Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

TopRot

Bladproblemen Rfx-1

Recommended Posts

Ik zit met een bladprobleem. Mijn inziens komt dit door een te hoge ph waarde in het medium waardoor een calcium magnesium tekort ontstaat. Corrigeer me als ik het fout heb of iemand een ander idee heeft.

 

Eb/vloedsysteem

Voeding: ferro aangevuld met regulator.

 

PH ingestuurd: 5.5

Ec ingestuurd : 1.5

 

Ph uit medium: 7.2

 

Zie het volgende plaatje:

 

gallery_47245_19303_1319462.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

is niets mis met 5.5 insturen.

 

welke week onstaat dit probleem bij jou

Share this post


Link to post
Share on other sites

@supernoob. Ik zit net in week 4..

 

Heb zojuist een dosis ca/mg meegegeven

van aptus en ph op 5.4 ec 1.5

 

(Drain niet gemeten, ivm tijd)

 

Hopen dat het effect snel zichtbaar is

 

@elpredatoror. Is ph5.0 niet schadelijk voor de wortels ? En dat bitterzout.. Heb je daar een verhouding van ?

 

Verder ben ik tot nu toe wel tevreden over rfx. Alleen is het blijven stoeien met de waardes in het medium. Ook zit er dikke alg op de toplaag (door eerste week van boven bewateren) maar had vernomen dat het geen kwaad kan.

 

Grtjs Jan

Share this post


Link to post
Share on other sites

5.0 is te laag. 5.4 blijven geven tot je drain goed is. Die alg heb ik ook altijd maar gaat vanzelf weg als alles is dichtgegroeid of je moet peroxide gebruiken..

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor week 4 is dit wel een ernstig bladprobleem imo. ik heb de laastste tijd ook wat last van ca/mg "tekort", maar enkel t kleine blad in de bud, begint lichtjes vanaf week 5, maar ik kan em in goede gezondheid uitzingen.

 

is dit de 1e keer dat je je rfx gebruikt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

5.0 insturen bij rfx!

 

Pak maar eens 24 uur na het wateren wat rfx van onderuit de pot en meet hiervan de ph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

deze ronde ook een beetje mg tekort begon de 3e week met extra toevoegen, volgende keer de 2 week maar beginnen

hoe heb je 7.2 gemeten dan, de retour of de rfx zelf?

wat is je ec dan, kan ook zijn dat die opgelopen is waardoor je ph ook sneller stijg dan normaal

en hoevaak geef je water dan? ik om de dag niet omdat ze dorstig zijn maar om de waardes goed te houden

5.5 1.3 hou ik zowat de hele kweek aan net als supernoob verder geen problemen

misschien even met de sproeilans goed doorspoelen vanaf boven, alle rotzooi eruit of in ieder geval vloeden tot de waardes wel kloppen

 

ik zou niet te laag insturen dat is niet goed voor je rfx als je onder de 5 komt

waardes na 24 uur zeggen niks meer omdat dit al opgelopen is

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanaf 4.5 richt je pas schade aan en dan nog loopt de ph sneller op dan de schade ontstaat.

 

Vergeet ook niet om 2x in de week ff waterstofperoxide mee te geven. 1ml per liter water 24 uur van te voren en 1ml per liter water 10 minutjes voor je gaat vloeden(35% variant).

 

Zorgt voor extra zuurstof en je rfx blijft keurig schoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo heren

 

@supernoob. 70% nieuwe en 30% gebruikte. Heb wel alles schoongemaakt en doorgespoeld met afgezuurd water en enzym.

 

@fatamorgana. Ik meet de laatste liters wat uit de potten komt en geef ook om de dag water, en idd de dames slurpen best veel maar zit kwa bewatering wel goed op schema. Ec van retour is 1.9 en wat je wat je zij klopt zeker ! Denk wel dat het een factor is dat de ph zo blijft stijgen (ivm te hoge ec in medium) Wat zal ik aanhouden kwa ec ? En ja dan maar weer ff aan de slag met de lans ook ivm peroxide wat ik gelijk in het vat ga meegeven.

 

@Elpredatoror. Dank voor de info, 5.0 insturen is dus geen probleem en ga ik dus ook doen met peroxide. Morgen even aanschaffen !

 

Verder stonden de dames er wel beter bij vandaag, de ca/mg doet volgens mij z'n werk wel maar kijk het nog ff aan. Ik waardeer het enorm dat ik hier de hulp en snelle info kan ontvangen van jullie ! Het is ook m'n eerste rondje op rfx en fouten mogen gemaakt worden (liever niet). Ontwikkelen en kennis daar doen we het voor.

 

Ik zal binnenkort ff wat plaatjes uploaden

 

Grtjs Jan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk wel dat het een factor is dat de ph zo blijft stijgen (ivm te hoge ec in medium)

 

Een verzout medium heeft een lagere ph dan neutraal ipv dat de ph gaat stijgen.

 

Hoe warm is je medium?

Tot welke week geef je de groei uitvoering vd Ferro?

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb eerlijk gezegd nog nooit onder 5.5 gegeven en ken ook niemand die dat doet. als elpredator dat wel doet zonder problemen, dan zal dat bij hem wel goed gaan. kan je 1 ding garanderen ph 5.5 is niet de oorzaak van je probleem!

