Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bruinevingers

Oude Aarde Opwaarderen

Recommended Posts

Aan alle bio/organische groeiers!

 

Uitgedroogde oude aarde wil ik met soortgelijke sannie lijn/dingetje gaan opwaarderen.

Yuko/tablets en nog iets, weet het ff niet meer dat zoek ik later wel weer uit :--)

 

 

Wat ik wil weten is dit:

 

Oude aarde met veel zout op de bovenlaag, problem?

Wat te doen met de oude wortels? Moeten die eruit? Of laten zitten? Heb geen zin in wormen en shit of andere levende beesten :--)

 

Ik heb een bak van 1,5 bij 1,5 x 30. Ongeveer 600 liter aarde heb ik er in gemikt.

 

Hoeveel van die buffertablets moeten er dan in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, daar staat dus helaas niet: "voor een bak van 600 liter, zoveel tabletten"

 

Er staat trouwens duur werking: 12 maanden.

 

Wtf? Hoef je dan nooit meer bij te voeden ofzo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit trouwens te denken aan die grond waar je wat water op doet en POEF er is ineens 5 keer zoveel aarde. Is dat wat? Grond is grond toch? Kan het zelf opwaarderen lijkt me?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bijzonder geschikt om nieuwe en bestaande planten gedurende een heel jaar te bemesten.

Werkingsduur : 12 maanden.

Benodigde tabletten in de wortelkluit van de plant drukken (+/- 5-10 cm diep), daarna water geven. Geeft een gelijkmatige en optimale bemesting voor Olijfbomen, Palmbomen, Exoten, Kuipplanten, etc etc.

Aantal per potinhoud in liters

2-5liter potinhoud : 1 tablet

10 liter potinhoud : 2 tabletten

20 liter potinhoud : 3 tabletten

50 liter potinhoud : 4 tabletten

60 liter potinhoud : 5 tabletten

70 liter potinhoud : 6 tabletten

80 liter potinhoud : 7 tabletten

90 liter potinhoud : 8 tabletten

100 liter potinhoud : 9 tabletten

 

Heel jaar te bemesten? Bij de plant in de kluit?

 

Dit is volgens mij niet hoe ik het dien te gebruiken? :--)

 

Ik zou dan ook du 53 tabletten in mijn bak moeten doen? Is dat niet wat overkill?

 

Als het er wel 53 zijn.... kunnen ze dan niet ff in de blender tot gruis om makkelijker te verdelen? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

komt moedertje natuur wel eens langs met een flesje budmaster ofzo? de natuur voedt niet, ze maakt enkel beschikbaar aan het bodemleven ;)

 

600liters? grond is grond, als het maar onder je voeten ligt? klinkt als een succesformule

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die "grond" wat POEF in ene 5 x meer "grond" wordt is geen grond maar cocos.... kun je goed vermengen met aarde, aangezien je bio wil gaan kweken moet je wel letten op de mengverhouding aangezien bio kweken (lees mycorrhiza en bacterien en biologische voeding) en cocos niet de beste combi is om op te kweken. de cocos zal je medium lekker luchtig maken. check deze sites eens, hier haal ik mijn bio producten vandaan, buffertabs, schimmels en bacterien, www.bioplantenvoeding.nl..... veeeel goedkoper en dezelfde producten als de Biotabs en Sa..ie Shop... , flowersaver is een fantastisch product (17.95 per kilo ...elders 85) en de Biopak is hetzelfde als bacto.... 100 gram voor 17,50 tegenover 42.50 bij de "concurrent"......

 

Ik verkruimel de tabletten altijd, in een kussensloop en dan plat slaan met een hamer. ik zou 4 per 50 ltr medium nemen, beter minder dan teveel tabs, NPK verhouding is 12-8-8 van die tabs, dus je kan wel degelijk overvoeden. wekelijks biopak mee met de watergift om het bodemleven actief te houden. en vergeet niet iets van lavameel (DCM ofzo of http://www.servaplant.nl/steenmeel/) toe te voegen aan je medium voor voldoende mineralen en sporenelementen. Wat Boef al zei, bovenste laag eraf (opgehoopte zouten) aanvullen met verse aarde of cocos en je bent al weer een heel eind op weg.

 

En nee onze plantjes lusten wel wat meer voeding dan de gemiddelde potplant of tuinplant waarvoor deze tabs in principe zijn ontwikkeld. De buffertabletten zijn bedoeld voor de groei periode. Het best worden ze gebruikt bij het opstarten van de kweek en zo vroeg als mogelijk om de tablet de tijd te geven de aarde te bufferen. Vanaf week 3 bloei kan er beetjes bloei voeding (BAC organic bloom bijvoorbeeld) bij gevoerd worden.

