Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Smeagul

Hulp Bij Bepalen Voedingstekort/teveel

Recommended Posts

beste leden ik heb een paar vragen waar ik zelf niet uitkom

 

de eerste is: waarom krijg ik als ik een bodemmonster van mijn aarde neem ik in het midden van het aarde een ec van 0.8 krijg en op de bodem van mijn startpotten een ec van 3.3

 

en de 2de mijn bladeren vergelen geleidelijk vanuit de onderkant van de plant geel heb ik nou te veel voeding of te weinig voeding in mijn aarde zitten ik ben nu 4 weken in de bloei en heb nog geen 1 keer voeding gegeven alleen maar water wat afkomstig is van mijn opticlimate wat een ec waarde van 0.0 heeft

 

hoop dat iemand mij hiermee kan helpen want ik ben het einde naarbij

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je alleen condenswater gevoed hebt aan je planten kan je wel opnieuw beginnen... komt vast niet meer goed.

 

 

 

Calciumgebrek, magnesiumgebrek, algehele voedingsgebreken enzovoort.

 

 

 

Heb je uberhaupt wel eens eerder gekweekt?

Dt had je met ook maar enige vorm van gezond verstand kunnen voorkomen....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het verschil van ec waarde tussen midden en bodem is normaal heeft te maken met zwaartekracht ;) water en voeding spoelt er langs onder terug uit dus op de bodem heb je een hogere concentratie voedingswater.

 

En om dan verder te gaan

welke voeding geef je + npk waarde ervan ?

Welke aarde?

 

En heb je misschien een foto van het probleem dat je kan delen?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@scirocco.. ja ik kweek al langere tijd heb nog nooit problemen ondervonden op spint na dan ik gaf mijn oc water aan de planten omdat ik van de hoge ec waardes af wou komen en na dat ik na elke waterbeurt een bodem monster heb genomen op en rond de 3.0 op de bodem van de pot uit kwam heb ik daar voor gekozen

 

alkaline ik gebruik de 123 voeding van woma en canna terra professional aarde die ik wat heb geüpgrade met wat schimmels van bac

de npk waarde van deze voeding weet ik niet

zal zo even een fotootje maken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga maar rennen naar de shop voor calcium/magnesium toevoeging en bloeivoeding, misschien dat je nog wat kan redden.. maar heb weinig hoop.

 

Demi/condenswater is vergif voor planten, als je dat wilt gebruiken om tomaten te kweken zorg ervoor dat je de ontbrekende voor de planten essentiële stoffen aanvult.

Zonder calcium en magnesium en mineralen/sporenelementen als ijzer en zink enzovoort wordt t nooit wat met je meiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

IMG 2599


IMG 2598


IMG 2597


IMG 2596



hoop dat ik de foto's zo goed publiceer maar dit is 1 van de 30 dames die er allemaal het zelfde uitzien

hoop toch echt er achter te komen of ik voeding moet geven of alleen water

mag ik op de bodem 3.3 ec waardes hebben ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zet je album ff op openbaar, dan kunnen we de fotos ook zien...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@scirocco mijn 123 voeding van oma die bevat toch ook al die elementen die jij opnoemt..? ik hoef daarvoor toch niet speciaal extra geconcentreerde elementen toe te voegen aan de dames maar als ze een te kort hebben mijn voeding patroon gewoon weer op pakken ?

 

album openbaar...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volg je het voedingsschema zoals aangegeven?

2__299_2_ms1.rvf_1.jpg

Voeg eerst de Wortelstimulator (Nr.2) of de Afharder (Nr. 3) aan het gietwater toe volgens de dosering.

Voeg vervolgens de Basisvoeding (Nr. 1) toe tot de gewenste EC

 

+ is je ec meter nog gecalibreerd sommige haken sneller af dan je zou denken

 

Vind niet echt wat er allemaal aan extra vitamine en mineralen nog inzitten...

 

Maar zou zoals scirocco aangeeft toch onmiddelijk overgaan op kraantjeswater

+ eventueel die supplementen of afwachten hoe ze reageren op kraanwater samen met hun voeding maar het blijft altijd gokken van op afstand.

Edited by alkaline

Share this post


Link to post
Share on other sites

FOtos doen t nu wel :)

 

Jouw voeding is gemaakt met kraanwater in gedachte, dus die extra stoffen zitten daar NIET in.

 

Cal/mag toevoeging halen zal een hoop problemen weghalen, en ik zou in ieder geval gedeeltelijk weer op kraanwater gaan draaien om verergering te voorkomen.

