Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Henk010

1X Tangerine Dream - Sannie's Way - 4X Cree Cxb3590 3500K (200W)

Recommended Posts

Nou, daar gaan we weer. Ik vermoed dat ik m'n verzameling zaden niet goed opgeslagen heb waardoor ze kiemkracht zijn verloren, dus besloten om maar gewoon nieuwe zaden te bestellen: Tangerine Dream van Barney's Farm.

 

Set up is hetzelfde als voor de Shacks en de Sugar Punch:

Medium: Plagron Light Mix (25L)

Voeding: Biologisch, Sannie's way (schimmels/bacto/buffertabs), BAC (bloei)

Voeding: Biologisch, Sannie's way (starterpakket)

Lampen: 4x Cree CXB3590 3500K 36V met een verbruik van 50w per lamp, dus 200w totaal.

Verdere setup: Secret Jardin DS60 met een Winflex ventilator en Prima Klima filter.

 

Ben van plan haar 2x te toppen en dan met LST eigenlijk weer een beetje te mainlinen, maar dit keer wil ik de tent een stuk voller hebben. Ze gaat dus hoe dan ook een flinke veg tijd krijgen, ik heb niet zoveel haast...

 

gallery_45846_18797_2223592.jpg

 

Dat is ze dan, ze groeit best stevig door. Hoop dat het weer een succesvolle ronde mag worden! :)

 

Tot de volgende!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Henk ,

 

Succes ermee, je hebt een lekker soortje uitgekozen :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie nu ook opeens 3 topics staan :o Misschien kan een mod daar wat aan doen?

 

En bedankt! We gaan ons best doen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 keer is scheepsrecht ;)

 

Succes ouwe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt!

 

Heb Tangerine Dream een keer gehaald bij Barney's in Amsterdam, vond het toen een heel lekker soortje maar aangezien ik nooit in Amsterdam kom en de rij bij die shop meestal om de hoek begint heb ik het nooit meer gehaald... Dan maar zelf kweken!

 

Kan niet klagen, we zijn nu 2.5 dagen verder en ze gaat als een speer. Derde set bladeren, vijf-vingerig, ze strekt net zoals de Suger Punch toendertijd totaal niet, het is gewoon bladlaag op bladlaag. Voorlopig gaat het dus voorspoedig.

 

gallery_45846_18797_1631748.jpg

 

Tot de volgende! :wave:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine update:

 

Ik maak meer fouten dan tijdens de eerste kweek! :P

 

Merkte dat ze opeens heel slap was (groei zette gewoon door, nieuw blad werd nog steeds rap gemaakt), maar nog wel "stevig" (dus stevige blaadjes, maar die hingen wel). Eerste wat ik dacht was dat ik weer te veel water had gegeven, dus wat droger laten trekken en toen weer bewaterd. Geen enkele verbetering, onderste blad begon zelfs licht te vergelen.

 

Verder onderzoek leerde me dat ik waarschijnlijk:

1. Niet vaak genoeg water gaf

2. Dat telkens compenseerde met te veel water geven als ik het wel gaf

3. Ze had waarschijnlijk alle voeding uit dat kleine potje al opgesnoept

4. Ze moest overgepot worden.

 

Ik vermoedde al dat ze overgepot moest worden, maar toen ik die wortels zag wist ik het zeker... Heb haar dus gister overgepot, en voila: de blaadjes beginnen zich weer op te richten. Het probleem lijkt dus opgelost, maar ik houd jullie op de hoogte mocht ze terugvallen. Stiekem is dit leuker dan wanneer het perfect gaat, net een puzzel ;)

 

Foto volgt nog!

 

Tot de volgende!

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is altijd schrikken als ze het moeilijk hebben. Mooi dat je het snel gevonden en opgelost hebt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hola mensen!

Alles ging eigenlijk weer zeer voorspoedig, maar opeens lijkt er een probleempje te zijn dus tijd voor een update.

 

gallery_45846_18797_5840292.jpg

 

Hoewel het op de eerste foto niet goed te zien is heb ik te maken met een gele verkleuring en ook een soort 'bobbels' op het blad. Het zit niet overal, het lijkt vooral het blad dat het meeste licht vangt te zijn.

