Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Freakofreak

Beginnende Kweker Vraag M.b.t. Het Meten Van Ph En Ec.

Recommended Posts

Beste kwekers,

 

Als beginnend kweker op aanraden van de lokale growshop ben ik begonnen met kweken op aarde. Men rade mij aan om Compo Sana te gebruiken. (zie foto)

 

b_3311.png

Waar ik nu tegen aanloop is dat wanneer ik de PH en EC meet van het drain water de PH 4.7 is en de EC 4.2. Het water wat ik geef heeft (nog) geen enkele voeding mee gekregen. De PH van het water wat ik geef is 7.0. Is dit normaal of doe ik iets helemaal verkeerd?

 

De planten zien er eigenlijk best goed uit voor zover ik dat met mijn beginners oog kan vaststellen.

 

Ik kijk uit naar jullie antwoord(en).

 

Alvast bedankt,

FreakOfreak

Edited by Freakofreak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drainwater op aarde? Dan doe je iets niet goed volgens mij.

Als ik de beschrijving van dat spul zo lees zou je alleen water hoeven te geven?

Waarom dan uberhaupt iets meten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Scirocco,

 

Allereerst bedankt voor je antwoord.

 

Drainwater op aarde? Dan doe je iets niet goed volgens mij.

Ik heb begrepen dat bij het overpotten van de jonge plantjes er heel wat water bij moest komen kijken. Het water wat uiteindelijk doorsijpelde heb ik met de PH tester en de EC tester gemeten en kreeg de eerder genoemde waarden.

 

Waarom dan uberhaupt iets meten?

Meten is weten, kom ik op de diverse forums tegen. Het PH schijnt een zeer precair zaakje te zijn voor je planten en vandaar mijn "lichte schrik reactie", welke in mijn optiek nog steeds terecht is omdat je antwoord geen of slechts deels antwoord geeft op mijn initiële vragen.

 

Een antwoord had bv. kunnen zijn: Dit had de growshop je nooit mogen adviseren en verkopen of Dat kan geen kwaad / zijn vrij normale waarden als je op aarde kweekt etc.

 

Maar goed ik heb er in ieder geval uit kunnen halen dat ik iets niet goed doe wat is nog niet geheel duidelijk! Wat ik ook niet begrijp is hoe ik er dan achter moet komen of er (nog) voldoende voedingstoffen in de aarde zitten en of het PH nou goed is of niet, als het niet nodig is om te meten?

Waarschijnlijk heb ik ook op de diversen forums de "handleiding" gemist over hoe het er nou exact aan toe gaat wanneer er op aarde wordt gekweekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat voor aarde gebruik je? Lightmix of voorbemest? Als het om hele jonge plantjes gaat, dan geen voeding toevoegen. Alleen wat wortelstim.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Drrr,

 

Jij ook bedankt voor je antwoord.

Plantjes zijn nu zo'n 10 a 15 cm hoog en doen het goed, denk ik. Mooi groen en worden ook steeds voller.

M.b.t. de aarde die ik gebruik dat is Compo Sana (zie mijn start post) Ik denk dat het voorbemeste aarde is. Nogmaals, ik heb er (nog) geen verstand van daarom heb ik een afbeelding van de zakken aarde welke ik heb gebruikt bij de post geplaatst.

 

Maar is de voeding in die aarde dan voldoende voor de gehele cyclus? Of moet je door meten op de een of andere manier concluderen dat het tijd gaat worden om voeding te gaan bij geven?

Die PH waarde is toch wel een zorg nu ben ik er bij toeval achter gekomen dat die zo laag is, maar houd dat in dat ik het water wat ik geef de PH moet gaan verhogen om in de potten een PH te verkrijgen die tussen de 5,5 3n 6,5 ligt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De voeding in je aarde als je voorbemeste aarde gebruikt is genoeg voor 3 a 4 weken groei, daarna moet je bij gaan voeden is mijn ervaring. Je plantjes geven dat vanzelf aan. Ik gebruik voorbemeste aarde van de Intratuin (nee, geen bewuste keuze maar gewoon makkelijk te krijgen) en hoewel ze aangeven dat er voor 6 maanden voeding in zit geldt dat niet voor deze plantjes. Het zijn grootverbruikers en dus is het verstandig op den duur bij te gaan voeden.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog nooit deze aarde in de GS gezien. En veel mensen denken idd dat onze kruiden 'groot verbruikers zijn'. Een tomaten plant bijv. zit normaal in de bloei fase op een EC van 2.8/3.5 ( ff een leuk feitje :nerd )

 

Beter ondervoeden en corrigeren dan overvoeden en achter de feiten aan blijven lopen.