Knalrode stelen zijn een duidelijk signaal van stress/gebreken.

 

Vergeling zou ik toeschrijven aan gewoon voedingsgebrek... als je nu gaat bijvoeden zou dat niet veel erger meer moeten worden. (Hoop ik voor je)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

water afkomstig van opticlimate altijd maar maximaal de helft van t vat mee vullen de andere helft MOET vers water zijn.

 

bron : Racker

 

sproei je magnesium op de bladeren als bladvoeding werkt het snelst.

zet wel even de lampen iets hoger ivm verbranding.

 

zet je foto,s via de bcc code hier, nu ga ik ze niet openen puur omdat ik daarvoor te lui ben.en het kijkt 10x zo makkelijk

 

dus bcc code van je foto hiernatoe kopieerenen klaar is kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zal even uitleggen wat er gebeurt is...

bij de vorige draai kreeg ik ineens gele bladeren van onder opkomend... ik heb goed gegoogeld en gezocht op blad probleem en kwam voor mij gene dat het magnesium tekort was ik ben toen nar de gs gerend en heb om advies gevraag daar werd gezegd te veel watergebruik de wortels verstikken waarop ik antwoord dat dat niet kon omdat ik startpotten gebruik en dat ik mijn water geef hoeveelheid nooit verandert heb toen werd er geroepen dat mijn ph te hoog of te laag was en werd er gevraagd op ik mijn ph waardes beheerde ik zei toen dat ik dat altijd bijschroefde toen dat er op een gegeven moment weer iemand roept dat ik niet aan mijn ph waardes hoefde te komen want de 123 voeding van woma regelde de ph huishouden in het aarde automatisch ik ben toen naar huis toegegaan met bekertjes en met nieuw ijk vloeistoffen gedeminliceerde water om bodem monsters te nemen na dat ik de monsters had genomen kwam ik uit op een ec van 2.9 en een ph van 5.1

met die gegevens ben ik weer terug gegaan naar de gs en zij adviseerde mij dat ik vanaf dat moment alleen maar water moest gaan geven en verders helemaal niets totdat ik op een normaal niveau terecht kom en dan zou ik mondjesmaat weer wat voeding kunnen bij voegen aan mijn voedingsvat.

nadat ik na 2 weken nog steeds zogoed als de zelfde waardes meten heb ik gekozen om op alles of niets te spelen en heb het voeding patroon voor die week/leeftijd van de plant weer hervat.. ronde afgedraaid en heb toen 3 maanden stil gestaan de aarde heb ik na drie maanden op een hoor gegooid en heb er een aantal zakken nieuwe aarde bijgevoegd ik had voor die zelfde aarde gekozen vanwege het feit dat ik al nieuwe stekken dik 2 weken in de voorgroei had staan en geen tijd meer wou verliezen door die aarde heb ik vervolgens wat schimmels van het merk bac toegevoegd en heb de stekken in de aarde gepot 2.5 week lang stonden ze er heel mooi bij ze werden wel heel eventjes een beetje geen maar verders niet zo erg mijn aarde stond op een gegeven moment best behoorlijk droog en heb toen water gegeven totdat er water vanuit onder de pot kwam vanaf dat moment zijn de planten geel gaan worden en ben ik weer aan het testen geraakt heb van 10 potten monsters genomen van elke pot 2 monsters 1 van de bodem van de pot en 1 monster van het midden van de pot bijna alle monsters die ik genomen had vanuit het midden van de pot gaven een ec van 0.6 en van alle bodem samples kreeg ik uitschieters tot zelfs 3.6 alle monsters van het midden van de pot bij elkaar gedaan en van alle monsters van de onderkanten het zelfde uiteindelijk kwam ik zo op een gemiddelde van middenkant pot ec 0.8 . onderkant pot ec 3.4 ph had een waarde van 5.8 hierop heb ik vanmiddag dus watergegeven wat afkomstig was van de opticlimate en verders niets nu weet ik zelf niet meer wat ik moet doen en kan doen wel of geen voeding geven heb ik een tekort of een teveel aan voeding in mijn aarde

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben nu 25 dagen onderweg met mijn amees die 8 weken bloei nodig heeft

