Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
)0057

Gevolgen Lange Voorgroei In 1 Liter

Recommended Posts

Als ik een zaailing 5 weken in een 1 liter pot zet en dan pas overpot naar 18 liter. Wat gebeurt er dan? Ik heb weleens dingen gelezen als "lange voorgroei maakt de plant al grotendeels volwassen". Ik wilde ze eigenlijk ergens anders neerzetten maar toch besloten dat met deze niet te doen en daarom moet ik nu wachten op mn huidige draai.

Of maakt het niet uit dat de plantjes dan al zo lang min of meer op pauze staan?

 

dank!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zolang je zorgt dat de plant niet verstikt in z'n eigen wortels en genoeg voeding heeft, moet dit geen problemen geven.

 

Ik heb me zaailingen altijd 3-4 weken in een klein potje voor dat ze de tent in gaan in hun definitieve pot, meestal in de derde week een klein beetje voeding om vergeling te voorkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

5 weken lang in 1L is wel erg lang... Al pak je 3 liter creëer je al een stuk meer ruimte.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je de temperaturen zo laag mogelijk houdt groeien ze minder snel. planten gewoon door midden knippen als ze naar hun grote pot gaan.

 

maar 5 weken is erg lang idd, enkel als t niet anders kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm gemengde geluiden. Hoe voorkom ik verstikking? Ik vind t zelf ook verre van ideaal maar ruimte voor 3 (zelfs 2) liters heb ik niet.

Ik ga er eens goed over nadenken. Ik moet nog een drooghok optuigen dus dan moet ik daar misschien maar ook een voorgroeihokje van maken.

 

Thanks!

Share this post


Link to post
Share on other sites

je krijgt dan tuincentrumplantjes; vol met wortels aan alle kanten, plant is kurkdroog maar pot nat (kan niet meer opnemen) en gestrekte plant

 

maar er gebeurd niets vreselijks mee, het is gewoon in mindere conditie..

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Trukje van mij is de pot voor 80% vullen met aarde en na 3 weken til je het plantje er uit en kan je een klein handje aarde onderin gooien.

 

Gaat prima die 5 weekjes, met jou kweekkunde komt dat wel goed.

 

Zolang je zorgt dat de plant niet verstikt in z'n eigen wortels en genoeg voeding heeft, moet dit geen problemen geven.

 

Ik heb me zaailingen altijd 3-4 weken in een klein potje voor dat ze de tent in gaan in hun definitieve pot, meestal in de derde week een klein beetje voeding om vergeling te voorkomen.

 

Probeer mijn trucje eens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik houdt ze soms wel 5wk op een 9x9 potje :dribble:

Tuincentrum plantjes inderdaad maar zolang geen voorbloei verpot ik echt niet hier :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé LC, maak even wat ruimte in je pm-box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aight, thanks voor de tips en het delen van jullie ervaringen! Ik zal anders nog wel ff een fotootje maken binnenkort. Houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen/gevolgen :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik laat ze net als Lostchild bewust een week of 5 in 9x9 potjes voorgroeien op een temperatuur van maximaal 18 graden. Na nog een weekje groei bij een normale temperatuur in de definitieve pot gaat de klok om naar 12/12. Op deze manier start de bloei zeker een week eerder, heb je weinig grote schutbladeren en stoppen ze veel eerder met groeien. Ik was soms 6 weken bezig met buigen, knakken en vloeken, zeker met sativa's.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

En deed je er dan nog iets bijzonders mee? Of tuincentrumplantjes? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

met 5 weken op 1 liter is het heel moeilijk om je plant 100 % fit te houden .

omdat je een buffer van lik mn vessie hebt .

het kan maar dan moet je behoorlijk groene vingertjes hebben .

:vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wel eens pp tjes gezien die 2 maand in het zeiknatte perliet stonden met enkel stekblokjes. Groeien deden ze wel.

Enkel na het overpotten in 11 liters liet aardig te wensen over. Met worteling vormen en weer groene verse scheutjes tonen.

 

4 a 5 weken in een 1 liter potje in een tentje onder TL licht en daarna met kluit en al in 11 literpotten ging uitstekend!

Je hebt dan een voorsprong in de groeicyclus en hoeft slechts een paar dagen in de grote potten voor te groeien.

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hou er wel rekening mee dat de magie in de grond erg verschillen tussen stekjes en zaailingen.

 

http://www.wietforum.nl/topic/45724-plostseling-afstervende-takken-en-het-nut-van-direct-in-volle-grond-inzaaien/

 

Met stekken kan je veel makkelijker lang voorgroeien op kleine potjes als met zaailingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb zelf ook wel meegemaakt dat planten sneller in de bloei gaan bij langere voorgroei. maar daar hebben ze geen 5 weken voor nodig. ik zou dit nooit bewust doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik een voorlopige conclusie moet trekken kan t wel met de nodige aandacht maar is t dus niet ideaal. Ik denk dat ik t risico niet moet nemen, ze staan er nu mooi bij en een paar dagen is niet erg maar nog minimaal 1,5 week is teveel van het goede als ik t zo hoor. Thanks guys!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de zaadplanten voorbloei hebben getoond (meestal rond de 6e internode week of 5/6 na opkomen) zijn ze 'volwassen' en klaar om in de bloei gezet te worden.

Deze planten zijn altijd eerder met echte bloeiverschijnselen dan een dame die te vroeg op 12/12 gezet wordt en nog een week van 12/12 nodig heeft om volwassen te worden (zonde van die week).

 

Stekken is een ander verhaal, dat zijn al volwassen planten en de wortelvorming is anders dan bij een zaailing (geen penwortel).

 

Overigens is van de 5 weken op een 9x9 potje natuurlijk ook de 1e 2 week meegerekend bij mij waarin er niet zoveel gebeurt na ontkiemen behalve dan dat je iets van een internode zich ziet ontwikkelen bovenop die 2 lob blaadjes.

 

Bij wat meer planten scheelt het flink in aarde gebruik als je pas na voorbloei tonen verpot :hug:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo leer ik nog eens wat! Thanks!

 

Ik heb de oplossing geregeld. Morgen gaan ze in 18 liters onder een gravita 1200, gedimd naar 600. Mammoth tent neergezet die dan over 2 weken oid als droogtent kan dienen, kunnen deze dames naar het echte hok. Dan hebben ze er denk ik al bijna een week 12/12 opzitten dus dan heb ik een mooie overlap. Beetje omslachtig misschien maar kon voor een goede prijs de tent en lamp inclusief spullen (2500m3 softbox, schakelkast, filter etc) kopen. Misschien dat ik t voortaan wel elke keer zo ga doen!

 

Ik maak om t verhaal compleet te maken nog wel ff foto's!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ze overgepot naar de 18 liters. Bedankt voor jullie reacties, weer wat geleerd!

 

Zoals beloofd de foto's:

 

gallery_46320_19302_1352239.jpg

 

gallery_46320_19302_882597.jpg

 

gallery_46320_19302_1177084.jpg

 

:wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staan er mooi bij, mooi doorworteld.

 

Voor wat het nog waard is. Ik gebruik meestal hoge potjes, ook wel rozenpot genoemd. Dan kunnen ze lekker diep doorwortelen terwijl ze toch weinig ruimte in nemen.In een rozenpot van doorsnee 13cm gaat 1.7 liter aarde.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wel een goede, zal t voor de volgende keer onthouden! Thanks!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...