 

gallery_45846_18797_22237.jpg

 

Dit lijkt het in een vroeg stadium te zijn, heb hier nog een foto van ouder blad dat redelijk aangetast is:

 

gallery_45846_18797_4177278.jpg

 

Zoals u ziet, gelige verkleuring en bobbels. Het doet wat denken aan Ph problemen, maar alles is exact hetzelfde als de vorige kweek en toen had ik die problemen niet. Het is ook redelijk 'laat' begonnen, pas enkele dagen last van terwijl er niets bijzonders gebeurd is. Het zou wellicht ook nog hitte kunnen zijn, of te intens licht. Ik weet het echt niet, iemand enig idee? Heb ook goed gespeurd naar evt ongedierte, maar dat lijkt er echt niet te zijn...

 

Verder doet ze het dus helemaal prima. Ze groeit hard, is inmiddels een keertje getopt en blijft er ondanks de vreemde problemen wel gewoon non-stop 9-11 vingerig blad aanmaken... Dus ik maak me niet echt zorgen, maar het zou fijn zijn om te weten wat er aan de hand is.

 

Ik moet haar snel weer gaan toppen, dus stay tuned voor meer Tangerine Mainlining :)

 

Tot de volgende! :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedoel je dan teveel licht of een onregelmatig regime? Ze staan op 0/24, maar een week geleden hebben de lampen even een uurtje uitgestaan... zou het daar een voortvloeisel van kunnen zijn?

 

EDIT: Heb voor de zekerheid de lampen een flink stuk hoger gehangen, strekken doet ze toch niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb dat met 24/0 licht nooit zo gezien. Denk eerder aan teveel licht. Het lijkt wat op een magnesium tekort, maar ik denk wel dat dat dan uiteindelijk komt door teveel licht.

 

Oh, gezien je specs is het ook wel heel veel licht toch? Met 200W op 60x60 zit je aan de 1300umol/s/m2. Kun je ze niet wat dimmen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras: Heb wel de dimbare variant, dus dat is zeker een optie. Wel nog even het knopje eraan solderen :)

 

@pindarots123: Omdat ik, na er veel over gelezen te hebben, tot de conclusie ben gekomen dat cannabis geen donker nodig heeft en dus non-stop fotosynthese kan uitvoeren onder 24/0 en ze dus een stuk rapper groeien dan onder 18/6. Daarbij heb ik ook het idee dat de plant daardoor nog minder strekt danwel nog dichtere nodes maakt, dus vandaar.

 

Het zou best kunnen dat de plant deze belachelijke lichtshow maar 18 uur per dag kan verdragen, heb toendertijd de Sugar Punch alleen de eerste paar weekjes 24 uur licht gegeven, daarna geswitched naar 18/6 en nooit deze problemen gehad. Ik kijk nog even aan hoe het gaat nu ze hoger hangen (want ze hingen er ook wel redelijk dicht op) maar zal de dimknop maar eens gaan bestellen... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je licht 24 uur aan staat dan heb je daardoor ook een hogere DLI. Dan zou je je licht wellicht nog verder moeten dimmen dan als ze maar 18 of 12 uur licht krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja precies, te veel licht. Dit soort verschijnselen zie je ook bij auto's die je 24/0 de volle mep geeft. Dat is de reden dat veel mensen de verkeerde conclusie trekken dat auto's toch ook echt een paar uur duisternis nodig zouden hebben, maar 24/0 is niet het probleem, je moet alleen wel zorgen dat het totaal aan licht ongeveer gelijk is aan dat van een kortere lichtperiode. Dimmen dus.

 

In de tuinbouw gebruiken ze speciale meters om het exacte DLI te bepalen: https://www.specmeters.eu/lightscout-dli-100-light-meter.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is dan duidelijk, bedankt allen :) Gelukkig eenvoudig te corrigeren!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedenavond WF!

