Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
gtti

Het Storen Van Evsa's Op Het Stroomnet.

Recommended Posts

Goedendag dames en heren,

 

mijn vraag gaat over het storen van de evsa's op het lichtnet. Ik heb me altijd laten vertellen dat evsa's beter waren en dat deze geen storingen veroorzaken op het lichtnet, waardoor je dus niet of nauwelijks meetbaar bent.

 

Stukje bij beetje heb ik de magnetische ballasten vervangen voor evsa's.( ik heb nu lumatek,B.A.L of BLT en Magnetische VSA's van MARI erin hangen)

 

Ik ging met m'n stroommeter vervolgens de frequentie meten op het net.

 

Met lampen uit: 49,9 hz

Met lamp(en) aan magnetische vsa's: 49,9hz

Met lamp(en) aan evsa's: tussen de 300hz en de 2kHz.

 

Zelfs bij de shoarmaboer 3 huizen verder heb ik op het toilet een stopcontact gemeten met hoge frequenties.

 

Ik heb een aantal topics hierover gelezen, enige aanpassingen gedaan, maar de storing blijft.

 

Draad tussen evsa en lamp ingekort naar 10cm, radio stoort hierdoor minder, maar de storing op het net blijft.

 

Alles is goed geaard, kabels naar de lampen en vsa's 2,5mm2 zachte kern, schakelbord 6mm2 harde kern. De netkabels en de kabels naar de lamp raken elkaar niet. (hoe ver moeten deze van elkaar verwijderd zijn?)

 

Hoe komen ze er dan bij dat je niet meetbaar zou zijn met een evsa? Ze geven je een beetje een vals gevoel van veiligheid. Want een hok met evsa's kan je volgens mij heel makkelijk uitpeilen.

 

Bij mijn magnetische ballasten had ik minder storingen op de radio vergeleken met evsa's.

En gewoon een nette frequentie op het net van 49,9 Hz.

 

Ik snap er niets meer van, ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

 

Hierbij nodig ik iedereen uit om voor zichzelf de frequentie op het net te testen met lampen aan en lampen uit.

 

Alvast heel hartelijk dank!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Gtti, na het lezen van jouw post moest is direct aan een netvervuiling denken. Ik zou graag meer informatie over je meetopstelling willen weten en hoe je tot deze waarde bent gekomen.

 

Een frequentie van bv 150 Hz zit hem in de 3e harmonische en 250 Hz in de 5e harmonische (delen door 3)

De vervuiling is te danken aan apparaten die een niet lineair gedrag vertonen zoals schakelende voedingen (zoals in de computer), dimmers, led en spaarlampen enz......Dus ook de evsa dit is gewoon een geschakelde voeding.

 

Het gevolg van netvervuiling is dat er een extra warmte productie plaats vind, dus een verlies. Ook kunnen overige apparaten gaan storen. Er bestaan ook wettelijke normen hoeveel je het net mag vervuilen.

 

De meeste gebruikers die weten dit niet en hebben we zelfs nog nooit van gehoord. Dus zie je in de praktijk dat er klachten over het energie net zijn zonder een duidelijke oorzaak. Na een uitvoering meting is wel te achterhalen waar het vandaan komt en zou deze vervuiler door de netbeheerder aangesproken worden. Dit kom ik tegen bij grote bedrijven :). Hoe ze naar een woning reageren weet ik niet maar mijn eerste reactie zal wel richting een binnenkweek gaan.

 

De oplossing zal in de meeste gevallen gezocht moeten worden in een filter. Hierin zijn er diverse soorten (passief, actief en hybride)

 

Op zich heb jij hier wel een punt, met de komst van de slimme meters zou het door de netbeheerder mogelijk moeten zijn dit te meten. Aangezien het geen opsporingsdiensten zijn zal dit indien je netjes de stoom betaald wel loslopen en waarschijnlijk eerst aangeschreven worden.

 

Zoals ik mijn reactie begin moet ik meer over de opstelling en metingen weten om richting een oplossing te komen. Maar 1 kapot of slecht filter in 1 van je EVSA's kan een hoop problemen geven.

