Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Drrr

Stekken! Wat Is Jullie Ervaring Met?

Recommended Posts

Hoeveel gebruik je van die clonex? 300ml echt nodig of is 50ml zat? Gaat om 25 stekjes per ronde

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je volgends mij niet eens nodig gewoon int water en dan de plug in wortelen duurd ietsje langer maar kan wel.

 

tenminste hoor ik van de andere collega,s

Share this post


Link to post
Share on other sites

verwarmde bodem is noodzakelijk,

ik gebruik liefst stekpoeder en 4 x 4 steenwol blokjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier rhizopon AA poeder

paperbus 84 per tray

verwarmde propagators

 

had ze eerst onverwarmd maar nu in de winter heb je ook in warme ruimtes koude tocht en dan zijn ze na 3 weken nog niet geworteld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verwarmd nodig als de omgevingstemperatuur 20+ is? De stekjes komen namelijk in de moedertent te staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb 3 weken geleden stekjes gesneden met behulp van Clonex. De stekken waren letterlijk de overblijfselen van het getopte deel, dus met best een dikke stam.

 

Ik heb voor 28 stekken nog niet 1/3e van een 50ml potje gebruikt. Je doopt het stammetje erin, maar vervolgens schraap je het teveel er aan de randen van je glaasje waar je het in doet weer af, teveel schijnt namelijk niet echt goed te zijn.

 

Het heeft bij mij best lang geduurd voordat ze echt aansloegen, ook bij mij stonden ze onverwarmd en ik denk dat dat echt een hele hoop gaat schelen als ik er de volgende keer een warmtematje onder leg. Ze kunnen wel in de moedertent erbij komen (18/6), maar beter is het als je ze de eerste twee weken 24 uur licht geeft, dan wortelen ze sneller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik plaats de stekken in steenwol wat ik nat maak in een emmer lauwwarm kraanwater en zet ze in een ruime kweekbak onder 1 x 18watt tl.

 

En ik geef ze altijd 24/0 licht. Deze methode bevalt mij het beste na velen uitgeprobeerd te hebben. Zie hier een leuk topic over stekken.

Edited by dilago
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nope, gewoon lauwwarm water recht uit de kraan. Met pH - en voeding begin ik pas nadat de stekken geworteld zijn en ik ze verpot naar startblokken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Verwarmd nodig als de omgevingstemperatuur 20+ is? De stekjes komen namelijk in de moedertent te staan.

 

en tijdens nacht?

 

Je kunt met een temp meter met externe sensor monitoren wat de temperatuur in de plug is. Als die continu 21gr of hoger is dan is verwarming overbodig.

 

Aanzuren heeft zeker wel zin als je de stekken niet direct overpot na het wortelen. Met kraanwater wortelen ze prima, maar de ph in de plug is dan 8.

Gewortelde stekken 1 a 2 weken mooi groen houden op pluggen met een veel te hoge ph gaat je niet lukken.

Met de juiste waarden is dit geen enkel probleem.

 

Edited by Rodja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inwateren van stekblokken heb ik zowel met als zonder afzuren gedaan, en ik heb t idee dat t iets sneller gaat als je je stekblokken een nachtje laat inweken in ph 6 water.

 

BELANGRIJKSTE: SCHOON WERKEN!

Dus alles ontsmetten voor je gaat snijden, mesjes tussendoor steeds schoonmaken/vervangen enzovoort...

 

Verwarming(warmtematje) onder de props heb ik pas sinds een paar weken, kan dus nog niet zeggen of dat echt veel verschil maakt.

Maar enige warmte eronder maakt t wel n stuk makkelijker volgens vrijwel alle oude meesters, dus ik ben sterk geneigd dat voor waar aan te nemen.

 

Ik gebruik rhizopon poeder, 1 potje van n 10tje is genoeg voor jaaaaren stekkenplezier.

Kan ook zonder, maar mijn succespercentage is veel hoger met poeder, en t gaat ook sneller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scirocco gebruik jij ook rhizopon aa net als Rodja?

 

trouwens tijdens nacht is de temp ook boven de 20, maar aan jullie te horen beter zekere voor t onzekere. Gewoon met verwarmingsding erin.

Edited by Drrr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maken jullie in het stammetje ook krasjes, of schraap je aan 1 kant de buitenbast een beetje kapot / open? Gaat het hierdoor ook sneller?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@drr: ja, rhizopon AA stekpoederpoeder

 

@pindarots: ja doe ik, en heb ook eens gecheckt of daar dan ook de wortels gaan groeien, en dat doen ze!

