Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Harry van de bu

Vervanging 600 Watt Hps Door Zelfbouw ?

Recommended Posts

Heb een vraag over Ledverlichting ? Heb nu een 600 watt hps hangen op ongeveer 120×120 maar vind led zeer interessant en zoek ook iemand die me mischien aan het juiste lampje kan helpen evt ?? Mijn wens is eigenlijk om een led lamp te vinden die van mij wel gewoon zeg maar 700 watt mag verbruiken maar dan bij wijze wel gelijk staat aan een zeg maar 1000/1200 watt hps( of dit haalbaar is geen idee hoor ?? )het te belichte oppervlak zou evt naar 120×170 kunnen dus vraag me af of een nieuwe led lamp beter zou zijn dan een 400watt of 600 watt hps erbij wat ik absoluut niet wil?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je voor LED gaat, ga dan voor COB LED en niet van die gekleurde LED's 120x120 kom je met 500W mooi uit en draai je beter dan met je 600 op 1.2x1.7 kan je met 750W en zal je de opbrengst van een 1200 kunnen overtreffen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wil idd gewoon cob leds of iets dergelijks gaan gebruiken straks !! Wil geen paars blauw of discolamp maar juist het witte licht !! Hoop eigenlijk dat er mischien wel door iemand met de tijd een mooie lamp gebouwd kan worden die mijn ruimte dus groter kan laten worden maar met hetzelfde verbruik als nu ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik probeer er nu al tijdje wat van te maken en kom tot dit:

 

Ik wil geen hps meer en meer uit hok halen met led , eventueel groter maken van hok maar dan wel door het maken van een lamp en niet de ruimte zelf met hetzelfde verbruik als dat ik nu met 600W HPS heb.

 

Wil je niet gewoon dolgraag ook met LED spelen en probeer je argumenten te verzinnen waarom je zo'n ding zou prefereren tov van wat je nu hebt hangen?

 

Het kost je een smak euries, je oogst net zoveel tegen net wat minder stroomkosten en je apparatuur veroudert economisch gezien waar je bij staat (volgende maand nieuwste COB's uit.. 3mnd later weer).

 

Wat is wijsheid?

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wil je wel LED wiet?

LED wiet is anders qua uitwerking dan HPS wiet en je moet dat maar net willen.

 

Als je gelijk wattage LED en HPS op zou hangen zal het niet veel onder doen voor elkaar, wel hoe de wiet zich ontwikkeld.

Zo foxtailt de s5 niet onder LED zoals ze onder HPS wel doet, gemis?

Zeker wel, daarom scoor ik ook maar 60gr onder 96w LED in de dr60 met 1 plant op 11ltr.

Hang ik er een HPS of diffuus boven tailt ze wel en pak ik met gemak 90gr van hetzelfde plantje bij gelijk wattage :search:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

harry zoekt gewoon iemand die een led armatuur wil bouwen voor nop of heel weinig ...

 

ik zou zeggen .... gewoon lekker hps blijven werken wil je meer oogsten ? hang dr een hps bij...

 

zodra alle landbouw kassen vol hangen met hps en het betaalbaar gaat worden voor de hobby kweker vind k zelf het vroeg genoeg om eens te gaan kijken naar led...

 

laat hun nog maar even kutten tot alles op orde is ..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

WUR is behoorlijk ver A O met LED.

Betaalbaar vd hobby kweker is het al, het is maar net of je investeert in Dimlux of een DIY COB LED.

Hamerslag en reguliere VSA set ff niet meegerekend, dat is high- met low tech vergelijken :search:

 

LED lijkt me ook wel wat vd toekomst, als ik nu of LED of Dimlux zou aanschaffen ging ik denk ik ook wel voor DIY COB LED in zelfde wattage als ik nu aan Dimlux HPS heb maar ik ben niet zo van kapitaalvernietiging :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

LED lijkt me ook wel wat vd toekomst, als ik nu of LED of Dimlux zou aanschaffen ging ik denk ik ook wel voor DIY COB LED in zelfde wattage als ik nu aan Dimlux HPS heb maar ik ben niet zo van kapitaalvernietiging :whistle:

 

Wij hebben het armatuur hetzelfde wattage gemaakt als onze dimlux, 1200 watt COB led tegenover 1200 watt dimlux.....

 

Volgens de led experts krijg je dan teveel umol's op je gewas.

 

Toppen waren kwa grootte ongeveer de helft kleiner, wel keihard maar aardig smakeloos en zonder werking.

Beetje zoals shop wiet, maar daar houden veel mensen van.

 

Het witte licht is net of je ze onder groeilicht afbloeit...

 

Pg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat bedoel k lostchild zeker worden er al mooie resultaten gehaald en is de techniek al ver maar wat vandaag als nieuw wordt geleverd is volgende week verouderd.

 

tot dat stabiel is zal k nog geen led inzetten net wat je zegt kapitaal vernietiging ...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@PG

die ene grow van jullie die zo uitpakte is voor mij totaal niet representatief voor LED kweken.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor ons ook niet maar het was een redelijke indicatie@LC

 

Ik vond het wel grappig dat je dezelfde wattage aan wilde houden...

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Word me nu al te ingewikkeld en onduidelijk wat het beste is !! Deze simpele jongen gaat het simpel houden en voorlopig de boel zo laten als het is !!! Zogauw de led standaard in de tuinbouw is kijken we er nog wel een x naar !!!! Mocht ik gaan uitbreiden wordt het dus gewoon een hps lamp +!!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je meer van de planten wilt oogsten kan je eens experimenteren met een ander medium. Dat kan behoorlijk wat grammen schelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...