Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Grow Maistro

Verlichting Voor In Een Zaailing Kast/hok?

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Ik ben bezig met een kast te maken om zaailingen in op te kweken. Het is allemaal redelijk nieuw voor me en heb daarom ook veel aan dit forum!

 

Nu wou ik graag weten of er mensen zijn die tips hebben ivm verlichting. Ik heb al paar topics gelezen hierover maar die topics waren al aardig oud, en ja de tijd staat niet stil dus twijfel nu..

 

Mijn eerste opzet was om tl lampen te gebruiken uit een systeem plafond, deze zijn 60cm x 60cm en zitten 4x 18w buizen in. Ik had zelf in gedachte om tl-d buizen met de kleur 865 te gebruiken ivm de kleurtempratuur van 6500k. Qua lumen zitten die rond de 90 per watt..

 

Maar nu ben ik na wat speuren naar verlichting op mp een voordelige led strip tegen gekomen die gebruikt word voor een aquarium. Deze strip is 50cm 9w 36 leds 7020smd kleurtemp stond bij 6000k-6500k. Alleen had deze strip een hele hoge opbrengst in lumen per watt de strip zou 1440 lumen geven, das bijna 150 per watt..

 

Zou deze led verlichting geschikt zijn om zaailingen onder te laten groeien? Iemand hier verstand van of ervaring mee?

 

Weet dat er vandaag de dag steeds meer gebruik van led word gemaakt en zo kun je ook besparen op je energie kosten.

 

Zoon tl bak is 72w en die zou ik dan vervangen door bv 4 van die strips is 36w, scheelt de helft..

 

Hoop dat er lui zijn die me verder kunnen helpen hiermee. Ook andere tips and tricks voor het maken van een zaailing/stekkenkast zijn van harte welkom!

 

Gr, Grow Maistro

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat je meer kwijt bent voor je leds dan paar tl buizen? led strip is meestal 16w per meter, zo ver ik gekeken had, maar de aanschafkosten wogen het voor mij niet om over te stappen (dus kastje vol te hangen) dus ik blijf nog op tl of gebruik een 10wat led tot het wat gegroeid is, als het 1 2 kiempjes zijn

 

hoe groot moet het zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat je meer kwijt bent voor je leds dan paar tl buizen? led strip is meestal 16w per meter, zo ver ik gekeken had, maar de aanschafkosten wogen het voor mij niet om over te stappen (dus kastje vol te hangen) dus ik blijf nog op tl of gebruik een 10wat led tot het wat gegroeid is, als het 1 2 kiempjes zijn

 

hoe groot moet het zijn?

 

De led strips waren 8,45 ps dus voor die prijs is het te overwegen, maar ja hoeveel moet je dan weer gebruiken he? Heb van de week die tlbakken gekocht 12 stuks voor 6 tientjes dat viel ook nog mee maar nieuwe Tl-d buizen kosten ook rond tientje en gaan 4 in een bak dus zit je in totaal op €45,- per bak..

 

Zat zelf te denken aan een kast van ongeveer 120bx60dx180h en dan 3 secties lampen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor 9 euro is het een prima vervanging, paar euro voor wat u profielen om ze op te lijmen/koeling en je hoeft niet meer ieder jaar nieuwe lampen te kopen, ik zou ze 1 op 1 vervangen; 9watt aan licht naar benee ipv 18watt aan licht 270graden op

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel zaailingen wil je kwijt in je hok, en voor hoe lang? Het is een groot hok namelijk.

Interessante lampies :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er een amatuur met 2x 36watt cfl voor aangeschaft.

 

Perfect voor de job

 

Ga ik ff bekijken wat dat is. Cfl heb ik nog niks over gehoord of gezien..

 

Tanks voor jullie reactied btw!

 

Hoeveel zaailingen wil je kwijt in je hok, en voor hoe lang? Het is een groot hok namelijk.

Interessante lampies :specool

 

Tis idd redelijk grote kast maar het doel wat ik voor ogen heb heb ik dat ook nodig! Denk dat zoon kast ongeveer een 600 ingaan..

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

kast,hok,,,,ik zeg kist!

