Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Xaim

Klauwblad

Recommended Posts

Beste medekwekers,

 

Dit is mijn eerste binnen kweek en zie nu duidelijk dat mijn sugar punch planten klauwbladeren krijgen.

 

Dit zijn de specs:

 

3x Sugar Punch en 3x Northen light. De NL heeft zo ver ik kan zien nergens last van.

 

Lamp staat sinds zaterdag 12/12.

Temperatuur 26 aan 18 uit.

400Watt lamp.

Biobizz light.

Voeding:Sannie's way.

200ml water per dag ondertussen soms een dag niet.

2 ventilatoren met lamp aan, 1 met lamp uit.

Aangezogen lucht is +/- 18graden.

 

Ik hoor graag wat de problemen zouden kunnen zijn.

 

Gr X.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Xiam

 

Ik worstel voor de 2de ronde op rij met hetzelfde probleem.

Laat het bij mij nu net de NL die serieuze klauwbladeren heeft. Dat terwijl de White Widow in hetzelfde hok er totaal geen last van heeft.

 

Hier op het forum zijn verschillende topics te vinden ivm dit probleem. Maar ook op andere websites is heel wat info neergeschreven. Alleen blijkt het niet eenvoudig de reden te achterhalen, zijn er meerdere factoren die aanleiding kunnen geven tot 'the claw'.

Verkeerde ph, verdampingsproblemen, tocht in je tent of hok, te veel of te weinig water, stikstofoverschot,

hok of tent niet volledig lichtdicht, ...

 

Het is dus zo dat ook ik niet direct de oorzaak kan achterhalen. Ook hier zijn alle parameters (mijn inziens) in orde. En toch moet er ergens iets niet juist zitten ...

 

Ik ben dus erg benieuwd of er deze keer nieuwe infomatie komt van medeforumers. Ik lees hier met je mee.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb jij fotoos

Waarschijnlijk teveel ( of te weinig ) water

 

Hai

 

hai, bedankt voor de reactie.

Ik zal kijken of het mij morgen lukt om een foto te plaatsen.

 

Ik heb er ook een tensiometer en die geeft aardig goed aan. Ik zelf denk dat het de enige fan kan zijn die in de donker periode aan staat,maar dat durf ik niet zeker te zeggen en of deze wel uit zou mogen? Deze heb ik namelijk aanstaan dat de verse aangezogen lucht goed in de tent verdeeld wordt in de donkere periode.

 

Beste Xiam

 

Ik worstel voor de 2de ronde op rij met hetzelfde probleem.

Laat het bij mij nu net de NL die serieuze klauwbladeren heeft. Dat terwijl de White Widow in hetzelfde hok er totaal geen last van heeft.

 

Hier op het forum zijn verschillende topics te vinden ivm dit probleem. Maar ook op andere websites is heel wat info neergeschreven. Alleen blijkt het niet eenvoudig de reden te achterhalen, zijn er meerdere factoren die aanleiding kunnen geven tot 'the claw'.

Verkeerde ph, verdampingsproblemen, tocht in je tent of hok, te veel of te weinig water, stikstofoverschot,

hok of tent niet volledig lichtdicht, ...

 

Het is dus zo dat ook ik niet direct de oorzaak kan achterhalen. Ook hier zijn alle parameters (mijn inziens) in orde. En toch moet er ergens iets niet juist zitten ...

 

Ik ben dus erg benieuwd of er deze keer nieuwe infomatie komt van medeforumers. Ik lees hier met je mee.

 

Thijs, ook jij bedankt voor de reactie.

 

Inderdaad er kan van alles mis mee zijn en dat is juist het probleem, het kan zo veel zijn dat ik het ook zo even niet weet en daarom iemand vraag die een professionele blik er op kan werpen. Wil morgen avond proberen de foto's er op te zetten.

 

Gr. X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zonder goede foto's is dit topic compleet kansloos...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er bij een aantal stekken ook last van in een wat koude omgeving met lage lv, ik heb nu een warmtemat geïnstalleerd en de bodem van de groeitent wat meer geisoleerd. De LV was ook wat aan de lage kant voor wat betreft stekken, door de warmte van onderen door de mat kruipt deze wel wat omhoog maar ik laat de afzuiging nu ieder uur een kwartiertje aanslaan. Ik moet nog zien hoe dit uit zal pakken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties.

Hier in ieder geval al 2 foto's met het licht aan van gisteren avond.

vanavond zou ik proberen ook een foto te maken zonder het HPS licht, maar wacht even tot de lamp bijna aan gaat.

