Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Skittle

Bladproblemen

Recommended Posts

Hallo iedereen,

 

Sorry dat ik geen nieuw blog meer geopend heb. Ik heb het zeer druk gehad maar ga proberen om bij mijn volgende kweek wel weer een blog te openen.

Ik ben heb momenteel Purple Bud Feminised in mijn kastje zitten. Deze gingen best goed totdat eentje kuren begon te krijgen.

Ze kregen allebei dezelfde verzorging op Sannie z'n manier met buffertabs, perfect start, bacto en mycorrhiza. De bodem is plagron light mix en ze hebben 300W LED boven hun hoofdjes. Ik heb ze drie keer getopt en gebruik een scrog. Ook heb ik ze één keer gediefd twee dagen voordat ik naar 12/12 schakelde. Zoals altijd gaf ik ze 1ml/l BAC bloeivoeding vanaf week 3 12/12, dat bleek tot nu toe meer dan voldoende te zijn. Nu merkte ik een week geleden dat de linker plant veel lichter was van kleur dan de rechter. Daarom besliste ik maar om deze linkse 2ml/l bloeivoeding te geven. De rechtse bleef bij hetzelfde. Nu zijn we in week 5 bloei en het is helemaal niet verbeterd. De bladeren kleuren geel en de topvorming gaat trager dan bij de rechtse plant. Ik had al wat opgezocht en kwam op stikstof tekort uit. Daarom heb ik deze nog een half buffertabje gegeven omdat ik las dat daar stikstof in zit. Het is echter alleen nog maar verergerd... Wat raden jullie me aan? Nog meer voeding geven? Of heb ik het helemaal aan het verkeerde eind? Waar kan ik mijn teergeliefde plantje een plezier mee doen? :innocent:

 

gallery_45400_19207_3098036.jpg

 

Dit is de rechtste die het wel goed doet:

gallery_45400_19207_394987.jpg

 

En dit is de linkse met probleempjes:

gallery_45400_19207_2322344.jpg

 

gallery_45400_19207_1259846.jpg

 

Alvast enorm hard bedankt zoals altijd!

Groetjes,

Skittle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stikstof voeden in de bloei remt af. Verbruik uit opslag is een natuurlijk proces, beginnende halverwege de bloei, en je hebt nog 4 weken te gaan.

Zit ook te denken aan Kalium.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tekort door teveel?

 

Koop een Fertometer en kweek droog. (Op een enkele soort uit Panama of Vietnam heeft wiet de pest aan natte poten)

 

Hou de bodem EC laag, want anders beperk je de opname mogelijkheid van de wortel.

Immers, als de EC in de bodem gelijk of hoger is dan in de wortel cellen stagneert de osmotische werking.

 

Teveel creëert dus tekorten.

 

ook even de PH van je bodem checken

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok bedankt voor de tips alvast!

Een ph en ec meter heb ik niet maar ik zal ervoor kijken.

 

Kalium zou ook een optie kunnen zijn! Maar dat zou ook in de bloeivoeding moeten zitten dus hopelijk kan ik het daarmee oplossen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vond dit interessant stukje info aangezien ik denk dat ik een dame heb staan die er ook last van heeft..

 

Een kaliumtekort is vooral zeldzaam bij een hydroponisch systeem, maar bij het telen in aarde of een groeimedium komt het wat vaker voor. Een kaliumtekort doet zich vaak voor wanneer je gekozen medium teveel stikstof of calcium bevat. Als je voeding meerdere voedingstoffen bevat, kan het moeilijk zijn om dit tekort op te lossen. Het is daarom verstandig om een kaliumtekort te verhelpen door het gehalte stikstof en calcium te verminderen en als het probleem blijft aanhouden een voedingssupplement met uitsluitend kalium te gebruiken. Het kan ook helpen om de pH-waarde te controleren en je planten te spoelen met een voedingsoplossing op halve sterkte.

