Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Sephior

Tunnelkas/serre Kwalitatieve Verschillen?

Recommended Posts

Hallo iedereen,

 

Dit jaar had ik graag een tunnelkas gekocht om mijn planten te beschermen tegen de weersomstandigheden. (vooral tegen rot)

Echter ben ik enorm aan het twijfelen over welke kas/serre nu het beste is.

 

Het zelf wat opzoekwerk gedaan en geraak er niet goed aan uit.

Op onderstaande links zijn er twee kassen van dezelfde afmetingen met maar liefst een prijsverschil van +-300 euro.

In welke mate is het prijsverschil verantwoord? Beide kassen hebben een Polyethyleen zeil maar de ene heeft 140g/m² en de andere is 170 g/m². Verder blijkt de Silver Rocket ook van gewapende folie gemaakt te zijn en te beschikken over een deur.

 

Goedkope variant Ipomea: https://nl.vente-uni...a-80419#gallery

 

Duurdere variant Silver Rocket: https://www.tessgruu...e-silver-rocket

 

Graag had ik jullie mening gehad of dit prijsverschil het waard is. Is de folie van de silver rocket zoveel beter voor de planten?

 

Indien jullie betere alternatieven weten dan hoor ik dit graag ! Alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet besparen op je kas zou ik zeggen... Het is toch de bedoeling dat je die een aantal jaar kan gebruiken + tijdens de zomer is een stevige storm geen uitzondering. Na 1 seizoen heb je die terugverdiend met het geld dat niet naar de shop gaat ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

wut crimson says...

 

IK zou hem zelf bouwen, mijn kas heb ik dan ook met de gedachte gebouwd dat die mij nog moet overleven, maar dat heeft dan ook een duit gekost...

 

Al heb je die terugverdiend in 2 maanden tijd door dat je geen wiet hoeft te kopen;) In mijn geval althans.

 

Een tunnel kas kan op zich prima werken, een maatje van me woont ook zeer afgelegen en heeft zo'n ding maar om de paar jaar moet wel het folie vernieuwd worden.. wordt ondoorzichtig/gaat stuk. Daar is echter nog niet fatsoenlijk wiet in gekweekt, dat zal deze zomer hopelijk wel anders zijn :whistle:

 

Een nadeel aan die dingen is wel dat wanneer er condens op het folie komt, dit geheid op je planten gaat vallen tijdens het flapperen.

 

Maar waarom bel je niet gewoon de leverancier?

 

Als je wel zelf gaat bouwen, hou dan rekening met ventilatie mogelijkheden! Ik heb geen dakramen in mijne gemaakt en daar baal ik nog steeds van, al is de situatie redelijk onder controle inmiddels.

 

Succes is wat ik je in elk geval wens, en ik wacht natuurlijk met smart op het prachtige kweekverslag wat volgen gaat :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tegen rot is een kachel in je kas de beste remedie denk ik, maar of het haalbaar is weet ik niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"doede stijl" paar zwenkventilatoren erin. Scheelt al een boel.

 

Heb zelf wel is een terrasverwarming gedaan in een tunnelkas buiten. Zo'n staand paraplu model. 5000w tot 12000w. in het midden van de kas en dan 2 zwenk ventilatoren in de kas. 1 aan het begin 1 op de helft.

Werkte opzich goed. Nadeel was dat ik hem einde van het kweek seizoen een maand lang iedere dag met de hand moest aanzetten en 4 tot 5 tanken gas verder was aan het einde van de rit. 300 tot 400gr gas per uur op een 20 liter tank gas. 8 tot 10 uur per dag. Nou ja goed weet je wel .. ... .. Dan gaat het hard :D Beter gewoon proberen wat restwarmte uit je huis te vangen en door je kas naar buiten te blazen. Zoiets... Stuk goedkoper.

 

Voor de rest wat Crimson zegt. En uit ervaring met tuinkassen weet ik dat gewapend folie wel erg lekker is in een tuinkas hoor. Dat is de moeite van de centen wel waard. Zeker als je een paar katten rond hebt lopen en/of dezelfde motoriek hebt als deze Fohn.

 

Vind de tunnelkas wel echt de mooiste manier om te kweken ook, Kun je tenminste echt door een sea of green lopen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een kas is heel persoonlijk en ook plaats afhankelijk.

Die tunnelkassen zijn vet!, maar lopen wel naar binnen op een bepaalde hoogte. Daardoor moet je al snel wat verder van de rand afzitten.

Makkelijk is wel dat je het folie er af kan halen wanneer er een week prachtig mooi weer is. Dan heb je er geen kind (uhh kas) aan.

Nadeel is inderdaad dat je om de zoveel tijd je folie moet vervangen.

Voordeel is ook dat je het folie deels op kunt trekken aan de zijkanten zodat je betere luchtstroom krijgt.

 

Die glazen kassen zijn mooi maar ontzettend duur. En wil je een beetje formaat dan is het gauw onbetaalbaar.

Ook als je zelf gaat bouwen.

De temp kan ontzettend oplopen.. Wel kun je in een glazen kas veel beter een klimaat regelen wanneer het koud is. Ook in het voorjaar zou je er voor kunnen kiezen een paar lampen daar in op te hangen bvb..

 

Het is maar net wat je wilt, voor hoe lang, en of je er vaak bij bent.

Maar om nou tig duizend wat aan kachels er in te hangen? dan zou ik je een binnenkas adviseren :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

beetje wat iedereen hier zegt en kwaliteit is het waard maar je moet na een paar jaar wel de buitenkant vervangen, kan schelen om twee lagen te hebben, 1 laag van bodem (paar cm boven bodem ivm verse lucht) tot 1 meter - 1.50 en dan een laag boven

 

in de uk zijn er veel mensen die op een hun kas "verwarmen" met een kleine olielamp

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...