Edited by Plantformer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij sluit colonize meer aan bij bacto. Maarja lijkt allemaal op elkaar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik probeer even uit te vogelen hoe en wat Plantformer.

 

Wat ik nu steeds doe is de aarde verversen met een full mix.

 

Dan laat ik ze altijd 3 weken staan, en dan ga ik rustig bij voeden met bac bio bloei.

 

Mijn vraag is eigenlijk als ik jou forumele aanhoud. 4 per 50 liter.

 

En ik water de aarde in. gooi er wat yuko bij, wat myco schimmels....

 

Kan ik dan gewoon weer verder op de oude methode? 3 weken erin... daarna bijvoeden?

 

Als het ware alsof ik weer alles ververst hebt met full mix?

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

let wel dat als je ze verkruimeld ze ook sneller beschikbaar zijn. Dan misschien wel overkill

 

Hè yuko. Zoals ik al zei. Wortels kan je laten zitten.

 

 

 

 

Zal trouwens die man eens van bioplantenvoeding vragen om mijn deel. Heb toch aardig wat klanten zijn kant op gestuurd. Lullig voor sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik waardeer mijn aardebak constant. Welke mix en van wie je neemt, is een kwestie van religie

 

Kalk heb je zowiezo nodig, en zo'n pre/guano/super-mix doet wonderen.

 

Voor de wortels gebruik ik een goede enzyme zoals die van Aptus, 1ml per liter en die hun werk laten doen. Ook enkele regenwormen ( makkelijk te vinden) in je bak en je hebt weinig last van oude wortels. Ook graven deze hun tunnels, ideaal voor de aarde wat luchtiger te maken.

 

De nieuwe bovenlaag vul ik steeds aan met light mix, zo'n full mix is te krachtig voor de jonge planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik waardeer mijn aardebak constant. Welke mix en van wie je neemt, is een kwestie van religie

 

Kalk heb je zowiezo nodig, en zo'n pre/guano/super-mix doet wonderen.

 

Voor de wortels gebruik ik een goede enzyme zoals die van Aptus, 1ml per liter en die hun werk laten doen. Ook enkele regenwormen ( makkelijk te vinden) in je bak en je hebt weinig last van oude wortels. Ook graven deze hun tunnels, ideaal voor de aarde wat luchtiger te maken.

 

De nieuwe bovenlaag vul ik steeds aan met light mix, zo'n full mix is te krachtig voor de jonge planten.

Wat zou jij doen in mijn geval dan Helvetica?

 

Ik denk nu aan het volgende:

 

stap 1: bovenenste laag schoonmaken, 100 liter verse aarde erop.

stap 2: Buffer tabletten verdelen over de bak, de aarde door elkaar husselen.

stap 3: stekken planten, met in elk gat een goede schep myco schimmels. 10% inwateren (60 liter)

 

Jij zegt dat er ook nog wat kalk tussen moet?

 

Mijn vraag is eigenlijk, als ik die buffer tabletten heb toegevoegd. Kan ik het dan vergelijken met een zak fullmix?

 

In die zin; kan ik mijn planten de eerste 3 weken met rust laten en daarna zachtjes beginnen met bijvoeden?

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je gaat werken met de Sannie producten, en dus ook die buffertablets, dan hoef je normaal gezien niet te voeden de eerste weken, dus ga daarop geen full mix bij gebruiken.

 

Ik gebruik BioBizz Pre-mix, maar BioTab Startex of Plagron Super- of guano mix werken ook goed. Dit in aangegeven hoeveelheid, ik voeg daar nog eens wormen mest bij, zo'n 10%. BAC Kalk (maar er zijn vele andere) doe ik 1gr per liter (oude) aarde. Dit allemaal goed mengen in de bak en een bovenlaag light mix of coco's of all-mix zijn voor mij goede bovenlagen.

 

Schimmels in het putje doen als je jouw stekken plant en bacto's bijgeven.

 

Jij geeft water langs boven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef water via boven inderdaad.

 

Ik ga niet sannies tabs kopen, maar soortgelijke tabs, wss via die site van boef.

 

Ik probeer meer uit te vogelen wanneer ik moet starten met voeden.

 

Normaal knikker ik er 600 liter full mix in, doe er myco's bij en dan na 3 weken voed ik bij. En dat gaat gewoon prima, goede opbrengst, goed product.

 

Maar nu ga ik het natuurlijk opwaarderen, dus zal ik een nieuw punt om te voeden moeten bepalen.

