Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

jego

Stille Afzuiging Voor Tent?

Recommended Posts

Hallo mensen,

 

Ben ik weer. Heb veel gelezen over tenten samenstellen en over de typen lampen. Maar vaak word de afzuiging vergeten. Ik heb even advies nodig van jullie, ik heb namelijk nog niet binnen gekweekt. Ik ben een tent zelf aan het samenstellen, het word een 120x120x200 tent, met een 600watt HPS lamp, 600w schakel (relais) etc. maar zoek daarbij nog als hoog prioriteit een STILLE afzuiging...

 

Mijn zolder heeft een houte vloer, en wil niet dat je het op de slaapkamers last van kunt hebben. En daarbij ben ik regelmatig in het chillhonk op de zolder. Dus van dat oogpunt kijk ik welk type afzuiging ik nodig heb om niet teveel herrie te hebben. Dit is zoals gezegt eerste keer dat ik binnen wil kweken dus heb er zelf geen ervaring mee, daarom hoop ik advies te kunnen krijgen van jullie.

 

Op de website waar ik mijn tent op samen aan het stellen ben, geeft mij dit als standaard optie voor 169eu:

 

Deze combo kit van Prima Klima biedt de perfecte afzuiging wanneer je gebruik maakt van een kweektent met een 600 watt HPS lamp. Deze complete set bestaat uit:

– 1 x GT 125 ctr ventilator

– Incl. thermostaat + dimmer

– 1 x Koolstoffilter K2601flat

– 10 meter Combiconnet slang

– 3 x slangklem voor montage

Max. capaciteit: 420m3/uur

 

 

Zal dit voldoen? of maakt dit herrie? of zijn er betere alternatieven met oog op GEUR? hebben jullie suggesties? goede ervaringen? Alle tips zijn van harte welkom!

 

bvd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan beter een softbox 700m3 nemen voor jou setup.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Max 420m3 is te krap idd.. softbox en sonoconnect zou stil genoeg moeten zijn. Ik moet mn echt mn best doen om iets te horen als ik tegen de deur aansta. Zorg dat je een goede dimmer hebt..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind zelf 700m3 nog niet echt veel icm een 600 watt lamp, zou zelf minimaal voor 800m3 gaan als je inlaat passief is.

Hoe warm word het op zolder?, denk ook aan de zomer.

En spirobuis ipv sonoconnect is stiller en heeft minder interne weerstand.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opti neerzetten ivm de kweek op zolder hartje zomer met 2wk 35C :icecream:

Heeft iedereen toch?

 

Zonder dollen: een 700m3 softbox (800m3 bestaat helaas niet) en die iets dimmen met een Variac.

Lekker stil en meer dan zat om buiten de zomer om de ventilatie met de 600W ok te houden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker tegenwoordig zou ik iets grotere afzuig nemen. Ze kunnen zo ver terug gedimd worden met de juiste (vaak wel prijzig) controller.

Zou ik ook zeker niet op besparen. Bij mij is geluid ontzettend belangrijk.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey boef

Als jij de keuze had tussen een softbox en een Isomax welke zou je dan pakken?

Beide 1500m3

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ligt aan de situatie.

Maar in een standaard hokje zou ik altijd een softbox pakken indien mogelijk. Liefst van lemmens ofzo

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.eugrowshop.eu/nl/luchttechniek-geurbestrijding/box-afzuigers-staal/stalen-softbox-1500m3/

 

terugdimmen middels variac naar 80 op de variac dat is ongeveer 35 procent.

 

http://www.eugrowshop.eu/nl/klimaatbeheersing/diverse-klimaatregelaars/variac-4a/

 

alles aansluiten met 250 mm slang geisoleerd en een verloopje op je filter.

 

nou, dan weet ik zeker dat je gaat twijfelen of de boel wel aan staat.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lemmens

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn de Iso-max geen goede afzuigers? Was namelijk aan het denken om die te halen omdat die mooi in de nok van men dak past..

Maar krijg nu men twijfels :P

Heb nu een metalen softbox 750m3 maar heb een 1000w dimlux gehaald. Red et nu nog net met de warmte,

Straks word deze gebruikt voor inblaas

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoor er opzich goede dingen over. En ik heb wel een andere can fan buis gehad voor knipruimten en met deze is ook niks mis.

 

Maar softbox is gewoon het stilst vandaar.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iso-max zijn wel goede afzuigers alleen niet als ze 100% staan dan is het net een straaljagermotor.

Niks is stiller als een softbox.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

de meeste herrie komt van de luchtwervelingen, dus afhankelijk van de doorstroomsnelheid, die afhankelijk is van wattage en diameters, met grotere diameters heb je even veel vierkante meter lucht maar minder snelheid dus minder geluid

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt allemaal!! Een softbox it will be then. Ik moet wel zeggen, die Lemmens softbox is lastig te vinden hoor, iemand een linkje toevallig?

