Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Satem

Hergebruik Super Soil Met Schimmel/wortelrot

Recommended Posts

Hoi,

 

Ik ben benieuwd of iemand mij hier iets over kan vertellen, zelf kan ik er niets over vinden.

 

Eén van mijn smartpots (260 liter) is door regen aan het begin van het seizoen een paar keer vol komen te staan met regenwater. Ik had dit te laat door met alle ellende van dien. Aan de buitenkant van de pot was al redelijk snel schimmel/aanslag te zien. Het onderste gedeelte van de pot blijft vochtig. Logisch gevolg daarvan is dat de plant nu al een tijd stilstaat door wortelrot (lijkt me).

 

Kan ik de supersoil van deze pot nog wel opwaarderen en volgend jaar hergebruiken of is dat door deze (kwaadaardige) schimmel en vermeende wortelrot niet aan te raden?

 

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

 

Groeten Satem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet je zeker dat t kwaadaardige schimmels zijn? Zie je er slecht aan af namelijk.. en er zijn ook vele goede.

 

Dat je plant t slecht gedaan heeft omdat hij veel te nat stond is niet zo gek, maar de aarde zal t na opwaarderen en ff goed losmaken ongetwijfeld prima doen volgende ronde.

 

Je zou mycorriza (of hoe je dat ook mag skroive) kunnen toevoegen om goede schimmels aan je medium toe te voegen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zijn schimmels die door het teveel aan vocht zijn ontstaan en aan de buitenkant van de pot te zien zijn. Ik neem aan dat ze ook aan de binnenkant van de pot zijn ontstaan en wellicht ook in de te vochtige aarde.

 

Ik ging er automatisch vanuit dat dit niet de schimmels zijn die we in of rondom onze aarde willen hebben. Echter weet ik hier ook het fijne niet van. ...

 

Volgende keer zorg ik er iig voor dat alle potten afgedekt zijn bij regen en dat het water beter aan de onderkant weg kan lopen.....

 

Micorrhiza gaat er sowieso doorheen.....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Off topic Tweehonderdzestig liter?? Waarom??

 

opties:

 

- onbehandeld hergebruiken

- invriezen

- Composteren

- in vuilniszakken (plattelaag maken) door verhitten in de zon bijvoorbeeld op plat dak (soort composteren)

- in de magnetron (tuperware bakje)

 

Na sterilisatie enten/mixen met kweekgrond met de gewenste micro organisme, eventueel meststoffen toevoegen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat ik een mooie organisch gevoede boom in mijn achtertuin wilde laten groeien en benieuwd was hoeveel daar vanaf zou komen. Echter heeft het dus anders uitgepakt dan ik had gepland. Volgend jaar ga ik, wat de 260 liter betreft, in de herkansing (:

 

Ik ga de grond in/op bouwzeil leggen en goed verpakken. In februari gooi ik er wat meststoffen en micorrhiza doorheen, licht vochtig maken en dan goed afdekken en laten werken....Dan moet die grond goed zijn voor hergebruik rond half mei.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou t juist niet al te dicht verpakken, alleen afdekken zodat t niet nog natter wordt dan t al is.

Kon je t ergens ff een dagje of wat uit elkaar leggen op n zeil oid zou helemaal mooi wezen, bv in een garage of schuur zodat t ff beetje kan uitdrogen en er overal lucht bij komt.

Dan kan de natuur daarna de motor weer opnieuw opstarten zodat je meiden er volgend jaar fris en fruitig op van start kunnen gaan.

Als je t luchtdicht gaat verpakken krijg je juist meer ellende.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Check of de wortels inderdaad tot bruine slijmerige zooi vergaan is (niet alles maar de haarvaat wortels in ieder geval wel)

na de oogst, tot die tijd is het een beetje gissen.

 

Kan je een boel werk besparen... als je idd wortelrot hebt kan je die grond beter wegpleuren want de sporen overleven alles wat je qua bewerking gaat doen en bij minste geringste 'zwakte' vd plant heb je het dan zo weer.

 

Wortelrot komt ook door de pathogenen in water, is niet alleen gebonden aan een medium en eenmaal die rotzooi in je kweeksysteem zit er niks anders op dan alles uitvoerig schoon te maken en je medium te vervangen.

 

Zonde als je het volgend jaar weer krijgt omdat je 'zuinig of 'lui' ' bent.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou t juist niet al te dicht verpakken, alleen afdekken zodat t niet nog natter wordt dan t al is.

Kon je t ergens ff een dagje of wat uit elkaar leggen op n zeil oid zou helemaal mooi wezen, bv in een garage of schuur zodat t ff beetje kan uitdrogen en er overal lucht bij komt.

Dan kan de natuur daarna de motor weer opnieuw opstarten zodat je meiden er volgend jaar fris en fruitig op van start kunnen gaan.

Als je t luchtdicht gaat verpakken krijg je juist meer ellende.

 

Eerst wat uit laten drogen is inderdaad wel een goed plan....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Check of de wortels inderdaad tot bruine slijmerige zooi vergaan is (niet alles maar de haarvaat wortels in ieder geval wel)

na de oogst, tot die tijd is het een beetje gissen.

 

Kan je een boel werk besparen... als je idd wortelrot hebt kan je die grond beter wegpleuren want de sporen overleven alles wat je qua bewerking gaat doen en bij minste geringste 'zwakte' vd plant heb je het dan zo weer.

 

Wortelrot komt ook door de pathogenen in water, is niet alleen gebonden aan een medium en eenmaal die rotzooi in je kweeksysteem zit er niks anders op dan alles uitvoerig schoon te maken en je medium te vervangen.

 

Zonde als je het volgend jaar weer krijgt omdat je 'zuinig of 'lui' ' bent.

 

Dat is informatie waar ik wat aan heb. Ik zal het binnenkort goed checken en in het geval van wortelrot, wat ik wel vermoed, weggooien. Wel zonde aangezien het geen goedkope aarde is maar "better safe than sorry"....Die sporen gaan dus door heel het medium zitten waardoor het verstandig is alle aarde weg te flikkeren, ook het bovenste gezonde deel?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou me over die wortelrot juist niet zo'n zorgen maken, zolang je je planten deze ronde wel gezond houd (en niet weer zeiknat zet dus) komt t wel goed.

Die wortelrot krijg je ook van t te nat staan, dus de wortelkluit inspecteren zegt ook niet alles.

 

Aarde goed doordrogen, van de winter lekker laten rusten en volgend jaar gewoon weer inwateren met bacto's en micorrhiza erbij en gaan met die banaan.

Natuur herstelt zelf de balans wel, zolang jij dr maar een zetje in de goeie richting geeft...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou het (na uitdrogen/mixen etc) nu "inwateren" dan heeft het de hele winter de tijd om te broeien in de schuur, zo doe ik het teminste met mijn oude aarde, in grote bak in de schuur, waar ook wat verse compost bij komt handje mest er bij, beetje water en stuk karton erover, in de lente meng ik het nog een beetje, gooi wat voeding erbij en vul er wat potjes mee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nadeel is wel dat 240 liter zeiknatte aarde 10x zoveel weegt als droge...

Dat is de reden dat ik mijn grond altijd laat uitdrogen en pas weer nat maak tegen de tijd dat t de potten weer ingaat.

 

Iets van: gemak dient de mens...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...