Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
dragon6521

Waterontharder

Recommended Posts

Beste collega's

 

Voorheen altijd locaties in ons mooie landje gehad maar ik ben ook in belgie begonnen.

Echter gaat niet alles naar wens terwijl er aan de setup niks is veranderd.

Nu ben ik aan het twijfelen of het aan het water uit de belgische leidingen ligt,

er zit namelijk een enorme hoeveelheid kalk in het water vergeleken met NL.

Kan ik het probleem oplossen door een waterontharder aan de schaffen?

heeft iemand hier ervaring mee? of een ander idee?

 

Wat ik weet van een waterontarder is dat het water (zachter) maakt door de kalk er geheel of gedeeltelijk uit te halen dmv filters.

Enkel kan het water iets zouter worden vanwege het regenereren/spoelen van de filters met zout om zo de gebufferde kalk weg te spoelen.

Ik vind alleen nergens info over ph/ec in en uit dus voor en na ontharden.

 

Als iemand info heeft hoor ik het graag.

 

Mvg D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ mister x: Bedankt voor de tip maar osmose lijkt me tog een (houtje touwtje) oplossing.

Het lijkt me niet echt stabiel / nauwkeurig te werken.

 

Ik heb gemiddeld 200 liter per dag nodig dus 1/3 afvalwater is ook niet gewenst

Share this post


Link to post
Share on other sites

als het water enigzins zout wordt door zo n ontharder lijkt mij dat ook niet echt een goede oplossing aangezien dat dus de e.c van t water omhoog brengt...net als ph min...

 

denk dat osmose water inderdaad wel een oplossing kan zijn om met een goede ph en ec te beginnen er zijn volgens mij ook kant en klare middeltjes om osmose water weer te voorzien van de juiste mineralen en dus stabiel te krijgen.. maarja voor 200l per dag heb je geloof k iets van 600 liter leiding water nodig lijkt me inderdaad niet de oplossing.

 

20 pakken bar le duc per dag wordt m ook niet, mischien een eigen bron aanboren ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

flessen bronwater? in belgie gewoon per 5liter te krijgen

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn hier ook kwekers uit België actief, lopen zij niet tegen dezelfde problemen aan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ mister x: Bedankt voor de tip maar osmose lijkt me tog een (houtje touwtje) oplossing.

Het is anders wel het enige wat werkt om spullen uit je water te halen.

 

Of je kan osmosewater kopen, maar dat is geheid nog veel duurder (en valt op als je geen glazenwasser bent).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties heren, maar putten slaan of jerrycans gaat hem echt niet worden.

En hoe regel je de hardheid van je water dan met een omose filter als ik bijv een 4a5 º dH wil bereiken

het water is 20.7 º dH dus dat is nogal wat gaat zon filter dan wel lang mee of moet ik dan elke dag filters sjouwen..

 

zelf denk ik aan een ander systeem bijv: http://www.hydrotense.eu/epages/491664435.sf/?ObjectPath=/Shops/491664435/Products/%22WO%20Seduction%20Family%22/SubProducts/%22WO%20Seduction%20Family-0004%22&gclid=CMPAsuWIitMCFQIL0wod0MYG6g

 

in horeca enzv worden deze gebruikt maar of het voor planten goed is??

Edited by dragon6521

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toen ik twee jaren geleden terug naar België verhuisde na een afwezigheid van meer dan 7 jaren, was ik ook verbaasd dat mijn eerste kweekjes hier niet zo goed waren als in Frankrijk waar ik voorheen woonde. Ook zitten zoeken naar de problemen en het bleek dat de hardheid van het water hier heel hoog ligt.

 

De enigste oplossing dat ik gevonden heb is overstappen naar een andere voedingslijn. Bij mijn shops kwam ik bij Growtechnology terecht, de makers van Clonex. Die hebben verschillende voedingslijnen waaronder IONIC lijn die bestaat voor hard water. Sinds ik die gebruik heb ik weer betere oogsten zoals voorheen. Andere voedingslijnen zoals Ferro hebben ook HW versies.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar koop je die IONICvoeding dan? Heb daar ook wel eens naar gekeken, maar goed verkrijgbaar is het in Nederland niet echt. Kwam eigenlijk alleen op adressen in Duitsland of de UK terecht en die waren schrikbarend duur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ mister x: Bedankt voor de tip maar osmose lijkt me tog een (houtje touwtje) oplossing.

Het lijkt me niet echt stabiel / nauwkeurig te werken.

 

Ik heb gemiddeld 200 liter per dag nodig dus 1/3 afvalwater is ook niet gewenst

 

 

Amerikanen doen niets anders

Ik geef 50% kraanwater 50%osmose water

 

Ec gaat van 0.9 naar 0.3/0.4

Als je een goed systeem koopt kan je vrij snel 100 liter produceren.

 

Zoals ik zij in de USA is dit de norm. Daar komt er beton uit de kraan

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ misterX: Dus het water gaat er met 0.9 in en met 0.3 uit of hou je 0.3 na het 50/50 mengen over?