 

Als je meer info hierover wil (vrij pittig voor de meeste) google eens op power factor, harmonische stromen, THD

 

Gr Solomine

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je reactie!

 

De hele bedoeling van de aanschaf van de evsa's was eigenlijk om geen netvervuiling te veroorzaken, zoals de magnetische ballasten dat schijnbaar wel doen.

 

Het lijkt me sterk dat al mijn evsa's een kapot filtertje zouden hebben. Ik heb een iets grotere opstelling dan gemiddeld. En ik heb ze allemaal afzonderlijk gemeten.

 

Ik heb een simpel stroommeter van de hornbach, hiermee kun je allerlei soorten metingen doen. Zoals weerstandjes doormeten enz. Ik meet de frequentie door de stroommeter op de aarde en op een van de fases aan te sluiten.

 

Ik meet als ik 1 lamp op bijvoorbeeld L3 heb aangesloten. Zowel op L1 een hoge frequentie als op L3. Gek genoeg blijft L2 49,9 Hz, totdat ik op die fase een evsa aansluit. Dan zie je op alle fasen een variërende frequentie van 300hz tot 2Khz.

 

Gek genoeg ervaar ik geen problemen met mijn huishoudelijke apparaten ondanks de hoge frequenties. Zelfs de voedingscomputer heeft er geen last van.

 

Daarom ben ik heel erg benieuwd of dit bij jullie ook gebeurt, of je nou 1 lamp hebt of 20, ik ben benieuwd naar de frequenties die er uit komen.

 

Ik hoor het graag!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Gtti,

 

Ben bang dat jouw meter je iets anders laat zien als waar je op hoopt. De fluke meter voor deze doeleinde is ruim €4000,00.

Zie hieronder de waarde van een net waar een bepaalde vervuiling op staat.

 

gallery_7242_19010_2444.jpggallery_7242_19010_59956.jpg

 

In dit geval is de groene lijn de 50Hz en die frequentie die daar ook aanwezig is de harmonische. In het 2e plaatje kan je aflezen hoeveel vervuiling er is. De lijn boven de 1 is de 50Hz dus 100%, daarnaast zie je welke vervuiling (frequenties) er nog meer lopen. Maar hoe lager het blauwe streepje hoe minder invloed dit geeft. Dus hoe hoger des ter meer je vervuild.

 

Als jij je hornbach meter in een stopcontact stopt moet deze gewoon 50Hz aangeven. Indien deze een andere waarde geeft kan je deze beter maar gewoon weggooien, in dit geval is dit niet betrouwbaar en weet je niet wat je meet.

 

Ik zie dat je tussen de fase en aarde meet. Op zich kan je beter via fase nul of fase fase meten. De aarding verlaat jouw woning niet als het goed is. Op zich is het natuurlijk al de vraag of je aarding voldoet. Afhankelijk van je binnenkomende voeding en hoogste zekering in je meterkast. Bij afname van hoge vermogens is een vaak een aarde nul koppeling aanwezig aangezien Ook deze waarde is lastig met een multi meter te bepalen. Wat je wel kan meten is tussen de nul en de aarding.

 

 

 

Gr Solomine

Edited by solomine
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Solomie,

 

Bedankt voor je uitleg.

Ook als ik meet tussen de nul en de fase kom ik op de zelfde waarden uit. Als ik geen lampen heb aanstaan geeft de multimeter wel gewoon 50hz aan. Daarom betwijfel ik dat die kapot is.

 

Natuurlijk kan ik geen uitgebreidere metingen doen, maar als ik dergelijke frequenties meet schrik ik nogal. Want als mijn hornbach meter al een verschil kan waarnemen, dan zou een meetapparaat van het energiebedrijf me zo kunnen uitpeilen.

 

Dus heeft zo een evsa wel zin dan?

Of kunnen we beter terug 'old skool' naar de oude magnetische ballasten?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik maak vaker mee dat schakelende voedingen vervelende storingen op t net dumpen...

Ben laatst ook n slordige anderhalve week met een verlichtingssysteem bezig geweest dat zoveel troep op t net dumpte dat er allerlei rare problemen optraden met andere systemen in dat pand..

