Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Getriggerd door reacties elders op dit forum,

start ik hier een eigen draad.

 

Voor wie mij nog niet zo goed kent,

Ik ben een oude rocker, (v/d zomer al een halve eeuw),

die graag zijn eigen bloemetjes kweekt.

Ik doe dit dan ook kleinschalig en probeer een beetje binnen de gedoog constructie te blijven.

Ik kweek graag zo bio mogelijk en geniet erg van het proces van groeien en bloeien.

 

Ik ben een voor mij nieuwe stijl van kleinschalige bio kweek begonnen.

Het zal bekend zijn, dat ik fan ben van zaad kweken.

Even zo ik bijna altijd Santa Maria / Planck Cut bloei.

 

Deze zaden, koop ik rechtstreeks van SpaceCees.

 

Tijdens mijn laatste bezoek aldaar, een lang en interessant gesprek met hem heb gehad over het 7 X 7 systeem.

Kort gezegd komt dat systeem hier op neer, dat je volcontinu, op 12/12 draait en telkens je zaden direct op 12/12 zet.

Volgens SpaceCees, kun je dan 7 rondjes per jaar doen.

 

Hierop geïnspireerd, wil ik gaan proberen, om iedere 10 dagen, 1 plant te oogsten.

Ik werk in een 5 ploegen dienst. ( VVLLNNWWWW) Ik heb dus een cyclus van 10 dagen, vandaar.

De insteek is dan, dat ik op hele vaste momenten mijn "werkzaamheden", van zaaien/verzorgen/knippen heb.

 

Fase 1 0 tot 10 dagen

Hierin ga ik de zaden na mijn 2e vroege dienst om 18.00 uur tussen vochtige watten leggen.

30 uur later (na mijn 1e late dienst) hebben ze dan een kiempje waardoor ik om 24.00 uur de zaden ga potten.

Het plan is, dat ik telkens na mijn 2e late dienst ga knippen, waardoor er dus weer ruimte in mijn hok is, om deze weer te vullen met de 3 nieuwe rozenpotten met de nieuwe lichting uit fase 1.

 

Fase 2 11 tot 20 dagen.

Hierin gaan de 3 plantjes sexe laten zien, waarna ik 1 mooie dame hoop over te houden.

 

Fase 3 tot en met 7 21 tot 70 dagen.

Hierin staan ze dus 5 planten vol te bloeien. Elk in zijn eigen stadium.

 

Na 7 X 10 dagen is er dan telkens 1 plant klaar.

 

 

gallery_38152_19305_10104.jpg

 

Het hok.

Ik heb in op de zolder van de schuur mijn spiegel hokje gebouwd.

Daar zit dus een (schuin)punt dak in.

Maatvoering; Oppervlakte 115 X 115 cm. Hoogte; het onderste deel is 100 cm recht omhoog, daarna een schuin dak met een maximale hoogte van 185 cm.

Effectief, hangt mijn bulp op 160 cm boven de vloer. Is weinig, maar denk dat het gaat lukken.

Pot 30 cm hoog + vrije hoogte 50 cm blijft over 80 cm

Ik zal dus moeten gaan werken met planten, die maximaal 80 cm hoog kunnen zijn.

 

Het medium.

Na fase 2, (ze zijn dan 20 dagen oud) gaat er 1 dame in een 22 liter air-pot.

Het medium is aarde, batmix waarbij ik ga zoeken naar een juiste mix van wormen mix, calcium kick allemaal van Plagron.

Qua schimmels en bacteriën ga ik met werken met het merk BioTabs.

 

Mogelijk, dat ik ergens onderweg nog ga kiezen voor een grotere/andere pot. (Zien we nog wel)

 

Licht.

Ik werk met een 600 watt HPS lamp, welke door mijn EVSA geboost kan worden naar 660.

Maar, omdat ik een mooi spiegel hokje heb, denk ik op de 400 watt stand voldoende licht te hebben.

 

Lucht.

Ik heb een Torin 750 m3 soft box, welke zijn lucht naar buiten blaast.

Een passieve inlaat, rond 160. Beiden, zitten helemaal boven in de nok van het hokje.

Een 40 cm zwenk ventilator moet de boel in beweging houden.

 

Temperatuur.

De afzuiger geschakeld door een Uniteck en in combinatie met een grote trapeze kap, welke zijn warmte van de lamp al voor een flink deel direct van boven kwijt kan, zal de temperatuur moeten beperken. Praktijk leert dat de afzuiger meestal zo rond de 40% draait. E.e.a. is natuurlijk afhankelijk van de buitenlucht temperaturen.

