Ga naar inhoud


Nieuw Nft Systeem Met Problemen.


27 replies to this topic

#1 Silent

    Begin z'n weg te vinden

  • Members
  • Pip
  • 46 Posts:

Gepost 09 september 2016 - 15:06

Hallo allemaal, ik ben op zoek naar een paar meedenkers.
Ik zal even in het kort vertellen wat er aan de hand is.
Begin dit jaar rond april ben ik begonnen met een nft systeem op te zetten.
Dit systeem was gemaakt van 110 mm recypipe, 4 pijpen van 2.5 mtr. lang en 9 gaten per pijp.
Dit systeem werkte op een paar probleempjes na redelijk goed maar had in het begin moeite om de wortels lang genoeg te krijgen waardoor er verschillende planten een behoorlijke groeiachterstand hadden gekregen.
Uiteindelijk toch nog 0.6 gr/watt waar ik in eerste instantie tevreden genoeg was om met het systeem verder te gaan.
Nu heb ik het volgende aangepast:
Ik heb de 4 110 mm pijpen met 9 gaten vervangen door 3 200 mm pijpen met 8 gaten omdat de 110 mm wel erg vol met wortels zat.
Tevens heb ik de buizen bekleed met radiatorfolie voor extra reflextie.
Ook heb ik de pijpen voorzien van uitlooppijpjes van 25 mm die ik omhoog kan zetten om de waterstand in de pijpen hoger te maken in de beginperiode.
Voor de zaailingen heb ik een bak gemaakt waar water met rhizotonic in zit, een circulatiepompje, aquariumpomje met bruisstennen en een verwarmingselement.
Ik heb de zaailingen direct in de netcups boven de waterbak gehangen ca. 20 cm. boven het water.
Dit werkte wonderwel goed en na ca. 10 a 12 dagen hingen alle wortels al in het water.
Alle zaailingen zagen er bijzonder goed uit en hebben na 2 weken een beetje voeding meegekregen.
21 dagen na het zaaien zaten de zaailingen op hun 3e anode en zijn ze in de pijpen geplaatst.
Het voedingsvat had ik al een paar dagen van te voren klaar gemaakt volgens het canna aqua schema dus vol verwachting klopte mijn hart.
Maar nu komt het...............
De eerste 4 dagen waren de plantjes nog prachtig mooi groen maar dag 5 volgde de verkleuring van het onderste grote blad zoals met stikstof gebrek.
Nu raak ik niet zo gauw in paniek en tevens was de temperatuur buiten 30 graden dus in mijn hokje nog iets warmer.
Ook ging de temperatuur van het voedingsvat omhoog naar 27 graden.
Als ik er nu een plantje uithaal zijn de wortel een beetje bruinig en lijkt het of het plantje in een soort overlevingsmodus staat.
Zij groeit bijna niet meer en sommige zijn overleden.
Wie o wie herkent dit probleem.
Alle hulp is welkom.
Alvast bedankt.
Beter een gat in je sok als andersom......!

#2 scirocco

    Unrankable Forum Junkie

  • Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 3101 Posts:

Gepost 09 september 2016 - 15:12

Wortelrot door te hoge temperatuur is mijn best guess.. chiller in je vat zou moeten helpen, met misschien een beetje peroxide.
(Ik ben echter geen hydro/nft man, dus ik kan de plank stevig misslaan

#3 Wietefras

    Unrankable Forum Junkie

  • Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 4705 Posts:

Gepost 09 september 2016 - 15:21

Dat is typisch wortelrot ja.

Moet je voor NFT de stekken ook niet anders voorgroeien?

Ik gooi wormencompost thee of Pond Saver in het water om wortelrot tegen te gaan.

#4 Ponix

    Harde kern lid

  • Full member
  • Pip Pip Pip Pip
  • 1002 Posts:

Gepost 09 september 2016 - 21:56

- Die canna aqua de deur uit en gewoon normale AB hydro voeding halen
- de pomp een kwartier uit, minuut aan, kwartier uit etc etc, zuurstof!!!
- bruisstenen kunnen er uit
- folie kan van de buizen af als je genoeg frisse lucht onder de buizen door blaast

Voor NFT van een vruchtdragend gewas zijn er 'matten' die je onder in de geul gooit. Die matten zorgen er voor dat de wortels niet direct in het water hangen, maar 'boven' een vochtige laag.

