Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

pindarots123

Op Zoek Naar Mooiste Nl5 X Skunk Mr. Nice Regular Pheno

Recommended Posts

Hey,

daar was ik weer met een side-project, wat uiteindelijk moet resulteren in een stabiele, zelfvoorzienende voorraad gezonde stekken!

Hiervoor heb ik een nieuw tentje aangeschaft, de Mammoth Pro 120L van 120x60x160. Deze ga ik voorzien van 2 kleine LED armaturen die afzonderlijk in hoogte verstelbaar zijn, zodat ik aan de ene kant bijv. 2 moeders kan neerzetten en aan de andere kant stekken voor kan groeien.

 

De specs:

Mammoth Pro 120L

Stekkas propagator 64 voor 77/150plug

2x 100w CXB3590 5000k armaturen, passief gekoeld

pc fan actieve inlaat

125mm buisventilator + primaklima 160m3 koolstoffilter

 

De kweekmaterialen:

36 reguliere zaden NL5 x Skunk van Mr. Nice

Cultilene Propagation tray 24 steenwolpluggen

Stektray 150 stekpluggen Cultilene (volgende keer 77, deze zijn een beetje klein)

Stektray 104 TOPROCK paperbus stekpluggen

startblokken rfx-steenwol

2 liter rozenpotten

rfx-1

Cannalijn voeding

 

Het plan:

Ik wil uit regulier zaad (NL5 x Skunk van Mr. Nice) allereerst de vrouwtjes selecteren en vervolgens van 9 stuks stekken snijden en in leven houden. De 9 planten zal ik vervolgens afbloeien en documenteren welke de mooiste pheno produceerde en welke de hoogste opbrengst had. Met de stekken van deze plant wil ik vervolgens verder om hier 1 of 2 moeders van te laten groeien. De rest zal ik waarschijnlijk in de 2e ronde van deze soort afbloeien, omdat ik in de tussentijd dat de moeders opgroeien, ik niks aan een leeg tentje heb.

 

Tussendoor zal ik een beetje experimenteren met verschillende plugs en potten. De rozenpotten vind ik met name interessant omdat ze smal en hoog zijn. Zo kan ik deze bijv. vullen met rfx en in deze tent al een heel eind voorgroeien, zodat wanneer ik ze in de 11 liters overpot, ze veel sneller aanslaan en dan ook direct op 12/12 kunnen.

 

Ik heb gister 26 zaden tussen keukenpapier gedaan. Hier hoop ik uiteindelijk 9 vrouwtjes van over te houden om stekken van te snijden en af te bloeien.

 

gallery_45860_19135_795532.jpg

 

Omdat ik het nog had liggen, ga ik deze Cultilene stekpluggen gebruiken. dat zijn er maar 24, dus heb ik 't aangevuld met 2 paper buspluggen die ik in startblokken steek. Ik week ze 24 uur in EC 1.2 en PH 5.5

gallery_45860_19135_954894.jpg

 

De voeding was op geen mogelijke manier óp het frame te krijgen met de middelen die ik tot mijn beschikking had, dus voorlopig hangt hij er even naast, verder prima zo denk ik.

gallery_45860_19135_1207997.jpg

 

Ik heb er weer zin in, blijven experimenteren en verbeteren!

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt goed, ben benieuwd.

 

Wat ga je doen met de rest van de vrouwtjes als je er meer dan 9 krijgt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee, dat is een no go vriend.

ik had het laatst ook weer: zo'n lelijk blad en weinig symetrisch dus geen back up stekkie van gemaakt

en wat denk je tijdens e bloei?

MOOOOOOIIIIIIIIIIIII

 

en ja dus geen back up stekkie van? nou toch wel dus; dat wordt 3 maanden reveggen.

 

met zulk mooi materiaal wordt je opstelling ff niet zo mooi, laat de plant de plant worden

en gewoon alles back uppen.

 

 

suc6, maak er wat moois van!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Zit nu in exact die positie... ben al anderhalve maand bezig een topje op stokje terug te veranderen in n plant.

Was de enigste uit een selectie die t bewaren waard bleek, maar dat ontdekte ik pas toen ik alle stekken van dat verder hopeloze project al weggegooid had...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou doodsbenauwd zijn dat de mooiste pheno(s) tussen de weggegooide plantjes zat(en).