 

Ik vraag mij dus af, met die tabs, wanneer dat punt is? Per direct bijvoeden? na 1 week? na 4? helemaal niet?

 

Ik ben een beetje huiverig, want ik heb het ooit eens met guano geprobeerd. En dat ging fout. Niet omdat guano kut is, maar omdat ik (achteraf gezien) gewoon zwaar aan het overvoeden was. (die guano aarde was gewoon veel meer verzadigd dan die full mix die ik normaal gebruikte)

ik ben dus altijd bang om van een systeem af te stappen dat bewezen werkt.

 

Maar ik heb ook geen zin meer om steeds die aarde te sjouwen.

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je langs boven water geeft, gaan de zouten dan niet op de bodemlaag zitten, en niet de bodemlaag?

 

Als je geen onzekerheid wilt, gewoon wat kalk - lavameel - of andere. Geen buffertabs en gewoon beginnen voeden na één week. Koop gewoon dan groeivoeding bij al dan niet organisch.

 

Buffertabs, wormenmest, guano, super of pre-mix is om eveneens voeding te voorzien voor de eerste weken. Je kan nooit exact zeggen wanneer je moet bijvoeden, zelf als je met stekken werkt.

 

Als je met een drainageslang werkt op de bodem van je aardebak, dan hoef je enkel de bovenste vijf centimeters te verwijderen na elke kweek en bijvullen met light mix bij aanvang nieuwe kweek. Heel simpel en makkelijk werken, blumat en fertometer geven aan wanneer je moet voeden en hoeveel ec in je aarde zit. Jaren plezier aan zo'n aardebak. Om de twee jaren verversen, maar niet noodzakelijk als je bodemleven in orde is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt er vooralsnog op dat ik zouten bovenop zag zitten op de aarde nu. Maar zit pas in week 6, dus controleer dat later nog wel eens goed.

 

 

Dus in het geval van gemakzucht en zekerheid zou je zeggen:

 

Bovenlaag eraf

Zoveel kalk toevoegen als nodig is voor 600 liter aarde.

Goed mengen.

laagje light mix erop

Stekken erin.

mycos erin

 

Vanaf dag 1 bijvoeden met groei voeding, (hoeveelheid aangegeven zoals op de fles?) Evt. aangevuld met bactos.

Vandag 12/12 bijvoeden met bloei voeding (zoals aangegeven op de fles?) Evt. aangevuld met bactos.

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou niet mengen gewoon lekker laten zitten.

 

Geen tabletten meer?

 

Mycos eerst

 

Of no-till. Maar of dat in Nederland verstandig is ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou niet mengen gewoon lekker laten zitten.

 

Geen tabletten meer?

 

Mycos eerst

 

Je kan toch niet zoveel tientallen grammen kalk er gewoon bovenop knallen en dan niets meer ermee doen?

 

Het ging hier niet meer om tabletten, maar om de onzekerheid daarvan weg te halen.

 

Ja, ik snap dat je de myco's eerst toevoegd ;) Of denk je dat ik die altijd bovenop gooi, na het planten? ;)

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bovenin kan ook. Topdressen heet dat.

 

Ik voeg trouwens nooit kalk toe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik heb nu twee opties.

 

Jij weet hoe ik werk.

 

gaat alleen mycos en buffers en na 3 weken bijvoeden werken?

 

gaat alleen inkalken en vanaf dag 1 voeden werken?

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Supermix is ook goed spul om op te waarderen. Ook helemaal bio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

humic upgrade van bio tka werkt ook wel, en humic bond om de afval zouten weer om te zetten in bruikbare

 

http://biotka.nl/bodemonderhoud/bio-tka-humic-upgrade/

 

npk plus gelijk met humus en fulvinezuren in je grond lijkt mij een redelijk oplossing

 

en wat betreft sannie, die komt hier toch nooit dus kan er weinig medelijden mee hebben boefje030

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was ook maar een geintje.

Ik heb nul medelijden met hem. Misschien heb ik het verkeerd maar zijn zaden bedrijf loopt toch aardig.

Zeker na de censuur hier jaren geleden toen ik gevonden had waar zijn schimmels enz vandaan kwamen heb ik geen medelijden.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd Boef, ik was ooit eens in Zaandam van waaruit hij destijds werkte, stond daar een pallet van PHC, vanaf dat moment gaat mijn geld niet meer daar naar toe maar naar biotuinder of bioplantenvoeding. Biotabs en BAC doen er trouwens net zo hard aan mee. Die marges slaan nergens op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...