:innocent:

 

 

 

gallery_22925_8436_37258.jpg

 

gallery_22925_8436_89852.jpg

 

 

 

gallery_22925_8436_107363.jpg

 

 

 

 

 

 

gallery_22925_8436_66102.jpg

 

gallery_22925_8436_5803.jpg

 

 

gallery_22925_8436_3684.jpg

 

 

gallery_22925_8436_5421.jpg

 

 

gallery_22925_8436_8207.jpg

 

gallery_22925_8436_10858.jpg

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Tis idd redelijk grote kast maar het doel wat ik voor ogen heb heb ik dat ook nodig! Denk dat zoon kast ongeveer een 600 ingaan..

 

 

600 en dat in de micro sectie :jump: :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onder die 60x60 TL raad ik je af, op 1 of andere manier kregen wij hier alleen maar strek mee, zelfs met maar een cm afstand tussen plant en lamp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de kleur.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er een amatuur met 2x 36watt cfl voor aangeschaft.

 

Perfect voor de job

 

Heb me ook ff in de cfl verlichting verdiept, maar het word er niet makkelijker op.. Nu nog meer keus en twijfel!

 

Heb een mooi compleet armatuur gezien de starlight 4x55w cfl maar die kost ook al rond de 100 euri..

 

En dan zit je ook al op 220w aan stroomverbruik..

 

Ik heb er een amatuur met 2x 36watt cfl voor aangeschaft.

 

Perfect voor de job

 

Heb me ook ff in de cfl verlichting verdiept, maar het word er niet makkelijker op.. Nu nog meer keus en twijfel!

 

Heb een mooi compleet armatuur gezien de starlight 4x55w cfl maar die kost ook al rond de 100 euri..

 

En dan zit je ook al op 220w aan stroomverbruik..

 

Ook zag ik mooie 125w/200w cfl spaarlampen voorbij komen onder een hamerslagspiegelkap was ook best betaalbaar, compleet 65 euri.. Alleen had ie naar mijn idee veel te weinig lichtintensiteit namelijk rond de 45lumen per watt. Kan iemand me meer over lumen vertellen want weet eigenlijk niet wat het uitmaakt in zaailingfase..

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Tis idd redelijk grote kast maar het doel wat ik voor ogen heb heb ik dat ook nodig! Denk dat zoon kast ongeveer een 600 ingaan..

 

 

600 en dat in de micro sectie :jump: :tu

 

Ik ben hier maar begonnen met deze topic omdat ik vragen heb over micro verlichting.. Het is niet de bedoeling dat ik zelf 100en planten ga kweken maar een kennis van me klaagde er steeds over dat er maar moeilijk leuke stekken te verkrijgen zijn hier in het noorden. Veelal pp ww en haze, maar nooit es mooie apparte soortjes.

 

Dus wat er niet is moet je zelf maken en denk pers dat zaailingen gewilder zijn dan stekken, iemand hier iets over te zeggen??

 

Nu heb ik me nog ff in die led strips verdiept maar moet ik voor iedere strip een apparte adapter nemen? Of kan ik bv gewoon een 150 watt adapter nemen en meerdere strips verbinden en dan op 1 adapter.? Iemand ervaring mee?

 

Vind het moeilijk kiezen maar komt erop neer wil graag low budget een zaailingkast maken met natuurlijk zo weinig mogelijk energie verbruik!

 

Wat is wijsheid? TLD Tl5 Cfl PL-L Led??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu je toch begint over een bewezen systeem, P H, wat is volgens jou de kleur/kleur-combi die de beste resultaten geeft in de eerste weken groei?

Share this post


Link to post
Share on other sites

865 op zaailingen als je meer dames dan mannetjes wilt (regulier) :icecream:

Gemengd spectrum vd rest, gaan ze ook niet raar doen als ze onder een meer gerichte lichtbron komen te staan (HPS of andere bloeilamp 2000-2700K, 827).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben hier maar begonnen met deze topic omdat ik vragen heb over micro verlichting.. Het is niet de bedoeling dat ik zelf 100en planten ga kweken maar een kennis van me klaagde er steeds over dat er maar moeilijk leuke stekken te verkrijgen zijn hier in het noorden. Veelal pp ww en haze, maar nooit es mooie apparte soortjes.

Inderdaad, aparte soorten zijn niet interessant voor stekkenboeren. Ik stek altijd onder cool white, 1 tl lamp van 15watt kunnen wel honderd stekken onder. Meer licht vertraagt het wortelen alleen maar is mijn ervaring met stekken.

Edited by dilago
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn wijsheid zou zijn,kies voor is een bewezen systeem....