Nu ben je ahw je planten aan het waterboarden. :innocent:
medisch gebruikert

#5 Silent

    Begin z'n weg te vinden

  • Members
  • Pip
  • 46 Posts:

Gepost 09 september 2016 - 23:46

@ Scirocco en Wietefras. Denk nu ook dat het de hoge temperaturen zijn en ga het vat nu koelen.
@ Wietefras. Wat bedoel je met anders voortrekken? Mijn idee is zo'n groot mogelijk wortel volume voor ze de pijpen in gaan.
@ Ponix. Volgens mij hebben wij al eerder contact gehad.
Moet die canna eruit omdat ie slecht is?
De pomp: hoezo kwartier uit en minuut aan? M.i. heb je dan minder zuurstof in het water
Bruisstenen eruit. Kan bij mij i.d.d. omdat het water 2.5mtr naar beneden valt terug in het vat en dan weer omhoog gepompt wordt Maar zuurstof kun je toch niet teveel hebben?
De folie om de zwarte recypipe had ik voor extra reflexie en voor isolatie omdat de zwarte buis tamelijk warm wordt. Kan dit kwaad of bedoel je de extra reflextie van onderen ?
Maar wat is er mis met waterboarden? NFT in de prof tuinbouw gebruikt toch ook geen matten maar tamelijk snel stromend water
Beter een gat in je sok als andersom......!

#6 Silent

    Begin z'n weg te vinden

  • Members
  • Pip
  • 46 Posts:

Gepost 09 september 2016 - 23:54

Oh ja, heb alle wortels even gespoeld vanavond met een lichte chlooroplossing en heb ze nu even in kraanwater met chloor gezet zonder voeding onder 1 400 watt pitje.
Kijken wat er overblijft.
Beter een gat in je sok als andersom......!

#7 dilago

    dialog

  • Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 9845 Posts:

Gepost 10 september 2016 - 00:01

Wortelrot komt niet door Canna voeding, ik gebruik het ook en nooit ergens last van.
Het berouwt mij niet, hoewel het mij berouwd heeft.

#8 Wietefras

    Unrankable Forum Junkie

  • Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 4705 Posts:

Gepost 10 september 2016 - 06:55

@silent, Met dat anders voorgroeien bedoel ik dat je nu DWC gebruikt om ze voor te groeien. Daarbij staan de wortels onder water.

Voor NFT is het, zoals Ponix al aangaf, de bedoeling dat de wortels in zeer vochtige lucht liggen. Dat zijn andere wortels.

Al laat jij ze wellicht ook onder water staan in de buizen?

Deze post is bewerkt door Wietefras: 10 september 2016 - 06:56


#9 Ponix

    Harde kern lid

  • Full member
  • Pip Pip Pip Pip
  • 1002 Posts:

Gepost 10 september 2016 - 09:43

Quote

Moet die canna eruit omdat ie slecht is?

Paar NFT-ers die ik ken die zijn allemaal niet te spreken over canna aqua. Daarnaast wil je juist aan de waardes van je water zien wat je planten vragen en daarbij zegt de return ph iets over de buffer van het water.

Quote

De pomp: hoezo kwartier uit en minuut aan? M.i. heb je dan minder zuurstof in het water

De pomp die het water in de buizen pomp uit ja, zodat je wortels wat op kunnen drogen en zuurstof tot zich kunnen nemen. Water boven de 24° C heeft nog amper zuurstof, hoe hard je het ook circuleert. Daarnaast moet je je druk maken om de zuurstof bij de wortels, niet in je water. want feitelijk maakt zuurstof in water geen hol uit zolang de wortels nog andere opties hebben om zuurstof op te nemen.

