Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
A2ZZ

Stekken Vs Zaad

Recommended Posts

Hey luitjes..

 

Heb sinds kort een tentje met zaadmeiden maar valt me dik tegen hoe ongelijk ze groeien, ook qua voedingsbehoefte de ene geel en de andere donkergroen, dan nog de kans op hermas die altijd roet in het eten kan gooien... Volgende ronde dan maar stekken?

 

Maar hoe pak ik dit aan? Folie spannen om lv te houden? Preventief behandelen tegen spint?

 

En wat met de kwaliteit? Heb me nog nooit gewaagd op de stekken markt, iemand tips waar op letten

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekken vergen wat meer aandacht maar verder hebben ze flink wat voordelen t.o.v. zaad zoals je zelf al geconstateerd hebt.

 

De kwaliteit is hetzelfde en de opbrengst vaak hoger, omdat je uniformiteit in je gewas hebt en de beste presterende planten gestekt worden. Ook leer je stekken beter kennen als zaadplanten, waardoor je kan finetunen.

 

Preventief behandelen tegen spint is niet nodig, want een schone stek is niet gevoeliger voor spint dan een schone zaailing. Alleen als je spint ziet op de stekken moet je ze behandelen.

 

Succes!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

flink wat voordelen t.o.v. zaad

 

En vica versa.

Ik kan me best voorstellen, dat als je een tent vol drukt.

dwz veel planten op kleine potjes, dat je met stekken beter uit bent.

 

Echter met zeg 5 planten, op grote potten en tijd, kun je (wanneer je de skills hebt) minstens zoveel scoren als met stekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat voor substraat gebruik je, wat voor lamp, etc.?

 

Als je met stekken wilt beginnen is het echt de moeite waard om zorgvuldig op zoek te gaan naar een plantje waarvan je zeker bent dat het is wat je verteld wordt. Het mooiste is als je via vrienden kunt zoeken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat voor substraat gebruik je, wat voor lamp, etc.?

 

Als je met stekken wilt beginnen is het echt de moeite waard om zorgvuldig op zoek te gaan naar een plantje waarvan je zeker bent dat het is wat je verteld wordt. Het mooiste is als je via vrienden kunt zoeken.

 

Werk op 18l cocos onder enkele hps zonnetjes van 600w... ja ok maar is een vrij gesloten wereld op zich. Wou eens in de growshop horen voor een goede boer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

flink wat voordelen t.o.v. zaad

 

En vica versa.

Ik kan me best voorstellen, dat als je een tent vol drukt.

dwz veel planten op kleine potjes, dat je met stekken beter uit bent.

 

Echter met zeg 5 planten, op grote potten en tijd, kun je (wanneer je de skills hebt) minstens zoveel scoren als met stekken.

Natuurlijk maar TS wil graag stekken dus benoem ik voor het gemak die voordelen.

 

Het is geen potje voetbal want zowel stekken als zaad leveren beide lekkere wiet als het goed gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je je stekken elke dag een beetje bewatert van bovenaf dicht bij het plantje zonder de stam nat te maken hoef je geen plastic te gebruiken ivm luchtvochtigheid. Behalve als je echt een extreem lage lv hebt.

 

Op een gegeven moment ga je zien dat je stekkies aan zijn geslagen ofwel dat hun wortelgestel volodende ontwikkeld is. Ze beginnen dan nl gewoon lekker te groeien, tot dit moment staan ze eigenlijk een beetje stil. Vanaf dat je ziet dat ze zijn aangeslagen kun je beginnen met een normale bewatering.

 

Ook moet je lampen er niet te dicht op hangen in het begin, tot ze zijn aangeslagen beter wat verder weg houden en pas als ze aan de groei zijn wat dichter er op.

 

Ja, je kunt in de grow vragen of ze wat weten en kunnen aanbevelen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

flink wat voordelen t.o.v. zaad

 

En vica versa.

Ik kan me best voorstellen, dat als je een tent vol drukt.

dwz veel planten op kleine potjes, dat je met stekken beter uit bent.