 

 

http://www.wietforum.nl/topic/15932-lichtinfo-alles-over-licht/

 

Heb vandaag ook met twee verschillende personen gesproken, die gaven me eigenlijk hetzelfde advies.. Gewoon met tl verlichting aan de slag gaan!

 

Dus hebben besloten dit te gaan doen, ook ligt er in de planning om een testkastje te maken om toch uit te zoeken wat het beste werkt voor zaailingen, tl of ledin verschillende soorten, zal als de tijd rijp is hier een compleet nieuw topic over maken, over de bouw welke typen verlichting en soort van kweekverslag!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben hier maar begonnen met deze topic omdat ik vragen heb over micro verlichting.. Het is niet de bedoeling dat ik zelf 100en planten ga kweken maar een kennis van me klaagde er steeds over dat er maar moeilijk leuke stekken te verkrijgen zijn hier in het noorden. Veelal pp ww en haze, maar nooit es mooie apparte soortjes.

Inderdaad, aparte soorten zijn niet interessant voor stekkenboeren. Ik stek altijd onder cool white, 1 tl lamp van 15watt kunnen wel honderd stekken onder. Meer licht vertraagt het wortelen alleen maar is mijn ervaring met stekken.

Er zijn veel die hierover klagen in mijn kennissen kring van mensen met onze hobby, ben gevraagd of ik me hier mee bezig kon houden. En omdat ik wel al eens gekweekt heb lijkt me dit een mooie nieuwe uitdaging!

 

Het is nou echt niet zo dat ik iedere week honderden of duizenden zaailingen op wil gaan kweken, gaat mij meer om de fun en om es apparte soortje's te hebben voor vrienden en kennissen..

 

Zit alleen wel met de kosten, stekken kosten gemmiddeld tussen de 3 en 6 euro maar denk dat ik daarvoor moeilijk goede stabiele zaailingen voor kan maken.. Bedoel goede zaden zijn ook niet bepaald goedkoop, en ben al meerdere malen gewaarschuwd voor aanbieders in bulk van gefeminiseerd zaad die echt bagger zaad hebben met veel mongooltjes en veel uitval, dus dat schiet ook niet op..

 

Wat zouden jullie liever hebben in je hok, stekken van een mega doorgekweekte moederplant of verse zaailingen? Naar mijn idee zijn zaailingen sterker met minder kans op ziektes en dergelijke. Zou er ook verschil in opbrengst zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is er dan een markt voor zaailingen :huh:

Heb het hier al vaker horen zeggen maar wat is nou moeilijk aan een zaadje kiemen ?

 

Ik zou wat leuke genetica in huis halen, zelf zaaien en een moeder uitzoeken zodat je weet wat je vrienden krijgen..

Want zaailingen = pheno's,

 

Heb je ruimte om af te bloeien ?

En om voor te groeien volstaan een T5 Neon armatuur ook hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekken wortelen is een totaal ander verhaal dan zaailingen boy's

 

Zaailingen kan je een goede start mee maken met een bak licht zoals te zien in mijn vorige post.

Door het licht zonder al te veel stralingswarmte van de TL er 0.5 cm op te zetten creeer je dikke stammen, en dikke stammen zorgen voor...

 

En idd het is al een hele zoektocht om een stabiel uniform soort te vinden.

Ik zou zeggen hou het daarbij simpel en zoek bij de oudste bestaande zaadbanken en kijk dan vooral naar de oldschool stuff.

Daar heb je de meeste kans op een uniform soortje

Maar er zullen er altijd verschillende Pheno types tussen zitten bij de meest stabiele zijn dat er al 2a3

 

mijn 2 knikkers

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat zouden jullie liever hebben in je hok, stekken van een mega doorgekweekte moederplant of verse zaailingen? Naar mijn idee zijn zaailingen sterker met minder kans op ziektes en dergelijke. Zou er ook verschil in opbrengst zijn?

 

Al sinds 2010 een mega doorgekweekte s5 als moederplant die ik regelmatig ververs door een nieuwe stek van zichzelf en geen verschil in opbrengst of andere kenmerken vd s5.

 

Zaailingen is best lastig als met die pheno's: welke moet je nu hebben dan?

Vaak ben je daar pas achter als je de beste kandidaat al de nek hebt omgedraaid omdat ze wat minder opbracht dan de rest maar na wat langer curen je meest ideale weetje ooit blijkt en je inmiddels een ronde verder bent en niet veel plek had voor planten, nieuwe zaden en opnieuw op zoek :search:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...