Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
GeekFreak

Dichte Rozenpotten, Bestaan Die Eigenlijk?

Recommended Posts

Die smalle, hoge potten (zgn rozenpotten dus) zijn die er ook zonder gaten in de bodem? Heb ze nodig namelijk.

 

Als ze er niet zijn weet iemand dan misschien een goede manier om ze dicht te krijgen? Bestaat er een kit die veilig is voor planten, of per 20 in een bak zetten met een laagje cement misschien? Geef me eens een idee, mannen. Of liever nog een link waar ze wél dichte potten verkopen, want ik kan ze echt nergens vinden. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen idee, waar deze te verkrijgen zijn.

 

Tec7 is volgens mij een goede oplossing om ze af te kitten (Vrij van ftalaten, solventen en isocyanaten.) Lijkt mij dus niet giftig voor planten eens ze is uit gehard

Edited by alkaline
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stomme vraag misschien; waarom zou je dat willen?

Je medium moet zijn teveel aan vocht kwijt kunnen toch, anders heb je binnen de kortste keren wortelrot

Share this post


Link to post
Share on other sites

K kan inderdaad meerdere manieren verzinnen om ze dicht te krijgen maar waarom.. ?

 

Je zou bv ook een handje grote hydro korrels onderin kunnen gooien. Of wat grove houtsnippers

Als je er veel nodig hebt mischien in een wasmachine lekbak strak opelkaar ... geboeg mogelijkheden iig maar leg eerst eens uit waarvoor mischien dat er een handigere manier is

Share this post


Link to post
Share on other sites

waterdicht? anders vierkantje worteldoek (heb je zelfs in verschillende 'dichtheden' of vijverdoekrubberspul, dat is wel waterdicht)

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stomme vraag misschien; waarom zou je dat willen?

Je medium moet zijn teveel aan vocht kwijt kunnen toch, anders heb je binnen de kortste keren wortelrot

Is geen stomme vraag, maar de gaten zitten verkeerd voor wat ik wil gaan doen. Ik wil een SoG met mini Hempy's proberen. Daarvoor moet de bodem dicht zijn en de afvoer aan de zijkant op ongeveer 4-5 cm vanaf de bodem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vecozuivel.jpg

Heb ik niets aan, heb 2 liter nodig. Pakken water zijn er van 2 liter, maar zodra je daar gaten in maakt word het karton na een week slap heb ik gemerkt.

 

Geen idee, waar deze te verkrijgen zijn.

 

Tec7 is volgens mij een goede oplossing om ze af te kitten (Vrij van ftalaten, solventen en isocyanaten.) Lijkt mij dus niet giftig voor planten eens ze is uit gehard

Thanks, hier ga ik eens voor kijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

waterdicht? anders vierkantje worteldoek (heb je zelfs in verschillende 'dichtheden' of vijverdoekrubberspul, dat is wel waterdicht)

Ja, vijverzeil ga ik waarschijnlijk gebruiken en dan afkitten met die Tec7 lijm waar alkaline het over had.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grappig, ik wil de volgende ronde ook met hempy buckets gaan doen, maar ik ben van plan om dat met open potten te doen. Ik spoel wel wat vaker in plaats van een laag water laten staan.

 

Kun je ze anders niet in een gootje zetten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben van plan om ze dicht op elkaar in een lekbak te zetten, dan laat ik één plek vrij zodat ik de drain weg kan zuigen. Een hempy met open potten is natuurlijk een mogelijkheid, maar dan heb je niet meer het voordeel van slechts 1x per 2 of 3 dagen water te hoeven geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vond zelf met hempy's het probleem dat je eigenlijk vooral wortels aan de onderkant van de pot krijgt. Bovenin zat nauwelijks iets. Dat lijkt me veroorzaakt doordat er voor een groot deel van de tijd ook alleen onderaan de pot water zit. Dan kun je eigenlijk net zo goed Kratky DWC doen in potten met 2 liter water. Ben dus toen ook maar gewoon op DWC overgestapt.

 

Wellicht heb ik ook gewoon te lang gewacht tussen watergeef beurten ofzo. Weet niet meer precies hoe vaak ik dat deed (is al een paar jaar geleden).