Deficiencies-3-3.png Bladeren met een kaliumtekort

In de beginfase van een kaliumtekort beginnen de randen van de onderste, buitenste bladeren naar lichtgeel te verkleuren, terwijl de nerven groen blijven. Het uiteinde en de randen van de bladeren worden droog en bruin en beginnen omhoog of omlaag te krullen. Wanneer het tekort toeneemt, krijgen de bladeren overal bruine, necrotische vlekken en de randen beginnen er droog en verdord uit te zien. Nieuwe bladeren zijn verwrongen en misvormd en oudere bladeren beginnen af te vallen. De plant kan er ook uitgerekt uitzien, waarbij de internodes ver van elkaar verwijderd zijn, en in de bloeifase neemt het gewicht van de toppen niet zo snel toe als normaal.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb zelf zojuist een LED kweek afgerond op Sanies way , net als jou dus .

Bij mij hebben ze niets aan voeding gehad , dus kijk uit met voeding geven

De tabs voorkomen juist oa. het kalium tekort of andere tekorten .

 

Herken jou probleem van eerdere LED kweek van mezelf , vrees dat je ofte droog of te at kweek , waardoor blokkades ontstaan .

Denk te droog , een tensiometer kan hier bij helpen .

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de tips!

 

Ik heb een fertometer, een vochtmeter en een ph-meter besteld, een serieus investeringtje dus! Heb ze nu 3 ml/l bloeivoeding gegeven. Als het nog verergert, geef ik enkel nog water. Hopelijk komen de metertjes op tijd aan, want meten is weten. :)

Ik heb ook een busje BioQuant Bio Kalium AFF besteld. Misschien kan dat ook helpen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk te droog , een tensiometer kan hier bij helpen .

 

Goed gezien.

Het ziet er niet naar uit dat die smartpot goed bewaterd wordt, smartpotten verdampen ook meer vocht.

 

Hier drinkt 1 plant onder LED in een plastic 11ltr pot elke dag minimaal 750ml (ik til pot op).

 

Ik zou ipv losse componenten 1 of 2 buffertabs ff met een hamer bewerken in een doek en dan op de toplaag strooien en dit inwateren met iedere keer dat je water geeft.

Zo kan je niet teveel van 'iets' gaan geven wat een balans verstoord, een smak extra K bij te droog (te nat trouwens ook) doet meer kwaad dan goed :spliff:

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nogmaals bedankt!

 

@lostchild: Ik heb het gevoel dat de mijne maximaal een halve liter per dag aankan. Anders staat ie te nat, naar mijn gevoel. De tensiometer is in aantocht. :) Ik had al een half buffertabje gegeven op de manier die je daar aangeeft en heb dan nog een helft gegeven.

 

Ik heb sindsdien ook enkel nog water gegeven.

Het vergelen van de bladeren is nu min of meer stabiel. Twee blaadjes beginnen wat bruine vlekjes te tonen, die wijzen op kalium tekort.

De fertometer is toegekomen en heb 'm net gebruikt. Het is eigenlijk zeer simpel, er zitten drie lampjes op. Geel licht wil zeggen bijmesten, groen zegt dat de bemesting goed is en rood zegt dat ik niet mag bijmesten.

De rechterplant die het goed doet gaf groen licht. De linkse met de gele bladeren rood. Ok, ik ben alvast blij dat ik dat met zekerheid weet!

Het flesje kalium is ook toegekomen maar aangezien ze overbemest is, ga ik dat voorlopig niet gebruiken. We houden het bij water!

Share this post


Link to post
Share on other sites

links ziet er toch gewoon beter uit?

 

 

Hoe werkt de Fertometer?

De meter werkt op basis van elektrolyse en wordt in vaktermen ook wel een EC-meter genoemd (Electrical Conductivity).

 

In feite doet de Fertometer hetzelfde als een plant. Net als de wortels van een plant neemt de Fertometer tijdens de meting voedingsstoffen op. Uit de hoeveelheid opgenomen stoffen wordt afgeleid hoeveel voeding er in de grond zit. Deze opneembare voedingsstoffen heten ionen. Ze bestaan voornamelijk uit stikstof, de belangrijkste voedingsstof voor planten tijdens het groeiseizoen. Alle ionen worden in de meting betrokken, zodat er een goed beeld ontstaat van de bemestingstoestand in de pot. Uit de meting kan echter niet worden opgemaakt of een plant bijvoorbeeld kalium of magnesium nodig heeft.

