Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Xaim

Te Veel Info, Help!

Recommended Posts

Beste medekwekers,

 

Ik heb ondertussen al wat kweekjes buiten gedraaid, en ooit 1tje binnen onder een T-neon.

Nu wil ik het toch iets "groter" aanpakken zodat ik zelf mooie bio wiet kan kweken.

 

Ik zou graag willen weten of jullie tips of aanmerkingen hebben aan mijn setje dat ik samengesteld heb, want misschien vergeet ik iets?

Dit is het setje geworden;

1x Davin Relaiskast DV12 2x 600W

2x Fanline tafel / clip-fan 15 cm (om toprot te voorkomen in bloeifase)

1x Mammoth Pro 100 - 100x100x200cm

1x Thermo / Hygrometer digitaal met externe sensor

1x Easyroller p/set 2 stuks

1x Sonoconnect 127 mm 10M (om het geluid te dempen)

1x PrimaKlima GT 125 2-Speed + PK Eco Filter Combo Deal

4x Slangklem 060/165 mm

2x Biobizz Lightmix 50L

10x Pot vierkant 11 ltr (wil er 6 vullen)

1x Zelfbouwset 400 W Philips LuxGear + Osram Nav-T super + Hamerslagkap

 

1x Osram Plantastar 400 W

1x Osram Nav-T-Super 400W (reserve bloeilamp)

1x VMVL kabel+stekker 3x1,5 mm 4 mtr

 

Qua voeding en zaden:

1x Sannie's starter pack + 6 Suger Punch.

1x Groeivoeding. (1L)

1x Plant Vitality Plus (tegen de veel genoemde beestjes op het forum (met name spint) :whistle:)

10x Extra buffer tabletten.

 

Ik weet het, het is een aardige lijst. Maar mis ik nog iets?

Qua brandveiligheid ben ik nog aan het kijken, misschien heeft iemand een tip?

en hoe hebben jullie je VSA bevestigd, want deze wordt natuurlijk warm?

 

Een hoop vragen en hoop stiekem ook op een hoop antwoorden.

 

 

Groetjes,

 

X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plant Vitality Plus werkt niet tegen spint, maar als je toch uit zaad gaat kweken en alles nieuw koopt hoef je je over spint geen zorgen te maken. Lijkt me een prima setje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dilago,

 

Ik heb veel van jou kweekjes gelezen, en ook een hoop van geleerd!

Leuk om dat alles zo te lezen, had ook express je eerste kweekjes bekeken.

Ik ga dus nooit planten van buiten naar binnen plaatsen... :whistle:

 

Jammer betreft de Vitality, kon er al niet echt iets vinden op het forum.

Althans niet van: het werkt niet.

 

groet,

 

X

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor brandveiligheid heb ik 3 van deze hangen:

http://www.greensell...kg/#description

1 bij elke lamp en 1 boven mn schakelkast..

 

Volgens mij verder aardig compleet, succes!

 

ten eerste bedankt voor je reactie )0057

 

Dan zou ik in mijn geval 2 van deze blussers moeten aanschaffen?

1 boven mij lamp en 1 boven mijn elektrisch gebeuren?

 

X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, er zijn meerdere opties maar daar zou ik idd wel voor gaan!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zo eentje liggen:

 

@crimson,

 

Is dat zo'n co2 granaat? Of wat is dat precies voor een ding. Het ziet er wel naar uit dat die effectief is en geen of weinig rommel achterlaat. Maar zal wel wat kosten?

 

X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad dat wel, maar als ik dat filmpje zo zie werkt het wel super goed. Deze hangt gewoon letterlijk boven je lamp of in de kamer/ruimte?

 

Hebben jullie (jij) ook door gelinkte rookmelders er hangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yeps, niet op bezuinigen die veiligheid. Doet nu even pijn, maar brand doet nog veel meer pijn. Spint nog niet aan denken inderdaad. Zaad kweken, schoon werken en de kamerplanten uit de buurt houden. Een 5 liter drukpomp/plantenspuit. Vind ik ook een handig item.

 

Heb zelf een paar lange bussen/moeren gehaald bij de gamma en die met lange bouten achter mijn VSA gedaan. muur --> metalen bus --> VSA. Dan kan de lucht eromheen circuleren. En in mijn geval ook even het stukje behang weggesneden dat achter de VSA zat. Zie hier het resultaat. En net als in de keuken alle stroom hoog. Geen kabels of contactdozen op de grond.

 

gallery_45821_19152_369408.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@De_föhn

 

Misschien een gekke vraag, maar waarom de spullen bewust niet op de grond?