 

@Elpredatoror, is die metalen softbox niet luidruchtiger dan zo'n houte?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lemmens is de lamborgini van de softboxen deze zijn ook dik 50% duurder, denk niet dat die stiller is alleen de motor gaat veel langer mee en de afwerking van de kist is perfect.

 

Een gewone softbox van torin/nicotra is ook dikke prima hoor.

Neem gewoon een van 1200/1500m2 en dim deze doormiddel van een variac of een goeie controller tot 50%, me computer maakt nog meer herrie.

 

Edit

 

http://1127.be.all.biz/nl/ die lemmens kan je alleen nog maar bij hun zelf halen volgens mij, staan geen prijzen bij maar geloof me ze zijn duur haha

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt allemaal!! Een softbox it will be then. Ik moet wel zeggen, die Lemmens softbox is lastig te vinden hoor, iemand een linkje toevallig?

 

@Elpredatoror, is die metalen softbox niet luidruchtiger dan zo'n houte?

 

Nee, stalen boxen ( niet de airfan dat is brakke kwali.) Zijn stiller dan de houten, tevens lichter in gewicht en kleiner van formaat.

 

Neem een 1000 kub filter, minder tegendruk slijt je motor minder snel.

 

Mammoth gavita tent als je de hoogte hebt.

1.8 bij 1.1 meter en 2.4 hoog.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Groter = beter want stiller?

Dus je hangt een 1500m3 box met 300 slang aan je 120 tentje om een 600W te koelen wat je dimt naar 35% anders implodeert je tentje.

Slim bezug :withstupid:

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar gaan we weer..... De ene baskist :dj: nog groter als de andere.En dan terugdimmen tot 30%?

Heb al eens meer op dit forum een verhaal over buisventilatoren laten vallen, er zijn hele goede stille (S&P), t.a.v. drukopbouw tegenover ingepakte boxfans welke eigenlijk misbruikt worden, stroomslurpers stiekem ,en geluid door het terugdimmen op 1~

Afzuigen hoor je niet...afblazen wel.Let op je uitblaasopening, hoe groter hoe stiller, maar hoe minder drukopbouw.

Luchtverplaatsing hoor je altijd.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, wilde alleen maar duidelijk maken dat je nu een 12 cilinder aggregaat start terwijl je maar 4 m3 moet filteren. :innocent:

Dat kan handiger en goedkoper.

Die fan opstelling van jou verbruikt ook bijna 400w qua stroom.

Als dat spul op 30% draait (wat die box nog niet eens doet omdat het vermogen niet linear afneemt) doe je alsnog 450m3/u , en dan nog een 1000m3 filter? ) ik vind het overkill, met 1 tentje.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

75 watt heb ik zelf gemeten.

 

Overkill? No way het is een solide basis voor een stille afzuiging.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

1500m3 voor een 600W lamp opzetje en dan zwaar dimmen om het stil te krijgen vindt ik niet echt een solide oplossing.

Ik geef ruim € 300 meer uit en kan het alleen maar zwaar gedimd gebruiken, bij het minste geringste ? met de controller die de afzuiger regelt hebben en mijn planten en de tent een zwaar probleem met die 1500m3 die eraan hangt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Groter = beter want stiller?

Dus je hangt een 1500m3 box met 300 slang aan je 120 tentje om een 600W te koelen wat je dimt naar 35% anders implodeert je tentje.

Slim bezug :withstupid:

 

Dat heb jij helemaal correct ja, tuurlijk wil een 750m² ook wel maar TS zegt met hoge prioriteit dat het stil moet zijn.

Wat heb je dan liever een 750kub die vol uit staat te joelen of een 1500kub die mooi rustig aan draait en dat je in prencipe alleen nog maar de luchtverplaatsing hoort.

En ik krijg het zomers echt niet onder de 30 hoor met alleen een 750m² softbox.

 

Daar gaan we weer..... De ene baskist :dj: nog groter als de andere.En dan terugdimmen tot 30%?

Heb al eens meer op dit forum een verhaal over buisventilatoren laten vallen, er zijn hele goede stille (S&P), t.a.v. drukopbouw tegenover ingepakte boxfans welke eigenlijk misbruikt worden, stroomslurpers stiekem ,en geluid door het terugdimmen op 1~

Afzuigen hoor je niet...afblazen wel.Let op je uitblaasopening, hoe groter hoe stiller, maar hoe minder drukopbouw.

Luchtverplaatsing hoor je altijd.

Die afzuiger die jij linkt heb je die wel is in het echt gehoort? haha dat is net een straaljager motor, dan kan je nog beter voor een iso-max gaan.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...