Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

El capitano

Inwateren Slabs

Recommended Posts

Ik heb al met mn domme kop snedes in de onderkant gemaakt ze liggen op deense bodems die ook al geboord zijn voor de water afvoer..

 

Nu las ik dat het slimmer was ze nader hand ze pas open te ritsen aan de onderzijde

 

Is er een oplossing voor dat ik ze nog fatsoenlijk kan inwateren of word het gewoon 3/4 water vaten doorheenpompen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon natmaken en losgaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan je niet iets in afvoer deensebodem stoppen zodat water erin blijft staan ?

Edited by knakenpoetser

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afvoeren dicht maken en bakken via de slabs volpompen tot aan de rand, 24 uur zo laten staan en afvoeren weer open maken.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke ga eens kijken wat ik kan vinden..

Irrigatie direct op slabs of eerst door het startblok heen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bedoelt irrigatie als je eenmaal ingewaterd hebt en je plantjes hebt uitgezet op de slabs?

 

Dan beter bewateren via de startblokken, zorgend voor voldoende afstand tussen dripper en stammetje, ter voorkoming van mogelijk stamrot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aaah zo ik had begrepen vanuit andere topics de drippers direct in de slab te plaatsen anders zou je de voedingszouten er terug in spoelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus een paar vaten doorheenpompen ?

Hoe ik te werk ga is de slabs open maken aan de onderkant, en bovenop vier kruisen snijden waarin ik de startblokken met daarin de gewortelde stekken zet. Op elke slab zet ik vier stekken. Dan maak ik een vat aan met Ec 1.2 en pH 5.5. en maak ze nat via de bovenkant en de rest van het vat kiep ik in de lekbak zodat het in de slabs trekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aaah zo ik had begrepen vanuit andere topics de drippers direct in de slab te plaatsen anders zou je de voedingszouten er terug in spoelen.

Is onzin, of zouden al die tuinders in het westland nooit begrepen hebben waar ze hun drippertjes in moeten prikken?

Hoe ik te werk ga is de slabs open maken aan de onderkant, en bovenop vier kruisen snijden waarin ik de startblokken met daarin de gewortelde stekken zet. Op elke slab zet ik vier stekken. Dan maak ik een vat aan met Ec 1.2 en pH 5.5. en maak ze nat via de bovenkant en de rest van het vat kiep ik in de lekbak zodat het in de slabs trekt.

Wat een zootje maak jij er van joh.:)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach, Dilago heeft nou eenmaal overal z'n eigen methodes voor.

Sommige succesvoller dan andere, maar zolang hij naar de shop gaat en met geld ipv wiet terugkomt.. gaat hij zn gang toch lekker?

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

O ja hoor, al hangt hij zijn slabs aan het plafond, hij gaat maar lekker zijn gang. Ik snap ook wel dat zijn situatie hem noodt tot een aangepaste manier van kweken en als het hem dan toch lukt om er wat moois van te brouwen is dat alleen maar mooi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn startblokjes liggen nu te dobberen in het water

gallery_39844_19129_721604.jpg

 

PH 5.2 Ec kraanwater 0.3 ofzo.

 

Slabs wou ik straks inwateren met Ec 1.4 ph 5.2

 

Eerst even 16mm dopjes vinden hehehehe :P

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou met een lagere Ec inwateren, 1.1 max, en gewoon met Ph 5.5, niet lager.

 

In het ergste geval kun je er een prop plastic inwurmen, of kurken misschien, even wat flessen wijn leeg maken.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ze nog droog zijn afplakken met ducttape n optie??

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zat zelf aan stukjes tuinslang te denken die kan ik er echt in proppen omdat je ietwat met de vorm kan spelen.

 

Ec 1.4 heb ik altijd gehanteerd op coco aangezien er in steenwol slabs helemaal geen voeding/bodemleven zit neem ik aan dat ik dat minimaal wel kan aanhouden op de coco bleven ze mooi groen.

 

Aangezien jullie waarschijnlijk al een ronnde met rockwool slabs hebben gedraait ga ik naar jullie advies luisteren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slabs inwateren doe ik denk ik hetzelfde als twiet:

 

Blokken uitsnijden prikkers erin of met de gieter helemaal volpompen/ gieten, met EC 1.0 ph 5,5

24u later op zen zij leggen en onderkant opensnijden en leeg laten lopen..

