Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Spongepot

Bladen Met Witte Spikkels

Recommended Posts

Sinds ik ooit twee plantjes van een maat van me erin heb gehad, heb ik hier last van. Tijdens de groei merk je er niets van, maar tegen het einde van de bloei raken ze er allemaal mee besmet. Wat is dit en hoe kan ik dit nu, maar ook voor de volgende oogst voorkomen? Dit was de vorige oogst namelijk ook zo.. had niet verwacht dat het zou terugkomen, maar kennelijk is mn tent er ook mee besmet..

Hoor graag jullie antwoorden!

 

 

gallery_45026_19281_2260986.jpg

 

gallery_45026_19281_829386.jpg

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je misschien een foto zonder lamp? ;)

 

Edit: nevermind met inzoomen zie ik webben op de kartels, je zit met een spint plaag :(

Edited by alkaline

Share this post


Link to post
Share on other sites

De spint zag ik gisteren voor het eerst idd. Heb daar direct maatregelen tegen genomen. Lijkt me alleen niet dat die witte spikkels daarmee te maken hebben toch? Zal eens kijken of ik later een foto kan maken zonder lamp..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spint zuigt onder andere de sappen uit je bladeren waardoor witte spikkels zichtbaar worden.

 

Je moet snel ingrijpen want bij een flinke spint plaag gaat de opbrengst achteruit.

 

Of je in dit stadium nog met gif wil spuiten moet je zelf beslissen. En anders sowieso een leger roofmijten uitzetten. (TETRIX)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die roofmijten heb ik idd al uitgezet :)

Eens kijken hoe dat gaat werken.

 

Gezien dit nu ook in de tweede oogst gebeurd, vraag ik me af wat ik kan doen om het bij de volgende oogst te voorkomen. Moet ik ook de wanden, vloer en weet ik heb van mn tent spuiten met spul om alles de 'desinfecteren'? Of verbergen ze zich daar normaliter niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb t ook ooit eens met 2 plantjes van een maatje binnen gehaald.. k doe het nooit meer. 1 berg ellende heeft me ook een poos geduurt voordat k r helemaal vanaf was..dan maar lullig doen er komt nooit meer een ander plantje als k zelf heb gekweekt in huis

 

Suc6 met deze plaag na deze ronde zou k alles heeel goed reinigen als k jou was

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe het ook nooit meer. Wat je zegt, alleen je eigen kweek dan maar.

 

Enig advies met welk spul ik mn tent het beste schoon kan maken? Of is gewoon huis-tuin-keuken spul voldoende?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tent en kamer van onder tot boven stoomreinigen + met javel (bleekmiddel) vergeet de buizen van je afzuiger niet zou ook de filter vervangen.

Andere planten buiten de tent verwijderen enz...

 

Eventueel Dilago's spint receptje gebruiken maar denk dat deze in het stadium dat ze webben aangemaakt hebben weinig gaat helpen.

 

Alvast succes hoop dat je er vlot vanaf geraakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vertimec mag inprincipe niet zonder spuitvergunning :) maar werkt wel. K heb toendertijd met de drukspuit gevuld met dethol/water alles zeiknat gemaakt overal ieder hoekje en kiertje gedaan alles goed laten drogen afzuiger en inblaas opengemaakt alles goed gereinigd alle buizen in een bad gegooit met chloor hele kamer waar het hok instond gedaan verder eens kritisch naar de huis tuin en keuken planten gekeken alles wat me niet aanstond weggegooit de rest goed onder de douche afgespoeld .. enz enz iig niet alleen naar je hok kijken maar naar je hele huis t s echt troep spint..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry ging uit van een type foutje .. nee vertimec en ivermec zijn 2 verschillende k heb nog geen ervaring met ivermec.

Als k zo naar t product kijk zou k er geen wonderen van verwachten.. maar mischien heb k t helemaal mis k weet wel dat spint echtwel vrij sterk is..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lees dat de knoflookmethode ook weleens wil werken. Dus water koken, knoflook erin en 24 uur laten staan. En ook per plant een knoflook teentje in de pot plaatsen. Iemand hier ervaring mee?

