Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Globetrotter

Hoe Geef Je Nou Water Op Cocos Het Best.

Recommended Posts

Beste Vrienden,

 

Ben bezig met mijn nieuwe hok te bouwen met Cob Led Armaturen. Dat gaat prima.

Nu ben ik aan het kijken naar een medium om op te kweken. Heb voorheen op aarde gekweekt, maar nu, na een stop van 3 jaar, wil ik het misschien op een nieuw medium proberen. Zat te denken aan Cocos omdat het licht en luchtig is.

 

Maar hoe geef je water met Coco's? In de ene topics lees ik dat je van boven moet geven, dan lees ik weer dan van onderen watergeven goed is. Heb gekeken naar een Deense Bodem of een druppelsysteem met timer.

 

Ik heb een ruimte van 3.50x0.70 cm. Toevallig heeft praxis lekbakken voor wasmachines van 70x70 cm, dus met 5 lekbakken naast elkaar is mijn ruimte van en prima lekbak voorzien. In die wasmachinelekbakken passen precies 9 x 11L potten wat natuurlijk ideaal is. Zie foto:

 

gallery_21392_19230_63116.jpg

 

Nu wil ik het allerliefst water, gewoon traditioneel met een spuit aangesloten aan een pomp in een tank ergens in de hoek, water geven. Heb vroeger druppelsystemen gehad, maar ben het gezeur met verstopte buisjes, kapotte sproeiers etc even zat. Ik kan overal prima bij (heb een looppad van 40cm langs die hele 3.5m) dus met de hand water geven is geen probleem. 45 potten werk je immers in enkele minuten af.

 

Als ik deze bakken vul met cocos, hoe kan ik het dan het beste water geven. Las ook dat coco's veel sneller opdroogt. Moet ik dan meerdere keren per dag water geven of is eenmaal per dag als ze midden in de bloei staan zat? Wie heeft hier ervaring mee?

 

Sta open voor allerlei tips...

 

Thanks!

 

PS:

 

Als coco's vaak bewatert moet worden. Zag het systeem blumat. Is dat niet een optie? Het meet toch de vochtigheid van het medium en druppelt niet teveel toch? Zo'n lekbak die ik heb moet dan toch voldoende zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zulke potten kan je het beste via de bovenkant bewateren in deze setting vermoed ik. Er is geen ruimte meer voor een vlakzuigpomp en erg hoog kan je ook niet vloeden. Mijn idee zou zijn: een grotere en diepere lekbak nemen en gaten boren onderin de potten zodat het water beter wordt opgenomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het werkt allemaal wel eb en vloed en met rayjets of een sproeilans

met vijverfolie en hout een eigen bak maken is nog beetje beste

mocht je deze bakken willen gebruiken dan zou ik van boven water geven

of dit met timer of langs is maakt weinig uit weet niet hoe goed je erbij kan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alleen vloed zou mijn keuze zijn

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf een bak bouwen en vloeden/ebben.

 

Moet ik wel even melden dat ik nooit op cocos heb gekweekt, en dat ook niet snel zie gebeuren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In deze situatie zou ik lekker 5/6L in die lek bak gooien, kwartiertje wachten en weg water... blijft het langer liggen volgende beurt minder.

Dit elke of om de dag doen afhankelijk hoe de dames zuipen, ff pot op tillen en je weet genoeg.

het kan wat wittig worden op de toplaag van je cocos (lijkt op kalk) dit is normaal.

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Zag het systeem blumat. Is dat niet een optie? Het meet toch de vochtigheid van het medium en druppelt niet teveel toch?"

 

Blumat meet niet echt.

Stel je voor hoe het aanvoelt om je vinger in droge aarde te steken of in modder.

Blumat gebruikt die zuigende werking van vochtige aarde.

Een met water gevulde keramieken kegel (volledig gevuld dus geen enkel luchtbelletje!) stuurt een soort ventieltje aan waardoor je druppelaar(s) in actie komen.

Of deze teveel druppelen? Dit ligt o.a. aan de setup en jouw afstelling van de nippels.

Wanneer goed afgesteld zal het druppelen dus tijdig stoppen.

Door een te straffe afstelling zullen er luchtbellen ontstaan in je kegel/sensor.

De aarde zal dan namelijk water gaan onttrekken aan de kegel.

Blumat op cocos heb ik niet gezien.

Of dit gaat werken mag je zelf invullen...

Geen aandelen in Blumat. Wel happy gebruiker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat cocos inert is pleur ik er compost bij,werkt veel chiller vind ik.

Ik geef altijd van boven water,en waardeer iedere run mijn eigen cocosaarde weer op met toevoegingen.

 

Blumat op cocos werkt prima maar alleen voor continue extra watergift tussendoor,je moet wel gewoon blijven gieten van bovenaf is mijn mening.

Mijn aarde receptje staat op mijn topic,kijk maar of je het wat vind.

 

Jah Bless!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou gewoon 1 plant weglaten per bak, kan je easypeasy n dikke half emmertje water in elke bak donderen en klaar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ook een optie is vloeden tot het water net niet over de lekbak loopt, dan een pot eruit nemen waar je een afwasteil onder plaatst. Dan zet je op die lege plaats een vlakzuigpomp en pompt het resterende water er uit. Daarna de pot weer terugzetten en klaar.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga gewoon denk ik vloeden dan en na een kwartiertje pomp ik het water in de lekbak weer terug de voedingstank in.

 

Een plant weghalen of eruit nemen zal volgens mij niet eens nodig zijn want je hebt ook pompen waarbij je een stukje tuinslang in de bak legt en andere stuk in de watertank en dan pompt ie die bak ook goed leeg met die tuinslang die makkelijk tussen de potten past.

 

Hoevaak zal ik dit moeten doen als ik op cocos ga kweken. 2x pd, elke dag of om de dag, in de volle bloei?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om de dag of twee, gewoon even voelen hoe zwaar de potten zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb goede resultaten met

 

één dag voeding (Canna coco)

één dag alleen water op Ph 5.8

één dag helemaal niks.

 

In ieder geval nooit met natte voetjes laten slapen maar dat wist je waarschijnlijk al...

 

Liever iets te droog dan iets te nat.

 

V

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...