Een EC-meter meet een elektrische stroom en interpreteert deze. Die interpretatie wordt vervolgens zichtbaar gemaakt. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan door middel van een wijzer op een lineaire schaal of met getallen op een LCD display. In het geval van de Fertometer is bewust gekozen voor een duidelijke en vereenvoudigde weergave van het meetresultaat met behulp van drie lampjes

dus als de waterhuishouding niet goed is, werkt die ook niet goed? Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

De linkerplant is wat groter en heeft gelijkere toppen. Maar de toppen van de rechterplant staan verder in ontwikkeling en haar bladeren zien er ook veel beter uit.

De handleiding zei dat je een half uur voor de meting water moest geven. Dat heb ik gedaan dus ik denk dat de meting wel betrouwbaar is, toch?

Of is een halve liter per dag zo weinig dan? Het is daar ook niet zo warm als tijdens de zomer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zelf hou ik me lampje in het groen en geef afentoe een dosis water zonder voeding. ik ga nu wel de voeding verlagen om een rood lampje te voorkomen

 

dit berichtje kreeg ik over de ferto meter van een wietkweker die ook in de legale kassen werkt

 

 

de ferto meter moet je idd gebruiken vlak na het water geven.

De oranje led gaat branden als de hoeveelheid stroomgeleiding minder dan ongeveer 0.5 mS/cm is. Dat is dus een EC van 0.5 of minder

De groene led gaat branden als de EC tussen de 0.5 mS/cm en 1.2 mS/cm. Dus als je EC tussen 0.5 en 1.2 ligt, brandt het lampje groen.

De rode led gaat branden als de EC van je aarde boven de 1.2 milli-Siemens per centimeter ligt.

 

Ik kweek met een lage EC, dan kan de plant het meeste opnemen.

Voeding geef ik pas als de gele LED gaat branden.

Rood is alleen voor een enkele veelvraat zoals Santa Maria.

 

Ongeveer op 2/3 van de bloei zal de plant ineens veel minder voeding opnemen, pas dus op dat de meter niet ineens op rood staat.

 

Bij extreem hard water (>0,6-0,8) zou je 50/50 regenwater bij kunnen mengen. (dit doe ik met osmose water)

Bij extreem zacht water zou er iets magnesium en calcium bij moeten.

Edited by MisterX
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even ter vergelijking: ik geef 1,5 liter op 1 plant onder 110 watt. Om de dag. Dit is gewoon op gevoel. Vinger in de aarde. Droog genoeg? Water.

Het is jammer van het uiterlijk van je plant, maar de toppen lijken er niet onder te lijden. Jammer trouwens dat je geen blogje hebt gezet, want ziet er leuk uit om te volgen. Hoe schat je je kweek in in vergelijking met de vorige ronde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oei die van mij drinken echt wel veel minder. Ik geef ook water op het gevoel. Door het bladprobleem denk ik niet dat deze kweek even succesvol gaat worden als de vorige. Maar zo iets is altijd moeilijk in te schatten natuurlijk. Het zijn veel slankere toppen dan bij de vorige kweek maar ik heb ze ook wel meer getopt. Ze hadden ook nog iets groter mogen zijn.

Is dit jouw lamp, Jaymaestro? Ik vraag me af of die niet beter zou zijn dan mijn Mars Hydro LED. Die geeft wel veel licht maar de verdeling is zeer slecht waardoor ik niet goed in de breedte kan gaan. De toppen aan de zijkant krijgen nu ook veel minder licht dan de andere. Ik zie dat jij dat probleem niet hebt. Zou ik met die 110W Tneon meer succes hebben dan met mijn 300W LED, denk je?

 

Ik heb er inderdaad wel spijt van dat ik geen blogje gestart ben met deze kweek. Volgende ronde doe ik dat sowieso wel weer! Ik heb de sugar punch besteld. Ik weet dat deze enorm groeit maar ik wil de uitdaging wel aangaan! En ik zou heel graag eens een sativa hebben om te roken. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sugar punch?

