Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

ZiiP

Diy Kweekkast En Led Lamp+Arduino/black Domina

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Mijn naam is "Ivan"

 

Dit wordt mij eerste kweek. Ik wil het uitgebreid houden. Een tijdje geleden kreeg een vriend van me een briljant idee om te kweken. Na veel erover gesproken te hebben, had ik besloten om een (grote)kweekkast voor hem te maken. Nadat hij de kast een maand in gebruik had, vond ik het toch zeer interessant om er ook eentje voor mezelf te maken. En aangezien ik niet veel rook heb ik genoeg aan een kleine kast. Ik zal ook niet vaak op de kweeklocatie zijn, dus moet de kast 100% automatisch zijn en MOET er beveiliging op.

 

 

Aansturing:

 

Ik wil voor het aansturen van de kast een Arduino gebruiken. Die zal ALLES moeten regelen. Temperatuur,tijd,water,beveiliging, etc etc. Ook wil ik bepaalde waardes monitoren en veranderen.

 

__________________________________________________ __________________________________________________ __________________________________________

 

De lamp:

 

Ik heb hier veel informatie over gezocht en tot de conclusie gekomen dat een led lamp ideaal voor mij zou zijn. De lage hitte en elektriciteit rekening heb ik veel baat bij + de led "zou"

langer mee moeten gaan...Maar wat zijn die dingen ongelooflijk duur, gaat nergens over. En vaak (bijna altijd) maken ze de opgegeven wattage lang niet waar. Een ledlamp van 300watt kan zomaar 120 watt trekken. De led fabrikanten spelen een slim spelletje. Stel je hebt een lamp met 100x 3watt led, dat is samen 300wat dus. Maar als je elke led 3watt gaat voeden:

1: dan wordt hij (te) heet

2: dan haalt hij NOOIT de opgegeven 25000 of 50000 uur, een heel stuk minder zelfs

 

Maar op de verpakking schrijven ze wel het maximum wattage, zodat jij denkt dat je een goede lamp hebt gehaald.

 

__________________________________________________ __________________________________________________ _______________________

 

Conclusie: ik ging mij eigen lamp maken.

 

7x rode 10Watt

3x blauw 10Watt

4x cool White 10Watt

4x warm White 10Watt

6x boostConverter max 2.5Amp (de drivers)

1x PC powersupply

4x aluminium profiel

2x grote PC ventilator

 

Aluminium profiel zullen als een heatsink worden gebruikt. Maar eerst moeten er (ventilatie)gaten in en een beetje zaagwerk. De LEDs heb ik per 3 op een driver dus 3x6=18.

Alles netjes gemonteerd en het werkt perfect, lekker warm maar niet heet. Je kan de heatsink probleemloos met je lippen aanraken (zo test ik de hitte van mij lamp).

Zonder de lampventilatie wordt hij bloedheet en gaat de temperatuur in de kast over de 35graden, dus het is zeer belangrijk dat de ventilators BLIJVEN draaien.

 

__________________________________________________ __________________________________________________ ________________________________

 

De kast:

 

voor 35 euro bij de kringloop had ik een kleine kast gehaald H=70 B=55 D=40. De binnenkant ervan heb ik helemaal bekleed met radiatorfolie (dubbel bij de kieren). Verder heb ik er een raampje ingemaakt, zodat de kast niet open hoeft als je er even naar binnen wilt kijken (met een deurtje uiteraard). 4 wielen eronder geplaatst zodat het lekker mobiel blijft.

1 gat onder in de kast heb ik gemaakt voor lucht toevoer, en 1 gat op het dak dat is de afvoer. Bij elke gat heb ik een processor ventilator ingedaan (zeer krachtige ventilators die de processor van je computer koelen). 1 blaast lucht in andere blaast het uit. Ook heb ik een klep op het dak gezet die open en dicht kan, de klep word aangestuurd door een homemade servo en het heeft meerdere posities hoe die open kan. Als de beide ventilatoren op volle kracht aan zijn, dan daalt de temperatuur razend snel dus dat is ook weer niet de bedoeling. Ik heb een programma geschreven die de temperatuur regelt, aan de hand van de ingestelde temperatuur gaat de ventilatie harder of zachter draaien. Het ventilatie heeft hier 8 standen en de klep heeft er 6. Het is een complex systeem die

helemaal zelf de temperatuur regelt. Ik hoef alleen in te stellen wat de temperatuur zal zijn, en welke tolerantie het mag hebben. Elke 15 seconden kijkt arduino of de temperatuur hoger of lager is en aan de hand daarvan zet hij de klep en de ventilators een stap verder of terug.