 

Ook lees ik dingen over blauwzuur. Wat is dat precies?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is inderdaad een truckje van Oma. Knoflook teen in de pot tegen de beestjes, maar daar is het nu al te laat voor. Doe het buiten in ieder geval wel altijd, maar dat is meer tegen bladluis en aanverwanten. Binnen vind ik het een beetje zonde om een teen knoflook in een 9 liter pot naast mijn wiet te laten groeien.

 

Verder wat agent orange zegt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn er nog meer middelen die ik kan gebruiken om mn hele tent en eromheen mee schoon kan maken, met als doel die rotbeesten niet meer terug te laten komen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iemand ervaring met rookbommen, zoals pestoff maxi fumer? Enig idee of dat goed werkt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iemand ervaring met rookbommen, zoals pestoff maxi fumer? Enig idee of dat goed werkt?

Werkt niet.

 

Het knoflookrecept waar Xell naar linkte werkt geheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste gasten; ik ga nu eerst even een paar dames bezoeken, happy hour, weejewel?

Om 20.00 uur ben ik terug.

Don't touch your dial folks!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik eigenlijk bedoel is dit; ik lees hier graag en veel.

Zelf maak ik zo mijn fouten/foutjes en herken ik soms natuurlijk een en ander op dit forum.

Wanneer ik dan zie dat sommige forumleden betreffende materie verrassend lijken te beheersen zuig ik hun info als een spons op.

 

Maar dan; regelmatig zie ik forumleden die best een paar potjes gekweekt hebben nog vaak worstelen met ongedierte.

 

Zijn het dan enkel redelijke parameters / lucht / licht / substraat en misschien vooral zaailingen waardoor ik NOOIT last heb van ongewenste beestjes?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn het dan enkel redelijke parameters / lucht / licht / substraat en misschien vooral zaailingen waardoor ik NOOIT last heb van ongewenste beestjes?

Stekken zijn gevoeliger voor spint inderdaad, maar ook die zijn wel schoon te krijgen en hebben weer andere voordelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekken zijn gevoeliger voor spint inderdaad, maar ook die zijn wel schoon te krijgen en hebben weer andere voordelen.

Het is niet zo dat stekken gevoeliger zijn voor spint. Het probleem is dat stekken vaak al zijn besmet met spint als je ze binnenkrijgt. En als je stekkenboer alle middeltjes al heeft gebruikt krijg je nog resistente spint mee ook. Als je spint krijgt in zaailingen komt dat doordat je die meeneemt van kamer- of tuinplanten. Die spint is (nog) niet resistent en daarom veel makkelijker te bestrijden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn het dan enkel redelijke parameters / lucht / licht / substraat en misschien vooral zaailingen waardoor ik NOOIT last heb van ongewenste beestjes?

Stekken zijn gevoeliger voor spint inderdaad, maar ook die zijn wel schoon te krijgen en hebben weer andere voordelen.

 

@Dilago; first of all, lees graag je posts en zie dat er soms wat wrijving is met andere forumleden.

Trek het je niet aan, jij bent hier zeker een van de smaakmakers!

 

Verder; ik heb gewerkt met stekken en zaailingen.

Ben sinds een paar jaar helemaal om en gebruik enkel nog kwaliteitszaadjes.

 

Probeer me nog eens warm te laten lopen voor stekken.

Met dien verstande dat tijdwinst voor mij geen enkele rol speelt en (betaalde) energie ook niet.

Ik groei bijna extreem lang voor (gemakkelijk 5 soms 6 weken).

Ik gebruik hierbij vanaf dag 1(!) extreem veel licht (600 Watt Metaal-Halide witlicht per 4 zaailingen).

 

(Voor de AIVD; 2 batches per jaar in de winter en de lente.

Vandaar 0,5 posts per dag.

Zomer en herfst zit ik in Portugal, meet you there, guess not....)

 

Back to Dilago; ben content met setup en resultaten (maar alles kan altijd beter).

 

En ontopic; geen bijzondere preventieve maatregelen en never never nooit een dierentuin.

 

Wanneer jij dit leest; zou ik nog eens kunnen overwegen om beter met stekken aan de gang te gaan?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...