Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Skittle

Sugar Punch Onder 300W Led

Recommended Posts

Dag beste forumleden,

 

Zoals beloofd begin ik hier met een verslagje over mijn sugar punch in de micro!

 

Kastje van 60x40x100cm

Lamp: 300 Watt Mars Hydro LED

Filter: Phresh 300m3 geurfilter

Inlaat: Passief

Uitlaat: 12cm PC fan Noctua NF-12

Luchtcirculatie: 2 12cm Arctic Silent Fans

4x 12Volt regelbare voeding voor de pc fans

Davin DV12 schakelklok

2 11l Smart pots met telkens één plant

Plagron Light Mix

Sannie's bacto, mycorrhiza, buffertabs en perfect start

 

De start ging iets trager dan ik gewoon ben. Ik heb de zaden maandag 2 januari tussen vochtige watjes gelegd en twee dagen later waren ze ontkiemd waarna ze de aarde ingegaan zijn. Pas gisteren waren ze allebei boven. Ik ga het op de koude steken en niet op de kwaliteit van het zaad. Ik denk eraan om een klein kacheltje te kopen zoals deze. Het voordeel aan dit kacheltje is dat ie een thermostaat heeft waardoor hij alleen zou werken als de temperatuur te laag is. Maar dat zou me waarschijnlijk toch weer veel aan stroom kosten dus andere voorstellen zijn zeker welkom.

Ongeveer een kwart van de aarde heb ik hergebruikt uit mijn vorige kweek. Dit omdat ik in België geen growshop in de buurt heb en aarde bestellen dus vrij duur is. Ik heb de perfect start gebruikt om voedingstekorten te vermijden.

Ik heb beide plantjes één buffertab gegeven. Op Sannie's website staat twee buffertabs voor 10l aarde aanbevolen maar ik lees overal dat sativa's weinig nodig hebben. Ook zag ik dat de Sannie's jack van Silvia te veel blad ontwikkelde in de toppen. Dit zou te wijten kunnen zijn aan teveel stikstof (N) en deze kreeg twee buffertabs in 11l aarde. Wat denken jullie? Misschien toch nog een halve buffertab bijgeven of ben ik goed bezig zo?

 

Ik ga beide planten mainlinen totdat ze elk vier toppen hebben. Vanaf dan schakel ik naar de bloei en scrog ik ze om ze klein te houden. En als het dan nodig is, kan ik alsnog knakken en buigen. :)

 

Ik ben ook vanplan om, als ik meer geld en tijd heb, een COB Led armatuur te maken. Ik hoop deze nog op tijd klaar te hebben om bij de sugar punch halverwege de bloei te kunnen gebruiken. Deze zou twee Cree CXB3070 moeten bevatten met een 100W ELG-100-C1400 driver en voor beide lampen een Alpine 11 plus voor de koeling. Met zeer veel dank aan Wietefras voor zijn tips en tricks!

 

gallery_45400_19231_3774934.jpg

 

Links

gallery_45400_19231_6651728.jpg

 

Rechts

gallery_45400_19231_5417554.jpg

 

Groetjes, Skittle

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zonder te toppen of mainlinen ga ik m'n kastje toch niet vol krijgen? Heb je een voorbeeldje van hoe jij het zou doen, HUFFnPUFF? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb 2 planten in 70x90 ofzo, je hebt minder breedte dan mij maar meer hoogte (filter boven de lamp) ik zou daar zo 1 plant in kunnen zetten, dus met twee krijg je het makkelijk vol, gewoon de breedte in groeien ipv de hoogte\

 

laatst stond het er hier zo bij, hoef je niets voor weg te knippen, gewoon beetje naar benee binden en zorgen dat het bovendek een beetje gelijk blijft, dat is namelijk mijn nadeel van mainlinen; je haalt zo veel materiaal weg en als je ze toch al niet te groot wilt hebben is dat kostbare energie?

