Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

)0057

Opbouwen Wattage Dimlux - Begin Groeifase

Recommended Posts

Nu mn hok af is ben ik begonnen met mn eerste zaailingen (Amnesia-haze). Ik heb ze ontkiemd in water, en vervolgens na 5 dagen onder mn 6500K 16 watt groeilamp in de propagator verhuisd naar 1 liter potten Plagron Light Mix in het grote hok (1 liter omdat ze me helaas gaan verlaten volgende week, maar dat even terzijde)..

Daar staan ze sinds een week onder mn Dimlux 600 en dat heb ik als volgt aangepakt:

 

- begonnen op 100cm afstand op 320 watt

- dag 1 rust gegeven

- dag 2 de lamp laten zakken naar 80 cm

- dag 3 naar 60 cm

- dag 4 het wattage verhoogd naar 400 watt (even uit mn hoofd, kan ook 420 zijn)

- dag 5,6,7 het zo laten staan

 

- Water: regenwater aangemengd met kraanwater (dat ik heb laten rusten) tot een PH van ca. 6 - 6.2 en ze om de 1,5 dag een klein beetje (ik schat 50-60 ml) gegeven van onderaf. Daarnaast dagelijks met de plantenspuit op de aarde gespoten om deze niet te laten uitdrogen.

 

- Luchtvochtigheid: die is aan de lage kant, zo rond de 45% licht aan

 

- Temperatuur: de temperatuur is op 420 watt midden op de dag 24 graden, 's nachts koelt het af naar 19 graden

 

- De afzuiger staat op 30% (softbox 1500) wat overigens geen enkel geluid/brom veroorzaakt en de actieve inblazers staan uit. Door deze kanalen wordt de lucht wel aangezogen. Verder nog een ventilator die op standje 1 rustig de wind nabootst.

 

Dat resulteert in de volgende ontwikkeling binnen 1 week:

 

Vorige week vrijdag:

gallery_46320_18951_465815.png

 

Vandaag:

gallery_46320_18951_2499993.jpg

 

Ik weet dat jullie op basis van deze foto's de plantjes niet goed kunnen beoordelen. Maar mn vraag is ook meer over het proces:

 

- heb ik het met het 'opvoeren' van de lichtintensiteit (afstand en wattage) goed aangepakt? ik zie dat de plantjes groeien en ze zijn mooi groen, maar had ik meer kunnen bereiken in een week als ik bijvoorbeeld het wattage al in het begin hoger had gezet? Ik heb nog niet echt een gevoel bij de gevoeligheid van die hele kleine zaailingen, dus daarom ben ik voorzichtig begonnen zeg maar..

 

Met mijn volgende ronde (zaailingen staan nu in de propagator) wil ik een soortgelijke aanpak doen. Mijn gevoel zegt dat ze dan nog een paar dagen onder deze omstandigheden zouden blijven staan om vervolgens het wattage op te voeren naar 600 voordat ze op 12/12 gaan. Dat ga ik in een kweekverslag bijhouden maar ik ben toch benieuwd naar jullie mening over deze geplande aanpak?!

 

Ok, weer een heel verhaal voor een paar 'simpele' vragen maar ook dat moet ik nog leren :whistle:

 

Thanks!

Share this post


Link to post
Share on other sites

zaailingen kan je gelijk knallen bijna

zeker in het stadium waar die van jouw al in zijn

als die een paar dagen ontkiemt zijn. knal ik er gewoon 1200watt op

 

de luchtvochtigheid is ook minder belangrijk bij zaailingen. zelfs op 35 40% doen ze het goed

 

 

 

bij stekken moet je voorzichtig doen kwa licht tot ze goed doorgewortelt zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, dus gewoon gelijk vol open, goed om te weten! Thanks!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerste paar dagen op half vermogen, maar zo snel mogelijk naar 690...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scheelt het eigenlijk veel? Zou met sneller opvoeren de groei echt met 10+ procent sneller zijn gegaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Licht geeft energie, dus hoe meer je ze daarvan geeft... hoe sneller alles gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zet mijn zaaling 10 dagen na ontkiemen gelijk onder 1200watt. hebben ze totaal geen moeite mee

 

de eerste 10 dagen staan ze onder T-neon

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan ga ik toch wat enthousiaster zijn! Woensdag verpotten en verhuizen!

 

Thanks!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, mn hok is klaar voor mn zaailingen. Die zijn nu een week boven de grond en staan sinds 4 dagen in 1 liter potten. Wat is beter, nog even laten groeien in deze potten of gelijk overpotten naar de 18 liters waar ze uiteindelijk toch ingaan? Ze krijgen nu de klap te verwerken van 6500K voorgroei LED's naar 400+ watt HPS, kan ik ze dan ook beter gelijk maar even helemaal uit hun comortzone halen en dus overpotten of maakt dit niet uit?

 

Dank!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overigens waren dit de Amnesia Haze zaailingen een week later (dus dag 19).. Ik ben qua kleur en groei niet ontevreden maar zie wel de rode steeltjes (misschien niet supergoed zichtbaar), echter had ik dit vorige keer ook en dit lijkt zichzelf elke keer weer recht te trekken. Mocht iemand daar een mening over hebben: graag!

 

Thanks!

 

gallery_46320_18951_2026246.jpg

gallery_46320_18951_174537.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb het ook. wel met stekken ipv zaad

 

is je nachttemp beetje laag mischien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...