 

Niet toppen, zo snel mogelijk op 12/12 en kleinere potten gebruiken is imo je beste optie, het gaat je per slot van rekening vooral om het eindresultaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes, hier net al mijn fem zaadjes opgemaakt en daar een selectie uit gedaan en ja hoor.. wat ik weg heb gedaan aan back up want je hebt nu eenmaal maar zoveel plek die gaan nu het hardst in mijn 120L :jump:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed bezig! Voor zaad kan 2 x 100watt wel maar voor vers gesneden stekken is het teveel licht, dan is 1 x 18watt ruim voldoende.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou doodsbenauwd zijn dat de mooiste pheno(s) tussen de weggegooide plantjes zat(en).

 

Niet toppen, zo snel mogelijk op 12/12 en kleinere potten gebruiken is imo je beste optie, het gaat je per slot van rekening vooral om het eindresultaat.

Daarom hoop ik stiekem dat er van de vrouwtjes gewoon precies 9 overblijven :likken: zodat ik ook niks weg hoef te gooien. Voor mij is tevens het blijven voortzetten van de normale rondes in de grote tent wel een vereiste. Het selecteren moet daarom niet in de weg zitten. Uit 9 stuks de mooiste/beste selecteren is voor mij voldoende, het gaat er allemaal om dat straks én een mooi soortje heb, mijn eigen stekken kan maken én meer uniformiteit en kortere afbloeitijd kan realiseren.

 

Hoeveel stekken raden jullie aan om straks per plant te nemen? Ik moet ze totdat de planten waarvan ik ze snij afgebloeid zijn, in leven houden én klein (het moet allemaal in de 120L passen). Vervolgens selecteer ik de beste om uit te laten groeien tot moeders, en óf ik gooi de overige stekken weg, of ik bloei ze nog af in de tijd dat de moeders mooi tot volle sterkte kunnen komen.

 

Goed bezig! Voor zaad kan 2 x 100watt wel maar voor vers gesneden stekken is het teveel licht, dan is 1 x 18watt ruim voldoende.

Thanks, het zijn twee losse armaturen die ik afzonderlijk kan gebruiken. Als ik eenmaal stekken heb zal ik er 1 gedimd boven hangen, deze draait dan nog maar op 43watt (laagst mogelijk met de interne dimmer op de Meanwell driver).

Share this post


Link to post
Share on other sites

43watt is nog aan de forse kant hoor, beter haal je tegen die tijd een 18watt cool white tl + armatuur voor een tientje die je er boven hangt.

 

De stekken in leven houden tot je je ronde uit zaad hebt afgerond is wel mogelijk maar om voor die tijd ook de beste al uit te selecteren wordt lastig. Van elke zaadplant neem je een stek, je snijdt de hoofdtop af, topt ze en bewaard de getopte top. Dat wordt je stek, dus van elke plant neem je er sowieso één. Eventueel kan je er twee nemen (de tweede ergens onderuit) tegen uitval.

Edited by dilago
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

In je andere topic had je hele mooie gewortelde stekjes, wat was daar mis mee ? Ik zou dit tentje gebruiken om die mooie stekjes hierin te laten voorgroeien dat gaat lekker hard met die ledjes :D en je kan er je moeders ook in kwijt of mogen die niet op 18/6 ?

 

Ik ga dit zeker volgen :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker bezig pinda!!

 

Dat je een mooie winnares mag vinden :showoff:

 

Gr,

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey pindarots, heb je die cob's nu op 100W draaien? kun je de heatsinks nog aanraken of zijn ze erg heet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey pindarots, heb je die cob's nu op 100W draaien? kun je de heatsinks nog aanraken of zijn ze erg heet?

De 2 cobs draaien nu samen op 45 watt, het laagst wat je kunt dimmen met de interne dimmer op dit type driver. Maar ook op 100 watt zijn ze nog heel goed aan te raken, ze draaien dan per stuk op 50 watt. Het scheelt ook dat de voeding niet aan het frame gemonteerd is maar los hangt, zo kan die z'n warmte beter kwijt. Alle fans o.i.d. staan overigens nu nog uit.

 

Ik heb de ontkiemde zaden zojuist in de stekpluggen geplaatst. Deze had ik een dagje laten weken in afgezuurd voedingswater + wortelstimulator. Even 2x uitgeschud en in de tray, klein gaatje erin en het penworteltje voorzichtig erin steken. 25 van de 26 zijn er binnen 48u ontkiemd. 2 stuks heb ik in paperbuspluggen en daarna in een startblok gedrukt, ff kijken hoe dat uitpakt.

 

Ik wil het opgroeien eerst aankijken onder maximaal gedimd, gaan ze te hard strekken dan draai ik het open, maar eerst kijken hoe efficient het ledlicht voor de plantjes is. Anders zou ik in principe met de helft stroom af kunnen.