 

Wat ik zou doen, zoals CaveDave heeft gezegd gewoon eerste periode (2/3 wkn) kraanwater met wortelstim geven en wanneer je merkt dat je bladeren beginnen te verkleuren naar een lichter groen, of tekorten tonen e.d. beginnen met voeden. Wat ook kan helpen, is als je wat gaat checken over het soortje wat je hebt liggen en wat meestal het eet en drink gedrag daarvan is. En dat als richtlijn gebruiken niet als regel. Zelf een keer amneesjes gehad die ik tot 1.6 kon voeden en bij een andere levering kreeg ik al verbrande puntjes bij 1.3. Kijk naar het blad en maak er eventueel een foto van dagelijks of om de dag (MET LICHT UIT!!) want snap ook wel dat je als beginner elk uur ernaar staat te kijken of het goed gaat en dan zie je de veranderingen ook niet echt.

 

suc6 :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meten = weten als je hydro kweekt ja.

 

Op die aarde die jij hebt ga je voeding bij geven als planten dit aangeven en met ons wonderschone water uit de kraan (ph iets van 7-7.5) is 'ph regelen' een aanslag op je kalkbuffer in de pot, beter vroeg laten dan laat starten :search:

KISS rules!

 

Meters gebruik je bij een aarde kweek alleen om je MINERALE voedingswater op ph/ec te zetten of als je ph rond de 8 zit en je wel aan moet zuren en vd rest kunnen die meters lekker de kast in, stof happen :whistle:

 

Ga je drain lopen meten en denken daar iets uit te concluderen dan heb je ergens iets niet goed opgepikt, het is nl. zonder grondprobe niet te meten op aarde.

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat lostchild zegt heb ik ook ervaren. Teveel meten verkeerde conclusies. Ellende. Doe nu alleen water af zuren. laat de meters in de kast. Gaat een stuk beter. Die PH meter heb ik in het begin wel gebruikt bij het af zuren. Na 100x water geven weet je wel hoeveel PH- je nodig hebt zonder meter lol.

Share this post


Link to post
Share on other sites

organisch valt bijna niet te meten, zoals boven al is genoemd is dit voor minerale voeding bedoeld

deze potgrond is waarschijnlijk al aangemengd met bloedmeel beendermeel enzovoort dus wortelboost voldoet eerst

hierna kan je gewoon je schema gaan volgende na 3 week, ik weet niet of deze ook organisch is of mineraal hangt van je voeding af

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was wat voorzichtig met mijn uitlatingen over die drain, omdat ik de bewuste aarde niet ken.. maar op gewone aarde is drain eigenlijk n absolute no-no.

Als je drain hebt op aarde staan je planten VEEL te nat.

Een product dat ik nog nooit in mn handen gehad heb ga ik ook geen negatief oordeel over geven, want t zou best wel kunnen werken, had er nog nooit van gehoord.

 

Ik had ff gegoogled, en er zit allerlei slow-release gecoate mestkorrels in, dus ik durf niet met zekerheid te zeggen hoe dit gaat uitpakken.

Er zou voor 6 maanden voeding in moeten zitten... maar of dat genoeg is voor 1 ronde met wietplanten... geen idee.

Weet ook niet of je zou moeten afzuren, ik denk van niet omdat daar ook niks over beschreven staat op de site.

Kans is aanwezig dat je met afzuren meer schade aanricht als je goed doet, zeker als jij maar ph 7 uit de kraan krijgt. (Ik moet t doen met ph 8+ vloeibaar beton hierzo)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo dat zijn de antwoorden waar ik behoefte aan had, hiervoor wil ik jullie allemaal dan ook enorm bedanken!

 

Ik had aardig wat gelezen voordat ik eraan wilde beginnen en had een heel plan op papier staan waar het medium Plagron Light Mix had moeten zijn. Maar zoals ik al melde in de start post werd me dat als beginnende kweker afgeraden en de bewuste potgrond aangeraden. Ik ging er dan ook vanuit dat het beter zou zijn om naar ervaren mensen te luisteren. Wat waarschijnlijk nog steeds een goed uitgangspunt is en wil dus zeker niet zeggen dat de betreffende persoon uit de growshop een verkeerd advies heeft gegeven. Wat dan wel weer vreemd is dat men in de kwekers scene er nog nooit van heeft gehoord.

