Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Knakie blind

Electriciteit Vraagstuk Inzake Hoofdzekering

Recommended Posts

Ik wil graag een locatie in gebruik gaan nemen waar ik met 6 x 600 watt zowel een dag als een nachtkant wil laten draaien.

 

Het betreft een jaren 60 pand waar de hoofdzekering van 35 ampere handig genoeg in de meterkast van de beneden buren is geplaatst.

 

Aangezien je met randapparatuur en de warmwaterboiler tegen het max van 35 ampere komt aan te zitten wil ik graag weten of je een extra hoofdzekering in de eigen meterkast kan bijplaatsen zodat bij een mogelijk piek ik niet de beneden buren met een kut smoes hoef lastig te vallen.

 

samengevat, kan er een 2e hoofdzekering van 35 ampere tussen geplaatst worden? Of moet deze zwaarder of lichter zijn dan de huidige hoofdzekering?

 

Groet,

Knakie

Edited by Knakie blind

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gelijk slaat ie beneden toch ook uit als hij bij jouw uit slaat, lijkt mij lager maar ik heb er onvoldoende verstand van.

 

Zelf plaatsen zou ik niet doen in deze, zeker verzekering technisch gezien niet :search:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoger heeft ook geen zin want dan slaat hij er alsnog beneden uit. Lager wellicht wel maar dan slaat hij er bij elke scheet uit, dus eigenlijk alleen een gelijke zou zin hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ie met 25A er al steeds uit zou slaan is die lokatie dan wel zo geschikt om op die wijze te gaan draaien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

met een 35 ampère hoofdstop kan je naar mijn idee totaal 7700 watt als belasting hebben. Wel rekening houden met de opstart piek dus 6 x 600 watt met rand apparatuur zou dan met een 35 ampere makkelijk moeten lukken.

 

met een 25 ampère zal dit dus 5500 watt zijn, dus als ik de warmwater bolier vervang door een vatverwarmer van 300 watt lijkt de oplossing gevonden. Wel zal de kachel max 1000 watt mogen zijn om de piekspanning te kunnen opvangen, dus wellicht dat het in de winter te koud is.

 

Graag hoor ik van de experts of mijn bovenstaande redenatie dan de juiste is en of het mogelijk is om er een 25 ampere hoofdstop tussen te plaatsen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik meen ooit te hebben geleerd, dat wanneer je in bv. jou situatie, een zekering er tussen plaatst, dat deze 2 stappen lager moet zijn, om het effect te krijgen wat jij wil.

nl, De originele zekering moet intact blijven en de tussen zekering uitslaan.

 

Dus een zekering van 20 ampère.

 

Beter, kun je een nieuwe groep trekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat Ouwe Rocker zegt legt Whazzup hier met wat meer woorden uit.

 

Een nieuwe groep trekken zie ik het nut niet van in, de hoofdzekering bepaalt per slot van rekening de max. belasting van al je groepen tesamen.

 

Je kunt bvb wel je lampen in groepen op laten starten, 3x2 ipv 1x6. De startpiek wordt dan minder. Voor de rest zorgen dat je geen heftige pomp, kachel of waterverwarmer gebruikt. Dan zal er in principe niks fout gaan. Ikzelf zou me erg ongemakkelijk voelen met 2x6 600 watters in een pand waar de hoofdzekering buiten mijn bereik zit, en helemaal als die zekering bij de buren in huis zit. Want als het daar fout gaat gaat het gelijk goed fout.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of je laat de zekering met opzet klappen althans als je nog niets geinstaleerd hebt.

En maakt van de nood een deugd om gelijk dat probleem even op te lossen ... stel je voor dat t in de vakantie van je buren gebeurt dan kan je nergens bij.. gelijk de hoofdzekering bij jezelf laten plaatsen en aangzien je elektrisch kookt e.d :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou dan voor lampje minder gaan..

 

Of dat wat agent zegt.. gewoon die groep eruit laten knallen en hoger laten zekeren voordat je begint

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan ook 12/12 draaien toch?

met bv 2x4 zou er zowiezo een aardlekschakelaar tussen zetten 25amp of 20amp

je afzuigers en kachel komt er nog over heen

als je handig bent kun je hem ook veranderen van 35 naar 50a

maar zou ik alleen doen als je echt weet wat je doet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...