Ik heb ook 3 grondvochtsensoren gemaakt, ze monitoren hoe nat de wortels zijn. De bedoeling is dat de kast ook zelf water gaat geven (als een bepaalde waarde van de grondvochtsensoren is overschreden), op dit moment is dat niet echt nodig want de plantjes zijn nu nog klein en zuipen niet veel.

 

__________________________________________________ __________________________________________________ __________________________________

 

Beveiliging:

 

Zoals ik eerder schreef, als de ventilatie van de lamp uit is dan wordt het heel heet in de hok, en kunnen de leds permanent beschadigd worden. Ik heb de arduino zo geprogrammeerd dat wanneer

een (opgegeven) temperatuur behaald wordt dan gaat de hele lamp uit. Dus stel de ingestelde temp is 25.5, en de beveiliging heb ik op 26 staan. Als de ventilatie van de lamp ermee ophoud en het gaat warmer worden dan 26.00 graden of hoger, dan schakelt arduino de lamp uit. Is niet goed voor de planten, maar beter planten dood dan brand.

 

De PC voeding is zelf al heel goed beveiligd daar maak ik mij niet druk om.

 

__________________________________________________ __________________________________________________ ________________________________

 

Wat de kast kan:

 

-tijd veranderen (denk aan de actuele tijd, de tijd wanneer lampen aan/uitgaan, en hij houd de tijd bij hoelang de kast aanstaat)

-status (elke 5 minuten krijg ik de gemiddelde temperatuur/luchtvochtigheid te zien, actuele temperatuur/luchtvochtigheid kan je ieder moment bekijken)

-status (elke uur krijg ik de gemiddelde temperatuur te zien, en die kan je van de hele dag bekijken van 0 tm 18 uur)

-instellingen ( alle waardes kunnen makkelijk aangepast worden, denk aan temperatuur,ventilatie rules, aantijd,lampkleuren etc etc.

-plantje groot brengenicon_e_biggrin.gif

-zal vast iets vergeten zijn.

__________________________________________________ __________________________________________________ _______________________________

 

De hele kast moet op 12volt draaien. Ik wil nergens 220volt hebben, behalve dan in de pc powersupply. Zo BLIJFT alles ook veilig.

 

 

Ik heb een berg foto's die ik moet uitzoeken even geduld..

Edited by ZiiP
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt gaaf! Ik ben een beginnende arduino knutselaar en ik ben heel benieuwd naar hoe dit gaat werken! Succes!

Heb je ook een filter of heb ik daar overheen gelezen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben benieuwd

 

kwa leds raad ik toch de Cree leds aan.

je hebt een kleine kweek. dus zal niet zo duur zijn om daar een lamp van te bouwen.

en je weet zeker dat je het juiste lichtspectrum gaat hebben

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt gaaf! Ik ben een beginnende arduino knutselaar en ik ben heel benieuwd naar hoe dit gaat werken! Succes!

Heb je ook een filter of heb ik daar overheen gelezen?

 

MisterX, cree led is een groot bedrip. Kun je daar uitgebreider in zijn? Wattage, RGB of... Wat is er mis met de COB leds die ik gebruik?

 

0057: wat maak je met arduino als ik vragen mag?

En ik heb nog niks tegen de geur. Wel is de in en uitlaat van de kast voorzien van een buis, waar later een slang naar buiten op wordt aangesloten. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt gaaf! Ik ben een beginnende arduino knutselaar en ik ben heel benieuwd naar hoe dit gaat werken! Succes!

Heb je ook een filter of heb ik daar overheen gelezen?

 

MisterX, cree led is een groot bedrip. Kun je daar uitgebreider in zijn? Wattage, RGB of... Wat is er mis met de COB leds die ik gebruik?

 

0057: wat maak je met arduino als ik vragen mag?

