Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

CaveDave

Graag Jullie Mening Over Beestjes

Recommended Posts

Ik heb 4 plantjes in mijn tentje staan die al behoorlijk in de bloei zijn. Nu inspecteer ik mijn planten dagelijks en sinds een week vind ik sporadisch een kruipend beestje op mijn bladeren. Tot nu toe heb er in een week 4 beestjes afgehaald waarna ik alle planten grondig heb nagekeken op eitjes of meerdere exemplaren en dan vind ik niets meer. Ik heb 1 beestje weten te vangen op een blad door er in te knijpen en dat blad afgeknipt. Onder de microscoop zag ik een klein groen larfje maar helaas met een dwarslaesie (iets te hard geknepen)dus ik kon niet echt zien of het vleugeltjes had of hoeveel pootjes. Nu heb ik begrepen dat spint en trips altijd met meerdere bij elkaar zitten, zeker als ze net uitgekomen zijn. Het lijkt mij dan ook niet een van deze beestjes te zijn omdat ik verder geen beestjes meer vind en ook geen eitjes of ontlasting kan ontdekken. Wel hebben de onderste bladeren wat gele vlekken maar het bovendek van de plant is mooi groen en ziet er gezond uit. De toppen zijn helemaal schoon (geen spinsel). Moet ik me nu druk maken of komt het altijd wel voor dat er beestjes op je plant lopen, ook die niet echt schadelijk zijn voor de plant?

Alvast bedankt voor jullie (hopend op geruststellende) reacties!

 

CD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er lopen enkel maar beestjes over je planten als je last hebt van schadelijke beestjes. Wat voor beestjes het zijn weet ik niet. Of en hoeveel zorgen je je moet maken hangt een beetje af van wat voor beestje het precies is. Ga dus nogmaals op jacht met je camera en probeer een plaatje te schieten van het beessie voordat je hem/haar plet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begin ik me toch ongerust te maken, bedankt :dribble:

 

Ik heb inmiddels de Canon naast de tent liggen en hoop nu een beestje te fotograferen en hopen dat de resolutie hoog genoeg is om ver genoeg in te zoomen. Eigenlijk hoop ik geen beestje meer tegen te komen en ik kon vandaag echt niets meer vinden. Is het niet zo dat als ze er zitten je ze ook moet kunnen vinden?

 

In ieder geval bedankt voor je reactie!

 

CD

Share this post


Link to post
Share on other sites

In het begin zijn het er maar enkelen, afhankelijk van hoe lekker die zich voelen in jouw tuintje en afhankelijk van de soort beginnen die zich vroeger of later voort te planten. Per soort duurt het dan korter of langer voordat er steeds meer beessies geboren worden die zich ook weer voort gaan planten. Totdat ze een plaag zijn geworden. De truuk is dan ook om zo vroeg mogelijk te ontdekken dat ze er zijn, wat voor soort het is en hoe ze aan te pakken voor het een plaag is geworden.

 

Je bent er zo te zien in ieder geval vroeg bij, nu lekker in de gaten blijven houden. Let vooral op zichtbare schade aan je plantjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een paar foto's kunnen nemen alleen de beestjes zijn zo klein dat ik er niets van kan bakken, hier de originele en de sterk vergrote foto. Ik kan er niets van bakken maar ik hoop jullie wel.

 

gallery_46643_19088_752722.jpg

gallery_46643_19088_210747.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

is dat niet gewoon een stofje?

 

spint mis je echt niet, loopt met een aardig pasje over de bladeren, normaal onderkant, soms boven, als ze op reis zijn, herkenbaar aan twee stippen

266px-Tetranychus-urticae.jpg

 

 

thrips zijn meer soort krekelwormen, zitten vaak tegen de nerf aan de onderkant en gaan er meteen vandoor als je er een foto van wilt maken ;) de larvae zijn minder gevomd en lichtgroen/doorzichtig, erg klein

 

