Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Dom Pachino

Juiste Tijdstip Om Voor Te Groeien

Recommended Posts

Vorig jaar heb ik een fout gemaakt, door plantjes na twee weekjes voorgroei onder tl de volle grond te zetten. Ze waren dus nog erg fragiel ook en klein.

Het is toen twee weken nat geweest wn ze hebben t niet overleefd.

 

Dit jaar wil wil voorgroeien in 10 liters onder 4x55 watt TL. Coolwhite. Mijn vraag: die 220 watt geeft best wel lekker licht, maar vanaf welk komen kan ik de lamp inwisselen voor de zon? En zeg aub niet, ja nu want nu schijnt Zon.. vannacht is t weer 2 graden. Zelf denk, vanaf 5 mei ik zoveel mogelijk echte zon moet pakken dan rond 19:00 nog paar uur onder de lamp. Mn doelstellinga is om zoveel mogelijk uit de groeifase van de autoflowers te halen ( auto nlx en auto amnesie). Ik wil ze afbloeiem in mijn kas.

 

Heb de zaden direct in hun 10 l pot gezet, dus geen overpotting. Verder heb ik nog biomixzz staam

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik met een smartphone lux app even naar buiten ga op een zonnige dag, kom ik bij lange niet aan de lumens onder een paar tl buisjes, het is hier arizona niet :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik snap dat de volle zon nu sterker is dan wat tl lampjes geven mAar zet Ze je, desondanks, zet se buiten en je zit zwakke magerige planten te kweken. Soms Zon soms kou soms grijze shit. Denk dat 3 weken 18 uur licht toch beter is op dit moment. ... tot 15 mei natuurljjk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo ,

Een oude boeren wijsheid is , de planten naar buiten na ijsheiligen ( = 15 mei )

De kans op nachtvorst is dan minimaal en de hoeveelheid lichturen is dan acceptabel .

 

Hai

Share this post


Link to post
Share on other sites

Autoflowers wil je afbloeien als de zonsterkte het hoogste is en de lichturen het langste, dus de zomermaanden (juni/juli). Niet te vroeg ontkiemen, gehele maand mei voorgroeien en evt afwisselen met wat late middag of vroege ochtend zon, je kan ze namelijk niet zonder schok meteen in de volle zon zetten als je ze eerst 2-3 weken onder kunstlicht hebt gehouden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blowmonkey, bedankt voor de tip. Dit was mn plan ook, 3/4 weken maximaal voorgroeien in een goede mix. Heb nu dus 220 wattt TL met een goed luchtig medium. Wat voor groeilamp zou jij adviseren om ze maximaal te laten groeien binnen drie a 4 weken? Zelf heb ik alleen 4 x55 starlight hangen. Medium is lekkee luchtig door 30prct kokos, wormenhumuz, premix en wat potgrnd. Verder heb ik fishmix staan

Edited by Dom Pachino

Share this post


Link to post
Share on other sites

4x55w starlight is niet slecht, als je met stekken of een moeder zou werken..

Autoflowers hebben echt zo veel en zo krachtig mogelijk licht nodig in ' korte levensduur' die ze al hebben..

 

Mijn ervaring met autoflowers zijn :

  • Tweede helft van mei: Dit is hét moment om autoflower wietzaden te laten ontkiemen, eenmaal in het zaailing-stadium mogen ze buiten gezet worden. Wanneer je autoflowers nu zaait, groeien en bloeien ze in de drie mooiste maanden van het jaar. Halverwege augustus zullen ze ongeveer klaar zijn.
  • Niet verpotten , autoflowers herstellen minder goed van stress en ompotten is behoorlijk stressvol :)
  • Een 20/4 lichtschema werkt vaak heel goed.
  • Zou voor een airpot/smartpot gaan van 15 tot 30 Liter
  • Als je ze binnen zo veel mogelijk licht wil geven,geef haar dan een 400W hps zonnetje...
  • De korte groeifase die een autoflower heeft is zeeeeeeer belangrijk,ik heb ook al gehad dat planten die al paar weken in de bloei zaten opeens gingen reveggen,omdat ik ze stress bezorgde( lichtschema,teveel voeding,etc)
  • Autoflowers niet toppen, zou ze eerder een low stress training geven..
  • Beter te weinig voeding dan teveel,net als met water..
  • Begin voeding pas te geven nadat de planten 15 a 25cm zijn :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

direkt in voorbemeste volle grond zaaien .

dan regeld de natuur het verders allemaal zelf zo als dat hoord .

klimatologies is het in nederland toch pis scheit kak en strontekeutel gesteld dus het blijft dweilen met de kraan open .

is het lugos of neptunus ?

de ene zomer de ene en de andere de ander .

rijken je niet reek dan kan het alleen meevallen .