 

Maar die stap was je al voorbij dus idd gewoon de Slabs vol pompen tot de bak vol is :P

 

Blokken gooi ik ook gewoon in een bak met circulatie pompje erin ook hier ec 1.0 ph 5,5

 

Prikkers steek ik gewoon in een hoek van de blokken en die gaat er ook de hele kweek niet meer uit, nooit problemen met zouten ofzo gehad, spoelen zul je waarschijnlijk toch af en toe wel moeten

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aaah zo ik had begrepen vanuit andere topics de drippers direct in de slab te plaatsen anders zou je de voedingszouten er terug in spoelen.

Is onzin, of zouden al die tuinders in het westland nooit begrepen hebben waar ze hun drippertjes in moeten prikken?

Hoe ik te werk ga is de slabs open maken aan de onderkant, en bovenop vier kruisen snijden waarin ik de startblokken met daarin de gewortelde stekken zet. Op elke slab zet ik vier stekken. Dan maak ik een vat aan met Ec 1.2 en pH 5.5. en maak ze nat via de bovenkant en de rest van het vat kiep ik in de lekbak zodat het in de slabs trekt.

Wat een zootje maak jij er van joh. :)

Eigenlijk werk ik heel netjes.

 

gallery_6495_18670_80001.jpg

 

gallery_6495_18670_37280.jpg

 

Ach, Dilago heeft nou eenmaal overal z'n eigen methodes voor.

Dit is niet mijn eigen methode hoor, maar desondanks dank!

Sommige succesvoller dan andere, maar zolang hij naar de shop gaat en met geld ipv wiet terugkomt.. gaat hij zn gang toch lekker?

Daar weet jij niks van maar het gaat niet over Dilago. Graag weer on topic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

O ja hoor, al hangt hij zijn slabs aan het plafond, hij gaat maar lekker zijn gang. Ik snap ook wel dat zijn situatie hem noodt tot een aangepaste manier van kweken en als het hem dan toch lukt om er wat moois van te brouwen is dat alleen maar mooi.

Tja jij breekt je kweek halverwege af, over er een zootje van maken gesproken. :P

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jullie doen allemaal dus ook 4 per slab ?

Ook haze ?

 

Ik ben dat namelijk nu van plan.

Heb ook compleet de irrigatie vervangen koppelsysteem 12 spinne met drukventiek zeefje in 1 kost wat maar heb je ook wat.

 

Ik ga nadat ze morgen geweekt zijn ze nog 1x inwateren met ec 1.4 ph 5.5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikzelf zet .. 4-3-4-3

Dat is een beetje aan jezelf, hoe lang je voorgroeit en hoe vol je et wil hebben

 

Slim met die spinnetjed, drukventielen altijd een gekut om erin te krijgen, doet pijn aan je knoken haha

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is op zich een goed idee, na 24 uur inweken nogmaals inwateren cq spoelen, maar ik zou die 1.4 even niet doen, je kunt beter lager beginnen en als je groeiendeweg ziet dat je plantjes meer willen je ec wat opvoeren, ik denk dat 1.1 al redelijk hoog is om te starten.

 

Hou ook in de gaten dat je je startblokken pas op je slabs wilt zetten als daar aardig wat wortels onderuit komen. Want zodra je een startblok op een slab zet trekt dat blokje droog, al het water wat daar in zit zakt dan in je slab. Heeft het plantje nog weinig wortel dan krijgt het al meteen een eerste opdonder. Vandaar ook beter om in het begin vaker weinig water per keer te geven, dan help je de wortels naar beneden te trekken, die gaan zeg maar het water achterna. Zet je blokken te vroeg uit, voordat ze goed doorworteld zijn dan zul je waarschijnlijk enkele keren met de hand van bovenaf flink moeten bewatern, om je stekkie te helpen een plant te worden met voldoende wortels.

 

En oh ja, gewoon op alle slabs hetzelfde aantal, 3-3-3 of 4-4-4-4, deed ik het liefst.

Edited by Twiet
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ho ho ho

 

Dus niet mijn stekplug in t startblok en direct op de slab??

 

Want heb geen externe voorgroeiruimte gemaakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ze genoeg geworteld zijn kan dat wel, gewoon de stek in het startblok er op zetten, eventueel vastmaken met een satéprikker, inwateren en gaan met die banaan. Dat ik er een zootje van zou maken is bullshit, ik gebruik alleen geen druppelaars en daar ben ik heus niet de eerste noch enige mee.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt boys echt nuttigge info,

 

Hoelang groeien jullie voor?

Ik zelf had een dag of 5 in gedachten.

Heb opti en co2 erbij allebei brand new misschien handig om erbij te vermelden.

Niet dat ik co2 gebruik de eerste 3 weken..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...