 

Als je handmatig water geeft zijn echte hempy's wel handiger ja. Het watergeven wil ik sowieso automagisch laten gebeuren dus hoe vaak dat moet zal me een zorg zijn eerlijk gezegd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat had ik vroeger ook, toen gebruikte ik nog de toen gangbare mix van perliet/vermiculiet, maar tegenwoordig zijn er veel meer opties. De kunst met Hempy is om ook die laag boven het reservoir voldoende vochtig te houden imo. Ik denk zelf dat de plant(en) binnen 24 uur dat reservoir wel leeg hebben als ze wat groter zijn, maar daarna zouden ze dus op zoek moeten gaan naar water/voeding dat hogerop in de pot zit en die mix van perliet/vermiculiet kan gewoon niet genoeg vocht vast houden dus dan krijg je inderdaad de situatie waarbij bijna alle wortels uiteindelijk onderaan zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja het zou kunnen dat ik gewoon niet vaak genoeg water heb gegeven. Er zat altijd wel nog water onderin, maar de bovenkant (zeker met perliet) trekt redelijk snel droog.

 

Als je op 4 tot 5cm hoog dat gaat maakt dan zul je toch in zo'n rozenpot ook een halve liter water hebben staan? Dat moet toch genoeg zijn voor twee dagen?

 

Wat voor substraat ga je gebruiken eigenlijk?

 

Ik heb trouwens in een tuincentrum ook wel potten zien staan waar ook standaard water onderin blijft staan. Er zitten dan wel gaatjes in de bodem, maar die gaatje zitten op pilaren. Er komt dus een stuk plastic omhoog uit de bodem en het gat zit dan bovenop die uitstulping. Dat waren voroal hangpotten meen ik me te herinneren. Waren ook vrij prijzig dacht ik (maar goed dat is een eenmalige investering). Ze waren ook zeker niet hoog en smal, maar eerder breed en laag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant, dat systeem ken ik eigenlijk alleen maar bij die lange balkonbakken (merk ben ik even kwijt) zou op zich super handig zijn als er ook potten waren met dat systeem, is namelijk ideaal voor hempy's.

 

Ben nog aan het experimenteren maar momenteel heb ik een bak van 42 liter met onderin (tot het draingat dus) hydrokorrels en daarboven een mix van perliet, seramis en fytocell. So far so good, maar ik weet het pas zeker als ik de wortels kan bekijken. Misschien de verhoudingen nog wat tweaken of eea vervangen door iets anders.

 

Dit is ook zeer interessant spul bijvoorbeeld, helaas (nog) niet te koop in NL. http://www.growstone...onic-substrate/ Maar als het moet kun je overal aankomen - UK import bijvoorbeeld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

42 liter is trouwens overkill. Heb er nu 5 planten instaan maar ik kan ze nauwelijks in toom houden. Was even vergeten hoe ze tekeer kunnen gaan in die hempy buckets. Hier kun je een tent van 150x150 wel mee vol krijgen en ik zit in een tentje van 100x50, go figure... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, die (hang)potten met bodemreservoir stonden volgens mij ook in de buurt van die lange plantenbakken. Zal van dezelfde fabrikant zijn. Is natuurlijk voor balkonplanten en hangplanten ook superhandig dat je er gewoon wat water in kan gooien tot er onder wat uit de pot loopt en dat er dan een reservoir in zit om het een paar dagen uit te zingen.

 

Die mix van substraten gebruik je dan om de boel langer vochtig te houden of juist om er meer lucht in te hebben?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Langer vochtig vooral, met name bovenin dus. Lucht is sowieso geen probleem met perliet, al helpen seramis en fytocell ook daar daar wel bij denk ik zo, als ik tenminste de specs mag geloven

 

Fytocell op zichzelf is iig niet geschikt, dat blijft veel te nat namelijk en seramis alleen is véél te duur, vandaar deze mix. Ik gebruik nu ongeveer 2:1:1 perliet/seramis/fytocell. Merk wel dat de planten zich veel beter vast hebben kunnen zetten vergeleken met een perliet/vermiculiet mix.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah ja, dat ze vast blijven zitten en de boel een beetje blijft staan is ook wel belangrijk ja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...