Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

David_13

Te Koud Om Wiet Te Drogen?

Recommended Posts

Beste mensen.

 

Ik heb maandag een buitenplant geoogst en op zolder gehangen. Nou heb ik geen verwarming op zolder en buiten is het maar 12 graden en 's nachts vriest het al bijna. Droogt mijn wiet wel met deze temperaturen?

Edited by David_13

Share this post


Link to post
Share on other sites

Google is je beste vriend:

Wat is de beste temperatuur om de wiet te drogen?

Het meest ideale is tussen de 15 en 20 graden. Daarbij is het van groot belang dat je bij het drogen geen gebruik maakt van een ventilator die je direct op de wiettoppen richt. Een luchtcirculatie is prima maar richt de ventilator niet op de te drogen toppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe warm is het op je zolder? Hang er even een thermometer en je weet het ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen zorgen.. lekker laten hangen en niet gaan lopen kutten met een kachel zonde van de smaak en ik weet niet hoe schoon je zolder is maar als het stoffig is zou ik je ventilator ook weg laten. wel ff je vocht checken ergens tussen de 30-60% rlv en dan zit je redelijk save

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het te snel droogt kan je je hele oogst nog wel verpesten. Een kachel erbij zetten zou ik ook niet doen, maar doe je het toch zet hem dan vooral niet te hard.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je wiet op 2 graden droogt is het alleen maar beter van smaak omdat het langzamer en gecontroleerder droogt.

 

Ik zou me eerder druk maken om de luchtvochtigheid,dat bepaald de droogsnelheid.

 

Bovendien voorkomt/vertraagt een temp. onder de 4 graden schimmelgroei/bederf tijdens droogproces.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bevriezen lijkt me in elk geval niet goed.., ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

beste is af en toe stoken tot max een graad of 18

rlv daalt als lucht opwarmt

 

met hoge rlv (zoals nu met de herfst) droogt je wiet heel langzaam en loop je veel kans op schimmel

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat vind ik riskant laag.

de eerste 4 dagen tusen de 18 en 20 graden

daarna mag de temp droppen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laatste keer op 16 gedaan ondersteboven, super mooi geworden. Wel rotwerk maar gelijk top prijs

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zolang je de lv maar laag houdt.Een ven zou niet verkeerd zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik droog in de garage in een grote kartonnen doos met een afzuigertje (computer-fan). Touwtjes erin waaraan de toppen hangen. Nu heb ik een hygrometer erin en meet 70 % luchtvochtigheid . Is dit een groot risico i.v.m. schimmel? Het is daar niet heel warm...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me goed hoor, zet evt een bakje ongekookte rijst onderin, mogelijk helpt dit de lv wat lager te krijgen.

Verder ga ik mee met advies van Weetje, dus een aantal dagen wat warmer als mogelijk om de verdamping te bevorderen.

Ik droog ook in de schuur die onverwarmd is. als het naar mijn idee te koud en vochtig is gaan ze naar de kelder , beter klimaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Calciumchloride in een bak zou een optie zijn.Trekt nml vocht aan.

Edited by konopi
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kattengrid doet dat ook, gevulde sok in auto onder zetel en geen aangeslagen ramen meer.

 

Zelf droogde ik vroeger op een zolder waar temp max 14 was vanaf oktober en hoe kouder, hoe langer de wiet nodig heeft :

een kleine drie weken bij deze temperatuur

Lichte luchtverplaatsing is wel noodzakelijk dan en gebeurde toen door de aanwezige kieren.

 

Ik heb in mindere periodes wel eens volledige planten ondersteboven gehangen en pas in februari gaan kijken,

met blad en al krijg je dan wel meer een hooismaak en heeft het wat curing nodig om dat er weer uit te krijigen.

Het niet-gespotte rot in die buitenplanten had amper uitbreiding genomen bij mijn afgedane sativa(hybrid)s.

 

Te koud kan niet, wel te vochtig!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...