 

gallery_45860_19135_2434043.jpg

 

gallery_45860_19135_1754978.jpg

 

gallery_45860_19135_261851.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je geen problemen hebt met het wortelen van stekken zou 2 stekken per plant als het toch een mamma wordt daarna genoeg moeten zijn.

Zo voorkom je ook enorme aantallen planten in huis waar je straks het merendeel met pijn in het hart weer weg gaat geven of in de kliko moet dumpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk die 3de van onder links

haha, inmiddels hebben er 4 de geest gegeven, ook mede door m'n eigen toedoen. Ik heb de overige zaden ook maar gewoon gekiemd, ik heb er ook niks aan als ik die maar op de plank laat liggen. Ik wil niet blijven selecteren, gewoon 1x en dan goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dag 4 vanaf ontkiemen

gallery_45860_19135_457959.jpg

 

dag 5 vanaf ontkiemen

gallery_45860_19135_1093584.jpg

 

gallery_45860_19135_898730.jpg

 

4 zaadjes zijn uiteindelijk mislukt, de twee in de TOPROCK paperbuspluggen zijn gewoon kapot gegaan, het spul was véél te compact, waarschijnlijk omdat ik het met teveel kracht in het kleine gaatje van de startblokken heb willen duwen, en twee in de Cultilene startpluggen was het worteltje van afgebroken. Gauw de overige 10 maar in water gelegd, nu kan ik de kleine stekpluggen ook nog even testen.

gallery_45860_19135_1378729.jpg

 

Plan is om deze pluggen even te laten wortelen en dan het merendeel direct in de 2 liter rozenpotten gevuld met rfx te plaatsen. Hier heb ik er slechtst 20 van. Dan houd ik er nog een aantal over, die zal ik in startblokken grootbrengen. Kan ik mooi wat verschillende methodes testen en kijken wat goed bevalt.

 

Er genieten stiekem ook gezellig 6 citroenzaailingen van het overige licht :hug:

gallery_45860_19135_205315.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze beginnen nu een beetje bij te trekken, ik vind zaadjes ontkiemen in steenwol tóch minder dan in aarde gaan (altijd eerst 48u tussen keukenpapier). De steeltjes zijn erg dun en steenwol geeft ze een iets slechtere start als op aarde. Je kunt nadien ook niet meer wat aarde ophogen en het steeltje wat dieper ingraven. Ze wortelen dan weer wel lekkerder en ik denk dat ze na het overpotten in de rfx ook beter aan zullen slaan.

 

Vandaag ga ik het grootste deel (20 stuks) overpotten in m'n 2 liter rozenpotten met rfx, de overige 8 plaats ik bij gebrek aan meer 2 literpotten in de 7,5x7,5 startblokken. Hopelijk kan ik straks vóór het stekken al de mannetjes eruit vissen.

 

gallery_45860_19135_1091387.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat de steeltjes dun zijn komt echt niet door de steenwol maar veelmeer door tl-licht. Dieper in de rfx-1 zetten gaat toch prima?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ging dit keer allemaal nét wat langzamer dan de vorige keren dat ik zaadjes ontkiemde, dit heeft er mee te maken dat ik eigenlijk alles weer anders heb gedaan. Ten eerste na het ontkiemen direct in de steenwolpluggen. Ze komen hier toch nét wat minder lekker uit naar boven dan bij aarde. Ten tweede ben ik direct onder led gaan groeien. Dit is 5000K t.o.v. m'n 6500K t-neon. Ook dit scheelt iets. De eerste dagen heb ik het ledlicht er té dicht op gehad omdat ik bang was voor strek, maar uiteindelijk blijkt de lichtdruk die de twee cobs geven meer dan voldoende om ze er hoger boven te hangen. Dit was goed af te lezen aan de eerste blaadjes; deze zagen er niet mooi uit, sommige verfrommelden (niet door de warmte maar door de lichtdruk) of misvormden. Nu gaat het wel beter en dat is te zien.

 

Ik heb zojuist voor het eerst na 5 dagen per plant 100ml over de pluggen heen gegeven.

 

15 dagen vanaf ontkiemen:

gallery_45860_19135_2184297.jpg

 

gallery_45860_19135_3146339.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

whoppa, wat ziet dat er fijn uit.:)

ontkiemen in blokjes: de zaadhoes heeft geen scherp zand of ander gewicht om in vast te blijve hangen,

of was er een ander kritiekpuntje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...