 

BILD0968.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

post-5320-138194742905.jpg

de linker geeft wel een aardig idee hoe je een plant laag houd

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de verheldering! Misschien is dat inderdaad wel een beter idee. Dan zou ik over een weekje al naar bloei kunnen schakelen, toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat kan ik altijd moeilijk oordelen, het is tijd wanneer het tijd is, ik train tot ik tevreden ben en laat dan vanaf de bloei voornamelijk alles recht omhoog groeien, de bloei gebruik ik niet meer om veel te buigen of binden omdat ze dan harder worden

 

ik zou die buffertab vermalen zodat ie met kortere groeitijd toch opgenomen kan worden

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker hoor, straks ook aan de cob leds dus! Ik ben nog niet zo thuis in het bio- kweken , maar het lijkt me dat er bij Silvia nog wel meer aan de hand kan zijn dan een N overschot. Zou de hoeveelheid N niet juist niets uit moeten maken? De plant neemt op wat hij nodig denkt te hebben bij 'sannies way' toch? Correct me if i'm wrong. Persoonlijk zou ik gewoon voor twee tabs gaan, gewoon drie weken normaal voorgroeien en een lekker vol hok krijgen, buigt het niet dan knakt het maar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook bij bio kun je te veel stoffen in je aarde hebben zitten, heeft ook wel te maken met de beschikbaarheid ervan maar een mens drinkt op een warme dag ook meer en hoe veel hij nodig heeft, maar als je onder water zit drinkt dat toch moeilijker ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok klinkt logisch, maar wat denk jij als (bio) kwekert dat hij moet doen dan? Light mixje en een buffertab zal toch niet een bizar N overschot als gevolg hebben?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kan het niet zeggen; ik meng altijd mijn eigen grondje, ik zou best een kant en klare mix willen proberen maar geen shop in de buurt, helaas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze keer heb ik een aantal toevoegingen gebruikt en bleek al snel dat mijn mix 'te heet' is.

Volgend rondje enkel lightmix, cocos, schimmels en tabs... Werkte prima in het verleden.

 

buigt het niet dan knakt het maar.

 

:rofl

 

Veel succes met je nieuw rondje Skittles !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes Skittles! Mijn nieuwe rond is ook van Sannie: Sannie's bacto, mycorrhiza, buffertabs en bloeivoeding vanaf 3e week dan. Ik heb ook een sativa achtige (shackzilla) maar houd de aangegeven dosis aan (wel aan de magere kant zoals 2 tablleten voor 12 liter ipv 1 per 5 liter). Wat betreft de kachel/verwarming, het belangrijkste is dat de worteltemperatuur op peil is (hier gelezen). Ik heb daarom deze verwarmingsmat gehaald: Biogreen 153 watt 100 x100 met thermostaat (ze hebben ook kleinere), werkt perfect in mijn geval!

 

Ben benieuwd! :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties!

Een tweede motivatie voor mij om met één buffertab te werken is dat ik al vrij veel perfect start meegegeven heb en dat bevat ook stikstof. Dus voorlopig hou ik het zo. De fertometer geeft groen licht bij beide plantjes. :icecream:

De voornaamste aanleiding voor mijn voorzichtigheid met voeding, is mijn vorige kweekje. De overvoedde plant met gele bladeren heeft vrij luchtige toppen afgeleverd wat ik nu zeker niet wil hebben.

 

Bedankt voor de tip, Greenforfun! Voorlopig ga ik geen grote kosten meer doen maar in de toekomst zie ik zo'n matje wel zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt, Heribei!

Na 12 dagen groei sinds opkomst doet de sugar punch het best goed! Ik heb ze vorige week toch nog een tweede buffertab gegeven. Voorlopig lijken ze het wel te appreciëren!

Ze groeien ongeveer even snel maar om één of andere reden maakt de rechterplant veel grotere bladeren aan en de stam is ook wat dikker. Ben benieuwd hoe dit de topvorming zal beïnvloeden! Ik geef ze enkel kraanwater, soms met bacto.

Zou ik ze nu al plat beginnen duwen? Bij de rechterplant heb ik dat al een beetje gedaan maar ik veronderstel dat het scrognet ook veel zal helpen. :)

 

De foto's zijn gisteren gemaakt.

gallery_45400_19231_3110763.jpg

 

gallery_45400_19231_2057738.jpg

 

gallery_45400_19231_3477551.jpg

 

Groetjes,

Skittle

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

krijgt die meer verse lucht? duw ze maar om iedere dag..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is zaad dus heb je phenoverschilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties!

Dat de rechterplant waarschijnlijk meer verse lucht krijgt is waar maar ik denk ook dat het door het zaad komt. Bij opkomst had de rechterplant al kleinere lobblaadjes. :)

Ik zal ze plat duwen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad nergens druk over maken , die phenoverschillen zal je tot het einde houden .

