Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
lostchild

Spint In De Tent

Recommended Posts

Hey mensen,

 

Afgelopen week voor het 1st in 9jr spint ontdekt.

Had 7 zaadplanten staan en heb (domme ik) zelf voor een besmetting gezorgd enkele weken geleden.

 

1 plant was hoofdtop deels gewebd (zo bemerkte ik het), het aangetaste gedeelte van die top heb ik afgeknipt en meteen afgevoerd, vervolgens heb ik (meer ging niet) 3 planten direct omgehaald en op de kop gehangen, gisteren nog 2 en vandaag ga ik de laatste 2 planten omhalen.

 

Steeds alles ruim gewassen in water wat was gebruikt aan scharen ed en de kleding meermalen verwisseld en meteen uitgewassen.

 

Van alle planten verwijderde ik zoveel mogelijk al het blad zodat de spint minder te vreten heeft en ik heb de toppen allemaal al bewerkt met een stofzuiger voorzien van panty over de aanzuigmond om veel weg te zuigen (Dyson kruimelzuiger, water afspoelbaar :hug: ).

 

Planten hangen op de kop, blad is weg, spint zou naar boven moeten kruipen, is er nog meer wat ik komende dagen kan doen om te voorkomen dat ze nog meer vernietigen?

 

Ohja, voordat ik verder ging met de besmette planten is alles wat ik verder heb staan 1st behandeld met Floramite en volgt over 10dgn nog een keer een behandeling met PVP (zilveren flesje) en dan week later nog een keer Floramite.

Voor de mamma's ben ik niet zo bang, op stekken overleven ze toch niet als die wortelen in de propagator maar just to be sure voer ik die bestrijding uit.

 

Het gaat om de bruine bonenspint, wel makkelijk te spotten op een web-it maar stuk lastiger op paars kleurende pheno BigWhite x Herijunana waar ik de puntjes in de het blad aanzag voor een verkleuring/tekort danwel een uiting van wat anders dan SPINT :thumbsdown:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb gelezen dat als je een verse krop sla boven je planten hangt en er voor zorgt dat er een looppad is van de planten naar de krop sla toe de spint in de krop sla kruipt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die kende ik nog niet.

 

Lijkt me overigens meer iets voor planten die nog staan want als je planten omhaalt zorgt het stofje ethyleen ervoor dat die kop sla in no time aan het rotten gaat denk ik dan zo.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op YouTube "rogis garlic tegen spint" inkloppen.

In het eerste filmpje doen ze iets met sla en bamboestokken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spint overleeft prima in n propagator vol stekken hoor... dus die vlieger gaat niet op.

Ook stekken MOET je behandelen met n ei, larf en volwassen ongedierte dodend middel, anders kom je er NOOIT vanaf.

 

Al die knoflookmiddeltjes zijn leuk, maar geen 100% oplossing, meer n lapmiddel om het eind vj ronde te kunnen halen zonder gif over de toppen te spuiten.

 

Edit: zorg ook dat de spint in je drogende planten niet aan de wandel gaat, daar ben ik ook mee op mn bek gegaan.

Spint uit droognet overgestapt op een kamerplant, en vanaf daar 2 rondes later weer terug richting kweekruimte (vermoed ik..)

Edited by scirocco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Planten waren zo goed als oogstrijp, aan het afbloeien laatste week dus spuiten met middeltjes gaat het hem niet worden op de planten die nu allemaal op de kop hangen te drogen (blad verwijderd hangen aan de takken).

Planten raken elkaar niet hangende op de kop, hangen wel met een binddraadje aan buis vd tent

 

Ik kreeg na aanmaken van dit topic nog wel een 'geniaal idee' :

een stoomreiniger :withstupid:

Heb zowat alles op de planten na een stoom beurt gegeven, helemaal de ritsen en slang openingen maar ook grondzeil, wanden en tussen grondzeil en wand in waar de ritsen lopen + het plafond vd tent en omdat het toch amper moeite kost ook alles waar ik gelopen heb in de kamer.