 

Tijdje geleden sinds de laatste update, maar er viel niet bijzonder veel te melden. De problemen waarover ik in mijn vorige posts sprak bleken veroorzaakt door een wel heel domme fout: te weinig voeding. Ik heb bij deze kweek minder buffertabs gebruikt dan bij de vorige (omdat ze gewoon op zijn :P ) en dat was ik dus totaal vergeten. Of dat komt door het hoofdonderwerp van dit forum laat ik verder in het midden, maar dom is het wel. Overigens heb ik inmiddels ook de lamp naar 16/8 gezet naar aanleiding van de post van Wietefras en ze strekt zowaar meer nu ze een beetje donker heeft. Scheelt ook in de warmte, dus al met al voor mij beter dan 24/0 :)

 

Maakt niet uit, voeding erbij gegooid. Een paar keer wat Canna Vega gegeven, maar die was echt al jaren oud en daar had ik eigenlijk niet heel veel vertrouwen in, dus heb er wat BAC bloei bijgedaan. Zou ook veel N in moeten zitten, dus dat leek me prima. De oplettende lezer zal inmiddels begrijpen dat het bij Henk wat dat betreft allemaal niet super wetenschappelijk gaat (of biologisch, hoewel ik durf te beweren dat dat dooie restje Canna gefermenteerd was, en daarmee wellicht ietwat biologischer ;) ) maar dat maakt hem niet zoveel uit, want de plant reageerde direct en lijkt nu inmiddels hersteld te zijn van alle beproevingen.

 

Verder de standaard problemen natuurlijk, het was wel eens heet. Jammer dan, het is onkruid, en toen ik wat zat te googlen naar de ouders van de Tangerine Dream en hun oorsprong realiseerde ik me al snel dat veel daarvan net zulke hoge temperaturen tolereren in de natuur. Mevrouw moet dus niet zo zeuren. Inmiddels is het wel op orde en ligt de temperatuur vrij stabiel rond de 28 graden met de lamp aan.

 

Ze is dus 1x getopt in het begin, heb haar daarna met behulp van tuindraad wat geLST'd, om het even chic te zeggen. Gewoon alle kanten op, zoveel mogelijk van die tent volkrijgen was het doel. Daarna heb ik de paar scheuten die voor begonnen te liggen op de rest van het bladerdak domweg nog een keer getopt, want wat kan mij het ook schelen. Dat beest vegged al zo lang, een weekie meer of minder maakt me nu ook niet meer uit. Ik wilde haar deze ronde langer laten groeien en heb inmiddels, als een Rotterdammer betaamt, de daad bij het woord gevoegd. Het was een beetje een experiment, en ik sluit niet uit dat het volledig uit de hand is gelopen, maar dit is ze dan op dag 77(?) boven de grond:

 

gallery_45846_18797_5902313.jpg

 

Ik baal wel van het feit dat ze vertraging heeft opgelopen, maar screw it. De oplettende kijker zal ook wat verbrande bladpuntjes zien, ben uiteraard iets te ver doorgeschoten toen ik me realiseerde dat ze ondervoed was ;) Ik zal ergens aanstaande week naar 12/12 gaan schakelen, ben benieuwd wat ze dan gaat doen. Ik bereid me mentaal alvast voor op heel veel bindwerk...

 

Dat was hem weer, tot de volgende! :wave:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op zich een mooi verdeeld veldje zo,jaaa dat bindwerk..... :likken:

Zet er maar een laag stoeltje bij in de buurt,dat scheelt voor je rug. :innocent:

 

 

@ GeekFreak:

Ieder heeft zo zijn opvattingen of het nou 20/4 of 24/0 moet zijn,maar als je op 24/0 toch je lichtsterkte moet dimmen waar zit dan het voordeel?

Geef ik hem niet meer licht per uur,en meer lumen per vierkante CM blad met 20/04 en gewoon wattage voluit en de lamp iets hoger,in plaats van wattage gedimd en 24/0 ?

Dit is trouwens een best interessant onderwerp.....

Edited by Collie Weed
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar dimmen en lamp lager is efficienter dan niet dimmen en lamp omhoog, ik heb ook soortjes die in de groeifase het te veel licht vinden, na verloop van tijd trekken ze wel bij (meestal dan)

Share this post


Link to post
Share on other sites

In het donker heb je ook meer strek. Dat heb je dan ook niet (of minder) als je de lamp 24 uur aan laat staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net terug van vakantie en kan wel janken eerlijk gezegd. Thrips! Ze staat al stevig in bloei en heb eerlijk gezegd geen idee wat ik hier nu mee aanmoet. Ze lijken de toppen te negeren, maar ****.

 

Iemand tips tegen thrips ver in de bloei?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...