 

gallery_20363_19197_320849.jpg

 

gallery_20363_19197_291404.jpg

 

 

 

Ik heb er bij een aantal stekken ook last van in een wat koude omgeving met lage lv, ik heb nu een warmtemat geïnstalleerd en de bodem van de groeitent wat meer geisoleerd. De LV was ook wat aan de lage kant voor wat betreft stekken, door de warmte van onderen door de mat kruipt deze wel wat omhoog maar ik laat de afzuiging nu ieder uur een kwartiertje aanslaan. Ik moet nog zien hoe dit uit zal pakken.

 

Pindarots123,

 

Is dat niet slecht voor de afzuiger als je hem elke keer aan en uit laat gaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is niet met daglicht want dat heb ik niet tot mijn beschikking, maar dit is onder normaal licht:

gallery_20363_19197_3122324.jpg

 

gallery_20363_19197_1660966.jpg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mmm, heb je iets om de temperatuur onderin de potten te meten? Misschien kou van de vloer ofzo?

Zie ook niet echt duidelijk wat er mis gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zien er wel een stuk beter uit als op de vorige foto's.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ze wat minder watergegeven, dus misschien toch te nat?

 

De vloer is het plafond van een ander, dus zou naar verhouding minder koud moeten zijn. Voor de volgende keer wil ik een warmte mat regelen om dat probleem uit te sluiten. Ik heb m'n thermometer staan op de grond naast de potten, die temperatuur zakt niet onder de 18 graden.

 

Gr. X

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet ze er verder niet slecht uit hoor

 

 

haal twee piepschuim platen en zet die onder je tent/vloer/pot

Edited by HUFFnPUFF
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal kijken wat ik kan verzinnen om de potten wat warmer te houden.

 

Hebben mensen hier wel eens op het forum een bak gemaakt met vierkante gaten zodat je daar de potten in kunt zetten en in deze bak eem verwarmingsmat. Zo ontsnapt de warmte eem stuk minder snel en zou de mat minder lang aan moeten staan.

 

Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel... Haha

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit is geen klauwblad, dan krijg je kano bladeren

lijkt meer op een verdampingsprobleempje door de gekartelde randen denk ik daar aan

ik zou de temperaturen even checken maar zien er verder goed uit toch

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pot warmt niet genoeg op daardoor hangen die bladeren zo, vd rest niet veel aan de hand.

Als potten niet op warmen geef je al snel te veel water/voeding en uit zich dat in slakropjes zoals ik het fenomeen noem wat ik op de foto's zie.

 

@fata

ook dit wordt klauwblad genoemd, kano bladeren is weer wat anders.

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit is geen klauwblad, dan krijg je kano bladeren

lijkt meer op een verdampingsprobleempje door de gekartelde randen denk ik daar aan

ik zou de temperaturen even checken maar zien er verder goed uit toch.

 

 

 

@fatamorgana, was mij zelf nog niet eens opgevallen, maar je hebt wel gelijk dat de bladrand zich wat meer gekarteld naar bovenlicht. En natuurlijk ook de klauwbladeren die overduidelijk te zien zijn. Het zou best de luchtvochtigheid kunnen zijn omdat deze schommelt tussen de 32% en 45%. En heel af en toe staat deze op 50-60, dus het zou kunnen dat het daar aan ligt.

 

 

Pot warmt niet genoeg op daardoor hangen die bladeren zo, vd rest niet veel aan de hand.

Als potten niet op warmen geef je al snel te veel water/voeding en uit zich dat in slakropjes zoals ik het fenomeen noem wat ik op de foto's zie.

 

@fata

ook dit wordt klauwblad genoemd, kano bladeren is weer wat anders.

 

@lostchild,

Ik zal proberen ook de worteltemperatuur hoger te krijgen, om zo de klauwbladeren te slim af te zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou ze iets minder water geven

en wat minder voeding geven met N erin.

kan ook een combinatie zijn van beide.

 

aan de diep groene kleur krijgen ze te veel Nitraat

maar kan ook hangen van de bladeren zijn doordat ze verzopen zijn

 

denk eerder te veel water. maar zou beide eens proberen voor een week

Edited by MisterX
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou ze iets minder water geven

en wat minder voeding geven met N erin.

kan ook een combinatie zijn van beide

 

aan de diep groene kleur krijgen ze te veel Nitraat

maar kan ook hangen van de bladeren zijn doordat ze verzopen zijn

 

denk eerder te veel water. maar zou beide eens proberen voor een week

 

Voeding krijgen ze nog niet, de enige voeding die ze krijgen is van de tabletten meer niet. En afgezuurd water van een ph van 6,2.

 

Te nat zou dan denk eerder kunnen. Zal is even rustig aan doen met het water. Kijken of dat helpt.

 

Gr.X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom zuur je aan tot 6.2 waar bodemleven de ph regelt icm de tabs?

Onnodig.

 

Te nat waar je 200ml op een 11ltr pot geeft en niet elke dag?