 

Dat tezamen met het gisteren al voor de tentopeningen op de grond alles bespuiten met wat ik over had vd Floramite (handig laminaat op je vloer) zou verspreiding moeten tackelen hoop ik dan maar naast dat ik op de groeiende planten natuurlijk nog een keer met PVP en Floramite aan de slag ga, geen half werk met spint en check check dubbel check alles de komende weken, elk bruin dingetje of puntje in blad is verdacht.

 

@scirocco

in een net hebben ze toch veel meer kans om van 'blaadje' naar blaadje te gaan als het behoorlijk dicht tegen elkaar aan ligt?

kamerplant heb ik er gelukkig maar 1 van en die staat vlak naast me in de woonkamer dus mocht er een spinnetje verdwaald zijn geraakt heb ik dat snel genoeg door, die plant (palm) is overigens extreem gezond dus minder makkelijke prooi, die plant die echt aangetast was in de DR150W had wel zijn probleempjes.. stond te nat, varenrouw wat net geen plaag was en dan weer overvoedt/te weining, wel mooie paarse pheno dus daarom liet ik die plant staan.

 

Dagelijks er langs met de Dyson mini voorzien van pantykous om die aan de wandel gegaan zijn weg te krijgen?

Meteen die kous in een emmer water natuurlijk en de Dyson bak en filter+afzuigmond in een emmer met water onderdompelen zoals ik met alles wat ik aan gereedschap heb gebruikt bij omhalen ook heb gedaan?

 

Gezien aantrekkingskracht van die ene plant overweeg ik die mamma te dumpen omdat ze gevoelig is vd spint maar of ik daar wijs aan doe met een paarse BW x Herijuana van Sannie die alleen als freebie er is/was?

 

Dat van overleven propagator snap ik niet zo, je zet planten die eerder bespoten zijn als stek minimaal een week op 80% in de propagator, dan zou er daarna nog wat over zijn aan spint als je ook de temp zo rond de 21C houdt (duurt wel langer dan maar goed beter langer dan weer besmet)?

 

Ohja, vergeten te vermelden.. we gaan voordat we de stekken straks in nieuwe tentjes in de bloei gaan zetten de plantjes verwennen met een beetje Neem :icecream:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hele tent ontsmetten met n stoomreiniger is n goed idee, dat overleeft niks, ook de eitjes niet.

Speciale moeder nooit weggooien, ook al is ze niet zo sterk.

Maar wel opnieuw afstekken en plant de bak in natuurlijk, stekken net zo lang de ph donner behandeling geven tot je zeker bent dat er niks meer op of aanzit... 1 gezond eitje dat t overleeft en je kan 2 maanden later weer beginnen.

Tenten binnen en buiten schoonpoetsen en behandelen, alles wat er aan materiaal inhangt oppoetsen tot t brandschoon is vanbinnen en vanbuiten, potten tijdje onder water zetten enzovoort...

 

Hoge lv zoals in prop is geen 100% spintkiller is mijn ervaring, bij erg vuile stekken zie je ze zelfs gewoon lopen tegen de binnenkant vd kap...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potten gaan speciaal voor plastic kliko in, was mijn laatste medium ronde dus ze liggen in de weg zeg maar.

 

Er zit nog niks bij de mamma's waar ik van stek dus echt vervuilde stekken kan je niet van spreken.

Wel ga ik vh weekend alles stekken wat ik heb en de mamma's de kliko in om het ze moeilijker te maken, komt ook beter uit want zo kan ik wat ik nog had staan ivm selectie uit die 7 veel beter managen, groeit nu dat 90x60 tentje uit ook met zwaar toppen :withstupid:

 

De 150W gaat weg na het drogen dus dat scheelt, ik bespuit de binnenkant wel ff met Floramite en doe dag erna nog een x met de stoomreiniger alles na want bij uit elkaar halen natuurlijk genoeg kans op. Voordat ik de 2x80 tentjes op zet zijn we zo een maand verder (ik wil ook een GreenRoom en die zijn lastig te krijgen dus kan wel ff duren).