In het verleden, deed ik veel aan verwarmen, om buiten de licht uren om, een goed klimaat te houden.

Dat ga ik nog wel doen, maar dan niet meer het hok verwarmen, maar met behulp van een verwarmingskabel 1,5 meter / 14,5 Watt. Elke pot zijn eigen.

Ik hoop daarmee het medium op minimaal 20 graden te houden.

 

Meters.

Een mini/maxi temperatuur meter. Meer niet.

Geen gedoe met EC of PH meten.

Ben nog wel steeds van plan, om met Arduino, meer data te verzamelen en op te slaan.

 

Voedingwater.

De air-pots komen op waterschalen te staan, waardoor ik van onderen met de hand water ga geven.

Elke pot gaat wel zijn eigen tensio-meter krijgen en wil de vochtigheid tussen de 80 en 110 millibar gaan houden.

Mijn watergiften, zullen telkens een nog te bepalen hoeveelheid Orgatrex mee gaan krijgen.

 

Opbrengst.

Geen idee, we gaan het zien. Ik verwacht ca 80 gram per plant te gaan overhouden.

 

 

Deze hele opzet, is helemaal nieuw voor me en zal in de loop der tijd vast nog wel ergens aanpassingen krijgen.

Het doel van deze opzet, is om maximaal te genieten van mijn tuinieren.

Ik heb dus ieder moment over 7 fases plantjes staan.

Ik hou er enorm van om het allemaal te zien groeien en bloeien.

Door die fases denk ik er nog meer plezier uit te halen.

En iedere 10 dagen rustig met het handje 1 plant te knippen.

 

Verder hoop ik hier op veel interactie, met mede bio/hobyisten

 

OR

  • Like 10

Share this post


Link to post
Share on other sites

You rock!

 

En ik zit vooraan mee te koekeloeren.

Edited by Twiet
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meters.

Een mini/maxi temperatuur meter. Meer niet.

Geen gedoe met EC of PH meten.

Meten is weten, amigo,

 

Succes! :punk:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes! Rock my world!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potgrond, zoals hier bedoeld, is 9 tegen 10 gesteriliseerd.

Daar zit dus totaal geen leven meer in.

 

En als er nou iets is, wat ik graag wil, dan is het wel een levend substraat.

En dat maak je niet met gesteriliseerd potgrond als basis.

 

Bovendien, ik denk als je het gaat uitrekenen, dat je duurder uit bent.

Dan breng je er leven in.Simpel zat.Wormenmest zit al genoeg leven in & met compostthee kan je er ook leven inbrengen.Zolang het naar bosgrond ruikt, zit je goed.

Konopi, doet nu een bewering,

wat mijn vingers doen jeuken om hier repy op te doen.

 

No hard feelings Konopi. :hug:

 

Maar je kunt er niet verder naast zitten.

 

Ik denk er over,

om een topic te beginnen hier over.

Zou zeggen ga je gang :icecream:

 

De bewering/mening van konopi, is voor mij de reden geweest toch maar weer een nieuw topic te beginnen. Ik denk daar dus totaal anders over.

 

Ik ben een pure hobbyist, die heel kleinschalig, zo biologisch/natuurlijk mogelijk , geniet van het hele proces van onze teelt.

Ik ben gaan nadenken en kijken naar hoe het plantje in zijn oorsprong groeit en bloeit.

Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van de streek van oorsprong, maar dat is altijd op aarde.

Nooit op steenwol mapito of hoe het ook allemaal mag heten. Het is ook geen waterplant.

 

Nou heb ik niet de kennis en het fortuin, om daar zelf onderzoek naar te doen en heb een soort consensus op het internet gezocht.

Daarbij sprak mij de gedachten gang van Space Cees me het meeste aan. Heel veel leesvoer ik ben een fan van hem!

 

Vervolgens heb ik gekeken, naar het aanbod, wat er in de handel is.

De aarde, uit tuincentra/bouwmarkt/supermarkt, viel daarbij snel af.

Met googel kwam ik er achter, dat dat heel vaak gesteriliseerd is.

 

En iets wat dood is, komt nooit meer tot leven, (snap je. Konopi :hug: )

 

Daarna ben ik me gaan interesseren voor schimmels en bacteriën,

de vleermuizen, de vismeel, de vulkaanstof enzo meer.