 

Het beste is dus om alles op een plank/muur te monteren en zorgen dat er genoeg lucht bij kan om te koelen?

 

Gr,

 

X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vocht en elektra gaan niet goed samen. Gieter die omvalt, jerrycan die gaat lekken... Beter dat je het gewoon hoog hangt ook in je tent. Dan kun je nog is een keer normaal sproeien of morsen.

 

Op een betonnen muur wel. Leg de VSA anders gewoon op een steen. Zolang het maar niet brand. Een plank is een slecht idee. Zo'n ding wordt namelijk echt heet. Als in dat wil je niet lang vasthouden heet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je helemaal gelijk in, ik zal eens kijken hoe ik hem dan zal gaan bevestigen of op een steen zal leggen. Zijn wel grote dingen zeg, stond er verbaasd van te kijken!

 

Ik heb ook nog een vraag over de ventilatie. Ik heb namelijk 1 kamer en daar komt het tentje in te staan. Daar heb ik maar 1 raam in die open kan, daar zou dan in mijn beleving de afvoer naar toe moeten gaan en vanuit huis de aanvoer lucht aanzuigen. Alleen nu zit ik vrij hoog in een appartement en heb ik gelezen als de wind op je raam staat kan die terug er in waaien, hoe gaan jullie hier mee om?

 

En een beetje een vraag die er bij hoort, wat doen jullie met de ramen? Nu hangt er gewoon rolgordijn maar moet ik het afplakken met raam stickers? Aftimmeren wil ik liever niet want ja...Dat is zo overduidelijk. En als er onderhoudt aan het pand gedaan moet worden dan is het gewoon 1+1.

 

 

Gr,

 

X

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

PvP werkt goed tegen stress in de plant,en ik krijg me spint er wel mee dood.

Maar het knoflookrecept in Dilago's handtekening werkt beter dan PvP,ga daar maar vanuit.

 

 

:excl: Nooit direct naar buiten uitblazen,laat het afblazen op je overloop of grote ruimte.

Dan verdeeld het namelijk over de lucht in je huis en ben je minder zichtbaar voor infrarood-sukkels.

Die zoeken naar afblaas naar buiten toe........met een infrarood cam.

 

Het is fris buiten dus je raam niet te ver open.

Niet aftimmeren/afplakken,gewoon van dat kleurloze raamfolie voor op de voordeur/wc raam.

En je tent-rits niet richting het raam laten wijzen,dat licht straalt naar buiten toe als een UFO als je hem opendoet geloof me maar......

 

:wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@collie Weed,

 

Bedankt voor je reactie! Oke dus is een beetje 50/50 wat betreft de PvP.

 

Misschien begrijp ik het verkeerd maar dan wordt je huis toch juist helemaal warm? Als er een uitblaas is zou ook van een droger kunnen zijn toch? Maar als je hele kamer/huis 26-28 graden is dat is dan wel een aparte bedoeling. Al denk ik niet dat een 400watt een kamer compleet kan verwarmen als er een raampje open staat.

Ik heb namelijk niet de mogelijkheid om het in een andere kamer uit te blazen.

 

Hoe doen andere dit dan? Ik denk dat veel mensen rechtstreeks naar buiten afblazen, of zie ik dat verkeerd?

 

Van dat licht had ik ook al bedacht, maar als je de gewone lamp aan zet, valt dat strooilicht niet weg?

 

Dat wordt dan binnenkort wat folie halen dan, gewoon de bouwmarkt denk ik?

 

 

Groetjes,

 

X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee joh. Het is 400Watt lamp. Dat loopt wel los. Doe hetzelfde met 600w lamp in een tube. Blaas uit in de centrale hal zuig aan vanaf het raam. In mijn geval heb ik 360m2 afzuig buisventilator. en 125m2 aanzuig buisventilator. (zo'n klein mini ding van de bouwmarkt voor in de wc) Dat is exclusief de bochten en lengte van de sonoconnect. Dus effectief is het minder. Met de temp buiten nu kan ik mijn afzuiger dimmen tot 30 procent en dan wordt het 27 - 28 graden.

 

Heb wel een grote hal, maar bij mij scheelt het 2 graden. Dat is wel lekker ook. Ander bijkomend voordeel buiten detectie van warmte. Mocht je filter kapot gaan ben jij de eerste die het ruikt. Niet de buren.

 

Onderschat dat hele beluchting ding niet. Dat heb ik destijds wel gedaan. En het resultaat kun je zien in het kweekverslag dat ik hier heb gemaakt toen :D

 

Zelf zwart wit folie voor de ramen. Dubbele laag. Rol gekocht bij de onlinetopgarden site. kost geen drol en goed lichtdicht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@DE_FÖHN

 

Dus wat ik zo begrijp van jullie 2 zuig je buiten aan en gefilterde lucht gaat naar binnen?

