Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
rinja

Kan Dit Het Daglicht Verdragen?

Recommended Posts

helaas zakt de buitentemperatuur. Om toch de kweek met de laatste medicinale zaadjes af te maken heb ik een lamp met vsa aangeschaft.

 

Betreft 600 watt lamp en Mari vsa. Kunnen de aansluitingen het daglicht verdragen of is dit niet veilig genoeg? Zo nee, hoe dan? Ik zie voornamelijk montage op een MDF plaat. Is dat beter? Moet je over de vrije binnenkabel nog iets "beschermends?"

 

Moet je perse een DAVIN relaiskast? Is dat brandveiliger? Nu doe ik de stekker in het stopcontact (vrije groep) en na 12 uurtjes trek ik m er weer uit.

 

360.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tis net als een stopcontact, zolang je je vingers er niet insteekt kan het geen kwaad. Als het op een plaats hangt/ligt waar geen kans is op zware schade kun je het gewoon zo open en bloot laten hoor.

 

Wel beter om te schakelen via relais/tijdklok.

Edited by Twiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekker steeds in en uit het stopcontact werkt ook prima, en is minstens zo betrouwbaar als een 2knaak50 schakelklokje.

Die relaiskasten zoals davin of whatever zijn gewoon betrouwbaarder, je wilt zeker in de bloei dat na 12 uur t licht ook echt uitgaat, en niet door blijft branden omdat de contactjes van je action schakelklokje aan elkaar vastgesmolten zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb de VSA intussen op een steen gelegd. Kun je een stekkerdoos gebruiken waar je zowel de VSA als een ventilator op aansluit? Ik merk dat de VSA erg warm wordt (dat grote blok) en uiteraard de lamp ook.

Ik heb totaal geen verstand van dit spul en ben als "de dood" dat er iets gebeurt (brand, kortsluiting o.i.d.).

 

Ik heb voor de bedrading in ieder geval draadhulzen gebruikt (behalve voor de aarde bedrading, misschien dat ik daar nog draadoogjes voor aanschaf).

 

Maakt de lengte van de bekabeling ook uit? Dus van de stekkerdoos naar de VSA en VSA naar lamp?

 

Zorgt een relaiskast voor een lagere kans op brand? (mocht er sluiting tussen VSA en lamp ontstaan)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kabellengte is niet zo spannend, of je nou 1m of 4m gebruikt... zolang t geen onwijze afstanden zijn.

Relais is vooral betrouwbaarder, niet zozeer heel veel veiliger.

De veiligheid heb je de stoppen/zekeringen en aardlekschakelaar al voor in je meterkast.

2x lamp die niet uit gaat midden in de bloei en je ronde is naar de gallemiezen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

standaard stekkerdozen zijn niet geschikt om een vsa langs te laten lopen,

tenzij het echt duidelijk is welk karakteristieken die heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

welke stekkerdozen kan ik dan wel gebruiken?

 

En is het normaal dat de VSA gloeiend heet wordt? Even voor mijn geruststelling....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vsa hoort idd flink warm te zijn... niks om je zorgen over te maken zolang je m nog wel aan kan raken.

Verlengdoos kan op zich niet zoveel kwaad als je er 1 vsa op aansluit(mits je wel n beetje fatsoenlijke kwaliteit verlengdoos pakt) bij meerdere kan overbelasting optreden met alle narigheid vandien.

Als hij geschikt is voor 16a/3600w durf ik er wel 1 lamp op aan te sluiten, meerdere plug ik liever direct in mn relaiskast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is wel een maximale lengte dat je tussen je vsa en lamp mag zitten maar ik geloof dat het iets van 20m op 1.5 kwadraats, daarvoor maakt het niet heel veel uit op 2.5kwadraats tenzij je een afstand hebt van meer dan 50m maar kan me niet voorstellen :D

Sluit dat spul goed aan zorg dat de kabels niet te veel kunnen bewegen of dat je er tarzan mee gaat spelen.