 

Het liefst zou ik gaan werken met de aarde, die Space Cees me heeft aangeboden te komen halen,

Maar dat is toch op 1.5 uur rijden. maar gaat er vast nog een keer van komen. dan hoop ik dat hij weer net zoveel tijd voor me heeft als laatst.

 

Dus en ben eerst begonnen nu met de aanwezige Plagron aarde.

Die ga ik zo goed mogelijk proberen te prepareren met genoemde toevoegingen.

 

1 dezer dagen, zal ik hier posten, hoe ik denk mijn grond te maken, welke meerdere rondes zal moeten mee gaan.

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meters.

Een mini/maxi temperatuur meter. Meer niet.

Geen gedoe met EC of PH meten.

Meten is weten, amigo,

 

Succes! :punk:

 

Dat komt straks echt nog wel ter sprake.. :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aangezien ik groot liefhebber geworden van van groeien op steenwol, kan ik het niet nalaten een kritische kanttekening te plaatsen bij je betoog.

 

Wat je schrijft is: is dat de plant oorspronkelijk altijd groeit op aarde.

 

Nooit op steenwol mapito of hoe het ook allemaal mag heten. Het is ook geen waterplant.

 

Dat mag zo zijn, maar de plant groeide van oorsprong ook niet onder kunstlicht binnen in een hok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat mag zo zijn, maar de plant groeide van oorsprong ook niet onder kunstlicht binnen in een hok.

 

Klopt, het liefst zou ik met een telereporter, hen en weer gaan naar bv Afghanistan, om ze daar onder de zon te bloeien.

Maar dat gaat niet, dus neem ik next best.

Dat geld wel voor meer dingen.

Daarom spreek ik over

Ik ben een pure hobbyist, die heel kleinschalig, zo biologisch/natuurlijk mogelijk

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi oude rocker,

 

Leuk een bio topic met uitleg van jou op de space cees manier, misschien steek ik er nog wat van op als mede hobbyist.

 

De kracht van de natuur is prachtig om mee te werken.

 

Poldergrower

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey oude rocker, interessant topic :-). Ben wat kweken betreft (niet qua leeftijd..) nog een aardig groentje, zeker voorstander van zoveel mogelijk biologisch, dus kijk graag mee!

 

Greetz red

Share this post


Link to post
Share on other sites

jeej, deze ga ik vollugen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doorschuif spiegel schuur zolder kweken. klink interessant. Dikke kap trouwens die Matrix reflector. Jammer dat ze er niet ff een flens opmaken zodat je er meteen warme lucht van weg kan trekken. Dan zou die helemaal af zijn. Hoe hard moet jij nu afzuigen met die Torin box ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer dat ze er niet ff een flens opmaken zodat je er meteen warme lucht van weg kan trekken.

 

Je zou bovenop zo een flens nog kunnen maken.

Maar dat is niet nodig, warme lucht stijgt immers en wordt direct van boven weggezogen.

Bij temperaturen, zoals nu draait mijn box op het minimum van 20% en is het amper warm genoeg in het hok. 22/23 graden.

Ik vang dat op, met het warm houden van mijn medium.

Ik dek zelfs die opening af, waar je zelfs zo een PC fan op zou kunnen monteren..

 

V/d zomer ben ik benieuwd wat ze kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat mag zo zijn, maar de plant groeide van oorsprong ook niet onder kunstlicht binnen in een hok.

 

Klopt, het liefst zou ik met een telereporter, hen en weer gaan naar bv Afghanistan, om ze daar onder de zon te bloeien.

Maar dat gaat niet, dus neem ik next best.

Dat geld wel voor meer dingen.

Daarom spreek ik over

Ik ben een pure hobbyist, die heel kleinschalig, zo biologisch/natuurlijk mogelijk

Het is geen waterplant en ook geen binnenplant. Next best is buiten kweken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na jarenlange binnen cultivatie is alles wel een beetje gewend aan binnen staan onder een lampie lol of heb jij nog oer genes D?

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit was me toch een hype eerder, direkt 12/12 met zaad want stekken mochten niet meer (was het 2005?)

Ik hoop voor je dat je het vol kunt houden, het is een flinke bak extra werk.

 

Batmix bio?

Ik zou een bio light mix van atami nemen ipv de stijf vd mineraaltjes staande batmix van plagron.