Quote

Bruisstenen eruit. Kan bij mij i.d.d. omdat het water 2.5mtr naar beneden valt terug in het vat en dan weer omhoog gepompt wordt Maar zuurstof kun je toch niet teveel hebben?

Daar is genoeg discussie over gevoerd. Gewoon even nalezen en dan doe je vanzelf die stenen er uit.

Quote

De folie om de zwarte recypipe had ik voor extra reflexie en voor isolatie omdat de zwarte buis tamelijk warm wordt. Kan dit kwaad of bedoel je de extra reflextie van onderen ?

Ik heb ooit de temp in de buis gemeten 2 weken lang en dan blijkt dat dat allemaal overbodig is als de rest van je klimaat goed is. Daarnaast worden ze als het goed is groot genoeg om schaduw te leveren. Het kan hopelijk geen kwaad (weet niet wat voor spul het is), maar je wint er niet veel mee if any.

Quote

Maar wat is er mis met waterboarden? NFT in de prof tuinbouw gebruikt toch ook geen matten maar tamelijk snel stromend water

Het probleem met waterboarden is obvious: te weinig zuurstof.

Die matten hebben bij diepwortelend gewas een cruciale functie: ze tillen nl de wortels van de buiswand af, zodat de wortels geen dammen kunnen vormen en het water vrij kan stromen. Doe je dat niet dan krijg je een extreem EC verloop.

Ik ben overigens altijd te porren voor een adresje van een (legale) commerciële teler met diepwortelend vruchtdragend gewas op NFT, dus als je er 1 kent, PM het me aub! BVD!
medisch gebruikert

#10 Wietefras

    Unrankable Forum Junkie

  • Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 4705 Posts:

Gepost 10 september 2016 - 12:37

Bekijk Post Ponix, op 10 september 2016 - 09:43 , zei:

Water boven de 24° C heeft nog amper zuurstof, hoe hard je het ook circuleert.
Dat scheelt echt nauwelijks. Bij 20C is het max 9,08mh/l en bij 25C is het max 8,24mg/l tot 8,5ml/l.

Die folie ook gewoon laten zitten. Zeker als het zwarte buizen zijn. Als de planten groot zijn is het inderdaad niet meer nodig, maar als het licht er nog op staat dan wordt het gewoon onnodig warm. Zeker als je dat er al op hebt is het dwaas om dat eraf te halen.

#11 Silent

    Begin z'n weg te vinden

  • Members
  • Pip
  • 46 Posts:

Gepost 10 september 2016 - 20:29

@Wietefras, De zaailingen worden 20 cm. boven het water gezaaid en moeten zelf het water opzoeken en ik laat i.d.d. ca. 1 cm.water in de pijp staan voor als de pomp of zoiets uitvalt dan heb ik nog even speling voor dat alles verdroogt. Wat betreft die zuurstof, heb je dat zelf gemeten en hoe krijg/ hou je die waardes zo hoog ?
@ Ponix, Met Canna kon ik ook aan de hand van de Ph waardes mijn voeding regelen. Beginnen op 6.2 en bij 5.2 over op bloei. Ging precies zoals ze vermelden in hun schema. Maar moet toegeven dat toen ik op aarde kweekte ook geen Canna fan was.
Wat betreft die matten en die pomp heb je mij nieuwsgierig gemaakt. Ik ben juist bang voor verdroging van de wortels en jij laat ze juist drogen.
Zijn daar kweekverslagen of youtube filmpjes of zoiets van ?
Beter een gat in je sok als andersom......!

#12 Wietefras

    Unrankable Forum Junkie

  • Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 4705 Posts:

Gepost 11 september 2016 - 08:08

Die DO waardes zijn maximum waardes. Daar zijn tabellen van.

Ik heb wel een DO meter en het is vrij makkelijk om aan dat maximum te komen. Stromend water zit bijna per definitie wel "vol" met zuurstof.