(Na 5 dagen gewoon een paar stekken uit t blokje getrokken, en de worteltjes kwamen uit de beschadiging die ik gemaakt had in de stammetjes)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik Clonex naar de grootste tevredenheid. Maar het schijnt binnenkort van de markt te verdwijnen. Dus inkopen maar.

 

Andere dingen geprobeerd zoals die rooting gel, kut, stekkepoeder gaat wel, en een ander ding dat goed werkt is met stroperige honing.

 

Beste manier om snel en goed resultaat te hebben is voor mij in de moederkamer. Temperatuur is lekker constant, klein tentje met mapito/rfx-1 op de vloer voor de LV. Gewoon een tray met verwarming onder zonder deksel en een 125w spaarlamp ( mijn tent is 90cm). Constant op 24 uur de eerste twee drie dagen, met alle flappen toe, en tweemaal per dag eens verluchten. De LV is bij mij dan 97%. Dag drie breng ik verse lucht in via een gat in de tent te blazen met een kleine circulatie ventilator. Ook open ik half het gaasvenster met de velcro. Zo ga ik dan met LV naar beneden. Op dag 5 zit ik op 67% LV en beginnen de snelste te wortelen. Enkele dagen later zijn ze allemaal geworteld ( met clonex :dribble: ) Ik bestuif wel mijn planten met formulex. Ook wat extra startbooster van Aptus helpt.

 

Als plugs gebruik ik die easyplugs. Vind ze beter als die Root it van Clonex.

 

Greetz,

H.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste manier om snel en goed resultaat te hebben is voor mij in de moederkamer. Temperatuur is lekker constant, klein tentje met mapito/rfx-1 op de vloer voor de LV. Gewoon een tray met verwarming onder zonder deksel en een 125w spaarlamp ( mijn tent is 90cm). Constant op 24 uur de eerste twee drie dagen, met alle flappen toe, en tweemaal per dag eens verluchten. De LV is bij mij dan 97%. Dag drie breng ik verse lucht in via een gat in de tent te blazen met een kleine circulatie ventilator. Ook open ik half het gaasvenster met de velcro. Zo ga ik dan met LV naar beneden. Op dag 5 zit ik op 67% LV en beginnen de snelste te wortelen. Enkele dagen later zijn ze allemaal geworteld ( met clonex :dribble: ) Ik bestuif wel mijn planten met formulex. Ook wat extra startbooster van Aptus helpt.

Klinkt goed, wil je eens een foto maken van hoe dat er uitziet?

Edited by dilago
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Clonex en steenwol plugjes van 4x4 die ik tussen de 1-5u week in water waar ik de starthoeveelheid voeding stek volgens schema aan heb toegevoegd, de ph tussen de 4.5-5 heb gebracht en een dubbele dosis wortelstimu in heb gedaan. De ph zo laag omdat ik zo de buffer vh blokje rap breek maar het medium nog niet vernaggel en zo rond de 5.5 uitkom ipv 24u laten weken in.

 

Dat bijverwarmen worden ze alleen maar lui van, ze wortelen wel sneller maar dan mag je weer afharden en meer van dat leuks :whistle:

Zonder verwarming de meeste stekken binnen 14dgn goed geworteld hier en vooral belangrijk voor mij, geen transplant shock wat voor medium dan ook :hug:

Net vandaag 8 st. op startblokkies gezet, op dag na 2wk geleden geknipt.

 

Heb je de truuk eenmaal door dan is er niks meer aan :hug:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

En als je de truuk nog niet helemaal doorhebt duurt het gewoon iets langer..

 

Ik gebruik alleen van die paperplugs geen stimulator's etc, en mits de temp goed is ( gewoon 24u onder t-neon in een kleiner kastje ).

worteld alles in onafgezuurd kraantjes water binnen 2 weken hier.

 

Als ze eenmaal worteltjes hebben en omgepot dan gaat gewoon de voeding en ph- erop.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo he, in het afzuren zit veel verschil.

ik heb eens getest voor en na het inwateren.

om op een ph drain van 6 te komen

had ik water nodig van 5.4

 

wortels gemiddeld in 5 a 7 dagen.

 

bodemwarmte is ook om de blokjes, droog te stoken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_37764_19189_31150.jpeg

Wel ideaal dat je geen kappen meer hoeft te gebruiken, maar heb je geen last van varenrouwmug? Mogelijk zou je ook gewoon een bak met water in je tent kunnen zetten voor hetzelfde effect nietwaar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...