Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Zombie73

Advies Nodig, Wat Doe Ik Fout?

Recommended Posts

Hi, mijn naam is Walter en ben een beginnend kweker. Ik wil graag experimenteren met LED.

 

Momenteel heb ik een tentje van 90x90x180, een koolstof filtertje en 1 LED bak full spectrum equivalent aan 400watt en 4 LED strips, 2 x coolwhite en 2x warmwhite. Ik heb 2 x 25 liter kweekemmers, kwekers aarde met voeding.

 

kweek2

 

Ik heb 1x nothern lights en 1x superskunk. beiden zelf vanaf zaad ontkiemt (5 jan. 2017).

 

Momenteel draai ik 18h.

Temp overdag 25 graden

Temp snachts 17 graden

luchtvochtigheid tussen de 30 en 50% (is iets te laag ik weet het.)

 

Nu mijn vragen (2):

 

1. de planten lijken niet te willen groeien. Ontkiemen geen probleem, maar groter worden ho maar. Ze blijven te klein. het is nu 23 jan. en ze zijn 5 jan. ontkiemt.

 

 

kweek1

 

De water/ph meter staat op moisture stand. Hij geeft dus de vochtigheid van de aarde weer.

 

2. Daarnaast zijn ze aan het verkleuren aan de randen en drogen sommige blaadjes zelfs uit.

 

kweek3

Wat heb ik zelf gedaan:

Voldoende licht (zie foto)

Water normaal. Bovenlaag iets droger, onderlaag vochtig. geef ze pas water als de emmer te licht wordt.

Warmte in de gaten gehouden. De temp komt niet boven de 27 graden uit.

 

Al wat ik kan doen heb ik nu gedaan.

 

Graag advies...!!! wat doe ik fout?

Edited by Zombie73

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die vochtigheidsmeter gaat zo niet werken in ieder geval, wordt 1 bonk roest op deze manier.

Die gebruik je om er even in te steken, aflezen en weer eruit.

 

Die lampen is ook niet echt alles en hangt ook vrij hoog, en nergens geen materiaal gebruikt wat nog giftige gassen staat uit te dampen?

 

Check je vochtigheid onderin je pot eens, met een sateprikker/bamboestengel, als er niets aan blijft "plakken" kweek je te droog.

Edited by vakman

Share this post


Link to post
Share on other sites

25% luchtvochtigheid...... haal die led eens weg en hang die tl er 3cm boven, geef het beetje water en kijk hoe het dangaat

Share this post


Link to post
Share on other sites

De vochtmeter erin gestoken voor de foto. Nergens giftige gassen. Als ik me vinger in de pot steek dan komt mijn vingertop vochtig uit het zand. Niet nat, gewoon vochtig.

 

De led balkjes zijn equivalent 55 watt per stuk, dus in totaal 220watt bij elkaar. Plus de 400 watt is dan equivalent aan 600 watt hps denk ik dan. Als ik de led bak uitdoe hou ik maar 220watt over. Das toch te weinig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel water heb je ze gegeven, en heb je de aarde na dat het uit de zak kwam eerst goed ingewaterd?

Goed inwateren wil zeggen dat als je een klomp aarde in je handen hebt en er in knijpt, er een paar druppels water uit moeten komen.

 

Als je een zeiltje over de aarde legt, dan droogt de bovenlaag ook niet zo snel uit.

 

Die led gewoon aan laten, niks mis mee, hoe meer licht hoe beter.

 

De lage vochtigheid is niet heel ernstig met zaailingen, die kunnen wel wat hebben.

De lage vochtigheid heeft vooral met het koude weer te maken, hoe kouder, hoe minder vocht er in de lucht past.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij het kiemen heb ik van die turfpotjes gebruikt met daarin aarde. (ooit van me moeder geleerd) zand zeiknat, en dan ik kweekbakje. Zaadje gewoon op het zand leggen. Als het witte staartje komt hem even naar beneden draaien en dan wachten op de eerste 4 blaadjes. Dan uit het kweekbakje in de grond. Kuiltje met vuist maken, water erin, turfpotjewegscheuren en dan met het natte zand in de net gemaakte kuil met water.. dan aanvullen met wat aarde. De rest van de aarde is dan vochtig. Na een weekje pas weer wat water geven.. Dat was hoe ik ben begonnen. tot dan toe was alles in orde.

 

Nu willen ze simpelweg niet groeien. Ben nu ruim 2 weken verder en ze zijn nog steeds erbarmelijk klein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je toen je de 25l potten met aarde gevuld hebt de aarde ook eerst goed ingewaterd?

 

Goed inwateren wil zeggen dat als je een klomp aarde in je handen hebt en er in knijpt, er een paar druppels water uit moeten komen.

 

Wat ik altijd deed was de aarde in een speciekuip gooien en dan rustig aan water er bij gieten en tegelijkertijd met de hand de aarde omwoelen, op die manier ben je er zeker van dat je aarde overal even vochtig is.

 

Als je dat niet gedaan hebt, giet dan nu ongeveer 2.5 liter water in iedere pot.

Om de aarde in een pot op de juiste vochtigheid te krijgen, giet je ongeveer 10% van het volume van de aarde aan water er in, in jouw geval dus 10% van 25 liter = 2.5l.

Wel netjes verdelen over de pot, dus niet op 1 plaats er in gieten, anders is de kans nog steeds groot dat er droge plekken in je pot blijven zitten.

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ik wil graag experimenteren met LED.

 

 

haal die led eens weg...

