Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
defQon Soldier

Mapito > Inhoud Kratje 32Ltr

Recommended Posts

Yo,

 

vraagje; je hebt de vouwkratjes van 32ltr

Gaat daar daadwerkelijk ook 32ltr mapito in of meer/minder?

Kan me voorstellen, na bijv. het inwateren als het inzakt, dat er meer in gaat ... ?!?!

Maar klopt dat ook?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb me laten wijsmaken door het lezen van een rfx kweekverslag dat ik met 1 zak genoeg heb voor 2 kratjes en dan voor later ook nog wat achter de hand heb als het allemaal een beetje water heeft gekregen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe 1 zak op twee kratjes. Zakt in tot ongeveer 2/3 hoogte en dat is hoogte genoeg, die krat hoeft niet vol te zitten imo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mapito wordt er gevraagd toch?

80ltr per zak is dat en kwamen die ook per 3?

 

Apart dat het nog te krijgen is via die Greensell, als je op site Atami kijkt is het stil mbt pito :search:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vul 8, 18 liter potten met 1 doos.

 

270 liter voor 180 liter "pot" dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

scheelt dat een hoop met watergeven supernoob?

ik heb 11 liter potten en geef om de dag water met rfx

bedoel kun je langer weg blijven met de 18 liter of ongeveer gelijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

scheelt dat een hoop met watergeven supernoob?

ik heb 11 liter potten en geef om de dag water met rfx

bedoel kun je langer weg blijven met de 18 liter of ongeveer gelijk

 

ligt eraan hoe groot je planten zijn en hoeveel licht er boven hangt. met eb vloed om de dag. enkel vloeden om de 4 dagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe hoog vloed je dan als je alleen vloedt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

zodanig dat de vloer op dag 3 droog is, dag 4 weer wateren. weet niet precies hoe hoog t is. tot iets boven de standaard pot gaten. meer moet ook kunnen zodat je nog langer weg kan blijven, blijf wel eens 5 dagen weg, maar meer heb ik persoonlijk nooit gedaan.

 

ik ondervind geen negatieve effecten ervan, vind het wel fijn. altijd vers water, verse voeding, half vat vullen en niets meer terugpompen (geeft ook zon lawaai)

Edited by supernoob
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je enkel vloed doet heb je dan niet erg last van alg en dat de waardes schommelen?

neem aan dat je de ec dan lager houdt ivm verdamping?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja en ph ook iets lager. Alg heb ik nooit icm met chloor of perox

Share this post


Link to post
Share on other sites

welke waardes houd jij aan dan als je alleen vloed doet

 

5,3-5,4

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is beter... eb & vloed, of enkel vloeden?

Als je enkel vloed blijft toch ook de lv hoger in je ruimte? Of is dat verschil verwaarloosbaar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je de juiste hoeveelheid water vloed valt dat wel mee ja. ik laat niet langer dan 2 dagen water in mn vijver staan. tm week 2-3 12-12 eb vloed ik altijd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, maar krijg je dan geen verstoorde huishouding als je over gaat van vloeden > eb/vloed gezien je met enkel vloeden een lagere ph en ec aanhoudt ?

Sorry voor alle vragen hoor. Maar mapito is geheel nieuw voor me (niet het medium uiteraard, maar ermee te werken)

Edited by defQon Soldier

Share this post


Link to post
Share on other sites

eb & vloed blijft het beste, zo spoel je de pot beter en trek je meer zuurstof je pot in wanneer je de bak leeg pompt

plus je alg groei zal wat minder zijn dan wanneer ze nat blijven staan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan me wel voorstellen dat je de waardes lager houd inderdaad. Op RFX is het alleen vloeden prima te doen. Houd minder vocht vast als mapito en is meer PH neutraal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan me wel voorstellen dat je de waardes lager houd inderdaad. Op RFX is het alleen vloeden prima te doen. Houd minder vocht vast als mapito en is meer PH neutraal

Bij mijn weten is rfx-1 niet pH-neutraal, want het bestaat voor het grootste deel uit steenwol evenals mapito. Het krijgt dezelfde pH als wat je er ingiet en dat is bij mapito al geregeld omdat het hergebruikt is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ph neutraal betekent dat de ph rond de 7 zit in het medium en heeft niks te maken met de ph vd drain die je meet na water geven :search:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal het eens anders formuleren, RFX-1 laat bij mij minder de PH schommelen dan Mapito. Bij Mapito wil de PH weleens flink omhoog schieten in het medium zelf en wat uit de drain komt. Bij RFX gaat de PH vrijwel niet omhoog en wat ik erin stop bijvoorbeeld een PH van 5.8 krijg ik vrijwel altijd een PH van 5.9 / 6.0 eruit in de gehele cyclus. Aan het einde wel spoelen uiteraard....

 

Yo,

 

vraagje; je hebt de vouwkratjes van 32ltr

Gaat daar daadwerkelijk ook 32ltr mapito in of meer/minder?

Kan me voorstellen, na bijv. het inwateren als het inzakt, dat er meer in gaat ... ?!?!

Maar klopt dat ook?

 

Mijn ervaringen precies wat Fatamorgana zegt is : meer extra bestellen ( 20% ) omdat het veel inzakt. Bij RFX blijven de vlokken vrijwel zelfde formaat na het bewateren en zakt minder in. Alles heeft zijn voor en nadelen ik werk niet meer anders dan met RFX.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pito bestaat uit (hergebruikte) steenwol en PU vlokken(schuimrubber), gestoomd meer niet, geen nieuwe lime buffering oid.

Nogal wat anders dan de verse rfx gemaakt van agrowool (verrijkte steenwol).

Helemaal niet vreemd dat je dan andere dingen op je meter ziet gebeuren :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...