Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
defQon Soldier

Bijverwarmen Onder Librabakken. Slim Of Juist Niet?

Recommended Posts

Ej hobbyisten

 

Zit ff met een dilemma wel of niet doen. Tijdens de koude dagen willen we natuurlijk wat bij verwarmen. Nou heb ik me librabakken (steenwol) op houten frames staan van 30cm hoog.. is het nou wel een slim idee om een zwenk kachel voor die frames te zetten zodat er ook warme lucht onder m'n bakken stroomt.... (kachel staat vrij van evt water oid). Hetzij op n tijdschakelaar, kwartiertje wel, kwartiertje niet, tijdens de donkere uren..

Dit om koude wortels te voorkomen (en deels uiteraard ook het hok te verwarmen...) Of is warme lucht eronder juist niet goed omdat de warmte omhoog stijgt (stekken staan net 3 dagen). Iemand hier een nuttig antwoord op misschien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het geen droge lucht is zou het volgens mij wel moeten kunnen maar worden de libra bakken aan de onderkant dan niet al snel boven de ideale temperatuur van wat je voedingswater (waarvan meeste naar onder is gezakt in de steenwol) zou moeten zijn na een .. uur en zo best een shock vormt met wat er straks weer van boven bij gaat komen als je weer water geeft?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja daar zit wat in idd,... Zat mede daarom ook te twijfelen, maar aangezien het zo'n kacheltje met zwenk stand erop is, en dan op een tijdschakelaar... dacht ik misschien is het wel een slim ideetje :) heb wel lvs hangen hoor, dus kan m ook gewoon op dat niveau laten blazen... verdeeld de lvs de warm ingeblazen lucht ook wel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo hoog van de grond zullen ze toch niet snel koud worden??

 

Lang niet gezien trouwens

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee klopt, maar het wordt wel vrij fris. En ik had er de ruimte voor en vroeg me gwn af of het een slim idee was of juist niet :)

 

Lang niet gezien trouwens

Actief niet, klopt... Op de achtergrond altijd aanwezig gebleven hoor. :)

 

Vind het forum wel achteruit gegaan moet ik zeggen.

Niet qua opzet hoor, maar actieve leden (oude rotten grotendeels allemaal weg,...ok, ik was er zelf ook 1 van, true...)

Dus ook een gebrek aan een continue boeiende info

 

Het is kleinschaliger geworden allemaal

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou wel bijverwarmen van onderaf. Steek een thermometertje in een slab en check de temp. Die wil je toch echt liever niet onder de 18º hebben. Als het echt koud is en de lucht kan circuleren dan wordt je substraat niet snel te warm.

 

Als meer ouwe rotte zouden doen als jij nu dan wordt het forum vanzelf actiever.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vraag mezelf af hoe mensen t toch ateeda voor elkaar krijgen dat ze moeten bijstoken ?

 

niet aangevallen voelen a.u.b maar zelfs al laat ik alles uit blijft t bij mij 19.8 ?

 

hoe kan t dan toch zo zijn dat mensen zulke lage temperaturen halen ?

slechte isolatie ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@soldier ,staan je librabakken strak tegen mekaar?

als ze niet strak tegen mekaar staan kan je sowieso prima van onder bijverwarmen. (jaren zo gedaan)

 

@capitano , bij gesloten/semi gesloten kweek wel mits goed geisoleerd , traditioneel hok heeft isolatie veel minder effect.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als meer ouwe rotte zouden doen als jij nu dan wordt het forum vanzelf actiever.

 

Ja, ik heb een leuke tijd altijd op het forum gehad. Bij mij waren het prive omstandigheden waardoor het minder werd. Huisje boompje beestje, je kent het wel… Zo heeft ieder zijn reden lijkt me ;)

 

 

hoe kan t dan toch zo zijn dat mensen zulke lage temperaturen halen ?

 

slechte isolatie ?

Gevalletje over capaciteit. Heb zwaardere afzuiging en toevoer daar i.v.m. zomer. Dan kom ik er mee weg, alleen nu is het ff iets kouder. Qua geluid heb ik geen problemen, dus dat maakt niet uit.

 

 

staan je librabakken strak tegen mekaar?

als ze niet strak tegen mekaar staan kan je sowieso prima van onder bijverwarmen. (jaren zo gedaan)

 

Ja, staan wel dicht tegen elkaar. Alleen midden een sleuf i.v.m. goot.

Ik zie er toch vanaf en instaleer een extra kachel “boven het dek”

 

 

[PS. DAT QUOTE'N ZUIGT NOG STEEDS :rtfm:]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is er nou vreemd aan dat het in een ruimte met over capaciteit, tijdens de donkere uren als het overdag -2/-3 is, rond de 14/15 graden kán zijn? Ik heb nog wel extremere gevallen meegemaakt hoor (gelukkig niet bij mezelf, maar ken ze wel..)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@capitano

mijn ruimte is best goed geisoleerd en er branden overdag kacheltjes extra (meerdere tentjes in zelfde ruimte), CV aan etc

en toch zit ik soms op de 18C of nog minder in de tentjes waar het nacht is, maar net hoe de wind op de gevel/raam op kierstand staat :innocent:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat denk je van kwekers op t platteland in t oosten nu die in een schuur ofzo zitten? Die blijven stoken nu... zelfs met een "hok in een hok".

Edited by defQon Soldier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...