 

Het is wel zo dat ik nooit ergens ben tegengekomen dat wanneer er op aarde gekweekt wordt (in mijn gedachte was aarde allemaal hetzelfde qua samenstelling) men dus letterlijk niets hoeft te doen qua meting, waarschijnlijk heb ik dan toch allemaal info gelezen over kweken op andere mediums ofzo!

 

In ieder geval weet ik jullie nu te vinden wanneer ik nog iets wil weten :-)

Waar ik voor nu dan nog wel nieuwsgierig naar ben is waar jullie je eerste kweek op hebben gedaan en wat dan jullie motivatie is geweest om over te stappen naar het medium waarop jullie nu kweken?

 

Nogmaals bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mij wel bekend die grond, is er 1 met perliet waardoor ik het niet genomen heb vd mamma's.

Qua voeding gelijk aan een special mix, dat je een light mix en vol sturen als beginner bij een GS die weet waar ze het over hebben afgeraden wordt is alleen

maar goed, draai 1st maar eens wat KISS rondjes.

 

Op aarde kun je wel met meters werken maar dat kun je beter pas gaan doen als kweken met 2 vingers in de neus je goed af gaat :withstupid:

 

1e keer aarde, was niets anders in die tijd in de GS op hydro voor grote setups na.

In de loop der tijd elk medium wel geprobeerd, kokos is ook erg leuk om te doen en daar komen meters wel meer van pas maar zit je ook meteen met minerale voeding en moet je wel weten wat ec .. en ph .. met je dames uit haalt.

 

Nu steenwol omdat ik niet met de aarde kan/wil slepen al doe ik soms nog wel een rondje op aarde als ik het mezelf heel makkelijk wil maken

met als gevolg veel getier en gevloek na de oogst ivm dat gesleep :whistle:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aarde moet je niet slepen LC lol, aarde moet je opwaarderen. Dan kun je makkelijk 1/2 jaar met je aarde doen.

 

Steeds meer mensen stappen over op GK mix en zuren nooit meer af, gemak dient de mens en je krijgt er ook gewoon dikke toppen van en het smaakt uitzonderlijk goed. Een win/win/win situatie, het is alleen leren dat je nu meer op voorraad geeft dan op maat.

 

Pg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is wel zo dat ik nooit ergens ben tegengekomen dat wanneer er op aarde gekweekt wordt (in mijn gedachte was aarde allemaal hetzelfde qua samenstelling) men dus letterlijk niets hoeft te doen qua meting, waarschijnlijk heb ik dan toch allemaal info gelezen over kweken op andere mediums ofzo!

 

 

Beter lezen vriend.

Er wordt je verteld, dat je op aarde beslist niet altijd hoeft te meten.

Ik doe bio kweek op aarde en meet NIKS.

Als je MINERAAL voed. dat zul je wel moeten meten.

 

En een drain op aarde bestaat niet.

Tenzij je ze aan het verzuipen bent.

 

Steeds meer mensen stappen over op GK mix en zuren nooit meer af,

 

Ik heb gekozen voor BioTabs.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier nog n overtuigd aarde kwekert... begonnen op lightmix, sinds dit jaar over op bovengenoemde GuanoKalong (GK) aarde tot volle tevredenheid.

 

In mn lightmixtijd deed ik ook nog vanalles meten, mineraal voeden en afzuren enzo, blij dat ik daar vanaf ben.

Nu is t af en toe n scheutje (kuch.. schiet nogal eens uit.. plonsje is n beter woord) voeding bij t water gooien tijdens de bloeifase en verder nixxxxxxxxxxx....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aarde opwaarderen, ik heb de bloed en beendermeel nog staan :jump:

Na de oogst... 1/4 toplaag weg en uit de pot halen vd rest, husselen en weer in de pot tov droge steenwol in een vuilniszak en in de kliko met een nekhernia, wat zal er winnen (nog ff los van ongedierte en dan, opwaarderen of toch maar vervangen..).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allemaal weer bedankt voor de antwoorden en reacties. Heel erg leuk om zo de ervaringen van een ieder te lezen.