Sommige pheno's zijn ook een week eerder kaar dan de andere .

Voor de rest vooral niet teveel voeden , laatste rond prima gedraaid zonder bij te voeden , just lightmix ,bacto schimmels en tabs en wat wormenmest .

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na 20 dagen groei doen de planten het best goed! Het is de eerste keer dat ze ook mooi op hetzelfde tempo groeien, wat heel fijn is. :)

Ze krijgen momenteel enkel water.

 

gallery_45400_19231_1006924.jpg

 

gallery_45400_19231_1304132.jpg

 

Ik duw ze iedere dag plat maar het zijn sterke planten! Ik zou het scrognet erboven kunnen hangen, dan zitten ze er al tegen. Nu vraag ik me af of ik niet eerst een paar bladeren zou wegknippen om de nieuwe toppen meer licht te geven. Is dat een goed idee of beter niet?

 

Groetjes,

Skittle

Share this post


Link to post
Share on other sites

leg het rek er maar op, is van metaal dus stevig en duwen ze niet te snel omhoog, laat ze maar de onderkant omhoog komen, blaadjes laten zitten, ieder blad geeft je nu zon 10% van de totale plant aan verdamp oppervlak

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na 29 dagen groei doen ze het nog steeds goed! Het begint wel moeilijk te worden om water te geven tussen het scrognet en alle bladeren maar moeilijk gaat ook. Nog een klein weekje en dan naar bloei schakelen! Of misschien eerder al?

 

gallery_45400_19231_3333286.jpg

 

gallery_45400_19231_1783291.jpg

 

Ik heb de COB leds en coolers besteld, hopelijk raakt het armatuur op tijd af om nog een groot verschil te kunnen maken voor deze planten! Dan kan ik eindelijk breder gaan in het kastje.

 

Groetjes,

Skittle

Share this post


Link to post
Share on other sites

desnoods hang je er twee spaar/ledlampjes naast, nog even de dames onder de duim houden

Share this post


Link to post
Share on other sites

De nieuwe lamp is af!

Het klinkt misschien gek maar ik heb de armatuur in oude mechano gemaakt die ik nog op zolder liggen had. En dat ging zeer vlot zo! Een aanrader voor de minder handige kwekers zoals ik!

Zoals eerder vermeld zijn het twee keer Cree CXB3070 met een 100W ELG-100-C1400 driver en voor beide lampen een Alpine 11 plus voor de koeling. Ik heb de ledjes met koelpasta op de koeler geplakt en de ledhouders zitten vast met twee schroefjes waarvoor ik eerst een gaatje heb moeten boren. Ik had er niet het nodige werkmateriaal voor dus dat heb ik moeten lenen met wat smoesjes over de reden. Daarna ging het allemaal vrij vlot eigenlijk! Hoewel ik de helft van de tijd geen flauw idee had of ik goed bezig was en bij het testen een zware kortsluiting verwachtte, was alles meteen in orde. :icecream:

 

gallery_45400_19231_317268.jpg

 

gallery_45400_19231_4596084.jpg

 

De nieuwe lamp komt als geroepen! De mars hydro was blijkbaar dringend aan vervanging toe!

 

gallery_45400_19231_2679011.jpg

 

Ik had de driver voor mijn fans nodig voor de nieuwe lamp waardoor ik één circulatiefan moest wegdoen. Ik heb dan besloten om de twee arctic f12 silent fans te vervangen door een arctic F14 PWM PST CO en dat lijkt ook goed te gaan. :)

Om het armatuur op te hangen, hergebruik ik de kabels van de mars hydro. De lichtverdeling is nu véééél beter! De spiegelfolie bewijst nu ook z'n nut.

 

gallery_45400_19231_3948371.jpg

 

De sugar punch doet het goed! Ik heb ze gisteren naar bloei geschakeld. Dat was na 36 dagen groei. Aangezien ze nog lang moeten doorgroeien, wilde ik niet langer wachten. Ik geef ze nog steeds enkel water en soms wat bacto en waarschijnlijk blijft het daar ook bij. Less is more had ik ergens gelezen. :) Aan de rechterkant van het scrognet had het nog iets voller gemogen maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat goed komt.

 

gallery_45400_19231_264560.jpg

 

Oh en een dikke merci aan Wietefras voor alle hulp!

 

Groetjes,

Skittle

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...