 

Alleen stel het vriest -3 en je zuigt die koude lucht naar binnen, dat kan toch nooit goed zijn? Het voordeel is inderdaad, mocht het filter niet meer merken dat je het zelf wel ruikt.

 

Maar ik heb sowieso een passieve inlaat, daar kan ik wel een slang aan doen zodat de lucht die er uit geduwd wordt weer nieuwe lucht aan zuigt.

 

Wat betreft de temperatuur, ik heb hem zelf in een kamertje staan 3x2,5m 2,60 hoog ong. Ik geloof nooit dat deze kamer dan onder de 23-24 graden blijft, vandaar dat ik naar buiten wil afvoeren.

 

Groetjes,

 

X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat is een compromis. Je zuigt inderdaad koude lucht aan, Heb het raam op een kier. En de slang hangt er een meter of 2 boven. Vervolgens is het nog 7 meter sonoconnect naar de kast. Daar komt het bovenin binnen. Heb een geperforeerde slang genomen die in mijn ruimte gehangen. (zie bovenin de foto)

 

gallery_45821_19152_1676428.jpg

 

Uiteinde dichtgemaakt zodat je wat overdruk krijgt in de slang. Dan duw ik de koude lucht door die kleine gaatjes in de slang mijn ruimte in. Dat valt langs de lamp naar beneden. Tegen de tijd dat het mijn planten raakt is het een goede temperatuur. Als het straks nog kouder wordt dim ik mijn afzuiging iets meer of doe ik het raam dicht. Trek ik het alleen door het luchtrooster boven het raam lucht daarbinnen. Of uit die ruimte zelf. Als er maar verse aanvoer van lucht is en je afgezogen lucht zich daar niet mee mengt. Voordeel van actieve aanzuiging vind ik dat je je afzuiger veel meer kan dimmen. Dus minder geluid. Daarbij hang ik voor het drogen van mijn wiet er een droogtentje tussen. Dan trek ik het van buiten door het droogtentje mijn kast in. Geen nare luchtjes. En kan ik door met de volgende ronde.

 

Het is maar 125m2 aanzuigertje. Wat genoeg is voor de kast. Na aftrek van slang, bochten, geperforeerde slang,overdruk. Blijft daar nog maar max de 1/2 1/3 van over. Dus het is niet een gigantisch orkaan aan koude lucht die binnen komt. Voel wel dat de slang koud is inderdaad.

 

Passief kan altijd natuurlijk. Raam open waar je tentje staat. En afzuigen naar een andere ruimte.

 

In de ruimte waar de kast staat wordt het met de lamp aan nooit onder de 24 graden. En die ruimte is 3x4x4 onder een schuin dak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@De_Föhn,

 

Ziet er inderdaad erg goed uit!

Het is inderdaad een goed idee van die kleine gaatjes, maar als jij je verse lucht van boven laat komen, en je zuigt ook boven af, voer je dan niet teveel verse lucht af?

 

Als de lamp aan staat geloof ik dat je de temperatuur van buiten in orde houdt, maar is het niet koud (lees te koud) voor de planten als de lamp uit is?

 

Is wel netjes als je je temperatuur standaard 24 graden kan houden. Dus als ik het goed begrijp regel je de temperatuur met de buiten temperatuur die je aanvoert? Dus hoe warmer hoe meer afzuiging.

 

Gaat dit proces automatisch bij jou of heb je zelf een potmeter die je draait voor sneller /langzamer?

 

Groetjes,

 

X

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha thanks. Nou dat kutding heeft inmiddels genoeg gekost. Dus werd een keer tijd lol.

Nee koude lucht is zwaarder, valt naar beneden. Gaat prima. En hoef die afzuiger niet zo hard te laten draaien.

 

Ja eerlijk gezegd wel wat, maar dat was het daarvoor ook al. Ik heb een biogreen warmte mat. Die gaat aan zodra de temp in de kast onder de 22 graden komt. Die warme lucht zuig je natuurlijk uiteindelijk ook weer weg, maargoed wat ik zeg. Die afzuiging staat niet erg hard. Hard genoeg om onder druk te creëren.

