog maar eens rondgekeken of ik nog voorbeelden kon vinden van mensen die teveel licht hadden, ik ga de wijze raad maar opvolgen van jou en Wietefras en ga voor 150 (6 strips) in deze kast! Welke strips gaat het hier om? De Samsung F562B Linear Strips, op aanbeveling van Wietefras i.c.m dat de prijs/kwaliteit verhouding bij te goed is om waar te zijn. Bovendien goedkoper dan COB's en andere opties, waardoor er meer geld overblijft voor hout en andere apparatuur. Toch zit ik nog steeds met de volgende vragen, alvorens ik met geld ga lopen strooien: In de allereerste schets (zie hieronder) heb ik voor het gemak twee koolstoffilters gebruikt, om zo het groeihok van de overige ruimten te scheiden. Waarom? Voornaamste reden is climate control: luchtvochtigheid wil ik wat hoger hebben in de groeikast, terwijl het drooghok bijvoorbeeld zo droog mogelijk moet zijn. Mij leek het dus logisch om bloei & droog aan elkaar te hangen en groei los te ventileren. Luchtinlaat is overigens passief via gaten in de bodem. Luchtinlaat groeihok komt vanuit bloeihok (temperatuur). Met afzuigcapaciteit ben ik aan het puzzelen: ik wil er nu een 350m3 inhangen van S&P. Ik heb de standaard formule gebruikt (m3*3 of 5* 60 minuten) voor de totale kast, maar weet niet of dit te kort door de bocht is, gezien de verschillende functies van de ruimtes. Als men mij hiermee kan helpen, zou dat geweldig zijn! Tot die tijd maar de details van de kast uitwerken, zoals het sluitmechanisme van de deur (luchtdicht), de airflow en hoe ik de luchtvochtigheid/temperaturen ga regelen in de drie verschillende hokken, indien mogelijk. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Wietefras 2,745 Posted February 10, 2018 Ik wilde zelf ook iets gaan doen met één grote afzuiger en dan vertakken, maar dan wel met iets dat ik de individuele vertakkingen nog wat kan fijn regelen. Als het in het ene hok warmer/vochtiger wordt en ik moet harder gaan afzuigen dan moet het inderdaad niet zo zijn dat het andere hok dan ineens teveel afgezogen wordt. 350m2 is wellicht wat aan de hoge kant voor een 150W lamp, maar wat extra capaciteit is wel goed toch? Je kan altijd dimmen, maar je kan een afzuiger niet "boosten". Ik heb van die tochtstrips gebruikt om de deuren lichtdicht te krijgen. Alleen bij de scharnieren was het wat lastiger. Zat te denken om er desnoods aan de binnenkant nog wat strips van vijverzeil op te zetten, maar het is al meer lichtdicht dan een tent dus ik geloof het wel. Quote Share this post Link to post Share on other sites