Uiteindelijk een halve palletbox vol met goedkope chinese budget led rotzooi vervangen voor kwaliteitsspots en alles was weer normaal.

 

Bedrijf die t geinstalleerd had was "not amused" dat ze de hele zooi moesten terugnemen

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Gtti Magnetische ballast geeft weer een andere storing op het net. De EVSA zou in zuiniger en minder belastend voor het net moeten zijn. Maar er is zoveel slechte kwaliteit op de markt wat van de buitenkant niet te zien is. Ook is er aan de elektronica niks te zien en vaak niet merkbaar als er een klein onderdeeltje kapot is. Die meters waar ik het over heb zijn te huur, maar nog steeds vrij prijzig. Misschien heb je iemand in je omgeving die een meting kan doen. Helaas ben je er met een meting niet aangezien je de gemeten waarde ook nog eens moet begrijpen. Hierna kan je over een oplossing denken. De meest voorkomende oplossing is zoals scirocco het heeft aangepast, maar ook de duurste

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het voorbeeld dat ik gaf was niet in de "binnentuin" branche hoor, maar een handige vogel met veel aliexpress leveranciers oid had een vrij uitgebreid verlichtingssysteem aangelegd met allerlei automatiseringoplossingen eraan geknoopt.

Was op zich heel mooi bedacht, maar als je een hal in liep sprong daar t licht aan, en in 2 hallen eromheen ging spontaan alles uit, of stond alles te knipperen, of ineens stonden er allerlei machines in storing.

Ik ben n jezustijd aan t klooien geweest om uit te zoeken wat de problemen veroorzaakte, alles testte op zich ook goed...

Al die schakelende voedingkjes trekken op zo'n rare manier stroom vh net dat er van de sinus niks overblijft dan een chaotische bende.

 

Heb die gasten na een week prutsen voorzichtig maar verteld dat t NOOIT betrouwbaar zou gaan werken, en dat 70% van de geïnstalleerde spots en floodlights weer naar beneden te halen de enigste optie was.

Heb nog wat van die floodlights opengemaakt om te kijken wat er in zat, en of er misschien een toepassing voor was in onze wereld, maar t was echt bagger... volgens mij hadden ze t geen maand volgehouden, alles rook al aangebrand inwendig, totaal onderbemeten voedingkjes enz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@solomie, ik was ervan overtuigd dat de lumateks van goede kwaliteit waren.

 

Wat voor storing veroorzaken de magnetische VSA's dan afgezien van de inschakelpiek? En waarom kan ik dat niet meten met m'n stroommeter?

 

@bruinevingers: Ik heb nog geen oplossing, ik ga dikkere aardedraad leggen, namelijk 6mm2. Hoop dat het iets helpt. Eventueel stroomkabels naar de vsa's afschermen met aluminiumfolie.

 

Want de kabels van de vsa naar de lampen gedragen zich nu als een soort van antenne en geven die frequentie volgens mij door aan het net.

 

De kabels van de vsa's naar de lamp scherm ik niet af, maar ik maak ze zo kort mogelijk, omdat deze zich dan als een soort condensator kunnen gedragen. En daardoor kunnen meer problemen ontstaan.

 

Verder bestaat er ook nog een speciaal soort verf om op de muren de doen, dit zorgt er voor dat ongewenste rfi en emi signalen de woning verlaten.

 

Iedereen met een simpel radio'tje kan je nu meten.

 

Daarom moet ik denk ik toch overgaan naar een full fixture kap.

