Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Klungelaar

Steenwol + Voeding

Recommended Posts

Hallo, sinds kort lid van WF daarvoor een aandachtig toeschouwer. Na wat vallen en opstaan ben ik weer wat verder, mede door jullie verslagen.

 

Kort samengevat: Ik kweek bescheiden op steenwol en heb besloten om alle flesjes aan de kant te schuiven en over te stappen naar

Peters meststoffen. Ik ben nog niet zeker of ik de juiste producten ga gebruiken jullie input zou erg welkom zijn.

 

Uitgaande van 12 weken, start met stekken. Laag starten id ec oplopend tot max 1.8

 

Schema Peters:

week 1/2 - Plant Starter

week 3/4/5 - Allrounder

week 6/7/8 - Blossom Booster

week 9/10/11/12 - Plant finisher ??? / Combi Sol (met of zonder B/Z) ???

 

Welke produkt is voor onze dame het best: Plant Finisher of Combi Sol ?

Is deze opbouw te adviseren ?

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

andere mensen gebruiken alleen combisol+

 

en calcanit..

 

aan t einde is combisol alleen ook te gebruiken.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is ook zeker een overweging. Ik heb het gelezen in jouw verslag, erg mooi !!! Erg veel interessante info staat daar in.

Combi Sol laatste paar weken eventueel nog Power P toevoegen.

 

Spoel jij regelmatig tegen ophopende zouten (ec 2.5+) of is dit minder met Peters ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is je reden om flesvoeding aan de kant te gooien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben van mening dat je teveel betaalt voor een wateroplossing. Daarnaast kan je met bv Peters wat specifieker voeden tijdens de verschillende groeistadia. De behoefte vd verhouding NPK veranderd bij deze groeistadia. Ik denk dat voeding vanuit flessen meer gestandaardiseerd zijn, uitzonderingen daargelaten. Metrop en BioNova lijken mij welke de betere producenten, maar goed dat is ieder zijn smaak. Tevens zijn mineralen wat schoner in je vat en leidingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

peters bevat geen ballastzouten hij is erg puur.

 

maar eigenlijk is spoelen iedere week of 2 weken wel aan te raden ivm verschillende plantbehoefte

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben ook wel benieuwd hoe dat zit

 

kwam zelf uit op zoiets

 

 

week groei 1 plantstarter 10-52-10

week bloei 1 planstarter 10-52-10

week bloei 2/3 allrounder 20-20-20

week bloei 4/5/6 blossom booster 10-30-20

week bloei 7/8/9 combi sol 6-18-36

week bloei 10 afgezuurd water

 

dit is dan voor kort bloeiende haze zit ik dan aardig goed of nog wat schuiven in de weken

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar moet een beetje Epsomzout bij.

Dan gaat het goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Fatamorgana dan gaan we het zelfde schema met combi-sol gebruiken :-)

Ook zelfde soortje trouwens.

Ik heb mijn spulletjes besteld snel en netjes ontvangen (pm als je webshop wilt hebben)

 

@FoolOnTheHill: Welke hoeveelheden en welke weken adviseer jij de Epsomzout ?

Ik verwacht icm Blossom Booster week 4/5/6 Bloei ?

 

Dankjewel....

Edited by Klungelaar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarnaast een mooie oplossing om de ec waarde in het medium te controleren:

Hanna geleidbaarheidtester HI98331

Edited by Klungelaar

Share this post


Link to post
Share on other sites

voeg je elke week nog combi sol bij dan of aan het eind wat ik schreef

 

die tester is wel mooi maar heb je hem al getest, heb wel vaker meters voor de bodem gezien maar bleken van vrij onnauwkeurig

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga de combi sol aan het eind gebruiken. Niet gecombineerd maar als complete voeding.

Nee ik heb deze nog niet getest ben wel van plan om deze aan te schaffen. Heb op diverse (amerikaanse) forums zitten struinen en daar lees ik positieve verhalen. Bij Amazon ook positieve recensies dat overtuigd mij wel. Tja wel een best behoorlijke aanschafprijs maar ik ben van mening dat op steenwol de ec waarde in het medium erg belangrijk is. Per week (vanaf bloei periode) liep de ec van 1.8 naar 3+ gemeten id drain. Je zou kunnen corrigeren door lager in te sturen of standaard lagere ec te geven. Daar twijfel ik nog over. Wat ik begreep is dat Peters minder ballastzouten zou hebben dus die oplopende ec zou dan wat minder sterk zijn.

Edited by Klungelaar

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is ook waarom ik voor peters zou kiezen plus chelaten erin

 

ook vind ik een verschillende voeding per 2/3 week logischer dan a en b steeds hetzelfde te geven de hele kweek

 

wat Magnesium week 345 en wat N in het begin zal ook wel positief uitpakken verwacht ik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het met je eens dat was ook mijn conclusie.

Chelaten ook bij de voeding oplossen ? Ik dacht dat chelaten al id voeding van Peters zat, toch niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar ik ben van mening dat op steenwol de ec waarde in het medium erg belangrijk is. Per week (vanaf bloei periode) liep de ec van 1.8 naar 3+ gemeten id drain. Je zou kunnen corrigeren door lager in te sturen of standaard lagere ec te geven. Daar twijfel ik nog over.

 

Twijfel overbodig, des te lager jij in kan sturen en toch de planten gezond houden ipv 'ideale' EC waarden aan proberen te houden en tegen problemen aan te lopen des te happier zijn je planten en uiteindelijk ook jij.

 

Sport is juist zo laag mogelijk blijven ipv vol proberen te pompen en probleemkweken is mijn credo.

Hangt veel af vd voeding die je dan gebruikt, Canna kan ik dan niet adviseren, geef je daar maar 1.2 van gaan je planten dood :innocent:

 

Oplopende EC is niet altijd vanwege ballastzouten, ongemerkt elke voedingsbeurt 0.1-0.3 teveel geven omdat je 'ideale' waarden na streeft cummuleert behoorlijk op het einde.

 

Alleen een A& B die alles bevat en die in ratio geven is toch veel handiger dan met losse stoffen te werken en zo de kans op onbalans te vergroten?

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja zit er al in

 

ja klopt maar met a&b blijf je ongeveer de zelfde verhouding geven, vrij veel stikstof aan het eind of te weinig fosfor in het begin

 

met dit schema pak je goed de behoefte aan van de plant wat hij graag wil in welk stadium?

 

ja kweek op rfx, zit meestal tussen de 1.2-1.4 hangt een beetje v/d retour af

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

@FoolOnTheHill: Welke hoeveelheden en welke weken adviseer jij de Epsomzout ?

 

 

Ik gebruikte Peter's professional zo'n dertig jaar geleden.

Inmiddels is er een andere eigenaar, en wellicht ook een andere samenstelling.

Vroeger moest er de hele cyclus Epsomzout bij, voor de magnesium.

Misschien hoeft dat nu niet meer.

 

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat extra magnesium kan nooit kwaad lijkt mij

 

maar is dit the way to go of gewoon a&b en pk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...