 

mijn foto zijn nu toch wel makkelijk te zien of doe ik nog steeds iets fout?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien een domme vraag hoor, maar heb je van te voren de potten volledig ingewaterd tot een behoorlijke drain? Zodat alle aarde al water heeft gehad voordat je begon met het planten van je stekken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

el capitano.... dan doe ik de laatste 3.5 jaar waarschijnlijk iets verkeert met mijn amnees :D

 

@cave dave ja dat heb ik ik heb mijn kweek methodes de laatste 3 jaar niet veranderd alles een jaar terug de op een andere voeding overgegaan

 

plus mijn aarde gebruik ik nu voor de 2de keer ik verwissel mijn aarde bijna altijd om de 2 keer dit omdat ik dat makkelijk kan vanwege een inpandige garage

Share this post


Link to post
Share on other sites

doe je inderdaad iets fout 8 weken amnees onmogelijk..

 

probeer eens 67 dagen en voel t verschil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou nu gaan voeden met enkel kraanwater, niet afzuren en EC 1.3 tot flinke drain, drain weggooien en dagje wachten en opnieuw voeden tot drain en dat een week volhouden......... maar als ik voor anderen peop praat dan graag reageren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat deze amnees wel met 7 weken om kan LOL

 

Als je potten droog vallen loopt je ec op in je aarde en daarna water geven tot het onder uit de pot stroomt tja...wel eens van water huishouding gehoort. Maar dat ken je wel na 3,5 jaar amnees kweken in 8 weken tijd toch? LOL

 

Pg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

dankjewel cave dave voor je advies ik ga dat advies van jou op volgen!!

 

poldergrower wil je echt een reactie ??? er gaat bij mij bijna nooit wat fout dit zal 1 van de 2 keren zijn dat ik een oogst ga voelen qua opbrengst en ja 8 weken bloei amnesie dat is de gene die ik verbouw en 1 keer water vergeten vanwege een miscommunicatie met mijn partner in crime doet niet af van de kwaliteiten die ik bezit !

 

ik bezit geen encyclopedie foutoplossing voor dummies omdat ik nooit heb hoeven zoeken naar oplossingen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cave dave bedoel je met het herhalen van die ec 1.5 drainage 1 week elke dag of 2 keer en na een week kijken hoe ze er bij staan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb trouwens het idee dat de 123 voeding van woma na een tijd zijn kracht verliest de structuur van de poedervorm begind kristal vorming te worden net zoals wanneer suiker te lang in een vochtige ruimte staat.. Voorheen waren 3 grote eetlepels voldoende om een vat van 100 liter op een goede ec hoogte te krijgen nu wordt dat steeds meer lepels zou het zo kunnen zijn dat daar misschien de fout kan zitten van mijn plant problemen..? Iemand daar ervaring mee ? Ik vraag dit omdat dat mij opviel en dat ook samenging met de problematiek.. Ik probeer het probleem in alles te vinden en de voeding zou ook het probleem kunnen veroorzaken vooral omdat ik de aarde nieuw had aangeschaft toen dit probleem voor de eerste x opkwam

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Smeagul, ik baseer dit alleen maar op de waardes die je nu opgeeft en het feit dat je echt (volgens mij) verkeerd zit met je voedingswaardes en de Ph die je opgeeft. Je Ph zit veel te laag voor een kweek op aarde. Zover ik weet regelen de speciaal op aarde geselecteerde voeding je Ph al bijna automatisch en heeft het geen zin om extra afgezuurd water te gebruiken behalve als de Ph van het waterleidingbedrijf boven de 8 uitkomt. Plagron Terra bijv. verlaagd kraanwater van ph 7,4 naar 6,5 zonder af te zuren. De aarde zorgt ook voor een buffer hiervoor, vandaar mijn advies om te spoelen en de opgebouwde grondkwaliteit terug te brengen naar een niveau dat je zelf wilt hebben. Maar nogmaals, ik ben een beginnende kweker en mijn advies is zeker niet heilig en puur gebaseerd op de kennis die ik onder andere hier op het forum heb opgedaan. Dat ze nogal sceptisch zijn over je afbloeitijd van een amnees kan ik wel begrijpen. Mijn amnees autoflowers bloeiden al zeker 9 weken voor de oogst. dus dan is 8 weken voor een fem wel erg kort.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals ik eerder heb vermeld is het lang geleden dat je je metertje hebt gecalibreerd? En zou die potten toch vocht vrij, donker, en op een frisse plek weg zetten 10-15°

of heb je toevalig met het schepje in je water geroerd dan terug in de pot ligge scheppen?

Edited by alkaline

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...