Woowwww je kiest ze dan idd wel uit... das wel n zeer explosieve sativa lady... niet de makkelijkste, maar schijnbaar ook errug lekker.

Verslagje is wel aan te raden, soortje heeft ook hier op t forum aardig wat fans volgens mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey SKittle, ik heb inderdaad een Tneon van Secret Jardin. Wel een oudere versie trouwens. Is 110 watt maar schijnt maar een watt of 90 uit de muur te trekken. Ze hebben ook Tled tegenwoordig. Wellicht is dat een optie? De allerbeste optie is natuurlijk een cob led in elkaar knutselen, maar wordt lastig als je beperkte hoogte hebt. Ik ga trouwens binnen nu en zes maanden een nieuwe kast bouwen: 2 kamers met cob leds. De Tneon wordt dan overbodig...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ff kleine aanvulling op bovenstaand: Ik heb die 2x55 tneon van SJ ook, en trekt bij mij exact 110w uit de muur. (Gemeten)

 

Ik heb n klein 100w cob led voorgroeiarmatuurtje gemaakt, met wat kleiner model cobjes, en dat werkt juist heel goed bij beperkte hoogte omdat t veel minder warmte produceert als n tneon, en veel meer licht geeft.

Planten ontwikkelen zich ook veel mooier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb n klein 100w cob led voorgroeiarmatuurtje gemaakt, met wat kleiner model cobjes, en dat werkt juist heel goed bij beperkte hoogte omdat t veel minder warmte produceert als n tneon, en veel meer licht geeft.

Planten ontwikkelen zich ook veel mooier.

 

Welke cob'jes heb je daar voor gebruikt scirocco, en welke driver?

En wat waren de kosten ongeveer van het armatuurtje?

 

En fijne dagen :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

sugar punch! wilde ik ook zetten maar leek mij niet geschikt, zon powerhouse als eerste keuze in een microkastje :icecream:

 

geef een halve liter per plant ongeveer, soms niets soms meer, soms beetje regen, soms beetje thee, met koekjes met veel suiker :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu het oogstmoment dichtbij komt, zijn de bladeren van de linkerplant ondanks het stoppen met voeding verder achteruit gegaan. De rechterplant toont wel geen problemen.

Nu ik alle meetapparatuur heb, ben ik er nog eens mee aan de slag gegaan.

De fertometer geeft nu groen licht bij de linkerplant (oef! wel net te laat) en geel bij rechts. Uiteraard geef ik ze nog steeds geen voeding want ik ga ze binnenkort oogsten.

Het tweede metertje steek je net zoals de fertometer in de grond en deze meet de temperatuur, de zuurtegraad, de lichtintensiteit en de vochtigheid. Het meeste zonder precieze cijfers maar het geeft een idee.

Net nadat het licht aanschoot en ik water gaf was de

ruimtetemperatuur 17°C

bodemtemperatuur 16°C

BodempH 5,5 links en 6,0 rechts

(Vocht: wet+ en soms dry+, ik ga deze niet vertrouwen en het verder op het gevoel doen)

 

Ik ben me bewust van de te lage temperatuur. Die is niet ideaal. Nu weet ik wel dat die ruimte ’s nachts met de lamp een paar graden warmer wordt. Maar ’s nachts is het dus iets te koud. De rechterplant lijkt er wel geen last van te hebben.

De rest zit goed, lijkt me.

 

Zoals gezegd meet het metertje ook licht en die bevestigt mijn gevoel dat de lamp niet genoeg in de breedte schijnt. Enkel recht onder de lamp meet ik high en high+, een beetje opzij en ik meet al low.

 

Ik ben me alvast aan het inlezen in de COB technologie en hoop daarmee voor verbetering te kunnen zorgen. Het zal wel nog niet voor direct zijn. Ik wil me eerst goed inlezen en wat sparen. :P Eventuele evolutie zal ik zeker op het forum plaatsen.

 

Zoals je kan zien, had de plant wat groter gemogen. Ik wist dat het een compacte plant was maar had niet gedacht dat ie zo klein zou blijven. Tenslotte heeft de purple bud nog 25% sativa genetica. Een grote aanrader voor de mensen met een piepklein kweekoppervlak!

