Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
greenmeister

Gele Randjes Rond De Bladeren In De Bloei.

Recommended Posts

Hoi allen,

 

Ik ben in week 2 van de bloei beland en heb besloten mijn eerste bericht aan te maken hier om jullie advies te vragen. Ik heb een 1.20x.1.20 gorilla tent met een 1000w lamp en 25 PP planten. Ik weet wat je nu denkt, 25 planten op 1.20x1.20 is tricky. Ze zagen er tot eergisteren prima uit, maar ik ben afgelopen weekend aan het dieven geweest en sindsdien zie ik een opvallend klein geel randje om alle bladeren heen. Is dit stress van de plant, en te negeren, of kan dit wat anders zijn. Ik heb een aantal foto's genomen terwijl de lamp uit is, maar op de foto zijn de gele randen vrijwel niet waarneembaar.

 

Ik heb voldoende afzuiging, temp altijd tussen 21 en 28, PH altijd 6.2, en volg het APTUS voedingsschema.

 

Pl

Edited by greenmeister

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_46787_19187_756961.png

 

Welk geel randje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar komt dat water op het blad vandaan?

 

Gele randjes aan het blad krijg je ook door te nat kweken en dan op randje met voeding, door het bladerdek heen kijkend zie ik best vochtige aarde :search:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de lampen uit zijn en ik neem een foto met flits, zie je inderdaad niets. Maar als ik de tent openmaak terwijl de HPS lamp gloeit, zie ik vrijwel het gehele bladerbek met een klein geel randje. Ik heb wat extra foto's gemaakt vandaag met de lamp aan.

 

gallery_46787_19187_895285.jpg

 

gallery_46787_19187_62806.jpg

 

gallery_46787_19187_293802.jpg

 

Water geef ik niet naar mijn gevoel niet zo vaak, ik voel de aarde (plagron lightmix) aan en op basis van de vochtigheid of droogte geef ik water. als ik water geef is het momenteel ongeveer 500ml per plant. Ik geef lang niet iedere water, als de aarde nog een beetje vochtig aanvoelt onder de toplaag, sla ik een dag over. Qua voeding gebruik ik momenteel Aptus All-in-One, Regulator, Super PK, Startbooster en Topbooster. Met PH - bloei breng ik het naar PH 6.2

 

Soms knoei ik een beetje met de sproeilans en wordt het bladerdek nat. Vandaar de druppels op de bladeren, toen had ik net water gegeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yup,beestjes....

 

Vergeet niet OOK je aarde mee te behandelen,anders ben je straks voor niets bezig met spuiten.

Of haal roofmijt......

 

Je kweekje gaat verder wel redelijk dus zorg dat je die beestjes vermoord,het is het wel waard.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie tips. Jullie hebben helemaal gelijk, ik heb 2 bladeren gesnoeid die er een beetje vreemd uitzagen (aan de zijkant en onder het grote bladerdek), en ik zag inderdaad een paar beestjes bewegen aan de onderkant van het blad! Balen! Ik spray 1x alles goed in met Canna Cure maar ik heb niet gedacht aan het behandelen van de aarde. Ik ga meteen roofmijt bestellen en hou jullie op de hoogte.

 

Voor mij als les, welk blad gaf jullie de bevestiging dat er beestjes onder de bladeren zaten? 1 of 2?

 

gallery_46787_19187_41680.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb net zelf een plaag achter de rug (handig in de tuin werken met onkruid en je kop er niet bij).

Bij mij trokken de planten compleet geel weg, ik weet dat 1st aan teveel voeding en veel teveel licht in combi met te warm (de Dimluxen gingen op bepaalde momenten uit zo warm was het in september nog) totdat ik webjes zag bij de zwakste plant en die plant stond pontificaal voor me als ik de tent open ritste :|

 

Best kut de 1e keer een plaag, je wijt het vaak aan wat anders tot je ze ziet kruipen of nog erger, webjes :fish:

 

De spint, eenmaal op de plant, nestelt zich graag in de hoger gelegen delen en ik ben bang dat die CannaCure niet veel uit haalt tegen ze.

Een stoomreiniger straal op hun knar doorstonden ze ook toen de planten bij mij op de kop hingen, de meesten niet maar sommigen kropen gewoon lekker verder over het plafond vd tent :thumbsdown:

 

Met dat hoge aantal planten wacht je een flinke klus, ik zou de dubbele hoeveelheid mijten inzetten :popcorn:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Lostchild, heb je het toen nog kunnen oplossen met roofmijt of bestrijdingsmiddelen? Ik zal flink gaan strooien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blad 1 lijkt mij een enorme tripsplaag...kun je een close-up foto zonder hps?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kwam vanavond thuis en heb meteen de tent opengeritst en goed tussen de planten gekeken. Hier en daar zag ik een "webje". Ineens werd het me glashelder waarom de bladeren zo'n rare kleur en vlekken hebben. Paar bladeren los gehaald en beneden met de telefoon van dichtbij gefotografeerd. De foto's zeggen genoeg. Een flinke spint plaag! Ik heb duidelijk te weinig gedaan aan de preventie. Een hele wijze les voor de volgende ronde. Eigenlijk is de roofmijt al te laat denk ik. Het zit bomvol met die beestjes als ik de meeste bladeren omdraai.

 

gallery_46787_19187_702598.jpg

 

gallery_46787_19187_987132.jpg

 

gallery_46787_19187_750503.jpg

 

Yuk!