 

Beter lezen vriend.

Geloof me als ik zeg dat ik heb zitten lezen dat ik al aardig wat pagina's/websites en tijd heb geïnvesteerd in informatie vergaren. Er zit natuurlijk, wanneer men opzoek is naar bepaalde informatie, altijd een onbewust verwachtingspatroon vast ten opzichte van wat men denkt te vinden. En mijn vraag kwam naar voren nadat ik al was gestart op aarde.

 

Uiteraard heb ik alle adviezen nu ter harte genomen en mijn meters opgeborgen. Ik weet wat de PH is van mijn kraanwater (7.0) en verwacht niet dat het zal fluctueren.

Zoals gezegd had ik nog geen voeding mee gegeven en alleen wat root stimulator door het water gemengd. Ik kwam alleen op het idee om te meten omdat ik de jonge planten, ook weer op advies, nat verpot heb. Het advies was om de aarde in de grotere potten zo nat te maken dat het bijna vloeibaar was. Dat water heb ik dus gemeten en "schrok" toen enigszins van de waarden. Maar dat is nu allemaal duidelijk. Goed of niet, het zeer nat verpotten heeft in ieder geval geen nadelige gevolgen gehad want de planten groeien als een tierelier.

 

Nog een simpel vraagje.

Kan het kwaad om de verlichting even een uurtje uit te zetten om wat aanpassingen aan de installatie te doen?

 

Eigenlijk schiet me nog een vraag te binnen terijl ik het allemaal nog eens door zit te lezen en dat is, wat is de motivatie om bio te kweken en wat houdt dat dan exact in. Ik heb er wel een idee bij, maar een aanname is vaak een slechte raadgever,

Edited by Freakofreak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kwam alleen op het idee om te meten omdat ik de jonge planten, ook weer op advies, nat verpot heb. Het advies was om de aarde in de grotere potten zo nat te maken dat het bijna vloeibaar was. Dat water heb ik dus gemeten en "schrok" toen enigszins van de waarden. Maar dat is nu allemaal duidelijk. Goed of niet, het zeer nat verpotten heeft in ieder geval geen nadelige gevolgen gehad want de planten groeien als een tierelier.

 

Ik zou op zoek gaan naar een andere adviseur in deze, je bent goed weggekomen met dat aanmaken van modder in je potten.

In ieder geval heb je flink je best gedaan om die prachtige luchtige aarde uit de zak te verkloten, sry vd boude opmerking maar dat advies laat nergens op.

Staat notabene op de zak (check maar) 10% totaal volume aarde bevochtigen met water, pot 11ltr komt neer op 1ltr, niet 3 om het modder te maken.

 

Check eens wat growverslagen van een bio aarde kweker en laat je oren wat minder hangen naar 'adviseurs' :whistle:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook een voorstander voor een landelijk keurmerk voor "adviseurs" want die glazen bol om te bepalen of een adviseur goed is of niet, geloof ik niet meer in :-)

 

Het volgen van kweekverslagen ben ik inmiddels mee begonnen (ook het doorlezen van oude kweekverslagen trouwens) Maar zoals ik al aan heb gegeven was ik al gestart en heb het gedaan zoals ik het heb gedaan. En ja ik heb misschien geluk gehad. Maar verplaatst je eens in mijn situatie als totale noob op het gebied van kweken? Hoe bepaal ik dan wat goed advies is en wat niet. Ook hiervoor komt het neer op zoveel mensen zoveel meningen.

 

Het wiet roken doe ik al zo'n jaar of 35 niet meer, niet omdat er tegen ben maar omdat ik het destijds niet prettig meer vond. Ik probeer het te kweken om medische redenen en geloof me als je in een soortgelijke situatie zit zul je begrijpen hoeveel haast ik eigenlijk heb, wat dus ook de reden was dat ik op gegeven moment heb besloten "gewoon" te gaan beginnen, dan maar met vallen en opstaan en vanuit de gedachte "niet geschoten is altijd mis!"

Edited by Freakofreak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook een voorstander voor een landelijk keurmerk voor "adviseurs" want die glazen bol om te bepalen of een adviseur goed is of niet, geloof ik niet meer in :-)

 

Een goede tip is niet af te gaan op een enkele advies of mening,

maar bevestiging zoeken van/in meerdere adviezen danwel meningen die gelijk luidend zijn.