Til de potten eens op, wordt je stuk wijzer van denk ik ipv gissen.

 

Te droge pot, tabs die hotspots veroorzaken doen planten ook best klauwen als de wortels daarop stuiten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom zuur je aan tot 6.2 waar bodemleven de ph regelt icm de tabs?

Onnodig.

 

Te nat waar je 200ml op een 11ltr pot geeft en niet elke dag?

Til de potten eens op, wordt je stuk wijzer van denk ik ipv gissen.

 

Te droge pot, tabs die hotspots veroorzaken doen planten ook best klauwen als de wortels daarop stuiten.

 

Ja ik geef naar mijn idee goed water, ik til namelijk altijd de poten even op om te checken en heb nog een tensiometer. Maar aan de watergift ligt het niet, zie niks veranderen. Ze drinken nu zo 200ml per dag, dit is goed te zien op de tensiometer. Deze gaat van 80 naar 140 in 12 uur.

 

Beter om het water dan niet af te zuren? Ik weet dat het niet hoeft, maar voegd het dan ook niets toe? Anders geef ik gewoon kraanwater ph7/7,2.

 

Ik denk zelf wat je zelf ook al aangaf, dat de worteltemperatuur te laag is als de lamp uit is.

 

Heb gisteren ook een rouwvaren mug ontdekt, het was er wel maar 1 maar 1 is net te veel, dus heb meteen nematomen besteld voor de zekerheid.

 

Zou je voor de volgende keer geen buffertabletten geven maar gewoon bijvoeden wanneer nodig, om hotspots te voorkomen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kraanwater.

 

Je zegt dat het niet aan watergift ligt omdat je niks ziet en je tensio in 12u van 80-140 gaat.. wat eigenlijk dus alles zegt over hoe je het aan pakt ;)

 

Bestel die nematoden maar weer af, je moet je aarde zeiknat houden om die beessies een beetje hun werk te laten doen en dat is nu net waar canna niet zo van houdt, dagen lang te natte voetjes.

Beter van onder water geven via de schotel (krijg je mogelijk ook meer inzicht in hoeveel ze nou drinken) en de toplaag bedekken met metselzand om leggen eitjes en uitkomende larven vd varenrouwmug de nek om te draaien.

 

Een vangstrip in je tent helpt ook goed :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, dan ga ik vanaf nu gewoon kraanwater geven.

 

Naar mijn idee hou ik de watergifte best goed in de gaten want elke plant drinkt anders, maar ik zal ze wat droger laten trekken.

 

Het was er nog maar 1 maar laat ze gewoon komen, kunnen de kamer planten behandeld worden want daar komt dat kreng vandaan.

Ik heb die ene ook meteen geplet.

 

Ik zal het even goed in de gaten houden, mocht het een plaag worden ga ik echt actief actie ondernemen. Ik ga de planten nog minder water geven, kijken wat dat doet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat van 80-140 in 12u

dag telt 24u..

 

Mbt je water geven hoeveel water heb je de pot mee ingewaterd na vullen met aarde en zetten plant?

Ik doe 1 ltr water om de aarde goed te bevochtigen in de hele pot (heb dan geen drain) en geef pas weer (minimaal 750ml) water

als de pot hetzelfde gewicht heeft bij tillen als toen ik hem vulde met aarde uit de zak en nog niet bewaterde.

Wat meer dan 750ml als de pot een stuk lichter is, ze zuipen in bepaalde periodes meer.

 

Met 200ml krijg ik net de toplaag bevochtigd en met een HPS erop en lage lv verdampt daar dan ook nog een deel rap van.

Hoe moet het dan met de wortels die naar onder in de pot moeten en de plant goed zijn ding laten doen boven de grond als ze zwaar op rantsoen staan daar beneden en je misschien nog niet eens de halve pot gebruikt aan aarde nu?

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat klopt, maar de plant verbruikt vooral zijn water toch met de lamp aan? Ik geef het water pas als de lamp aan gaat of net aan is gegaan. Ik bedoelde er meer mee te zeggen dat als de lamp aan is geweest dat er al een hoop verbruikt is.

 

Ik heb de potten gevuld en ingewaterd met 1 liter water met bacto er in, bij mij kwam het ook niet tot de bodem. Maar ik snap het idee, dus het beste is het zo goed als droog laten trekken, en dan flink wat water geven zodat de gehele pot vochtig word en dus ook het wortelstelsel zich verder uitbreid. Of heb ik het verkeerd begrepen?

 

Wat is het voordeel om de plant van onder water te geven? Ik zou namelijk van boven want dan komt het overal langs. Ik weet dat grond zich volzuigt maar werkt dat beter?

 

Ik wil ook even zeggen dat ik je tips waardeer!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...