 

 

Dat kan niet, want dan wordt het een experimenteren zonder LED.

 

 

equivalent aan 400watt

 

 

Wat bedoel je daar mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

een overleden plant tot leven wekken is ook een experiment? ik zou die tl er boven hangen tot ze iets beter voelen, dan is het klimaat ook makkelijker te regelen, ze verdampen dan zelf en komt er wat vocht in de lucht

 

400 = 150 watt uit de muur waarschijnlijk :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ foolonthehill, daar bedoel ik mee dat de lichtopbrengst gelijk is als aan dat van een conventionele lamp van 400w

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou die tl er boven hangen

 

Welke TL?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb hetzelfde probleem als jouw. Mij hebben ze gezegt te weinig water gegeven en dat ik een beetje voeding moest bijgeven. Dit heb ik gedaan en ze begonnen plots ferm te groeien. Geef een halve dosering en zie hoe het verder gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

17C in de nacht en 25C met lamp aan gemeten op een niet afgedekte thermometer dus er gaat nog wat vanaf.

Maak van die 17C zsm 20C en aanschouw een wondertje in tijd van enkele dagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of die 17 graden te koud is vind ik prematuur om te zeggen.

Het gaat er om welke minimum temperatuur je medium heeft.

 

Als die op 20 graden blijft, maakt je omgeving minimum temperatuur niet veel uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een hele kweek nachttemperaturen van 17 gehad en dag 23. Prima groei en bloei dus ik sluit me vooralsnog aan bij oude rocker dat dat een beetje te vroeg is om te concluderen. Gewoon goed water geven, licht er dicht op en gaan. Lukt t niet dan trek je ze eruit en stop je er nieuwe zaadjes in?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb net 2 kweken met best wel wat aanloop problemen door een te lage pot temperatuur achter de rug.

Planten leken wel te willen, werden giga slakroppen, dronken en vraten als gekken maar de hoogte in euh.

Hydro en bio aarde kweek in 2 naast elkaar staande tentjes.

Dit aangepast (raam niet meer op kiepstand met lamp uit maar dicht) en ik bleef knakken met een nette 21C op potrand met lamp uit :excl:

 

Op potrand gemeten 17C is met lamp uit en max 25C na uren LED erop, vertaal dat eens over 24u..

Die 17C zou wel eens de max van zeg 3cm onder toplaag geweest kunnen zijn en de rest van de grote pot lekker een graadje of 15 of nog minder voor een uurtje of 16 per dag.

 

Medium wat niet op temperatuur komt is killing voor uitbundige groei wat we toch wel van ons gewas gewend zijn.

Edited by lostchild
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mischien is je aarde al standaard teveel bevoed ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor alle reacties tot nu toe. Ik heb even wat dingen geprobeerd die jullie maar ook anderen voorgesteld hebben.

 

Als eerste de potten van de grond gehaald. Dit lijkt een goede actie. De plantjes herstelden zich prima. Daarna even de plantjes opnieuw in de potten gezet alsof het stekjes waren. Maw eigenlijk hergepot. Dit lijkt ook te helpen. De bladen werden weer keurig groen en na 2 dagen kon ik al nieuw groen zien. Toen ook nog het licht aangepast. Dat was een domme actie. Althans Half-dom

 

Ik heb de led balkjes bij elkaar op 1 plant gezet. Die gaat prima. 20cm erboven. bij elkaar 3200 lumen, zowel 2700K als 4000K gemengd. Dit lijkt te werken.

 

De grote ledbak boven de andere. Die pompt heel wat meer licht eruit. Je voelt hem al aankomen, na 2 dagen toen ik kwam kijken (tentje staat niet in de buurt) plantje verbrand. Die kan ik weggooien.

 

Ik ga nu een nieuwe zaailing proberen en dan een autoflower (mijn allereerste) eens kijken wat dat doet. Maw met frisse moed opnieuw beginnen en het geleerde toepassen.

 

Ik weet dat ik nog niet met ph enzo bezig ben, maar ik moet eerst de basis goed krijgen. Als dat al niet lukt is stap 2 overbodig.

 

Afijn.. Tot de volgende update..!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet wat voor voeding je gebruikt,

als het zouten zijn, zul je toch ook echt de PH moeten corrigeren.

 

Of je zult biologisch moeten gaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een update.. shocking.. LED gaat het voor mij niet worden. Na 5 weken een verschrompelt plantje. Overgestapt op de envirogro t5 met 2 x HO 4500K en 2x 6400K. Planten binnen een week volledig hersteld....!!!!

 

http://gallery.wietf...246_1019786.jpg

 

gallery_47130_19246_1019786.jpg

Edited by Zombie73

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iets zegt me, dat er iets niet klopt.

Of is hier sprake van het 8e wereldwonder..

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iets zegt me, dat er iets niet klopt.

Of is hier sprake van het 8e wereldwonder..

 

Geloof me.. Ik was zelf ook zeer verbaasd. Vanaf zaad tot aan het verschrompelde plantje heeft 5 weken geduurd met LED. Vanaf vorige week vrijdag een T5 systeem erboven gehangen en dan dit.... dag 2 was ie weer gezond, dag 8 nadat ik de T5 had geinstalleerd was ie zo.. (=vanmorgen) Een wereldwonder.. geen idee..

 

Het is een snelgroeiende Amnesia Haze Auto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke LED lamp gebruik je dan? Want het lijkt me sterk dat het door de lamp komt...... eerder de temperatuur..... lamp er te dicht op?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zeg ook temperatuur. Aan de apparatuur ligt t zelden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...