Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

tlitlitzin

Kweken In Zandgrond

Recommended Posts

Hallo,

 

De enige fatsoenlijke plekken die ik heb kunnen vinden hebben arme zandgrond. Nou vroeg ik me af of ik beendermeel, bloedmeel en vinasse kan gebruiken zonder potgrond (evt met wat koemest). Ik heb de plantgaten ongeveer 70 cm diep gemaakt, ze zijn alleen maar ongeveer 20 cm breed.

Moet ik iets gebruiken dat de structuur van de bodem verbeterd of hoeft dat niet perse? De grond is er wel vochtig maar arm, dus ik dacht als ik er voeding bijgeef is het grootste probleem opgelost. Ik zou namelijk liever niet met zakken aarde in het bos rondsjouwen.

 

En als beendermeel, bloedmeel en vinasse genoeg is, in welke verhoudingen moet ik het dan mengen voor de juiste NPK verhouding?

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou wat compost gebruiken voor de structuur. Zandgrond heb je echt niks aan, gewoon een gat graven en dat vullen met een geschikter medium.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd dat gat volgooien met grond/compost/weet ik veel wat van zand zullen ze behoorlijk honger krijgen denk ik...

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan er nog wormenmest bij gooien en hangt er beetje vanaf hoe zuur de grond is wat wijs is om erbij te gooien, beendermeel bloedmeel enzo kan nooit kwijt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het een naaldbomen bos is moet je potgrond in de gaten gooien

Dennen/naaldbomen houden van zure grond (ph van 4 ofzo)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Champost met extra lavameel & kokos.Als stikstofbron zou ik Alfalfa gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou niet teveel voeding toevoegen.

het voordeel van zandgrond is dat door het voedingstekort

de plant eerder aan de bloei kan gaan beginnen.

ze zit in de stress of ze nog wel afkomt,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je gaat wel een schrale oogst krijgen dan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lavameel, bentoniet, kalk en cocosblokken lijken mij wat makkelijker mee te nemen dan zakken compost, champost, wormenmest en potgrond. Aan bloedmeel, beendermeel en vinasse ga je niet genoeg hebben, ook de organische meststoffen zullen uitspoelen op zand, je zal echt die cec van tevoren omhoog moeten brengen met klei en/of humus. Humus kan je meestal wel in de buurt vinden onder bomen of struiken, hier zal je vaak een hoop kalk aan toe moeten voegen, vooral als je het over zandgronden hebt zal het aan de zure kant zijn, ph testen van verschillende samples en je kan het een beetje inschatten. Stel cocosblokken erbij wil ook wel helpen om het organisch stof gehalte omhoog te halen, kan ook mooi veel vocht en voeding vasthouden, net zoals klei.

 

Beendermeel, bloedmeel en vinasse kan je daarna pas in de verhoudingen 1.5/2 - 1 - 1 gebruiken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je gaat wel een schrale oogst krijgen dan.

 

 

ik zei niet dat je na het inslaan van de bloei geen voeding meer geeft :rolleyes2:

nadeel is wel dat je dus vaker in de buurt moet zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cullterra special korrels, kippenmest, lavameel en supermix van plagron door de aarde mengen

Overal een kopje van ongeveer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lavameel, bentoniet, kalk en cocosblokken lijken mij wat makkelijker mee te nemen dan zakken compost, champost, wormenmest en potgrond.

 

Lavameel van 2kg voelt al heavy aan, zelfde met bentoniet.Je kan het ook beter met wormenmest mengen voor een betere werking.

 

Je gaat wel een schrale oogst krijgen dan.

 

 

k zei niet dat je na het inslaan van de bloei geen voeding meer geeft :rolleyes2:

nadeel is wel dat je dus vaker in de buurt moet zijn.

 

Je hebt het over een voedingstekort, dat houdt imo in niet meer voeden lijkt me :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net zoals 1 kilo lood meer weegt dan 1 kilo veren? :P Minder massa he, is wat makkelijker mee te nemen. Ligt natuurlijk aan de zandgrond, maar per 100 m2 geef je zo'n 10 kg, lichtere gronden het dubbele, waar je toch een stuk meer van die andere toevoegingen zou moeten gebruiken om de vruchtbaarheid omhoog te brengen. Wormenmest zit wel in die humuslaag, maar als je ongezien een stel zakken mee kan nemen, gewoon doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk ik bedoelde dus dat de voeding qua stikstof etc, beter aan de magere kant kan zijn,

1 van de signalen om in de bloei te gaan is het aanvoelen van een naderend einde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cullterra special korrels, kippenmest, lavameel en supermix van plagron door de aarde mengen

Overal een kopje van ongeveer

Dit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja en als je "dit" doet is de C/N verhouding weer helemaal raar. :P Je zal echt nog wat organisch materiaal moeten toevoegen als je alleen dat gebruikt op zand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...