Veel van wat er aan apparatuur in de tent gebruikt is kan ook zo weg, die clipfans en dat verlengsnoer kosten me de kop niet, maak me wel druk over dat stuk combi connect vd afzuiger van zeg 60cm wat vanaf ingang tent vervangen moet gaan worden straks :jump:

 

Bah, komende weken steeds de kriebels krijgen omdat je denkt er weer 1 te zien of je krijgt jeuk en denkt meteen dat (had ik heel erg met planten omhalen ) :whistle:

 

Jammer dat Torsti niet meer zo actief is, informatieve bijdragen zoals deze (wat mij aardig gerust stelt nu):

 

Hoi Ziekepaniek,

zodra ik spint in mijn hok heb, hang ik de planten compleet

ondersteboven op.

De spint kruipt nu naar boven en de toppen blijven nu spintvrij.

gallery_5351_9677_330974.jpg

De stelen kun je nu makkelijk schoonmaken en de spint vernietigen.

 

Groetjes

Torsten

 

Komende dagen dus ff met de Dyson langs de stelen vd planten, als ik het niet vergeet zal ik op de gevoelige plaat zetten.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind n 150w juist n mooi maatje, werkte voor mij altijd geweldig mooi.

Kon daar precies 18x 11 liter voorgroeien voor in mn 240w's te zetten.

 

80x80's pas opzetten als je 100% zeker bent dat je schoon bent he?

Edited by scirocco

Share this post


Link to post
Share on other sites

floramite ben ik niet bekend mee, ik los gewoon wat rosemarijnolie op in water en spray dat wat rond, heb eens met een vergrootglas wat spint op een a4tje gezet, er omheen gesprayd en zonder in contact te komen gaan ze al dood :whistle:

raad het niet aan op je plantjes te spuiten, om logische redenen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had iets nodig wat ik per direct op een net in de bloei staande s5 in een DR60 kon spuiten zonder weer te moeten spuiten als er pistels aan zaten.

Veel van dat 'bio' spul moet je herhalen om de cyclus te doorbreken en ik reken liever als er sprake van een lichte plaag radicaal af en neem aanvullende maatregelen zoals gefilterde actieve inlaat zometeen.

 

Heb die DR60 opgezet omdat ik met een groot tekort aan s5 zit, afgelopen ronde geen gezet en nog maar beetje in de pot, die s5 x AMG die ik in de plaats van s5 had gezet daarvoor bevalt niet zo, dat wordt ICE zodra de spint ronde droog is.

 

Zometeen ga ik voor het 1st met de Dyson langs de stelen, zal mij benieuwen :whip:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het moet raar lopen als spint je oogst verkloot, dat heb ik nog nooit meegemaakt en heb flink wat spint gehad. Met Floramite in de bloei spuiten zou ik niet doen, dan nog liever het knoflookrecept uit mijn handtekening, daarmee doodt je alle spint die je raakt máár het laat wel een laagje na over de planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dilago

Net in de bloei als in 3dgn.. denk je nu echt dat ik zou spuiten als er blommekes waren?

Dan had er een krop sla in de tent gehangen denk ik of had ik zelfs de hele grow afgebroken.

 

De toppen zijn allemaal in orde, spintvrij en ook geen webjes te vinden want die zaten voornamelijk op die ene plant, wel her en der wat spint helemaal bovenaan bij sommige maar dat was geen drama.

 

Ik moest, omdat alles in 1 kamer staat, ik katten heb die niet uit die kamer te houden zijn en het echt een plaag werd, ff radicaal aan de slag.

Ook had ik zelf liever voor een andere oplossing gekozen maar met spint kan je beter (weet jij alles van) beter geen halve maatregelen nemen.

 

Gelukkig maar overigens dat radicale want ik heb planten in de DR150W hangen maar ook 3 in ander tentje, waaronder de meest besmette, en daar ging het ineens wel heel rap dwz de spintjes vonden er niks meer aan en hadden besloten om de slang die vd afzuiging naar de 150W liep te gaan gebruiken als stairway to heaven.