 

ec1.4 geven is leuk maar iedere voeding is anders en bij lang niet alle voeding geef je dan de juiste verhouding ca/mg, ect. daarom hield ik van gold label. een basis a/b en ca/mg en pk beide los. hierom zit ik met canna boven de ec 2.0. ik test nu GHE duo. speelt ook veel beter in op de behoeftes van plant in verschillende stadia. ook betere opneembaarheid door vele chelaten

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat klopt sn, toen gl wegviel zat ik ook even met me handen in t haar. De groene fles mis ik nog steeds.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep ik ook

 

Men hoeft niet bang te zijn om hoog/hoger in ec te gaan. Als ik zelf bv 6 weken ec 2.2 aanhou op canna( wit soort), dan geef ik de laatste 2 weken. +- 4x vloeden, enkel afgezuurd kraanwater. De toppen dikken dan nog steeds aan, mijn blad trekt dan alsnog leeg, en mijn wiet smaakt niet naar voeding.

 

Als je in week 4 al een dergelijk probleem hebt, stagneert het je ontwikkeling in de belangrijkste fase en vaak een verhoogd risico op rot.

Edited by supernoob

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik water hier met 5.3 of soms 5 en ondervindt geen nadelen.

Als ik dit niet doe kan de ph zomaar stijgen tot ruim 6 in de slabs wat ik dan zo rond week 5 terug ga zien in de planten.

 

 

@elpred

Google.de?

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo heren,

 

Sorry voor het laat reageren maar wilde even aankijken hoe de dames het doen na de aanpassingen.

 

Het ca/mg probleem is ondertussen opgelost en blad is bijna overal groen.

 

@lostchild. Ik dacht dus echt dat opgehoopte zouten in het medium zorgen voor een onstabiele of hoge ph waarde. Schijnbaar niet dus :-)

 

Ik weet helaas niet wat de temperatuur is van het medium (heb er geen meter voor). groei a/b gebruik ik alleen nog 1 keer nadat ik overschakel op 12/12 en ga daarna verder op bloei a/b.

 

@supernoob. De 5.5 die ingestuurd word lijkt me ook geen probleem.

Waarom de ph (drain) zo hoog was blijft me toch een raadsel maar heb het een beetje kunnen herstellen.

En GHE ziet er interessant uit, volgende ronde miss.

 

gallery_47245_19303_333573.jpg

 

Ingestuurd : Ph 5.2 / Ec 1.5

Drain : Ph 6.2 / Ec 1.8

 

Zit nog niet helemaal goed kwa waardes maar veel beter als voorheen. Heb ook m'n best gedaan om het strekken te voorkomen maar is me toch net iets te lang, dus niet gelukt. Zal waarschijnlijk geen beste ronde worden maar dat accepteer ik.

 

gallery_47245_19303_574464.jpg

 

Boven en voornamelijk onder in het vat blijft toch drab liggen/drijven ondanks de circ. pomp maar komt denk ik door de ca/mg.

 

gallery_47245_19303_921697.jpg

 

Heb de perox. (35%) toegevoegd en zie langzaam verbetering kwa alg. Bladerdek word ook dikker dus geen licht meer op de potten.

 

Grtjs Jan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die troep heb ik sinds vandaag ook in mijn vat en ik gebruik niks biologisch. Zou het alg zijn?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

wanneer er problemen voordoen met de planten is dat vaak een opeenstapeling van kleine probleempjes.

 

goed dat t nu een beetje bijtrekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Water temperatuur doet ook leuke dingen met wat er in het vat zit.

Wat Noob aanhaalt klopt, peroxide vreet bio met huid en haar op, zonde van 1 van beide.

 

Qua voeding geven: probeer je aan te leren wat langer groeivoeding te geven als je de klok op 12/12 hebt gezet.

Geef dit totdat je bloem vorming ziet en ga dan pas over op de bloei voeding.

Voorkomt je dat je plantje wat stofjes tekort komt later in de bloei omdat ze in de begin weken vd bloei nog door groeit en die stofjes niet in ruime mate in de bloei voeding zitten.

 

Als het goed is staat dit ook in het schema verwerkt wat je volgt?

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Avond heren..

 

Als eerst, dank voor het meedenken !

 

Ten tweede, dit (wegwerp) toestel ligt op een neutrale plek

waar ik niet snel bij kan dus reageren kan soms even duren.

 

Wel lees ik alle reacties mee vanaf een andere toestel :)

Veilig te werk gaan gaat boven alles

 

@supernoob. Tja, beetje dom dat ik daar zelf niet aan dacht..

 

Nieuw vatke aanmaken is voor nu even

voldoende neem ik aan ?

 

@lostchild. Op schema van ferro staat idd dat je nog

een week door mag gaan als ze op 12/12 gaan.

(zou voor mij nog 2 waterbeurten extra zijn)

Ik hou dit niet aan omdat de plant dan sneller lijkt om te schakelen.

Kan een fabeltje zijn maar weet dat vele het ook zo toepassen.

In een latere fase wat specifieks bij voeden kan altijd nog lijkt mij.

 

Correct me if i'm wrong..

 

Grtjs Jan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke ca/mg heb je gebruikt?

Die van aptus kun je beter niet langer dan 2 dagen in je vat laten zitten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...