 

Nou, die 24 graden dat is in de ruimte waar de kast staat. In mijn kweek kast is het nu 26-28 graden met de lamp aan en 21-23 graden met de lamp uit. (dat laatste door die mat)

 

Nee, dat gaat niet automatisch. De enige goede controllers voor je afzuigers zijn in mijn optiek trafo controllers of frequentie controllers. Die zijn duur. Ik heb een Trafo controller gekocht. ( zie foto boven, dat bruine ding) een Variac. Was 110 euro. Wil je er 1 met thermostaat dan ga je al gauw naar de 250+ euro's. Vond ik wat aan de dure kant. Alle andere controllers brommen gewoon. Min, Max temp meter erbij. En af en toe een tandje hoger of lager zetten wanneer de temp daarom vraagt, maar dat is echt alleen met weersveranderingen. Goed te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@De_föhn

 

Ja inderdaad kost allemaal zat, en dan denk je dat je alles hebt en ben je er nog niet, hahaha.

 

Jij zei als het te koud wordt sluit je je raam, maar dan zuig je toch als nog je gebruikte lucht aan?

 

Welke Fan controller heb je? Want dat klinkt wel super handig! Want als mijn afzuiger niet hard hoef te draaien dan kan ik dat instellen.

 

Wil ook even zeggen dat ik je hulp super waardeer!

 

Groetjes,

 

X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, In mijn situatie niet. Ik zuig mijn lucht aan van de etage eronder. Blaas het uit naar de hal naast de ruimte waar mijn kast staat. Dat mengt zich dus niet. Maar goed iedere situatie is weer anders natuurlijk.

 

Deze controller: https://onlinetopgarden.com/en/index.php?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=variac

 

No problem... Sharing is caring lol. Daarbij, Ik lul natuurlijk ook gewoon lekker door met de informatie die ik heb opgevangen na 3x een binnenkweek te hebben gedaan. Wellicht scheelt die extra info jou een mislukte ronde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@De_Föhn,

 

Ja is ook zo maar vroeg het mij af hoe je het deed, maar inderdaad dan mengt het niet.

Maar als ik wel een actieve uitlaat heb en een passieve inlaat, dat gaat wel goed komen?

Laat ik het zo zeggen, het is wel goed mogelijk?

 

Ik denk dat ik zo'n Fan controller nog wel aanschaf, dat is echt ideaal.

En ik denk dat ik voor de rest eerst alles is even op moet zetten en dan eens kijken hoe het allemaal werkt en wat de temperaturen zijn zonder dat er al wat in staat. om gewoon is te kijken hoe alles reageert. Als ik dat tijdens het kweken doe, dan komt het sowieso niet ten goede met de planten.

 

De warmtemat lijkt mij ook wel wat maar dat kost ook al gauw aardig wat geld, en zolang ik het niet nodig heb hoeft het van mij ook niet.

Maar die hou ik als tip op de achtergrond.

 

Ik heb nog wel een vraagje over de afzuiging van buiten.

Doordat je de koude lucht aanzuigt, krijg je dan geen condens op je slang?

Want als die druppels op de planten vallen in de volle bloei kan dit denk ik toprot veroorzaken?

 

Ik heb ook nog een vraag over de veiligheid, heb jij de automatische brandblusser in de tent hangen of er buiten boven? en het zelfde voor het elektra?

 

Ik ben wel blij met iemand die me op de beginnersfouten kan wijzen, want net wat je zegt, dan hoef ik zelf niet die zelfde fouten te maken.

Dus ik ben er blij mee!

 

 

Gr,

 

X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee condens heb ik geen last van, maar ik trek het dan ook aan de binnenkant twee meter boven het raam weg. Kan nog een beetje die slang verder weg of dichterbij hangen ook, maar dat is mijn situatie. Direct van buiten is condens goed mogelijk, zelf geen ervaring mee.

 

Zou passief beginnen, heb je ook geen rekening te houden met al dat soort condens gelul, kijken hoe dat gaat. Beetje spelen met de tijd ook. Bij mij gaat nu om 19.00 uur de lamp aan en om 7.00 weer uit. Dat helpt ook om de 12 uur donker periode van de planten wat warmer te houden. Wat betreft die mat. Heb hem zelf ook later gekocht. Heb er een thermostaat bij. Die heb je niet nodig. Lamp uit, mat aan. Is genoeg. Die thermostaat is meteen 100 ekkies +. die mat kost maar 40 ofzo. Tijdklok erop en klaar. Dat is de goedkopere optie.

 

Veiligheid, heb ik dan gewoon niet op bezuinigd. De Mabo blusgranaten zijn gewoon het beste. Wel 120 euro. Heb er zelf 1 boven mijn VSA. schakelklok gehangen, en 1 in mijn kweekruimte. Doet nu ff pijn, maar uitleggen aan je partner/bank/verzekeraar/buren dat het huis is afgefikt nog veel meer lol.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...