 

gallery_45400_19207_2215563.jpg

 

gallery_45400_19207_1224517.jpg

 

gallery_45400_19207_1787510.jpg

 

Linkerplant

gallery_45400_19207_245410.jpg

 

Rechterplant

gallery_45400_19207_427504.jpg

 

gallery_45400_19207_339764.jpg

 

Waarschijnlijk oogst ik ze begin volgende week. Kwestie van het nieuwe jaar goed in te gaan!

 

Om de sugar punch klein te houden, dacht ik om eerst wat minder aarde in de smart pots te doen. Dan kan ik ze daarna nog aanvullen en win ik toch al wat hoogte. Of is dat aanvullen dan totaal nutteloos? Ik zou ze mainlinen tot elk 4 toppen. Na het mainlinen zou ik naar bloei schakelen en zo de 8 toppen verdelen over het scrognet. Als het nodig is, heb ik daarna nog ruimte om te knakken en buigen. Ik wil het wel proberen! Een verslagje volgt sowieso.

 

Groetjes,

Skittle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom volgende ronde niet 1 plant en die scroggen?

Toppen en andere dingen zoals mainlinen zal ik niet snel doen onder LED, de groeisnelheid en het herstellen vd plant onder LED duurt een stuk langer is mijn ervaring hier en je profiteert er niet echt meer van zonder veel extra tijd kwijt te zijn aan voorgroeien.

 

Mijn net afgeronde kweekje in de DR60 met 1 plant en Mars Hydro 240W was het best te doen met de spreiding van het licht maar als ik de lamp te laag hing was dat wel weg. Aan de randen vh netje waren de topjes hier net zo dik als in het midden.

Benieuwd wat opbrengst zal zijn want ik heb amper bijgevoedt nadat ik 4 tabs in de pot had gedrukt bij poten.

Was fun en voor herhaling vatbaar, stel je voor wat mogelijk zou zijn als ales beter :icecream:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey lostchild, snap niet helemaal wat je bedoeld hierboven; 1 plant zal toch veel langer moeten voorgroeien dan 2 of 3 om een beetje vol te krijgen. En hoe wil je een beetje goed vol krijgen zonder toppen of fimmen? Gewoon de maincola plat blijven binden?

 

@skittle: je heb echt veel ruimte over joh! Wellicht toch langer voorgroeien? Ik ben nooit zo bang voor die strek. Gewoon knakken en binden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Knakken en af en toe een weef tot je er bij neer valt met 1 plant.

Eenmaal die ene plant door heeft dat ze de ruimte heeft is een netje hier zo vol, met meerdere planten onder 1 net is het meer wegknippen dan wat anders op de ruimte die een DR60 mij biedt.

 

Met niet toppen en mainlinen bedoel ik meer dat je zo min mogelijk materiaal vd plant af haalt anders stagneert de groei behoorlijk is mijn ervaring hier.

 

Benieuwd wat opbrengst zal zijn want ik heb amper bijgevoedt nadat ik 4 tabs in de pot had gedrukt bij poten.

 

0.6gr/w niet slecht hoor voor een 'ondervoedt' plantje :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je vanaf dag 1 de plant compleet plat traint, niet hoger dan 3cm, dan kun je daar prima 1 ruimte mee vullen, gewoon blijven platdrukken en naar buiten duwen, je zal dan weinig auxine over houden om de hoogte in te kunnen

Share this post


Link to post
Share on other sites

De purple bud is droog! De linkerplant bracht 24,3g op en de rechter 25,5. Samen ronden we het af op 50g :likken: Kan ik nog mee leven haha! Maar de sugar punch moet meer worden! De linkerplant had vrij veel fluff en was over het algemeen iets luchtiger, volgende keer iets meer dieven en minder voeding dus!

 

gallery_45400_19207_1226656.jpg

 

Linkerplant

gallery_45400_19207_55781.jpg

 

Rechterplant, beetje afgebleekt

gallery_45400_19207_4606201.jpg

 

De sugar punch kunnen jullie hier volgen!

Bedankt voor de tips & tricks!

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...