En eventueel een co2 of poeder sprinkler geval boven je vsa en lamp en geen cheapass gamma/praxis/kamajajajippiejippiejee timer maar een degelijke grasslin timer met relais oftewel een schakelkast.

brand ontstaat meestal door oude bedrading, te lang 100%lv, slechte lamp die ontploft.. komt ook bij philips voor ookal is daar de kans een stuk kleiner (kleine luchtbelletjes in het glas), prutsers en stroomdiefjes.

Jij hebt al draadhulzen.. iets waar de meeste hier nog van kunnen leren.

De meeste hier zullen stekkerblokken afwijzen maar als niet een cheapo stekkerblok neemt en een degelijke 3500wattert en je gaat op de helft zitten van je maximale vermogen kan er weinig fout gaan.

Zolang je begrijpt wat je doet en waarom komt het allemaal wel goed :D

 

Succes man!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ps; kiek wel ff of je stekkerblok of stopcontact ip44 rating heeft (vocht bestendig)

Heeft de bouwmarkt ook wel kamajajajippiejippiejee

Share this post


Link to post
Share on other sites

K ga op zoek naar een stekkerblok, zodat ik ook de ventilator voor koeling kan inschakelen.

 

De vsa is gloeiend heet, ik kan er een ei op bakken. Da's dus normaal?

 

Thx!

Share this post


Link to post
Share on other sites

graadje of 50 voelt al "heet"

 

ik zou zoiets toch liever op een metalen frame oid schroeven, ipv op een stukkie hout leggen :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

knappe schakelklok is gewoon een goede investering. Stekker in en uit het stopcontact wordt niks. Elektra moet je niet mee gaan kloten op die manier, en voor je planten werkt het al zeker niet. Dat ga je minstens 20x niet op tijd doen of vergeten. VSA wordt heet dat is normaal. Een blusser boven je VSA hangen, ook een goede investering. Slaap je ook lekker van. Met dit soort elektra shit gaat het allemaal om je eigen veiligheid en die van de buren wat mij betreft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat fohn zegt... vind dit niet veilig overkomen. Er bestaan ook goede tijdsklokken. En volgende keer mischien beter gaan voor led als je niet te veel verstand hebt van dit soort zaken. Stukken veilliger, makelijker en prima opbrengst.. Misschien alsnog het overwegen waard..

 

suc6

 

Edit:

Wat ik heb geleerd:

1 vsa zonder relais is no go..

2 vsa op mdf monteren is no go...

Share this post


Link to post
Share on other sites

VSA worden wel warm,eitje bakken is geen slecht plan als je honger hebt maar duurt wel erg lang denk ik.

Als je je VSA op materiaal bevestigd wat warmte geleid maar niet brandgevaarlijk is,scheelt dat weer.

Alu-plaat,of traanplaat ofzo.

 

Brandblusser heb ik altijd BUITEN de growroom op een centraal punt,zodat je hem pakken kunt als er fik is en niet eerst een brandende kamer in hoeft te rennen.

 

Da's leuk wanneer je hem naast de brandende tent heb staan he? :o kun je toekijken hoe de boel wegfikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

autmatische-brandblusser.jpg

zou er zo eentje boven hangen ze hebben ze ook in grotere modellen ;-)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga kijken voor een goede schakelrelais. Zijn er nog andere merken dan Davin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker, maar Davin is niet duur volgens mij, voor 1 lamp. Prima. Zo'n blusser zoals alkaline zegt boven je VSA. Zelf heb ik 2 mabo blussers, maar die zijn ook meteen 120 euro de stuk ofzo. Ben zelf wel redelijk para wanneer het om brand gaat. Koophuis, afbranden om kwekerij = geen cent krijgen volgens mij. Elektra, afzuiging en brandveiligheid moet je gewoon niet op bezuinigen wanneer hiermee aan de slag gaat vind ik. Goedkoop is echt duurkoop met deze hobby. Daar ben ik na 2 oogsten binnenkweken al achter lol.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het valt mij nu op dat de VSA erg zoemt. Is dat normaal? Dus naast erg warm worden, zoemt de VSA.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb mijn Mari VSA teruggebracht. Zoemde/bromde toch wel erg. Vertrouwde het niet. Heb nu een ELT VSA gekregen. Prima service van de shop!

Nu maar hopen dat t nog wat wordt met de kweek......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...