43b_ThripsNymphsClose.jpg

 

andere plagen ben je zo van af

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie foto's!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@HUFFnPUFF het is wel degelijk een kruipertje.... Na de foto probeerde het de benen te nemen....... R.I.P. Ik krijg alleen geen betere afbeelding want die krengen zijn zo verrekte klein! Wat ik gisteren onder de microscoop zag heeft het wel iets weg van thrips en dan de larve. Maar het zou ook zomaar een bladluis of een aardappeltopnogwat kunnen zijn als ik afbeeldingen op internet bekijk. Spint is het zeker niet aan de foto te zien. Ze zijn aardig rap, vluchten weg maar ze zijn makkelijk te pakken (lees knijpen). Onder het blad heb ik er nooit gevonden of iets van eitjes gezien, maar als de eitjes nog kleiner zijn zie je niet vermoed ik. Alle beestjes die ik heb gevangen liepen of zaten stil boven op het blad. Ze vluchten naar de bladnerf en rennen dan naar de steel. Het is ongeveer net zo groot als het witte puntje dat je ziet op de hoofdnerf waar de zij- nerven uitkomen. Zo vond ik er eentje omdat er wel een wit puntje zat alleen geen zij-nerven en dat begon plots te rennen.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

bladluis moet je zo herkennen denk ik, je hebt dei groene, beetje zwarte en witte met pluis/uitsteeksels

 

pak anders een stuk wit papier, houd die onder je plant/blad en schud er wat slachtoffers af, klinkt wel als thrips

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met trips zie je al snel die ziverkleurige spoortjes op je bladeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even goed spuiten met het D.I.Y. recept wat je vindt in mijn handtekening en je bent er zo van af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dilago, Natuurlijk had ik dat topic al gelezen voordat ik hier het topic geopend heb. Ben volgens mij al te ver in de groei voor dat middeltje om er straks geen last van te hebben i.v.m. smaak en aangezien ik vape lijkt het me nog erger. Maar jouw enthousiasme over het brouwsel ga ik zeker meenemen in een volgende kweek of gebruiken als ik het echt niet meer onder controle kan houden als laatste alternatief. Er zijn ook diverse "biologische" bestrijdingsmiddelen die gebruikt worden op fruit en groentegewassen met goede resultaten alleen zijn die giftig voor bijen en bijen vind ik lief dus dat wil ik liever niet gebruiken ook al zullen er bij mijn binnenkweekje weinig bijen sterven. Het gaat om het principe. Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken!

 

CD

 

@HUFFnPUFF, dat is ook een goed idee en ga ik zeker proberen! Ik wil graag weten wat het is! Bedankt!!

 

@Kamihaze, die spoortjes lijk ik te vinden op de onderste bladeren, maar de onderkant van het blad is niet beschadigd. Maar een opgedroogde druppel water lijkt daar ook op. Het bovendek vertoont nog geen enkel spoor maar hou ik natuurlijk goed in de gaten. Bedankt voor de tip!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ cavedave:

De gifstoffen die giftig zijn voor bijen zijn NIET biologisch,maar maken deel uit van een groep genaamd neonicotinoiden.

Deze werden afgeleid van het nicotine-molecuul.

Word gebruikt tegen plaag insecten, maar is superschadelijk voor alle vliegende bestuivers ik neem aan dat niemand dit op zijn wiet gebruikt(dat is niet goed namelijk).

 

Zorg dat je er niet aan begint of weet wat je doet(spuitlicentie)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dilago, Natuurlijk had ik dat topic al gelezen voordat ik hier het topic geopend heb. Ben volgens mij al te ver in de groei voor dat middeltje om er straks geen last van te hebben i.v.m. smaak en aangezien ik vape lijkt het me nog erger. Maar jouw enthousiasme over het brouwsel ga ik zeker meenemen in een volgende kweek of gebruiken als ik het echt niet meer onder controle kan houden als laatste alternatief. Er zijn ook diverse "biologische" bestrijdingsmiddelen die gebruikt worden op fruit en groentegewassen met goede resultaten alleen zijn die giftig voor bijen en bijen vind ik lief dus dat wil ik liever niet gebruiken ook al zullen er bij mijn binnenkweekje weinig bijen sterven. Het gaat om het principe. Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken!

Zolang je planten niet op 12/12 staan kan je het zeker gebruiken! Doe je dat niet zit je straks met een dierentuin waar je niet blij van wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dilago, het zijn auto's dus ze staan constant op 18/6. Ik hoop het zonder middeltjes uit te kunnen zingen want 1 amnees moet nog 4 a 5 weken tot de oogst, 2 white widows ook nog 5 tot 6 weken en dan nog een amnees die denk ik nog 7 weken moet. En dat is echt al te ver in de bloeifase om nog maar iets te gebruiken. Ik probeer nu iedere dag de planten helemaal na te kijken en al wat ik tegenkom tot appelmoes te knijpen en hoop zo een echte uitbraak voor te blijven. Maar tot nu toe vind ik er nog zo weinig dat ik nog niet van een plaag kan spreken.