Bij hogere temperaturen ontwikkelen de bacteriƫn zich wel steeds sneller. Daar zit hem het gevaar

Deze post is bewerkt door Wietefras: 11 september 2016 - 08:13


#13 Boefje030

    Modder eter

  • Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 6223 Posts:

Gepost 11 september 2016 - 10:01

Daar heb je weer andere middelen voor toch wf.
Meneer kweekniet

#14 Wietefras

    Unrankable Forum Junkie

  • Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 4705 Posts:

Gepost 11 september 2016 - 11:14

Ja, je kan het water ook wel weer desinfecteren met chloor, de bacterien ietsje afremmen met peroxide of er "beneficial" bacterien in gooien om de pathogenen te onderdrukken (dat laatste doe ik nu), maar het blijft een stuk makkelijker onder controle te houden als het water wat koeler is.

Mijn water zat laatst op 26 a 27 graden en toen heb ik er toch een plant uitgehaald met een pietsje wortelrot. Al moet ik zeggen dat ik die ook wel gewoon had laten staan als ik niet toch al veel teveel planten had staan. Plus dat het mijn schuld was dat die plant in een dode hoek stond.

Ik heb trouwens ook wel zo'n UV filter overwogen, maar ben bang dat dat de chelaten afbreekt. Iemand daar ervaring mee?

#15 knakenpoetser

    Ere lid

  • Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 1609 Posts:

Gepost 11 september 2016 - 11:54

ik heb met uv lampen gewerkt , ik zag niet problemen met chelaten (moeilijk te zien maar geen tekorten).

probleem is dat je water er door warmer word is een lamp waar waterlangs stroomt ,en juist wanneer je water warm is dat een probleem.
dus wanneer je de uv het hardst nodig hebt zit je daarmee.

je zou het wel icm chiller kunnen gebruiken.

#16 Wietefras

    Unrankable Forum Junkie

  • Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 4705 Posts:

Gepost 11 september 2016 - 12:30

Bedankt. Als zo'n UV lamp al effect geeft op de chelaten dan zal dat met peroxide of chloor wel net zo zijn, maar ik las dat chelaten nogal gevoelig zijn voor licht en dat je ze donker moet bewaren. Dan leek een UV lamp me wellicht wel schadelijker. maar goed dat zou wel veel makkelijker zijn. Ik heb daar vroeger ook ooit mijn vijver buiten kraakhelder mee gekregen.

Die UV filters lampen hoeven toch niet de hele dag aan te staan?

Een fannetje over het water laten blazen scheelt overigens ook al snel een paar graden. Dat heb ik vroeger wel gebruikt, nu laat ik het maar gewoon gaan. Die paar dagen dat het in Nederland even te warm is wegen niet op tegen het gekloot om dat water te koelen. Plus dat je dan niet meer weet hoeveel ze drinken.

#17 knakenpoetser

    Ere lid

  • Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 1609 Posts:

Gepost 11 september 2016 - 13:09

ik heb een tijd gedaan , op idee gekomen racker/tuinbouw.

maar vind het gekloot niet opwegen tegen de voordelen.

#18 Wietefras

    Unrankable Forum Junkie

  • Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 4705 Posts:

Gepost 11 september 2016 - 13:26

Gekloot van dat UV filter? Dat zet je er toch gewoon tussen en klaar?

#19 knakenpoetser

    Ere lid

  • Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 1609 Posts:

Gepost 11 september 2016 - 13:34

extra pompje
lamp kan uit gaan
lamp na zoveel uren vervangen
in zomer extra warmte (juist wanneer water warmer is speelt het probleem meer bacterien)

vooral dat laatste is voor mij reden geweest er weer mee te stoppen .

Deze post is bewerkt door knakenpoetser: 11 september 2016 - 13:34


#20 Twiet

    Neetkwieker

  • Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 1503 Posts:

Gepost 11 september 2016 - 13:40

Een kennis van me gebruikt ozon, via een bruissteen wordt dat zijn vat ingepompt door een ozongenerator. Het fijne weet ik er niet van maar volgens hem werkt dat prima, ook voor ontsmetting van de ruimte en ter bestrijding van stank in de lucht-uitlaat.
Make wiet, not war.