Ik neem aan dat de ec oploopt naarmate de filters vervangen moeten worden

 

Wat gaat een degelijk omgekeerde osmose systeem kosten voor 200l per dag?

Is het ook niet beter om bijv een systeem te pakken die 600l per dag aan kan?, veel overcapaciteit zeg maar dus lage ec??

Hoe lang gaan de filters/membraan mee?

 

Ook zie ik nergens een duidelijke indicatie over het % afvalwater wat verloren gaat en of dit een 2e keer te filteren is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar koop je die IONICvoeding dan? Heb daar ook wel eens naar gekeken, maar goed verkrijgbaar is het in Nederland niet echt. Kwam eigenlijk alleen op adressen in Duitsland of de UK terecht en die waren schrikbarend duur.

In België is die te verkrijgen bij zowel de franstalige growshops (terra terra of culture indoor) en bij de herbshop be.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@helvetica: Aangepaste voeding zal zeer zeker meer waarde hebben maar dan zit ik alsnog met water waar pak hem beet 50%onbruikbare opgeloste stoffen zitten dus 50% meer kans op verstopping lijkt me.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je niet met osmose wilt werken, dan is aangepaste voeding voor hard water de enigste oplossing. Of je moet regenwater opvangen en dat gebruiken of mixen met je leidingswater.

 

Heb toen ik in het buitenland woonde, met een osmose systeem gewerkt en dat ging perfect, maar dan weer met een aangepaste voeding met extra cal/mag toevoegingen.

 

Ik ga mij ook zo'n osmose systeem weer aanschaffen in de toekomst, dit om te proberen het maximaal aan mijn planten te geven. De meeste amerikanen en vele fransen werken zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ misterX: Dus het water gaat er met 0.9 in en met 0.3 uit of hou je 0.3 na het 50/50 mengen over?

Ik neem aan dat de ec oploopt naarmate de filters vervangen moeten worden

 

Wat gaat een degelijk omgekeerde osmose systeem kosten voor 200l per dag?

Is het ook niet beter om bijv een systeem te pakken die 600l per dag aan kan?, veel overcapaciteit zeg maar dus lage ec??

Hoe lang gaan de filters/membraan mee?

 

ik meng niet precies 50/50 kan ook iets meer zijn. ik pleur er gewoon kraanwater in. en vul bij met osmose totdat het de gewenste EC heeft

 

de filters gaan bij mij al 3 ronde's mee en de ec van het water is nog steeds 0,0

 

 

hoe groter het systeem hoe sneller je water produceert. maar ook hoe hoger de prijs(als je 200liter per dag nodig hebt vind ik niet dat je gierig moet zijn dan)

als jij bijvoorbeeld in laten we zeggen een uur 100Liter wil produceren heb je idd een flink apparaat nodig

 

waar je ook rekening mee moet houden is leiding druk. als de leiding druk lager is als wat optimaal is gaat het rendement ook omlaag. dit kan je oplossen door er een boosterpomp tussen te zetten (die zorgt voor je waterdruk)

 

afvalwater=afval en moet je door de gootsteen afvoeren

 

 

hier een website met verschillende modellen ik heb hem ook hier gekocht

https://www.osmoseapparaat.nl/

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ misterx: Ik heb er maar 1 besteld om te kijken of het wat is.

Het is een kleintje maar wel met booterpomp https://www.osmoseapparaat.nl/aanbiedingen/osmoseapparaat-met-boosterpomp-75-gpd.html

Hij zou 190 liter per dag moeten leveren wat voldoende zou moeten zijn om ongeveer 50/50 te kunnen mengen.

Water toevoer is hier 13/15 graden dus welke capaciteit over blijft is de vraag.

Ik hoop hiermee een indicatie te krijgen van het rendement afvalwater/zuiver water .

Mocht het naar mijn zin werken dan koop ik er 1 met meer capaciteit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

succes! het wachten is heel irrant geef ik toe

ik zou zelf ook wel een grotere installatie willen

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet dat de prijs van water in België aanzienlijk hoger is t.o.v. NL, dus ik zou gewoon een sommetje gaan maken, want als je 2/3de water moet weggooien bij RO, dan weegt dat misschien wel op tegen een waterontharder. Dat zout waarmee gespoeld wordt loos je op het riool, dus na regeneratie heb je geen verhoogde zoutwaardes.

 

succes

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ponix: Het gaat me zeker veel water kosten met OR.

Maar ik wil weten of het uberhaubt voldoende effect geeft op het gewas voordat ik 1000 euro uitgeef.

Ik ga dan ook een ruimte met en een ruimte zonder OR water proberen zodat ik verschillen zou kunnen waarnemen.

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedendag,

 

Vandaag is het omgekeerde osmose systeempje aangekomen.

Straks aansluiten en testen maar ik ben benieuwd over de capacteit het is een klein systeem.

 

gallery_26885_19335_4052224.jpg

 

Mocht het niet rendabel zijn voor voedingswater heb ik in ieder geval een mooie luchtbevochtiger aanvoer :whistle:

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...