 

@Collie Weed, alles wat de bijen bedreigt moet je niet gebruiken! Biologisch of niet. Die beestjes hebben het al moeilijk genoeg en zijn zo belangrijk voor de natuur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

maak anders een foto van de bladbeschadigen, of google en vergelijk

zonder sprayen kun je best van thrips afkomen, kost alleen wat tijd voordat je alle generaties dood hebt

ik heb ze met regelmaat op de pepers (heten ook chili thrips) en ik plet de oudste dood, schud de plant uit zodat de helft er af valt en beschadigde blaadjes trek ik er af, want daar leggen ze eitjes in en verschuilen de larfjes, soms zijn die bijna te klein om te zien dus gewoon blad er af, je kunt ook bepaalde olieen gebruiken, neem of rozemarijn (ik ging voor laatste want ruikt nog lekker, neem stinkt) en doe ik paar druppeltjes in een glas en neem ik met een wattestaafje de blaadjes af

maar meestal loop ik gewoon door de tuin en schud ik alle plantjes even heen en weer, dat houd het wel onder controle, ik rook mijn chilis toch niet op :likken:

 

oh ik maak ook wel eens een oplossing van chilipoeder en water, maar dat deed ze dus helemaal niets :innocent:

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha HUFFnPUFF, chilipoeder gebruiken terwijl je weet dat je beestjes van pittig houden. Ben je dan niet gewoon aan het bijvoeren? En hoe herken je de oudste?? Loopt ie met een rollator? Ik heb gelukkig nog geen volgroeide critter gezien aangezien die toch een stuk groter zijn dan een larve. Ik ga het gevecht aan tussen het blote oog en de kruipende misbaksels der natuur....... wish me luck......

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dilago, het zijn auto's dus ze staan constant op 18/6. Ik hoop het zonder middeltjes uit te kunnen zingen want 1 amnees moet nog 4 a 5 weken tot de oogst, 2 white widows ook nog 5 tot 6 weken en dan nog een amnees die denk ik nog 7 weken moet. En dat is echt al te ver in de bloeifase om nog maar iets te gebruiken. Ik probeer nu iedere dag de planten helemaal na te kijken en al wat ik tegenkom tot appelmoes te knijpen en hoop zo een echte uitbraak voor te blijven. Maar tot nu toe vind ik er nog zo weinig dat ik nog niet van een plaag kan spreken.

In dat geval zou ik nu ook niet meer spuiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor veel andere beestjes werkt het prima ;)

 

de oudere zijn gekleurder, donker bruin of bijna zwart, grijs is zeg maar midden en groen zijn de babies

 

have fun :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx HUFF!! :| Echt fun die klotebeestjes! :dribble: Gelukkig blijf ik er maar heel weinig vinden tot nu toe, maar iedere dag toch wel 1. Er kruipt zo wel veel tijd in, minimaal een uur per dag maar als ik daarmee een uitbraak kan voorkomen moet het maar. Fingers crossed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi

 

Geen idee in welk topic ik deze vraag precies plaatsen moet.

Zit met het volgende.

Heb een topje geknipt om te kijken naar de Trichomen.

Wellicht de verkeerde volgorde want als ze niet goed was geweest had ik het tenslotte al geknipt maar dit terzijde.

Ik ben onder de microscoop een beestje tegen gekomen.

Iets geels en kon het daarna niet meer vinden helaas.

Kan ik het topje nu gewoon drogen of vreet dat ding nu verder aan mm plant en hoe krijg ik het nu nog dood?

Met het blote oog is dit echt niet te zien en mm plant vlak voor het oogsten nog inspuiten met bestrijdingsmiddel kan ook niet.

Help dus aub

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even boven een wit papiertje de top flink uitkloppen.....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok

En mocht ik het niet kunnen vinden (lees zien)!?!

Is het dan schadelijk voor de plant?

Vreet het mn top op?

Of kan ik het laten zitten en gaat het vanzelf dood.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je zo hard hebt geklopt dat er voor jou gevoel geen beestje zich heeft vast kunnen houden............. rook je op zijn hoogst zijn kakkie......... eet smakelijk.... Zonder gekheid, hou het even in de gaten maar maak je niet de druk.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...