 

Wat een gedoe allemaal... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_7242_392_18610.jpg

 

Hierboven een meeting aan een Lumatec aan de primaire zijde dus 50Hz en secundair 71.440 KHz. Vanaf buitenaf dus niet te zien of jij een 600W lamp hebt branden. Het belangrijkste is weten wat je meet en hierbij heb ik niet zoveel vertrouwen in de Hornbach meter. Op zich lopen er meer signalen over het lichtnet denk hierbij aan de schakelpulsen van straatverlichting en omschakelen dag en nacht stand, mensen met internet over het lichtnet, en schakel bussystemen. Maar als we meten willen we van de netspanning de frequentie weten en niet de frequentie iets anders

 

Het aanbrengen van dikkere snoeren van de aarding zal waarschijnlijk niet helpen. Het nalopen en controleren van je installatie kan hierin meer betekenen. Meten is weten zeggen ze altijd. En nog belangrijker weten wat je meet. En vooral je beschikt over 3F valt hier veel meer aan te meten als bij de meeste thuis. Zorg in ieder geval dat je belasting over de diverse fases zo netjes mogelijk verdeeld. En met betrekking tot de aarding, zorg dat deze voor jouw doeleinde voldoet aan de voorschriften

 

Confessionele armaturen hebben buiten de spoelen ook condensatoren, die in de loop van tijd meer stroom gaan gebruiken. Hierdoor zullen de blindstromen toenemen. De Evsa heeft daarin veel meer voordelen als confessioneel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien toch verstanding om zo een ding te huren, better safe than sorry.

 

En ff een cursusje erbij nemen ofzo.

 

Maargoed misschien word ik een beetje paranoïde en is er helemaal niets aan de hand.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben bang dat het laatste heel goed zou kunnen, en eerlijk gezegd ben je er niet met een cursus.

 

Misschien beter een meting laten doen, deze meter hangen ze dan vaak voor 1 week in de meterkast. Hierna krijg je een rapportage waar mee je zelf verder kan.

Edited by solomine

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat heeft het voor nut om te meten of je stroomnet in je hood schoon is ?

wie meten dat allemaal en waarom is het vervelend en voor wie als het niet schoon is ?

:vape:

of gaat het om een enkeling met paranoia electrica smetvrees ?

Edited by macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meten is weten, door regelmatig te meten kan je problemen voor zijn. Blindstromen of harmonische veroorzaken warmte en kan dus tot gevaarlijke situaties lijden.

Zie het als een onderhoudsbeurt voor je hokje, net zoals je jaarlijks je auto naar de apk moet.

 

Indien er spraken is van ernstige netvervuiling kan dit problemen geven op andere apparatuur. Bv computers die gaan rebooten of snel kapot gaan. Verlichting wat gaat knipperen maar het kan dus ook storen op televisies en radio.

 

Iedere gebruiker van stroom zal door het gebruik van elektronica het net vervuilen, En zolang niemand last heeft zal alles wel meevallen. Het ligt er ook aan of je 1, 10 of 100 lampen heb hangen.

 

Waar het hier om gaat of je met een simpele meter van de hornbach kan meten of er bij iemand lampen branden, en indien dit zo is hoe tegen te gaan.

Voor de kleine setup is dit een beetje paranoia maar voor de grote jongens zie ik dit toch anders.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is de staat van je meterkast?

Mijne leek ok maar was zwaar onder huidige NEN norm en hij was pas uit 1993, inmiddels vervangen en ik durf nu weer een groep echt te belasten :hug:

 

Tegenwoordig heb ik vanwege die puls (maar je wil ook wel eens wat anders) 2x Dimlux met die controller van ze.

De Dimluxen op 1 Davin kastje wat op aan staat en weg is de puls want de controller schakelt de lampen ipv de Davin.

Of dit allemaal ook echt niks oplevert geen idee, Dimlux heeft blauwe ogen en ik geen meter voor dat soort dingen.

 

Om in een grote opzet de Dimlux way te gaan wordt wel erg prijzig, misschien kan je wel op 1 of andere manier gebruik maken van de techniek erachter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil gewoon een top hok hebben, zo heb ik ook een warmtecamera aangeschaft om te kunnen zien waar er warmte lekt. Noem het paranoïde of niet, maar zo houd je het langer vol denk ik.

 

Alleen nog een oplossing vinden voor

die vsa's en mondje dicht houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oplossing voor je VSA`s kan heel simpel (maar kostbaar) met één, of meerdere scheidingstrafo(s) worden uitgevoerd. wat er ook gebeurd, de primaire zijde (net-zijde) blijft schoon van storingen en vervuiling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...