En ik heb nog niks tegen de geur. Wel is de in en uitlaat van de kast voorzien van een buis, waar later een slang naar buiten op wordt aangesloten. :)

 

Ik maak alles uit de starterkit met input van het boek wat ik erbij gekocht heb.. Dus echt nog de basisbeginselen :D

De slang naar buiten moet je wel echt een filter op aansluiten! Mijn planten zijn nog lang niet in bloei en je zou dit buiten al kunnen ruiken als ik geen filter zou hebben. En aangezien aanpassen/toevoegen in jouw set-up meer inhoudt dan wanneer je het niet hebt geautomatiseerd zou ik daar niet te lang mee wachten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En aangezien aanpassen/toevoegen in jouw set-up meer inhoudt dan wanneer je het niet hebt geautomatiseerd zou ik daar niet te lang mee wachten!

 

Eigenlijk heb ik voor de afzuiging zo gemaakt dat het heel makkelijk is aan te passen. Gewoon een slang erop en vastzetten met beugeltjes.

Misschien moet ik nog 1 extra ventilator halen zodat er genoeg druk is om door de filter te pushen.

 

 

Ik heb te veel foto's om ze per stuk te uploaden daarop heb ik 3 albums van gemaakt click op de link:

Van de scherm instellingen heb ik niet alle foto's van, want dat zijn er tientallen.

 

 

De kast & scherm:

 

http://fastimageshar...5d64a7d38573797

http://fastimageshar...5d9d1d7d4034446

 

__________________________________________________________________

 

De lamp

 

http://fastimageshar...5d6d7427ab84787

 

__________________________________________________________________

 

Planten:

 

http://fastimageshar...5d797f014687310

Edited by ZiiP
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahaha fantastisch! Het lijkt wel alsof Dr. Frankenstein hier aan het werk is gegaan in zijn laboratorium, om 2 monsterplantjes op te kweken :jump:

Heel cool hoe je alle grenzen van je fantasie hebt losgelaten en tot deze creatie bent gekomen, een jaren '60 kastje meets Back to the Future-stijltje.

Veel succes, aan de blaadjes van je rechterplantje kun je zien dat het licht er (in het begin) te dicht op heeft gezeten, dan gaan ze een beetje draaien en misvormen. Ik had hetzelfde onder mijn leds in het begin.

 

Het is wel zaak dat je vroeg naar 12/12 gaat want met 70 cm hoogte (waar de lamp + afstand nog vanaf moet) heb je heel weinig speling. Ook zul je denk ik LST moeten toepassen om de planten de breedte in te leiden.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha dr. Frankestein xD. Ik vind het gewoon leuk om er automatisering bij te betrekken. Want dat is tenslotte de toekomst van alles.

Plantjes zijn nog geen 14cm dus nog 2 weken groei moet voldoende zijn. Ik zit alleen te twijfelen wanneer ze te toppen.

En ik ga proberen om vaak fotos te posten van de vooruitgang.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

tog maar even vvolgen, leuk project

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je in het Cree Led topic kijkt vind je daar veel informatie over.

ik weet niks van jouw led's

 

ik weet alleen wat gasten zoals wietefras worm poldergrower enzo momenteel gebruiken.

 

verder heeeeel vet allemaal dit! om het allemaal automatisch te proberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha die foto xD

Sjeff: kom er maar bij!

 

MisterX: ik heb 18x10Watt COB LEDS 180watt totaal. 150 echte watts heb ik in gebruik.

Rood/Blauw/Cool White/Warm White

Dat zijn toch de kleuren die de plant nodig heeft. Ik kijk hoe dit gaat, als het mij niet bevalt kan ik er altijd nog een lamp bijmaken met alleen rode en blauwe.

Maar tot nu toe gaat het volgens mij aardig goed.

 

 

 

 

 

 

Als iemand kritiek heeft is die ook welkom. Dit is mijn eerste kweek. Heb gewone potgrond gebruikt, water komt uit de kraan, heb nog geen voeding, een ph meter en ec heb ik ook niet. Dit is een experiment, ik ben benieuwd wat de oogst zal zijn met deze setup.

Edited by ZiiP

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan je zo vertellen wat er gaat gebeuren

 

je plantjes worden groter. gaan de voeding uit de grond halen.

de voeding in de grond raakt snel op. je planten gaan dood.

 

dus ik zou wel overwegen iets van een voeding aan te schaffen.

want zonder wat te eten doen ze weinig/niks

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar wanneer moet ik beginnen bij te voeden?

1.5 week geleden heb ik ze verpot naar 8liter potten..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk project ZiiP. Als je er nog iets moois van wil maken adviseer ik je een zak light mix te halen bij de plaatselijke "urban garden store". Goedkope potgrond gaat je meer problemen opleveren dan je lief is. Zorg er in ieder geval voor dat je grond meer uit sponzige materialen bestaat (witveen of kokos bijvoorbeeld) en minder uit turf (dat pikzwarte spul in goedkope potgrond).

