Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Elpredatoror

Stekken Maken Aan De Plant

Recommended Posts

Hey luitjes.

 

Ik ben benieuwd of er al eens iemand stekken heeft gemaakt terwijl deze nog aan de plant zitten.

 

Ik dacht eraan om een beetje stekgel op een stengel te smeren.... ingewatert en uitgeschud stekblokje even insnijden en hops eromheen. Stukje ducktape over de folie van het stekblokje. 10 dagen later heb je dan denk ik.... een zeer mooie grote stek.

 

Ideetje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dan alsnog afknippen? Sorry snap niet wat je hier mee wil....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk dat ie, air layering bedoelt

 

hier heb je wat info

https://www.rollings...zonder-stekken/

 

https://www.rollings...f-voor-stekken/

 

http://youtu.be/vJpnk4BC1Bg

 

edit:

 

voor het marcotteren, en je hebt niet zo'n vaste hand een dunschiller is je vriend ;)

Edited by alkaline
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te gek! Het bestaat dus al.

 

Bron rollingstoned

 

Stekken zonder stekken, dat klinkt gek nietwaar. Toch is het wél waar, de methode van stekken zonder stekken heet marcotteren en kan zeer interessant zijn. Omdat je geen stekken hebt totdat ze goed en wel geworteld zijn, tellen de gemarcotteerde stekken voor justitie ook niet mee voor wat betreft het aantal planten.

 

In het Engels wordt het Air Layering genoemd. Het is in wezen niets nieuws onder de zon. Wel is het een alternatieve manier om stekken te maken waarbij de stekken aan de plant blijven zitten tot ze geworteld zijn. De methode kan handig kan zijn wanneer een plant zich lastig laat stekken of wanneer je het aantal planten onder de vijf wil houden, maar tóch stekken wil maken.

 

Deze manier van stekken maken wordt tegenwoordig niet erg veel meer toegepast, maar kan handig zijn voor hobbykwekers die zelf stekken willen maken, maar daarbij niet teveel planten willen hebben

 

Deze manier van stekken maken wordt tegenwoordig niet erg veel meer toegepast, maar kan handig zijn voor hobbykwekers die zelf stekken willen maken, maar daarbij niet teveel planten willen hebben. Normaal gesproken snij je een stek immers los van de moederplant zodat deze als aparte plant wordt geteld. Bij het marcotteren blijft de nieuwe stek aan de moederplant zitten tot die geworteld is.

 

Zo maak je stekken zonder stekken

Het marcotteren begint met het selecteren van een tak van de moederplant die je wil stekken. Net zoals bij gewoon stekken heb je het meeste kans op succes wanneer je een mooi fris groei takje selecteert. Ga een centimeter of 15 van de top naar beneden en maak daar met een steriel en scherp mesje twee parallelle horizontale sneden rond de stam, op ongeveer twee centimeter van elkaar. Snijd de stam niet helemaal door maar net diep genoeg om de bast tussen de twee sneden in, te kunnen verwijderen.

 

 

 

De tweede stap is het aanbrengen van stekkengel op de wond die je bij de plant hebt aangebracht. Dit helpt om het wortelen te versnellen. Je kunt ook stekpoeder gebruiken maar stekkengel werkt wat gemakkelijker bij deze methode. Hierna neem je een licht bevochtigd stekblokje dat je tot de helft insnijd zodat je het over de wond kunt plaatsen en bind dat dicht met een stuk plastic. Keukenfolie is prima en blijft goed zitten. Zo vorm je een afgesloten kluitje waar de plant nieuwe wortels in kan vormen.

 

Tenslotte moet je de nieuw te vormen kluit lichtdicht afsluiten want wortels groeien nu eenmaal in het donker. Een stukje aluminiumfolie eromheen vormt een uitstekende lichtdichte afsluiting. Na een dag of vijf begin je af en toe voorzichtig te checken of je al wortels ziet. Als dit het geval is, kun je je stek los snijden van je moederplant en net als iedere andere gewortelde stek in de grond planten. That’s it!