Schrok me kapot toen ik met Iphone zaklamp eens goed ging kijken want euh witte dingetjes op zwarte combi.. en ben vervolgens 2u aan het stomen en dood drukken geweest.

Die tent waar ze uit liepen heb ik helemaal afgesloten en vervolgens, nadat ik die 3 planten naar de DR150 W verhuist had wat volgens mij zonder verspreiding gelukt is, vol gepompt met hete stoom, gaarkoken die handel, nu de komende dagen dat kleine tentje blijven ontsmetten en dan zou het zga klaar moeten zijn met ze, uit elkaar halen van tenten gebeurt komende tijd nog niet want ik ben doodsbenauwd dat ik herbesmet daarmee.

 

Stomme zet 2e tentje maar het kon toen ff niet anders :thumbsdown:

 

Niks ontdekt bij de groeiende of die in de DR60 in de bloei staat, afkloppen want wat een kleine shitty ettertjes zijn het zeg die net uitgekomen zijn, die zie je echt zo over het hoofd

 

Volgende behandeling is met PVP, daarna met Neem aan de gang en als de stekken strakkies de DR80's in gaan krijgen die echt nog wel een keer een Floramite behandeling, misschien zit er inmiddels wel een spintje ergens op 1vd rekken die op zeg 1mtr vd tent staan nee, ik heb mijn portie wel gehad met al dat extra werk, ik ben zga op nu na 3dgn :thumbsdown:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog niks in de andere tentjes met plantjes en de populatie in de 150W is schrijnende.

Na het verwijderen van de afvoerslangen en een stoombehandeling is het eerder gebruikte droogtentje zga schoon nu (120W).

 

Dagelijks een blast vd stoomreiniger vinden ze echt niet leuk (gebruik er wel 1 met een stuk slag aan reiniger uitblaaszijde zodat er geen spintje op je reiniger terecht komt0 nu nog genoeg demi water in huis want het gaat hard met die flesjes vd supermarkt, gelukkig kan ik een grote can krijgen in ons durp al hadden ze dat niet op voorraad, maandag gaat dat wel lukken :jump:

Met die bouwlamp van 400W zie ik nu ook mooi alles kruipen en oude thc lijk erg veel op een spintje soms :icecream:

 

Ik ga nadat de planten droog en eruit zijn alles nog goed nat spuiten en de tent op 100% lv zetten voor een dag, de temp kan ik lastig beneden de 20C brengen omdat dan de s5 die in de DR60 staat een tik krijgt.

 

Bij uit elkaar halen alles flink met natte doek flink afsoppen, stoomreiger erop en dan maar hopen dat het over is.

 

Mbt knoflook: ik heb toch maar wat gescoord en ga een teentje in mijn kamerplant pot poten ipv een spintprikker of bespuiten, ik heb een enorme hekel aan verse knoflook dus dit is heel wat voor me, of ik nog ga koken met die zooi weet ik niet, als ik het blauwzuur goedje kan mengen met Neem zou het wel een optie zijn, ook om het plafond vd 150W ff te bewerken want daar huizen de spintjes momenteel.

 

Kan ik dat knoflook teentje met wortelkantje zo in de pot poten of moet ik nog wat speciaals doen?

 

Tussendoor af en toe ff boven op de tenten kijken en aan de zijkanten buitenkant of ik daar niet iets zie kruipen, wat er nog kruipt is piepklein en wit, bruin zie ik alleen nog in de webjes en is dood al heb ik niet met loep gekeken want dan moet ik met kop de tent in.

Daarnaast hebben de katten door dat de kamer verboden gebied is en ik stoomreinig toch maar elke dag de vloer ff in die kamer inclusief de overloop, de wasmachine heeft nog nooit zo vaak gedraaid en het aantal zakken naar de kliko in tijd van 3dgn is ook best wel onzinnig maargoed je mot wat nieh :innocent:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...