 

Qua voeding sta je voor een keuze die op het eerste gezicht niet al te makkelijk lijkt te zijn. Door alle over-de-top marketing zien mensen door de bomen vaak het bos niet meer. Wees gerust: alle mainstream voedingsmerken zijn nagenoeg hetzelfde. Als je op kunstmest gaat kweken (daar bestaan de meeste voedingen uit) is een pH- en eventueel EC-meter wel echt aan te raden. Die eerste is dan eigenlijk essentieel.

 

Vanaf nu bijvoeden lijkt me geen slecht plan overigens. Althans, hoe oud zijn de plantjes op het moment?

 

Succes!

Groet,

 

Thomson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb als testje ook een plantje gekweekt zonder voeding. Hij heeft het goed overleefd met een aantal prima topjes, maar dat was onder minder intensieve omstandigheden (wattage etc.). Afhankelijk van je type aarde bijvoeden (ik gebruik Plagron Grofmix aarde, die zou voor 3 weken voeding moeten hebben). Waarom pak je geen regenwater en meng je dat met kraanwater? Wel met PH meter maar dan kom je al in de gewenste waarde. Ik snap dat je het wilt testen, ben ik zelf ook van, maar je test nu min of meer of alle dingen die slecht zijn voor een plant inderdaad slecht zijn terwijl je gevoel wil krijgen bij de resultaten van jouw specifieke set-up!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk en interessant project!

Hoe heb je die grondvochtsensoren gemaakt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn dank voor de snelle antwoorden. Ik heb inmiddels toch besloten om regen water te gebruiken aangezien het herfst is. Heb al 1.5liter opgevangen.

 

De planten zijn uit de grond gekomen op 3 en 4 oktober 15 dagen oud. Potgrond die ik heb is gelukkig niet zwart maar bruin en luchtig :) ik hoop dat je dat bedoelde met goede grond.

 

grondsensor. Een 560k resistor op 5v, daar een lang stuk koper aan het eind (tijdelijk, ben op dit moment een draad van heatelement aan het testen die heeft geen corrosie als het goed is) en die steek je in de grond als ref. En dan heb je nog een stuk koper(ANTENNE)

Waar ook een resistor opzit ik ben ff de waarde ervan vergeten, die steek je ook in de grond. Tussen de ref en de antenne zit een 1uf capacitor die de ruis eruit haalt.

De antenne gaat in de analog inpit van arduino. Met 5 regels code wordt de signaal van de antenne omgezet in waarde.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stop even je stammetjes nog wat verder onder de grond door je potten nog wat af te vullen....... misschien een overbodige tip maar ik denk ik zeg het even......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Regenwater kan te zuur zijn, ik heb gisteren nog een emmer uit de ton gehaald, die was 4,8.

 

Mooi verhaal over de sensor, dat hoofdstuk ben ik volgens mij nog niet.. :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Regenwater kan te zuur zijn, ik heb gisteren nog een emmer uit de ton gehaald, die was 4,8.

 

Mooi verhaal over de sensor, dat hoofdstuk ben ik volgens mij nog niet.. :innocent:

 

Is heel simpel te doen met de map functie. Wel eerst de actuele waarde refereren tot aan limiet.

 

int val1 = analogRead(grondVocht1);

int val1Res;

val1Res = val1;

val1Res = map(val1Res, 0, 1023, 1, 1000);

float val2 = val1Res / 10.06;

 

5 regels per sensor....

 

0,1023 moet je dus refereren

 

 

Stop even je stammetjes nog wat verder onder de grond door je potten nog wat af te vullen....... misschien een overbodige tip maar ik denk ik zeg het even......

 

Zal ik doen, maar wat is de voordeel daarvan? Ik ben geen tuinman daarom vraag ik het :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo vang je de eerste strek op van je plantje (het steeltje wordt korter), je plantjes vinden dat schijnbaar fijn heb ik hier geleerd. En je krijgt meer aarde in je pot dus iets meer buffer voor je voedingswater. Afvullen (voorzichtig) tot ongeveer 1 cm onder de eerste blaadjes en mocht het plantje zich nog meer strekken gewoon herhalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi gemaakt allemaal :verrygood

succes verder...

 

grt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...