En al zeker niet van die vele gastjes hier met een account van een p[aar maand en een 100 posts.

Klik bv op iemands profiel,

Dan zie je iemands reputatie punten, al zegt dat ook weer niet alles.

 

Ik probeer het te kweken om medische redenen en geloof me als je in een soortgelijke situatie zit zul je begrijpen hoeveel haast ik eigenlijk heb, wat dus ook de reden was dat ik op gegeven moment heb besloten "gewoon" te gaan beginnen, dan maar met vallen en opstaan en vanuit de gedachte "niet geschoten is altijd mis!"

 

Daar is op zich helemaal niks mis mee.

Maar als je echt haast hebt, dan zou je ook kunnen kopen.

Let daarbij dan wel op de concentratie en de bron van het aangebodene.

De prijs "kan" je daarbij afschrikken, maar bedenk daarbij, dat voor een goed product veel grondstoffen nodig zijn,

die (nu nog niet anders dan illegaal) geproduceerd worden.

 

Schot voor de boeg.

Hennep olie wordt je gegarandeerd mee opgelicht en het werkt ook nog eens niet,

omdat er geen THC in zit.

Hiermee begeef ik me op glad ijs, omdat ik er niet helemaal goed mee op de hoogte ben.

Maar voor zover ik het denk te weten, gaat het om een combinatie van CBD en THC.

En dan ook nog eens in een bepaalde verhouding,

Dan zijn er ook nog soorten wat beter bij de ene kwaal werkt en en een andere strain (soort, ras, ) bij een andere kwaal.

 

Maar ook hierover is veel te vinden op dit forum..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn idee is: meten is weten. Sinds ik me twee metertjes heb aangeschaft waren alle bladproblemen voorbij waar ik tegenaan liep. Biologisch kweken moet je liggen, het werken zonder meters beschouw ik als lezen zonder bril.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het werken zonder meters beschouw ik als lezen zonder bril.

 

Toen ik nog jonger was deed ik niet anders.. Nu gaat het echt niet meer zonder.... :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laten we het niet te gecompliceerd maken, zo makkelijk krijg je ze niet kapot!

Het ergste wat beinvloed kan raken zijn de opbrengst en de kwaliteit.

Ieder moet een manier vinden die voor hem of haar werkt. Meten, kijken, op gevoel. En natuurlijk gaat er wel eens iets fout, maakt niet uit, je hoeft het niet in 1 x perfect te hebben.

 

Wat betreft biologisch en lezen zonder bril.

Als je zorgt dat je bodemleven floreert, regelen deze flora de rest. Dwz geen minerale bestandsdelen in je aarde, veel zuurstof, en inzicht in de werking van kalk. Als je begint met schimmels (mycorrhiza ed) dan zorgen hun dat alleen de voordelige bacterien overleven, die op hun beurt... etc. Geen Ph en Ec meters nodig.

Als je een snelcursus "inzicht in biologisch kweken" wil, google dan op "True Living Organics", "Indigenous MicroOrganisms", "Korean Natural Farming".

 

Verder zijn er op alle forums wel secties waar bladproblemen besproken worden. Daar zou ik veel uithangen zodat je weet wat er - met name onder de grond - fout kan gaan. Als je gedetailleerd genoeg kijkt vertellen je planten je tijdig hoe het met ze gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voordeel van bio is dat bepaalde medische waardes in t eindproduct VEEL hoger uitvallen...

 

Hierbij baseer ik me oa op de praktijkervaringen van Rhino&San, die beide voor pijnbestrijding volledig afhankelijk zijn van cannabis.

Zodra er teveel onnatuurlijke voeding ed gebruikt is bij de kweek is t eindproduct voor hun waardeloos.. pijnstilling is dan niet of nauwelijks meer aanwezig.

 

Oude Rocker geeft ook n goeie opmerking over die combinaties van thc en cbd, bij veel aandoeningen is een medicijn dat beide bevat veel werkzamer. (Praktijkervaring, geen theorie of hearsay)

Ook is er idd een heel arsenaal aan verschillende planten beschikbaar, met ieder hun eigen specifieke werking/toepassing.

@NAW is veel kennis hierover aanwezig, bij specifieke vragen kan je Poldergrower of Rhino altijd ff een pm sturen..

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...