:vape:

ps ; nog beter zetten je een fotoperiode plant outdoors .

want de meeste autoos rotten outdoors al in de catalogus .

Share this post


Link to post
Share on other sites

direkt in voorbemeste volle grond zaaien .

dan regeld de natuur het verders allemaal zelf zo als dat hoord .

klimatologies is het in nederland toch pis scheit kak en strontekeutel gesteld dus het blijft dweilen met de kraan open .

is het lugos of neptunus ?

de ene zomer de ene en de andere de ander .

rijken je niet reek dan kan het alleen meevallen .

:vape:

ps ; nog beter zetten je een fotoperiode plant outdoors .

want de meeste autoos rotten outdoors al in de catalogus .

mac

vorig jaar heb ik automazar en autocoloradocookies buiten gehad en heb weinig tot niks rot gehad...

dit jaar heb ik de high potency autoflower mix van DP.

in de maanden juni/juli/augustus valt rot nog wel mee vind ik persoonlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Exacte tijdstip verschilt per jaar. Komt nu weer nachtvorst aan terwijl vorig jaar de natuur een paar weken voor liep op de kalender.

 

Autoflowers lang voorgroeien ben ik sowieso geen fan van. Die doe je het liefst asap in je eindpot c.q. volle grond.

 

Ik weet dat het jeukt bij veel mensen maar geduld is een schone zaak.

 

Je zou sowieso als je voor AF gaat twee oogsten kunnen doen in het seizoen. De eerste in mei opstarten en de tweede begin juli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

...terwijl vorig jaar de natuur een paar weken voor liep op de kalender.

 

Hoe kom je daar nou bij?

Edited by FoolOnTheHill

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede tips, bedankt.

Begon idd beetje teveel te jeuken en wild gewoon alvast wat staan hebben. Autos staan al in hun 11 liter eindpot. Half mei zet ik ze buiten om af te bloeien.

 

Overige autos wil ik direct in luchtige volle grond plaatsen. Heb een grote glazen kas daarvoor. Maar dit doe ik pas ergens half mei als er wat goed weer wordt voorspeld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan onder lampen beginnen in Februari of Maart, maar dat levert je buiten extra zorg, kans op ziektes en ellende helemaal niets extra's op. Doe zelf altijd half april ontkiemen onder een lampje,. Dan is het net een mooi plantje als ze half mei naar buiten kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je even terugleest, zie je dat je een advies verkeerd begreep.

Zolang je ze onder die 220 watt kan houden binnen zou ik ze daar houden. Tot het echt 'mooi' weer is. En niet van dat kwakkelweer zoals in mei. Just my 2 cents.

Tuinkasje van de action doet ook wonderen voor de vorst. Tomaatjes en komkommer plantjes staan hier al 4 weekjes in de koude kas.

Tligt dus een beetje waar je zelf lekkerst bij voelt.

 

oja en als je het een beetje weet te timen met autoflowers kan je 2maal bloeien.

 

2weken voorgroei april-> 8 weken tot oogst eind juni, begin juli.

2 weken voorgroei eind juli en dan nog eens ongv 8weken tot begin september

 

Later!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die twee autos die nu staan, staan al in hun eindpot van 11 liter in luchtige goede grond met premix. Gaan niet overpot worden. Planning is rond 10 - 15 mei de potten naar buiten. Maar dit is afhankelijk van het weer inderdaad. Als het rond 15 mei nog steeds van dat crap weer is, dan wacht ik tot de vooruitZichten wat beter worden. Eventueel in een volle zon kas.

 

Als die grote potten onder de lamp vandaan zijn, is er ook weer ruimte onder de lamp. Dan komen de reguliere soortjes eronder voor een weekje of 3. En dan buiten knallen.

 

Ik houd nooit " vaste datums " vast. Ik ga niet naar buiten omdat het "moet omdat het 15 mei is" terwijl ik een degelijke voorgroeilamp heb. So far so good.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...