 

Echter met zeg 5 planten, op grote potten en tijd, kun je (wanneer je de skills hebt) minstens zoveel scoren als met stekken.

Het is precies andersom. Als je 5 stekken hebt dan weet je dat je 5 goede planten hebt. Waarom zou je dan je tent moeten vol proppen met stekken?

 

Juist met zaad moet je maar afwachten of er een redelijke plant uit komt, of een achterblijvertje of misschien 1 op de 100 keer inderdaad een toppertje. Bij stekken zijn het allemaal klonen van de beste plant uit een hele serie. Allemaal toppertjes dus.

 

Om de nadelen van zaadplanten die de topic starter al noemde nog een beetje te compenseren zou je dus juist met zaad bijvoorbeeld twee keer zoveel planten kunnen zetten en dan bij omschakeling naar bloei de helft van de planten weggooien.

 

Dat heb ik de laatste ronde ook gedaan. Al heb ik dan niet de helft weggegooid, omdat ik gewoon al de pheno's wilde zien. Eigenlijk met het doel om de beste pheno te kunnen en die dan als moeder te houden. Ik heb juist met zaadplanten altijd een veel te volle tent. Met stekken is het "gezellig druk", maar dat is dan met 4 planten.

 

Door al de genoemde nadelen van zaadplanten is het dus waarschijnlijker dat je er met stekken meer vanaf haalt. Wat ik uit de cijfers van de 175 van YOR kweekverslagen heb gehaald is dat ze met stekken gemiddeld 20% meer oogst hadden.

 

Aan de andere kant, ik vind die diversiteit eigenlijk wel interessant. Soms zit er dan een verassing tussen die je dan weer kan gebruiken als moeder om stekken van te nemen voor een daaropvolgende kweek. Al hunker ik ook wel weer naar weer eens een rondje met een tent vol stekken en niet steeds te hoeven compromissen op de voeding en kweekduur.

 

Persoonlijk gebruik ik geen folie of deksels op mijn stekkenbak. Ik zet ze gewoon in een kleine Easy Plug en die plug zet ik op wat perliet (voor extra watercapaciteit), maar je kan ook grotere pluggen nemen. Om de dag een scheut water erover en na zeg twee weken heb je nieuwe planten. Of ik zet de stekken in een bubblecloner (bak water met luchtstenen). Hoef je verder niets aan te doen anders dan twee weken wachten, maar dat is alleen voor als je hydro kweek doet en dan zit je dus met een brommende luchtpomp en een grote bak water.

 

Heb ook een Ikea stekkenbak. Dat werkt ook best aardig. Al staan ze dan in redelijk weinig water en dus moet je wel snel bijvoeden als ze wortels krijgen. Is ook meer voor hydro kweek geschikt denk ik.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

flink wat voordelen t.o.v. zaad

 

En vica versa.

Ik kan me best voorstellen, dat als je een tent vol drukt.

dwz veel planten op kleine potjes, dat je met stekken beter uit bent.

 

Echter met zeg 5 planten, op grote potten en tijd, kun je (wanneer je de skills hebt) minstens zoveel scoren als met stekken.

Het is precies andersom. Als je 5 stekken hebt dan weet je dat je 5 goede planten hebt. Waarom zou je dan je tent moeten vol proppen met stekken?

 

Juist met zaad moet je maar afwachten of er een redelijke plant uit komt, of een achterblijvertje of misschien 1 op de 100 keer inderdaad een toppertje. Bij stekken zijn het allemaal klonen van de beste plant uit een hele serie. Allemaal toppertjes dus.

 

Om de nadelen van zaadplanten die de topic starter al noemde nog een beetje te compenseren zou je dus juist met zaad bijvoorbeeld twee keer zoveel planten kunnen zetten en dan bij omschakeling naar bloei de helft van de planten weggooien.

 

Dat is dus ook hoe ik werk Wietefras.

Ik ben nu gestart met 13.

1 is al weg, en uiteindelijk blijven 5 gelijkwaardig/mooie over,

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...