 

En dan alsnog afknippen? Sorry snap niet wat je hier mee wil....

 

Makkelijker en gezonder stekken dat is waar ik naar zoek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe plant je de gewortelde stek dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel een leuke methode maar doe mij maar moeders. Ik wil de stekken z.s.m. op 12/12 hebben,

Share this post


Link to post
Share on other sites

marcotteren heb ik geleerd van kamerplanten,nooit gedacht dat wiet het ook in zich had op die manier te wortelen.

Toch leuk wat voor dingen mensen proberen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha gaaf.. ;-) Klinkt aardig logisch

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt wel interessant.. zou t veel stress veroorzaken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil t in mijn volgende ronde weleens proberen! Weinig te verliezen lijkt me, en als t werkt is t voor mij een ideale manier.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik verwacht op deze manier gezondere en grotere stekken te kunnen maken. Na het aanbrengen an stekgel en blokje blijft de tak natuurlijk gewoon doorgroeien.

 

Ik zie voor ons hobby kwekers alleen maar voordelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is lastiger dan je denkt, je hebt horizontaal gigantisch veel ruimte nodig, je moet echt zorgen dat de bovenste laag niet uitdroogt, elke dag opnieuw de verankering checken omdat de zijtakken terug omhoog willen groeien, het is moeilijk om de ontwikkeling van de wortels te checken, je kan makkelijk ziektes introduceren op de plekken waar je probeert te marcotteren, maar bovenal kost het toch relatief veel tijd in vergelijking met gewoon stekken snijden. Je kan maar een beperkt aantal zijtakken op 1 moment marcotteren ivm ruimtegebrek, na pakweg een maand of anderhalf heb je misschien doorgewortelde plantjes, maar in hetzelfde tijdsbestek had je van 4-5 moederplanten al 2-3 keer honderden stekken kunnen snijden.

 

Het is leuk voor buiten misschien, ooit eens een canadees of een amerikaan zien doen, ontgaat me even wie of waar het was. Trainde z'n plant zodat de top na een tijdje werd begraven en hij zo 2 wortelsystemen aan 1 plant had.

 

Verhoutte delen kan je trouwens beter eerst verwonden en daarna stekpoeder/gel aanbrengen, zachtere delen hebben dat niet echt nodig, ook altijd met een node naar onderen begraven, zelfde als een stekkie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, ik heb even een stekkie geregeld en klaargemaakt voor de test, zal zo ff verslag doen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ah air layering :icecream:

 

het is voornamelijk om verhoute planten te stekken of stekken te maken van planten die zich erg moeilijk laten stekken, bij wiet vond ik het erg veel moeite, dunne takjes, alles gaat hangen, ruimte gebrek blabla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke we zijn los

 

De testplant

 

gallery_47250_19328_3593962.jpg

 

Worx

 

gallery_47250_19328_1948532.jpg

 

 

Met een schaar even schrapen

 

gallery_47250_19328_1955980.jpg

 

Stekgel er op

 

gallery_47250_19328_858127.jpg

 

 

Blokje erom en met alu folie eromheen blijven ze vochtig.

 

gallery_47250_19328_2493074.jpg

 

 

Over 10 dagen gaan we kijken!

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had meer in m'n hoofd dat je meteen grote zijtakken in 2 liter potjes of iets dergelijks wou gaan laten wortelen, stekblokkies eromheen is idd ook een stuk handiger en sneller. Die blob aan stekgel was niet nodig alleen, teveel aan iba kan het ook weer vertragen, dat is meer voor de echt verhoutte delen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is puur als test, uiteindelijk wil ik veel grotere stekken maken dan op de huidige manier mogelijk is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mogelijk is het zeker, je testplantje is wel wat klein maar met wortelstelsel erbij lukt het wel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is puur als test, uiteindelijk wil ik veel grotere stekken maken dan op de huidige manier mogelijk is.

Stekken hoeven niet groot te zijn. Kleinere stekken krijgen dikkere stammen omdat ze eerder meer licht krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, maar wel met stekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...