 

Ik heb meteen alles vanaf onder en later ook van boven beneveld met een geconcentreerde bio-organische oplossing speciaal tegen ongedierte zoals bladluis en spint. Alle bladeren en stengels en toplaag grond heb ik meegenomen, alsook de zijkanten en buitenkant van de tent. Daarna meteen de lamp uit gegaan. Even kijken hoe het deze week verloopt. Het valt me op dat de lichte schade aan de bladeren het fotosynthese proces aan het belemmeren is. Vorige week strekten ze dagelijks nog, nu vrijwel niet meer. Ik hou jullie op de hoogte van het vervolg!

Edited by greenmeister

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aiiiiii.... dit schreeuwt haast om n Dilago-knoflook-treatment.

Enigste reële optie om de boel nu nog enigszins te redden denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat hier volgens mij om de bonenspintmijt (Tetranychus urticae) Onderstaand plaatje is van wikipedia om de vergelijking te trekken met bovenstaande foto's

 

Tetranychus-urticae.jpg

Edited by greenmeister

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeie tip scirocco. Ik ga gelijk even wat knoflook-tenen in slaan. Morgen zal ik het goedje maken en uitproberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je krijgt ze er vast niet 100% mee dood, maar t geeft je wel de tijd om je ronde af te raffelen, en daarna de kast met chemicaliën open te trekken zodat je niet weer te kloten raakt.

 

Oja: schaf jezelf ook ff n nieuwe stekkenboer aan... spintstekken hoef je niet te accepteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kwam vanavond thuis en heb meteen de tent opengeritst en goed tussen de planten gekeken. Hier en daar zag ik een "webje". Ineens werd het me glashelder waarom de bladeren zo'n rare kleur en vlekken hebben. Paar bladeren los gehaald en beneden met de telefoon van dichtbij gefotografeerd. De foto's zeggen genoeg. Een flinke spint plaag!

 

Nooit meer door je huis gaan slepen met besmet materiaal, kans op verspreiding en later herbesmetting.

Dit is 1vd 1e generaties die je makkelijk spot, je hebt ze nog veel kleiner (lees speldenprik en wit, zie je niet zonder dikke lamp erop en zwarte ondergrond).

Als je ze via je stekkenboer hebt lastiger te bestrijden omdat ze al resistent zijn tegen eea aan middeltjes :thumbsdown:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanochtend het resultaat bekeken van de Trounce behandeling. De spint lijkt op het eerste gezicht geheel uitgeroeid. Ik heb een boel willekeurige bladeren bekeken met een vergrootglas, alle spintlijers leken geveld.

 

Maar ik vertrouw het toch nog niet helemaal. Omdat ik pas in week 2 van de bloei zit besloten om knoflook in te slaan vandaag. Dit heb ik 4 uur later koken, afgekoeld en aangelengd. Zojuist de dames beneveld met de fameuze dilago-spongy-knoflook behandeling. Ik heb spongy's originele recept aangehouden, aangezien Dilago daar ook goede ervaringen mee had. Daarna gelijk de lamp uitgedaan. Plantjes zullen wel even nodig hebben om bij te komen, maar ik heb goede hoop. Wordt vervolgd!

 

@Scirocco nogmaals bedankt voor de tip

 

gallery_46787_19187_1242928.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel succes, bij mij heeft het mijn kweek gered maar aan het einde kwam de spint wel in lichte mate terug.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doet t...ben ik 100% zeker van.

Is in D's topic ook duidelijk te zien.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doet t...ben ik 100% zeker van.

Is in D's topic ook duidelijk te zien.

Inderdaad, tegen alle verwachtingen in heeft het mijn kweek gered en zoals je weet waren de planten al bont van de spint in week 2 van de bloei. Het zag er dramatisch uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb vandaag een groot aantal planten grondig onderzocht. Ik zie er weinig spint en het lijkt erop dat het goedje samen met de trounce behandeling verreweg de meeste heeft geveld. Van de 15 bladeren, zag ik 1 of 2 lopende beestjes. Ik denk dat ze niet meer voortplanten maar dat er nog een paar de behandelingen hebben overleefd. De planten strekken niet meer sinds de behandelingen, maar de toppen zien er wel goed uit voor de lopende week (week 3 bloei). Ik zal morgen nog 1x spuiten met trounce. en dan zullen de meeste wel uitgeroeid zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou nog een keer knoflook knallen i.p.v. gifstoffen,is veel minder slecht voor je gezondheid.

En gewoon je hok goed ontsmetten naderhand,dan is er geen probleem. :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eenmaal plaag ontdekt en gespoten zijn de volwassenen wel snel weg (denk je, hoeken tent, buizen etc.. check check dubbel check) maar het nageslacht (en dus de cyclus doorbreken) verdwijnt niet als sneeuw vd zon met planten die er nog staan en dat maakt die spint zo kut om weg te krijgen (als je planten geoogst zijn overigens ook niet dan rennen ze de tent uit).

 

Alleen maar knoflook redt je het echt niet mee:

ik spreek uit ervaring, tent bespoten maar de net uitgekomen spintjes lachten er hard om, gelukkig had ik andere maatregelen :wave: spintjes.

 

Die Trounce is pyrethine maar of dat gaat helpen tegen spint, het staat op de fles 'keep under control' maar terminate, kill,destroy any last one of them ontbreekt :ph34r:

 

Waarom heb je geen Ivermec of iets dergelijks genomen (al weet ik niet of dat soort middelen in week 2 nog mag)?

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...