Edited by lostchild
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na jarenlange binnen cultivatie is alles wel een beetje gewend aan binnen staan onder een lampie lol of heb jij nog oer genes D?

 

Pg

Ik ben geen plant die 12 uur per etmaal onder een hps lamp vertoeft en jij dan PG?

 

Waarom wennen de planten wel aan kunstlicht maar niet aan steenwol denk jij? Komt dat misschien omdat jij een lichte voorkeur hebt voor aarde? 100% bio is onder de zon in de volle grond, hoe je het ook wendt of keert.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen getoeter in dit topic als het ff kan?

Ieder zijn weg naar Rome en die hoeven elkaar niet steeds te kruizen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen getoeter in dit topic als het ff kan?

Ieder zijn weg naar Rome en die hoeven elkaar niet steeds te kruizen.

Laat Oude Rocker maar aangeven wat hij er van vindt, vind je niet? Zolang elkaar de maat niet genomen wordt zie ik geen probleem in een discussie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ LC.

Als ik dadelijk een keer tijd heb, dan rij ik een keer weer naar SpaceCees.

Dan ga ik daar 4/500 liter van zijn grond halen.

Maar het kan ook best zo zijn, dat er een andere mix nog ontstaat.

Binnen kort in dit theater een discussie daarover.

 

@ D

Het mag duidelijk zijn, dat mijn opzet, vere nog van de natuurlijke omstandigheden zullen zijn.

Neemt niet weg, dat ik met name als het over het medium gaat, daar zo dicht mogelijk bij probeer te komen.

 

Kunst licht, kunst wind en kunst temperatuur, kortom,,, kunst klimaat zal ik het toch echt mee moeten doen.

De rest kan ik proberen te benaderen.

 

@ PG

Voorlopig denk ik toch echt nog meer van jou te kunnen leren op dit punt.

Dat hele bio verhaal, heeft zeker mijn interesse, maar ben toch nog maar net begonnen.

Het begint immers met lezen en onderzoeken. Nu ik daar al een flinke tijd mee bezig ben, wil ik het in de praktijk gaan proberen.

Mijn ervaring is nog niet zoveel dan die van jou..

 

@ De rest..

Welkom en laat je horen.

 

@ LC en D.

 

Ik weet niet wat je toeteren vind LC, maar bijdragen van D worden zeker gewaardeerd.

Maar ik hoop wel, dat D nu begrijpt, dat ik echt wel weet, dat ook mijn poging tot bio/natuurlijk niet optimaal KAN zijn.

Maar ook, dat je (D) begrijpt, dat ik in deze draad helemaal mijn ei ga leggen, van hoe ik graag kweek.

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK dan kon ik niet helemaal zien of die bovenkant nog ergens open was. Ja echt een mooi ding. Ben benieuwd hoe die zich van de zomer houdt idd. deze kap hou ik in het achterhoofd. In het "beter goed gejat kader".

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ D

Het mag duidelijk zijn, dat mijn opzet, vere nog van de natuurlijke omstandigheden zullen zijn.

Neemt niet weg, dat ik met name als het over het medium gaat, daar zo dicht mogelijk bij probeer te komen.

 

Kunst licht, kunst wind en kunst temperatuur, kortom,,, kunst klimaat zal ik het toch echt mee moeten doen.

De rest kan ik proberen te benaderen.

Dat begrijp ik wel, maar wat ik niet begrijp is dat je argument tegen hydro betreft dat het tegennatuurlijk is, terwijl je zelf ook kweekt onder vele tegennatuurlijke omstandigheden. Uiteindelijk verschilt alleen het medium en in de natuur groeit de plant ook niet op een lekker vet voor bemest grondje voorzien van RHP keurmerk. Het is geen waterplant zeg je en dat klopt (alhoewel ze op Jamaica wietplanten buiten onder de zon op het wateroppervlakte kweken en binnen worden geweldige resultaten behaald met DWC) maar het is ook geen binnenplant en evenmin is het een veredelde plant van nature. Kennelijk staat hydro je op een of andere manier tegen, maar veel minder natuurlijk dan jouw methode is het niet. Het bezwaar wat ik tegen bio heb is dat je niet kan spoelen en nooit weet wat er nog in de grond zit aan voeding, tot het al te laat is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een echte bio kweker ziet niets in hydro omdat je met minerale zouten als voeding werkt wat, hoe je het ook wendt of keert, niet echt natuurlijk is.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...